Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kommer Model S med 70 kWh kun med dual drive?

Startet av granskauen, onsdag 06. mai 2015, klokken 20:10

« forrige - neste »

granskauen

Er det for å forbedre rekkevidden?
Kan se for meg at noen kunne klart seg med en rekkevidde på ~413km (70kWh/85kWh*502km) og besparelsen (36000 kr) til en plain RWD S70...

RaBalder

Det trenger ikke å være noen god teknisk grunn til at den bare kommer i D-utgaven.

Men markedsmessig og sannsynligvis også produksjonsmessig så er det enklere jo færre produkter man har. Selvfølgelig forutsatt at man selger godt nok på de produktene man har for salg.

Så det er sikkert gjort en analyse av konsekvensene av å ikke ha en ren RWD S70

  • Produksjonen forenkles litt. Sparer X $ per bil.
  • Kunden har mindre å velge i. Blir enklere for kunden å bestemme seg. Verdi ?
  • En del av kundene vil bestemme seg for å kjøpe til tross for noe høyere pris for D-utgaven.
  • Og noen kunder vil ikke bestille pga. for høy pris/funksjoner dem ikke trenger/....

Så har dem vel summert opp fordeler og ulemper og kommet til at fordelene er større enn ulempene.


  • analysen kan dog være basert på feile data
  • og alle trenger ikke å være enig at det var lurt (dvs. vektlegger fordel og ulemper annerledes enn det Tesla har gjort)

P85D

Jeg har forstått det slik Tesla vil produsere bare Dual drive versjoner fremover.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

amund

Jeg syns også det er pussig å fjerne den billigste modellen og bytte den ut med en dyr(ere). Det gir kanskje mening når model 3 kommer, så ikke billigste S konkurrerer mot oppgradert 3... eller... det må jo være ett fett for Tesla og flott for kunden å ha det valget. Og uansett er det en del år til model 3 kommer.

Kan de ikke heller gå andre veien, og lage en S70, med den minste motoren bak? Blir ikke så sprek, men sikkert helt super rekkevidde, og en veldig fin pris.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

o.b.lix

Kan det være at det er bedre for driftsikkerhet med 2 x 200hk enn 1 x 400 hk, dvs mindre belastningsskader og knekte akslinger?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

samotholt

Norgesversjon. Bila skal jo være et alternativ til Passat og folke-SUVer  ;)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

granskauen

Jeg er enig med Teslas argumentasjon for å fjerne 60 kWh-batteriet, nettopp fordi mindre enn 10% av Model S-bestillingene var konfigurert med dette batteriet.
Men jeg er uenig i påstanden lenger opp om at det er kun dual drive på 70 kWh som modell fordi det er mer økonomisk med færre mulige konfigurasjoner, for jeg betviler at det innebærer mer enn å velge mellom to batterikapasiteter når batteriet monteres i bilen på produksjonslinjen (hvis man tenker at et eksemplar kunne blitt produsert som en 85 kWh eller 60/70 kWh-modell).

Amoss

Sitat fra: granskauen på lørdag 09. mai 2015, klokken 12:26
Jeg er enig med Teslas argumentasjon for å fjerne 60 kWh-batteriet, nettopp fordi mindre enn 10% av Model S-bestillingene var konfigurert med dette batteriet.
Men jeg er uenig i påstanden lenger opp om at det er kun dual drive på 70 kWh som modell fordi det er mer økonomisk med færre mulige konfigurasjoner, for jeg betviler at det innebærer mer enn å velge mellom to batterikapasiteter når batteriet monteres i bilen på produksjonslinjen (hvis man tenker at et eksemplar kunne blitt produsert som en 85 kWh eller 60/70 kWh-modell).

... dersom tanken ikke er å fase ut RWD totalt. Før "D" så var jo MS 85 antagelig storselgeren, så forståelig at de ikke tok sjansen på å kutte ut den med en gang, men ser nå hvordan salget går. Er det få som velger RWD utgaven fremover, så blir den nok snart kuttet ut av sortimentet den også.
Model S 85D

granskauen

Det kan jo være, men det er også litt synd dersom RWD utgår siden det er en mekanisk god nok løsning til de fleste fører bortsett fra dragracing og vinterføre.
På den annen side vil det vise hvor flinke Tesla er til å tilpasse seg hva folk faktisk vil ha, i motsetning til hvordan jeg opplever alle andre bilmerker som heller tilpasser seg det de TROR folk vil ha (tenk: paraplygirspaker, unngå redesign av chassis og fylle bagasjerom med batteri eller pris fremfor rekkevidde, alle gode grunner til at egentlig ingen konkurrerer med Tesla ennå).

TorAtle

På sikt bør hvert hjul få hver sin motor. Ingen grunn til å beholde differensialen.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

overlay

Sitat fra: TorAtle på lørdag 09. mai 2015, klokken 16:09
På sikt bør hvert hjul få hver sin motor. Ingen grunn til å beholde differensialen.

Det er akkurat det SLS electric har gjort

Krishell

Sitat fra: TorAtle på lørdag 09. mai 2015, klokken 16:09
På sikt bør hvert hjul få hver sin motor. Ingen grunn til å beholde differensialen.
en diff gjør jobben sin veldig bra. Det er ikke bare MB som har løse motorer. think hadde også prototyper med dette. minst mulig vekt og minst  mulig deler

TorAtle

Sitat fra: Krishell på lørdag 09. mai 2015, klokken 16:49
en diff gjør jobben sin veldig bra.

Den har gjort jobben bra i mange år, men for maksimal kontroll av hvert hjul så trenger vi individuelle motorer. Det kommer før eller siden.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA