Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dokumentasjon ved registrering, P106

Startet av Elias, torsdag 17. september 2009, klokken 18:41

« forrige - neste »

Elias

I dag reiste jeg til trafikkstasjonen for å få EL-skilt på min fransk-importerte 106. Men dét var ikke så enkelt.. De krever dokumentasjon på drivverk, bremser, sikkerhetsbelter osv. fra importør eller produsent. Jeg kontaktet teknisk sjef hos Bertel O Steen som var importør av på 90-tallet. Han kunne ikke hjelpe meg. Jeg har skrevet til Peugeot i Paris også, men får ikke svar fra dem.

Finnes det noen i det fine forumet vårt som har teknisk dokumentasjon fra Peugeot?

PS. Hvis noen er interessert i ECE-sertifikat for Berlingo, så er de her:

Boogie

Har du et CoC? (Certificate of Conformity)

Jeg har ikke registrert noen bil selv, men så vidt jeg vet skal det gå greit når du har et CoC på bilen.
I øyeblikket ser det ut til at dette må skaffes fra Frankrike.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elias

Nei, jeg har ikke COC på bilen.. Utfordringen er å finne hvilken person i Frankrike man skal kontakte for å få dette til.

Elias

www.EuroCoc.eu er ett av stedene hvor man kan bestille COC-sertifikat. Imidlertid finnes det ikke COC på biler som ikke er EU-typegodkjent; "Only vehicles with the EU type approval have a COC". Våre biler er som kjent ikke EU-typegodkjent.

Satser på å skaffe ECE-sertifikat fra Peugeot i stedet.

Ken

Elias: Mener du at ingen av de franske elbiler er EU godkjent?
Høres rart ut.
Prøvd å søke noe selv i går uten å lykkes. Bra jobba.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elias

Takk  :)  Regner med å jobbe med saken i hele dag.. Ja, jeg er sikker på at verken Saxo, 106, Berlingo eller Partner er EU-typegodkjent. Det er derfor trafikkstasjonen krever ekstra dokumentasjon. Jeg tror den enkleste løsningen er å kontakte TÜV i Tyskland for å skaffe frem ECE-sertifikater.

Jeg er forundret over at ikke flere har støtt på denne utfordringen ved registrering av importerte PSA-elbiler..

Ken

#6
Det er flere på Sørlandet som har/ holder på å  importere Cilio fra Sverige. En fikk tak i godkjenningspapirer og fikk bilen typegodkjent tror jeg. Franske biler er antagelig noe annet. Godt å få orden i saken fordi det er sikkert mange gode tilbud i Frankrike.

Har foreslått at vi legger sertifikater på ElbilWiki.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sliter selv med akkurat samme problem akkurat nå.

Normalt ville jeg kjørt den rett til Haugesund ( eller Drammen ) for godkjenning under d15 eller noe slikt, men har selv fått godkjent en bil med Dekra dokumentasjon på sikkerhetsbelteinnfestninger, bremser etc her i Stavanger, og vet om en annen som gjorde det samme.

Nå blir det tur til Haugesund likevel.

Bilen blir da godkjent under en unntaksbestemmelse som dekker slike problemer. Dette forutsetter dog at bilen er 100% original. Faktisk må til og med fargen være original.

Så rådet mitt er å ta turen til Drammen, i stedet for å bruke masse tid og penger på papirer som sansynligvis ikke hjelper likevel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Ken på fredag 18. september 2009, klokken 13:08
Det er flere på Sørlandet som har/ holder på å  importere Cilio fra Sverige
Pluto sa for et års tid siden i denne tråden at det var problemfritt å få skilter på dem

Sitat fra: Ken på fredag 18. september 2009, klokken 13:08
Har foreslått at vi legger sertifikater på ElbilWiki.
Skal få lagt ut de to fra denne tråden nå Ken.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

Øivind Engebretsen [henrenge(krøllalfa)online.no] Kan hjelper å skaffe godkjenningspapirer fra Sverige har jeg blitt fortalt. En som importert en Clio fikk hjelp av denne mannen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Vedlagt er bildet av nødvendig Bekreftelse av typegodkjenning.

Utstedes av TUV NORD mobilitet, Am TUV 1, 30519 Hannover. Eller Exportgutarten@tuev-nord.de

Alt de trenger er kopi av originalt vognkort, bilde av chassisplaten, og ca 80 Euro.

Med det papiret i lomma og 1300 kr, kan ingen hindre deg i å impotere og enkeltgodkjenne Elbil i Norge.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. september 2009, klokken 14:11
Sliter selv med akkurat samme problem akkurat nå.

Endelig var 5 dørs Saxo'en godkjent.

Brukte oppskriften min like ovenfor, og da tok det ikke lang tid før jeg fikk ut skilt nr:
EL 11825

En annen positiv ting var at skiltprisen var redusert ned til kun kr 100, grunnet overgang til plastskilt. Jeg fikk i pose og sekk med plast pris, og alu skilt. ;D

Bilen er omtrent optimal med 5 dører, 4 seter og nye 2008 batterier, men overlates til interreserte mot 145K. Da selvfølgelig med Robometer montert. Kun 25000 km og lekre 14" alu. Kan være interresant for kjøpere som er villige til å betale for tryggheten nye batterier, lav km og Robometeret gir.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

#13
For en drøy måned siden importerte jeg en Clio fra Sverige. Det jeg trengte var
- originalt vognkort del en og to
- Intyg fra Renault om diverse kravspesifikasjoner: se bilde. Dette kostet 1300 Skr å få fra Renault i Sverige (De trengte ikke noe annet en skiltnr for å lage dokumentet)
- Utskrift fra teknisk database (Transport styrelsen)

Med dette i hånd gikk bilen rett gjennom. Jeg betalte 1300 kr i vrakpant til tollen og 100 kr for skilt.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA