Hvilken av elbilfordelene betyr mest for deg?

Startet av Sirup, tor 07. mai 2015, kl. 02:08

« forrige - neste »

Rødkleiv

Forstår at mange ikke har kollektivfelt der de bor, men likevel overraskende at ikke kollektivfeltet kommer høyere opp.

De flest elbilene finnes i Asker/Bærum. Hvis man kjører fra derfra mot Oslo 200 dager i året med elbil sparer man bompenger tilsvarende 10 laken/år.
Hvis man derimot kan jobbe 30 minutter (15 minutter spart hver vei) ekstra hver dag med en timelønn på 200 tjener man 20 laken/år. De fleste tjener mer i timen og sparer mer enn 15 min hver vei.

Hvis man ikke har timelønn/overtid blir det er spørsmål om hvordan man verdsetter fritiden sin. De som bare synes den er verdt noen få tiere i timen er velkommen til å jobbe i hagen min for 25 kr/timen når som helst....

emil

Sitat fra: Rødkleiv på fre 08. mai 2015, kl. 02:38
Forstår at mange ikke har kollektivfelt der de bor, men likevel overraskende at ikke kollektivfeltet kommer høyere opp.

Min teori der:

De som kjøper elbil hovedsakelig for å kjøre i kollektivfeltet inn mot Oslo bryr seg egentlig minimalt om at det er en elbil og er da ikke her på forumet.

Rødkleiv

Sitat fra: emil på fre 08. mai 2015, kl. 06:20

Min teori der:

De som kjøper elbil hovedsakelig for å kjøre i kollektivfeltet inn mot Oslo bryr seg egentlig minimalt om at det er en elbil og er da ikke her på forumet.

Interessant teori. Det er mye som tyder på at den stemmer.

jkirkebo

De flest elbilene finnes i Asker/Bærum.

En vanlig misforståelse. Men tellinger viser at kun 4% av landets elbiler kjører i kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo vestfra i morgenrushet. Ta med E6 nordfra og Mosseveien så er man kanskje oppe i det dobbelte. Dvs. at over 90% av landets elbiler ikke kjører i kollektivfelt i rushtid inn mot Oslo.

Ser vi på fordelingen av elbiler har det seg slik at selv om vi regner med både Buskerud, Akershus og Oslo har ikke disse 3 fylkene mer enn 43,7% av elbilbestanden. Mesteparten av elbilene finnes altså utenfor hovedstadsområdet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rødkleiv

Sitat fra: jkirkebo på fre 08. mai 2015, kl. 10:18
De flest elbilene finnes i Asker/Bærum.

En vanlig misforståelse. Men tellinger viser at kun 4% av landets elbiler kjører i kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo vestfra i morgenrushet. Ta med E6 nordfra og Mosseveien så er man kanskje oppe i det dobbelte. Dvs. at over 90% av landets elbiler ikke kjører i kollektivfelt i rushtid inn mot Oslo.

Ser vi på fordelingen av elbiler har det seg slik at selv om vi regner med både Buskerud, Akershus og Oslo har ikke disse 3 fylkene mer enn 43,7% av elbilbestanden. Mesteparten av elbilene finnes altså utenfor hovedstadsområdet.

Hvis man skal være en vrang petimeter, så er jeg enig i at det er upresist å si at de fleste finnes i Asker og Bærum.
Det som er fakta er derimot følgende:
1) Foruten Oslo (som er både et fylke og en kommune) er Asker og Bærum de kommunene med suverent flest elbiler. Både pr innbygger og totalt antall i kommunen.
2) Asker kommune alene har neste like mange elbiler som hele Buskerud og flere enn 14 av landets fylker (inkl Svalbard)
3) Pr innbygger har Asker 6 ganger flere elbiler enn Østfold

Så det er liten tvil om hvor konsentrasjonen av elbiler er. Og det er ikke i landet for øvrig utenfor Stor-Oslo.

Sirup

40 prosent av bilene som ble kjøpt i Hordaland i mars var elektriske. Det er langt over landsgjennomsnittet så langt i år, der 20 prosent av alle biler som er solgt, er elbiler.
VW e-Golf
Tesla Model X75

arnkl

Sitat fra: Rødkleiv på fre 08. mai 2015, kl. 12:57
Det som er fakta er derimot følgende:
1) Foruten Oslo (som er både et fylke og en kommune) er Asker og Bærum de kommunene med suverent flest elbiler. Både pr innbygger og totalt antall i kommunen.

Det stemmer ikkje.
Absolutte tal: Oslo - 9676, Bergen - 4835, Bærum - 3131, Trondheim - 2492, Asker - 2276
Elbilar pr. innbyggar: Finnøy - 0,06  ,   Asker - 0,032 , Askøy 0,032 , Bærum 0,026
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Rødkleiv

Det er sikkert riktig at Finnøy med sine 2-3000 innbyggere har flest elbiler pr hode.

Det endrer ikke på det faktum at den største konsentrasjonen av elbiler er rundt Oslo og spesielt Asker/Bærum.

Og det interessante poenget  var egentlig at forumet her kanskje ikke er representativt for elbilbrukerne i Norge. Det er entusiastene som skriver her, ikke de som surfer på elbilsubsidier og kollektivfelt tilgang.

Bompenger en helt klart et viktig økonomisk argument mange steder, men rundt Oslo er tidsgevinsten (tid er fortsatt penger) mange ganger større.
Så enten er teorien til emil om at de som kjører i kollektivfeltet ikke bryr seg riktig, eller så er det manglende regneferdigheter hos de som har svart :-)

Thomas Parsli

Valgene i avstemningen er så ensporede (tid eller penger) at jeg blir litt flau på andres vegne...

Når vi flyttet til Asker vurderte vi aldri å kjøpe minibuss for å bruke kollektivfeltet, så selv om vi  har "surfer på elbilsubsidier og kollektivfelt tilgang" er de faktisk ikke de viktigste faktorene! Tro det den som vil.

Siden avgiftsfritak ikke er det sammen subsidier, blir jeg enda mer flau på andres vegne...

Vi er åpenbart noen av disse raringene som ønsker mindre forurensning, mindre avhengighet til olje/fossilt brensel og samtidig setter pris på å bruke mindre tid i køen.

Samtidig ville vi aldri kjøpt elbil uten avgitsfritak, men heller kjørt to fossilbiler og kollektivt.
(Og når jeg sier kollektivt er det ofte båt, som forurenser ekstremt mye...)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rødkleiv

Sitat fra: Thomas Parsli på fre 08. mai 2015, kl. 18:29
Valgene i avstemningen er så ensporede (tid eller penger) at jeg blir litt flau på andre vegne...

Når vi flyttet til Asker vurderte vi aldri å kjøpe minibuss for å bruke kollektivfeltet, så selv om vi  har "surfer på elbilsubsidier og kollektivfelt tilgang" er de faktisk ikke de viktigste faktorene! Tro det den som vil.

Siden avgiftsfritak ikke er det sammen subsidier, blir jeg enda mer flau på andres vegne...

Vi er åpenbart noen av disse raringene som ønsker mindre forurensning, mindre avhengighet til olje/fossilt brensel og samtidig setter pris på å bruke mindre tid i køen.

Samtidig ville vi aldri kjøpt elbil uten avgitsfritak, men heller kjørt to fossilbiler og kollektivt.
(Og når jeg sier kollektivt er det ofte båt, som forurenser ekstremt mye...)

Thomas
Til avstemmingens forsvar skal det sies at den handler om hvilken av elbil fordelene [må nesten tolkes som hvilket av myndighetenes tiltak/ subsidier/privilegier] som betyr mest for hver enkelt.
Det at en elbil går stille, ikke lukter eller redder verden er strengt tatt ikke en av elbilfordelene slik de blir administrert ut til oss fra myndighetene. Det er mulig andre tolker avstemmingen annerledes.

Det går nok fint å både foretrekke rene luft, mindre kostnader til bil og kortere reisevei til jobb. Men spørsmålet slik jeg tolker det, er hvilket av de myndighetsbestemte elbilprivilegiene betyr mest for akkurat deg.

Sirup

Rødkleiv tolker hensikten med avstemmingen helt riktig.

Det som var hensikten var å få fram hvilket av myndighetenes incentiver som betyr mest for oss elbilbrukere som er aktive her inne på forumet.

Siden det bare er mulig å ta med fem alternativ, så er det noen incentiv som måtte utelates. Men som Rødkleiv påpeker, så er ikke null lokale utslipp fra bilene, at de er stillegående og miljøvennlige etc incentiver gitt av myndighetene.

Jeg ser jeg burde presisert nøyere at det var hvilket av myndighetenes incentiver som betydde mest for oss avstemmingen gjelder, ikke elbilens fordeler generelt.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Askøy på fre 08. mai 2015, kl. 19:59Siden det bare er mulig å ta med fem alternativ, så er det noen incentiv som måtte utelates.
Du kan legge inn mange flere alternativ enn fem. Du må bare trykke på "Legg til alternativ".

Edit: Prøvde nettopp, det er i hvert fall mulig med 105 alternativer. Jeg gadd ikke trykke mer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sirup

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fre 08. mai 2015, kl. 20:22
Sitat fra: Askøy på fre 08. mai 2015, kl. 19:59Siden det bare er mulig å ta med fem alternativ, så er det noen incentiv som måtte utelates.
Du kan legge inn mange flere alternativ enn fem. Du må bare trykke på "Legg til alternativ".

Edit: Prøvde nettopp, det er i hvert fall mulig med 105 alternativer. Jeg gadd ikke trykke mer.

Takk for tipset, det var ikke jeg klar over at var mulig:-)
VW e-Golf
Tesla Model X75

Thomas Parsli

Sitat fra: Askøy på fre 08. mai 2015, kl. 19:59
Det som var hensikten var å få fram hvilket av myndighetenes incentiver som betyr mest for oss elbilbrukere som er aktive her inne på forumet.

Fordeler og incentiver er to forskjellige ting, så valgene gir litt mer mening nå.
Men hvis vi skal velge instentiver er jammen avgiftsfritak verd å ta med, på de dyreste bilene overgår det flere av de valgene du har med.

Jeg tror f.eks Tesla hadde solgt greit i Norge med avgiftsfritak, men neppe solgt i det hele tatt uten fritak.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sigurd

Sitat fra: Thomas Parsli på fre 08. mai 2015, kl. 18:29
Valgene i avstemningen er så ensporede (tid eller penger) at jeg blir litt flau på andres vegne...
Jeg stemte det som "folk flest" har stemt. Men det var bare fordi ingen av de andre alternativene betyr noe som helst for meg personlig. Kollektivfelt var på ingen måte avgjørende for mitt valg av bil - jeg har aldri eid fossilbil, og det ville aldri vært aktuelt for meg uansett pris. Jeg skal ikke tillegge min holdning til alle som har stemt som meg, men det er likevel litt drøyt å skjære alle over én kam som du gjør her.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA