Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertering av blokker

Startet av PLUTO, lørdag 17. oktober 2009, klokken 07:58

« forrige - neste »

PLUTO

Som de fleste nok vet så er det fire ulike design på de NiCd blokkene som er i forholdsvis Think, Renault Clio og Peugeot og Citroen sine biler. Forskjellen er plassering av polene og plassering av vanfyllingsstussene. Elektrolux har et sett med slanger som gjør at man kan bruke PSA blokker i en Think. Jeg har nå begynt å bruke en annen metode som gjør at man ikke trenger å bytte ut noen slanger.

Jeg sager av vannstussene fra en blokk som er ødelagt og monterer dem på riktig sted på erstatningsblokken. Ved å bore et 10mm hull på riktig sted (hvor dette er ser man ved å se på den blokk man tok ut). Den avsagede stussen passer nå passe tregt inn i dette hull. Jeg monterer dem der med litt lynlim. Detter blir en tett, stødig og god forbindelse. De overflødige vannstussene må tettes. Dette kan gjøres ved smeltelim, eller ved at man monterer en hette på dem. ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Det er ikke noe særlig belastning på dem så det går sikkert fint. går an å kjøpe slangekoblinger men de er mest polyethylen og vanskelig å lime.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Jo, Ken, det er en del belastning på dem i det man setter på og tar av vannslangene. men det er ikke noe problem om man stopper dem godt inn i det man limer dem fast.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA