Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på 16 A kurs på E-up

Startet av Roger U, onsdag 06. mai 2015, klokken 09:13

« forrige - neste »

Roger U

Hei,
Jeg har etter siste innkalling til Møller av E-upen min hatt problem med at den etter å ha ladet litt, så oppdager den feil og stopper ladning. Og jeg må da resete ladekabelen for å starte lading igjen. Når jeg sjekket dette med Møller, så fikk jeg bl.a. til svar:
"du sier du har en 16A kurs men ihht forskrift NEK400:2014 så skal det være 10A kurs med jordfeilbryter type B for lading av EL biler"
Dette kan vel umulig stemme, at blien må lades på en 10 A kurs? Regner med at det skal være minimum 10 A. Jeg har jordfeilbryter på den kursen jeg lader på.
Den feiler også på jobben, men også der er det 16 A kurs.

elektrolux

Mye samrøre her.

Du kan plugge kabelen din inn i ethvert stikk den passer inn i. Den vil da sjekke for god jording. Er jordforbindelsen akseptabel vil bilens lader få et startsignal.

Er kursen du kobler til på mindre enn 10A bør du justere ned ladestyrken.

Vi bruker samme kabel på vår e-Up og må resette kabelen 2 av 3 ganger.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Roger U på onsdag 06. mai 2015, klokken 09:13
Hei,
Jeg har etter siste innkalling til Møller av E-upen min hatt problem med at den etter å ha ladet litt, så oppdager den feil og stopper ladning. Og jeg må da resete ladekabelen for å starte lading igjen. Når jeg sjekket dette med Møller, så fikk jeg bl.a. til svar:
"du sier du har en 16A kurs men ihht forskrift NEK400:2014 så skal det være 10A kurs med jordfeilbryter type B for lading av EL biler"
Dette kan vel umulig stemme, at blien må lades på en 10 A kurs? Regner med at det skal være minimum 10 A. Jeg har jordfeilbryter på den kursen jeg lader på.
Den feiler også på jobben, men også der er det 16 A kurs.

NYE kurser som legges opp til elbillading skal sikres med maks 10A om det er schuko-kontakt, samt at det er krav om Type B jordfeilbryter. Dette kravet har selvfølgelig ikke tilbakevirkende kraft og du kan fint lade på en eksisterende 16A kurs med vanlig jordfeilbryter.

Dette har uansett ikke noe med dine ladeproblemer å gjøre, bilen ser hverken forskjell på strømstyrken på kursen (så sant ikke sikringen går) eller hvilken type jordfeilvern som er benyttet. Merkelig utsagt av Møller med andre ord.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. mai 2015, klokken 11:50
Sitat fra: Roger U på onsdag 06. mai 2015, klokken 09:13
Hei,
Jeg har etter siste innkalling til Møller av E-upen min hatt problem med at den etter å ha ladet litt, så oppdager den feil og stopper ladning. Og jeg må da resete ladekabelen for å starte lading igjen. Når jeg sjekket dette med Møller, så fikk jeg bl.a. til svar:
"du sier du har en 16A kurs men ihht forskrift NEK400:2014 så skal det være 10A kurs med jordfeilbryter type B for lading av EL biler"
Dette kan vel umulig stemme, at blien må lades på en 10 A kurs? Regner med at det skal være minimum 10 A. Jeg har jordfeilbryter på den kursen jeg lader på.
Den feiler også på jobben, men også der er det 16 A kurs.

NYE kurser som legges opp til elbillading skal sikres med maks 10A om det er schuko-kontakt, samt at det er krav om Type B jordfeilbryter. Dette kravet har selvfølgelig ikke tilbakevirkende kraft og du kan fint lade på en eksisterende 16A kurs med vanlig jordfeilbryter.

Dette har uansett ikke noe med dine ladeproblemer å gjøre, bilen ser hverken forskjell på strømstyrken på kursen (så sant ikke sikringen går) eller hvilken type jordfeilvern som er benyttet. Merkelig utsagt av Møller med andre ord.

Husk at den gammle kontakten ble montert etter en risikovurdering for en type bruk, nå er plutselig bruken en helt annen.
Helt konkret sammenligning er i enkelte P hus på større kjøpesentere, der har det tidligere bare vært parkeringsplasser og det har vært opplegg for strøm med vanlig stikk og armaturer.
Så har det plutselig noen som fant ut at de kunne tilby bilvask og polering av bil mens kunden er på senteres og handler.
Er det da fortsatt godkjent med vanlig stikkontakt og de samme armaturene der hvor de bruker høytrykkspyler?

Bruken er totalt endret i forhold til orginal prosjektering, så om det ikke er tilbakevirkende kraft så ikke anlegget designet til bruken (som faktisk er et krav i FEL, anlegget skal være dimensjonert og prosjektert etter forutsatt bruk)

Om du er enig i dette eller ikke er en sak men du kan ende opp med en mangel fra el tilsynnet etter kontroll (sier ikke at du vil garantert men du kan få det.)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Thomas Parsli

Sitat fra: Roger U på onsdag 06. mai 2015, klokken 09:13
Hei,
Jeg har etter siste innkalling til Møller av E-upen min hatt problem med at den etter å ha ladet litt, så oppdager den feil og stopper ladning. Og jeg må da resete ladekabelen for å starte lading igjen. Når jeg sjekket dette med Møller, så fikk jeg bl.a. til svar:
"du sier du har en 16A kurs men ihht forskrift NEK400:2014 så skal det være 10A kurs med jordfeilbryter type B for lading av EL biler"
Dette kan vel umulig stemme, at blien må lades på en 10 A kurs? Regner med at det skal være minimum 10 A. Jeg har jordfeilbryter på den kursen jeg lader på.
Den feiler også på jobben, men også der er det 16 A kurs.

Dette er bare den vanlige måten (deler av) bilbransjen fikser problemet: skyld på kunden.
Istedenfor å lete etter feil på utstyret (EVSE som har problemer med lading på to forskjellige 16A kurser) leter man etter mulig feil i bruken.

Svaret tyder på at Møller ikke tester EVSE på 16A siden en forskrift som kom i juni 2014 sier at kursen skal sikres med <=10A  :'(

Jeg får backflash til Nissans morsomme mediebrøler i 2011: http://www.tu.no/industri/motor/2011/10/26/nissans-ladebloff-leaf-kabelen-skal-ikke-brukes

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Roger U

Vil bare oppdatere hva løsningen ble på denne saken.
Fikk låne en ny ladekabel av Møller en uke for å se om det gikk bedre. Og den virket helt uten problemer, så når jeg var for å levere tilbake den, så fikk jeg beholde den nye, og de tok min gamle. Interessant nok, så var det først da at de informerte om at de hadde byttet kabelen min ved servicen i vinter. Skulle nesten ønske de heller holdt kjeft om det, når de ikke hadde nevnt det tidligere, i og med at jeg hadde referert til at ladeproblemene kom etter den servicen. I stede valgte de altså å klandre strømnettet mitt hjemme og på jobben.
Har ikke hatt noen ladeproblemer etter at jeg nå har hatt ny kabel i flere uker. Den gamle fikk feil flere ganger i uken, på flere ladesteder.

Terjer

Sitat fra: Roger U på lørdag 05. september 2015, klokken 08:03
...da at de informerte om at de hadde byttet kabelen min ved servicen i vinter.

I alle dager? Dette er veldig drøyt. Ladekabelen er din eiendom, du har kjøpt og betalt den, de har overhodet ikke lov til å ta deler eller utstyr av din bil uten at du har samtykket til det!
VW e-up!
MG4

1Ampera

Har 16 A kurs i garasjen, har aldri hatt problemer med lading av vår E-up. Har hatt bilen siden november 2014. Vår bil har vært inne til oppdateringer. Har aldri hatt problemer, lading har aldri stoppet. Fra tomt batteri til helt oppladet tar det ca. 5-6 timer. Har kun strøm til garasjen på denne 16 A kurs.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

snhansen

Jeg bruker Ratio sin hjemme lader (31328N) på min E-up! Denne er kjøpt hos elbilhjelpen.no, og har fungert helt utmerket fra dag 1 :) Det beste med denne ladestasjonen er at jeg har kWt teller, så jeg har full kontroll på hvor mye strøm jeg putter på bilen :)
Jeg lader på 16A kurs, og varierer litt på ladestrømmen. Det er ikke store forskjellen på 13 og 16A når det gjelder ladetid, da laderen i E-up kan trekke maks 3300W. Liker best å ha den på 13A, da dytter den inn ca 3000W, noe som sparer strømkursen litt med tanke på lading over tid. Lader jeg over natten, justerer jeg den ned til 6A slik at bilen er nyladet og klar til bruk neste dag med varmt batteri... Dette synest jeg hjelper på rekkevidden nå på vinteren.
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA