Forslag til Tesla Destination Chargers!

Startet av TRM, tir 05. mai 2015, kl. 11:29

« forrige - neste »

TRM

Synes destinasjonsladere er et fantastisk konsept, og gleder meg til disse kommer opp i Norge.

Selvsagte plasseringer av disse er på hoteller, men også på andre steder vil slike ladere ha betydning.

Mitt forslag til destinasjonslader er:

1. Hardangervidda Natursenter (http://hardangerviddanatursenter.no/) Jeg har vært i kontakt med dem. De har ikke tilrettelagt for lading av elbil. Et besøk her tar gjerne 2-3 timer, inkludert middag. En destinasjonslader her vil gjøre en dagstur mulig for elbilister fra hele Bergensområdet, hele Hallingdalen, samt hyttefolk fra hele Hardangervidda.

Andre forslag?

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Kristian O

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

NegativeElectrode

Uten å vite hva som finnes:

• Trollstigen
  • Norefjell Quality Spa Resort
  • Trysilfjellet
  • Charlottenberg
  • Atlanterhavsveien
  • Nordkapp
  • Geiranger

Turistmål i Norge burde være en opplagt case for http://www.visitnorway.com og Tesla. Kjøpesentere bør se mulighetene dette gir dem.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Quality Norefjell har en del strømuttak i parkeringsgarasjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Vågsli, har prøve med TOCN uten hell sålangt

Trustno1

Ett eller annet sted i kongsberg, "teknologibyen". Finnes ingen type 2 i hele regionen såvidt meg bekjent.

satheesh.net

Sitat fra: Trustno1 på fre 12. jun 2015, kl. 17:22
Ett eller annet sted i kongsberg, "teknologibyen". Finnes ingen type 2 i hele regionen såvidt meg bekjent.

Enig. Det er tragisk. Vi må prøve å få til noe her ja...

Muffinman

Namsos. U-land i elbilsammenheng. Teknisk etat går over fra meningsløs nøkkelkortløsning til ladenøkkel på schukostolpene, og har fått tips om TOCN sitt ladefond ved Odd B. Kanskje de burde sjekke ut destinasjonsladerordningen også? Kommunen kan være en grei aktør for å etablere kontakten opp mot næringslivsaktører, og kanskje drifte enkelte type 2 punkter selv.

Det er et mareritt å ankomme denne byen med lav soc om man skal langt neste dag. Overnattingsstedene har liten forståelse for problemstillingen. Denne uka ble jeg berget av at de offentlige scukostolpene stod åpne, men bare så vidt.

satheesh.net

Som nevnt (mange ganger) tidligere, så er det ikke mangel på midler som setter en stopper for utbygging, men mangel på vilje til å ta imot midlene. Og en god porson "Nei, sånt har ikke vi bruk for" mentalitet. *sukk*

Sagt det før og sier det igjen; vi trenger konkrete tips til plasseringer der dere som kjenner folkene allerede har snakket med grunneier.

Jeg antar Tesla selv med sine destinasjonsladere støter på mye av den samme utfordringen ute blant Ola Nordmann. :-\

Pecees

Forslag: IKEA-varehus. God plass med store parkeringsanlegg. Et sted man ikke så lett slipper unna på mindre enn et par timer (særlig med en halvtimes kø i kassa...). Helt sikkert også ryddige og enkle strømforhold. Ligger også ofte i nærheten av andre shopping muligheter. Dessuten, enkel administrasjon; en avtale holder for svært mange ladesteder...

Hater IKEA sterkt, men ideen...
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

TRM

Sitat fra: TRM på tir 05. mai 2015, kl. 11:29
Synes destinasjonsladere er et fantastisk konsept, og gleder meg til disse kommer opp i Norge.

Selvsagte plasseringer av disse er på hoteller, men også på andre steder vil slike ladere ha betydning.

Mitt forslag til destinasjonslader er:

1. Hardangervidda Natursenter (http://hardangerviddanatursenter.no/) Jeg har vært i kontakt med dem. De har ikke tilrettelagt for lading av elbil. Et besøk her tar gjerne 2-3 timer, inkludert middag. En destinasjonslader her vil gjøre en dagstur mulig for elbilister fra hele Bergensområdet, hele Hallingdalen, samt hyttefolk fra hele Hardangervidda.

Andre forslag?
Da er vi endelig i gang med utrulling av destinasjonsladere!

Jeg har sendt mail til Hardangervidda Natursenter med linken til Tesla.

Oppfordrer andre til å kontakte andre aktuelle steder.

Edit: her er forøvrig linken
https://teslafactory.wufoo.com/forms/destination-charging-eu/?redirect=no&utm_medium=email&utm_source=communication&utm_campaign=EU-NO-Destination-Charging&mkt_tok=eyJpIjoiTnpReVpqSTJNR1k1WWpZeSIsInQiOiIzaTFLNE9CSHZRZlFmbVJHUmRoNEVsWWQxQzNLaTBjYmY5Z1NJM211amhiOFdSNFpZazZwUlRIc2pGbjNlc3FEY1RZTDdSa3hINWNkMmJnaHc4a3VNTSthU0ZvTWdibm9uS0JWQitVdjV3WT0ifQ%3D%3D

TMYP        MY22
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

TRM

Har sendt forespørsel til Støtvig Hotel i Larkollen http://www.stotvighotel.com/.
De har allerede tre ladere, hvorav en hurtiglader, men behovet for ladere er raskt økende.

TMYP        MY22
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

glacier

Her er en newbie, som har levd billøst de siste 10 årene. Det siste året har jeg jo merket meg Tesla (egentlig fra starten) og det har vokst seg sterkere, ikke minst gjennom å utforske denne nettsiden og finne glede i både entusiasme, frustrasjoner og vilje til å dele erfaringer og løsninger. Så her er min første post:

Jeg har slitt med SC som infrastruktur når det blir virkelig mange av dere/oss. Og DC er jo noe som kan skaleres i feiende fart! Derfor føles dette som en minst like stor revolusjon som SC-lading.

For meg synes det (i forhold til hvordan jeg brukte bil/ville bruke bil) soleklart at alpinanlegg/skiområder (hei Voss, Kvamsskogen, Hafjell etc), badeland (som i Bø) osv burde få dette på plass siden det jo er steder der man står noen timer. Og med innfasing av modell 3 tar det jo brodden av SC-trykket for alle som kjører 10-20 mil for å bruke dagen på slike steder, samtidig som de har svært godt dimensjonerte strømsystem.

Dette frigjør jo for eksempel SC på Lillehammer fra alle som er på hytta/står på ski noen timer i helga og så reiser hjem igjen. Og det frigjør mange som reiser til "byen" Lillehammer for å shoppe fra oppi "dalen". Tenk de fra Lom/Otta som kjører til "regionsbyen" (15-20 mil) og som bruker dagen der. Tøys at disse på en lørdag skal lage kø på SC for alle som skal videre fra-mot Dovrefjell. Og skulle det være helt fult på DC så har man SC uten angst rett i nærheten.

Ellers burde kommuner kjenne sin besøkelsestid. Jeg forstår at Lom får SC. Men slike naturlige "turiststopp" burde toppe opp med DCere og like gjerne oppfordre folk til å ta en tur på cafe, det glimrende bakeriet, fjellmuseet og steinmuseet. Det samme kan sies om Beitostølen og lignende steder. Det er jo tull å sette bilen på supercharger i den timen eller to man skal spise litt/ta en kaffe/handle inn det siste/kikke rundt. Da kan jo heller bilen stå på destination og så svipper man heller innom SC i noen minutter om man trenger flere elektroner før man setter kursen over fjellet/mot sommerskisenteret på Juvass/Leirvassbu/sørover etc. For et sted som Lom kan jo samlet handelsstand dele dette/gjøre det gratis siden vi jo legger igjen mer enn de kronene et par timer på 22W koster - og definitivt mer enn man legger igjen på de 20 minuttene man venter på SC.

Og vil andre kommuner som Otta/Vågå/Sjåk konkurrere får de også stille med DCere. Det vil uansett avlaste tiden brukt på SC i Lom (en region dere forstår jeg kjenner godt).

Gjendesheim og de stedene der folk står i 7 timer mens man går Besseggen, Gaustatoppen, Preikestolen.....fin anledning og ta en tur og få rørt på skrotten. Og siden man på slike steder vet hvor lenge bilen blir stående kunne man vel muligens splitte strømmen på flere ladepunkt, slik at man får 20 mil på mange biler i løpet av den tiden i stedet for at noen få biler blir nok-ladet i løpet av kortere tid (i forhold til butikk serveringssted hvor man bare er en time eller to)?

Blåfargeverket. Jeg kikker på dere. Det er jo en fin dagstur når østpå.

Alle større regionsykehus med sengeposter. Ja, noen bor titalls mil unna og drar på dagsbesøk til bestemor med lårbeinsbrudd.

Ellers syns jeg VisitNorway ideen var GLIMRENDE. Ettersom flere i våre naboland følger på, tenk pullfaktoren av å kunne suse rundt på biltur i Norge. Ikke bare langs SC-hovedveiene men overalt. Det er et faktum at selv modell 3 vil være en bil for de som har råd til den. Det er ikke "vill-campere" fra Nederland som kjøper en slik. Det er betalende kunder.

Det er kult av vi er verdensledende på elbil i tillegg til å lage strøm og å lage olje og gass. Spesielt fordi vi er et (forholdsvis) desentralisert land med spredt bosetting. Vel er vi rike, men vi er også et sted hvor man faktisk kan vise at det er fult mulig og i stor grad avgasse privatbilismen på et sted i verden der "ingen skulle tru at nokon kunne bu".

Til slutt - litt sci-fi angående SC-stasjoner? Jeg har jo frydefullt sett at "summon"-funksjonen er faset inn. Om en stund kan jeg ser for meg at man parkerer helt vanlig ved SC eller DC og så kan den type fjernstyring kalle bilene til seg og sende de til lading i tur og orden. Noe som vil gjøre at "omsorgen" for andre i kø ikke tvinger dere/oss til å vente på tur/nistirre på app og å løpe for å frigjøre ladestasjonen når nok elektroner er plukket opp for andre. Tenk at det er nok å legge inn at man trenger x KW/km og så glemme det helt mens nestemann i køen slipper til ASAP. Tenk at alt man får er en "pling på telefonen" og vet at man kan reise nå, uten å løpe. 

Vel, dette var mitt første kronestykke her på elbilforum. Ting som jeg har tenkt på, slik jeg ser min bruk av bil og hvordan el/Tesla kan gjøre meg lykkelig og trygg.

Mye av savnet har jo vært å reise til hytta i Jotunheimen "på sparket". Besøke familie og besteforeldre. Stikke på ski. Jeg bor i by, men har ikke bruk for bybil. Savnet av bil er å stikke ut av byen. Ta en helgetur. Mye av frykten er at SC-nettet imploderer når også "jeg" melder meg inn som bileier igjen. Derfor ser jeg DC som løsningen. Bergen-sommerskisenteret på Folgefonna. Glemme hele SC greia. Egentlig kunne froskehoppe SC på den type dags/helgetur/ta 5 minutter i stedet for 30 på de for å avlaste slike som meg som også "trenger" de når 40 mil til hytta bør gjøres unna ASAP.

Disse tankene er inspirert av dere her på elbilforum. Det er overbevisende hvor flinke dere synes å bli til å rett og slett bare ta de 5 minuttene på SC når det trengs for å nå fram. Hvor naturlig Tesla synes å ta rotta på "naturlig rekkeviddeangst" som jeg selv føler på (vi liker jo alltid å gå ut med toppladet mobiltelefon). Det er kult å lese om at dere lader til 60-70% i dagliglivet. Hvordan dere tar hensyn til ladetid og bunnlader i stedet for å topplade så det skal gå kjapt.

Unnskyld for at det ble TLDR og litt off topic.

aness

@glacier: en ting "alle" glemmer er at nesten enhver stikkontakt der du parkerer kan brukes som "destination charger", selv den med 10A sikring som bestemor har på garasjeveggen. (Bestemor blir sikkert bare glad for at du er på besøk litt lenger)

Men jeg ser du har tatt ett av de viktige poengene: du trenger bare nok strøm til å komme deg hjem igjen  og det er bedre å fylle opp batteriet når bilen venter på deg.

Litt on topic:

Jeg liker tanken om kommunesenter og museer, kan jeg få 11-22kW mens jeg tusler rundt eller spiser lunch er det mye større sannsynlighet for at jeg stopper på slike steder.

Stort ja til ladere på steder jeg kan tenkes å parkere 6-7+ timer. Står jeg så lenge holder det i massevis med 3.6kW, men sett for all del opp 3-4 ladere med felles 22kW slik at de andre uttakene kan dra mer når mitt batteri er fullt etter 4t.

weld77

Jeg synest i utgangspunktet steder hvor folk står i timesvis ikke er de meste ideelle lokasjonene med mindre det er et greit antall ladeplasser (men selvsagt bedre enn ingenting). Da blir laderen fort opptatt i timesvis selv om det ikke trengs - som et skisenter for eksempel.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke serveringssteder kaster seg over dette - må jo være genialt for å få folk til å velge spisested og så bli en time eller to.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA