Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lav sats for nullutslippsbiler i bompengestasjonar. Kva blir det?

Startet av arnkl, torsdag 07. mai 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

arnkl

I den nyleg framlagte bilavgiftsstrategien står det blant anna.

"Regjeringen skal igangsette en vurdering av miljøeffekten av å innføre miljødifferensiering og en lav sats for nullutslippsbiler i bomringene, bomstasjonene og på riksvegferger."

Dette kan bli bra dersom den lave satsen er lav nok. Mange opplever det nok som feil at elbilar ikkje bidreg i det heile, man samstundes er har bompengefritaket vore heilt avgjerande for den særs høge elbilandelen ein opplever ein del stadar i landet. Med ein lav nok sats vil elbilane også bidra til finansiering av vegen, samstundes som det framleis vil vere store summar å spare på å køyre elbil.

Kva er lav nok sats? Eg vil seie 25%. Med 50% trur eg nok at mange vil synes det er for lite å spare. Ein annan fordel med lav sats for elbilar er at viss mange nok går over til elbil, så vil inntektene til bompengeselskapet falle og satsane vil måtte setjast opp. Dette vil då slå mykje hardare ut for eksosbilane, slik at det blir endå meir å spare på å køyre elbil. Ein får dermed ein sjølvforsterkande effekt.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Terjer

Så spørs det jo også om det er lov med forskjellige priser?

I juni i 2008 trådte et EU-direktiv i kraft som sier at ingen bomstasjoner på stamveiene kan gi mer enn 13 prosent i rabatt.

Om dette gjelder elbil vet jeg ikke men jeg går ut i fra at EU har svaret.

Avtalen innebærer at Norge på lang sikt forplikter seg til å følge EU-reglene, men hvor det er en overgangsordning som i første omgang sikrer distriktene unntak.
VW e-up!
MG4

Amoss

Sitat fra: Terjer på torsdag 07. mai 2015, klokken 10:43
Så spørs det jo også om det er lov med forskjellige priser?

I juni i 2008 trådte et EU-direktiv i kraft som sier at ingen bomstasjoner på stamveiene kan gi mer enn 13 prosent i rabatt.

Her er det ikke snakk om å innføre en rabatt. Akkurat som man har en pris for lastebiler (over 3,5t) og personbiler (under 3,5t) så vurderes det altså å sette forskjellige priser basert på drivstoff/utslipp, og tid på døgnet (rushtidsavgift). Om du ønsker det kan du heller se på differansen som en "straffeavgift" for de som har lokale utslipp.
Model S 85D

Sele


Thomas Parsli

Sitat fra: Terjer på torsdag 07. mai 2015, klokken 10:43
Så spørs det jo også om det er lov med forskjellige priser?

I juni i 2008 trådte et EU-direktiv i kraft som sier at ingen bomstasjoner på stamveiene kan gi mer enn 13 prosent i rabatt.

Om dette gjelder elbil vet jeg ikke men jeg går ut i fra at EU har svaret.

Avtalen innebærer at Norge på lang sikt forplikter seg til å følge EU-reglene, men hvor det er en overgangsordning som i første omgang sikrer distriktene unntak.

EU ønsker fri konkurranse, men tillater unntak -som f.eks at 13% regelen bare skal gjelde stamveier, pga. Norges sære geografi.

Så lenge Norge kan vise til at avgiftsfritak for elbiler faktisk fører til flere elbiler, som igjenn fører til mindre utslipp vil nok EU godta fritaket.
Siden EU kommer med stadig strengere krav til klimatiltak tipper jeg de blåblå (og først og fremst FrP) er den største trusselen mot elbilfordelene i Norge.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Enhver form for bompenger vil få meg til å søke alternativ transport. Ønsker å unngå å være bomkunde omtrent uansett hva det betyr av transportmidler.

Må jeg kjøre en 10 tonns traktor for å slippe bom gjør jeg det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. mai 2015, klokken 17:58
Enhver form for bompenger vil få meg til å søke alternativ transport. Ønsker å unngå å være bomkunde omtrent uansett hva det betyr av transportmidler.

Må jeg kjøre en 10 tonns traktor for å slippe bom gjør jeg det.

Så lenge taktoren er elektrisk synes jeg det er helt ok ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

K S

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. mai 2015, klokken 17:58
Enhver form for bompenger vil få meg til å søke alternativ transport. Ønsker å unngå å være bomkunde omtrent uansett hva det betyr av transportmidler.

Må jeg kjøre en 10 tonns traktor for å slippe bom gjør jeg det.

Dette var skuffende. Prinsippet mot bompenger er viktigere enn et bidrag for miljøet?

Thomas Parsli

Sitat fra: K S på fredag 08. mai 2015, klokken 09:33
Dette var skuffende. Prinsippet mot bompenger er viktigere enn et bidrag for miljøet?

Here we go...   ::)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sele

2 prosent av dagens bilpark i Norge er elbiler. Dette bidrar ikke mye når det gjelder miljø. Derfor må andelen elbiler opp på et mye høyere nivå. Bompenger for elbil bidrar ikke til denne ønskede veksten av elbiler. Man kan bare se på veksten av antall elbiler siste år,tror ikke miljø var årsaken til det.

Det og betale bompenger bedrer ikke miljøet men det gjør et høyere antall elbiler.

hovik

Sitat fra: Sele på torsdag 07. mai 2015, klokken 11:40
Avgift for NULL utslipp...

Bompenger er der primært for å finansiere veien (med unntak av bypakker). Null utslipp burde slik sett ikke ha noen innvirkning på prisen.

Rent personlig tror jeg det vil ende med 50% av normal sats innen 5 år. For bypakker som styres av mer uberegnelige (og ustabile) politikere, er alle muligheter åpne.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Sele

Sitat fra: hovik på fredag 08. mai 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Sele på torsdag 07. mai 2015, klokken 11:40
Avgift for NULL utslipp...

Bompenger er der primært for å finansiere veien (med unntak av bypakker). Null utslipp burde slik sett ikke ha noen innvirkning på prisen.

Rent personlig tror jeg det vil ende med 50% av normal sats innen 5 år. For bypakker som styres av mer uberegnelige (og ustabile) politikere, er alle muligheter åpne.
Det er ikke helt riktig. Rushtidsavgift er innført for at folk skal kjøre mindre. Bompenger heves fordi myndighetene vil regulere folk over på kollektivtransport. Så i bompenger ligger miljø.

Thomas Parsli

Sitat fra: Sele på fredag 08. mai 2015, klokken 16:21
Det er ikke helt riktig. Rushtidsavgift er innført for at folk skal kjøre mindre. Bompenger heves fordi myndighetene vil regulere folk over på kollektivtransport. Så i bompenger ligger miljø.

Jeg vil påstå det ligger "litt miljø" i bompenger, for noen politiske partier.
Hvis man faktisk ønsket å redusere fossilbiler i sentrum ville man skrudd bompengene kraftig opp -samtidig som man garanterte fritak for nullutslipsbiler de neste 5 eller 10 årene.

Men det er ikke politisk (samtemt) vilje for slikt, så det blir en gradvis opptrapping som ikke påvirker bilbruken nevneverdig.
Doblet man bompengene -med en ytterligere rushtidsavgift- ville man sett resultater umiddelbart.

En kraftig økning i bompenger vil redusere trafikken så mye at man kan utsette veiutbygging (f.eks E18 mellom Asker og Oslo) og bruke pengene på kollektivtransport istedenfor.
Og tungtransport burde betale lang mer enn i dag!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sele

Tja.. Fra 2017 kommer det ny bompengeordning på nordjæren med rushtidsavgift. 70 prosent av inntektene skal gå til kollektivsatsing og bare 30 prosent til vei. Synes det er mye miljø og lite vei.

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. mai 2015, klokken 10:55
En kraftig økning i bompenger vil redusere trafikken så mye at man kan utsette veiutbygging (f.eks E18 mellom Asker og Oslo) og bruke pengene på kollektivtransport istedenfor.

Problemet er at da må kollektivtilbudet være der FØR de øker bompengene (tilstrekkelig til å ta unna alle de privatbilister som skulle gå over på kollektiv), og de trenger inntektene fra bommene for å kunne etablere dette tilbudet.

... og der er man inne på noe baksiden med denne måten å løse problemet på.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA