Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dommedag for elbiler?

Startet av duracell, onsdag 29. april 2015, klokken 09:24

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: Sele på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:58
Sitat fra: K S på tirsdag 05. mai 2015, klokken 11:57
Sitat fra: Amoss på tirsdag 05. mai 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Rikerud på tirsdag 05. mai 2015, klokken 08:25
Mitt forslag er:
Godta at det innføres ordinær MVA på elbiler (faset inn over noen år).
Kjemp for at bompengefritaket fortsetter.

Hmm... Jeg har ingen problemer med å forstå at bompengefritaket kan være en avgjørenende faktor for kjøp eller ikke-kjøp av elbil. Men hvordan du mener at en innføring av ordinær MVA på bilene kan gjøre det lettere for folk å velge elbiler må du nesten prøve å forklare litt bedre synes jeg.  Joda, i enkelte spesielle bruksmønstre kan helt sikkert bompengene over noen år utgjøre totalt mer enn man sparer på MVA fritaket om man går for de aller billigste elbilene (eller baserer seg på en billig bruktbil). Men du må bruke bilen svært heftig i bommene dersom du skal tjene inn MVA for en godt utstyrt Tesla.

Så jeg tror nok man treffer flere potensielle kjøpere ved å beholde MVA fritaket så lenge som mulig, og heller innfører en differensiert bomavgift der elbiler betaler f.eks. halv sats i forhold til normalen. Men missforstå meg rett - jeg er på ingen måte for å skulle innføre bompenger for elbiler, jeg bare anser MVA fritaket for å være viktigere. Mens både bom-fritaket og mva-fritaket uansett er midlertidige ordninger, kan en differensiert bomavgift godt kunne forsvares som en permanent ordning. Dvs. det blir jo en definisjons-sak om det er elbilene som får rabatt eller om det er fossilbilene som betaler "straffesats" :p

Hvis en samtidig med gradvis innføring av mva på elbil øker avgiftene tilsvarende på hybrid og enda litt mer på bensin og kraftig økning på dieselbiler. Bare skru på det, så vil de fleste velge elbil i fremtiden, og de bilprodusentene som ikke satser seriøst på elbil går konk. Yippiii!

Kjøpspris og årsavgift er de incentivene jeg nyter godt av, hverken bompenger eller ferje har betydning for meg.
At jeg har egen drivstoffstasjon med samme pris hele uka er ingen fordel, det har bare med et klokt valg jeg selv har gjort.
Ironi eller egoisme? Dagens elbiler sammenlignet med fossilbil er alt for dårlige når det gjelder rekkevidde,uten om Tesla da.

For alle de som ikke "kan" kjøre elbil finnes det dessverre lenge enda fossilbiler, men når det koster skjorta å bruke forurensende dieselbiler så må folk innrette seg. Ingen menneskerett å kjøre bil, heller ikke å forurense unødig.

Hvorfor skal det ikke koste å forurense? Selvsagt effektivt med drivstoffpris på 25 kr per liter også....da blir besparelsen ved å kjøre elbil enda større

kodalse

#61
Såvidt jeg kan skjønne er det ingenting vi trenger å bekymre oss for før etter 2017.
Hvis det faktisk er slik at norske politikere har planer om å forsøke å nå målene både for 2020 og 2030 er det ingen annen utvei enn fortsatt massiv satsing på elbiler.

Vi har for 2020 krav om 85g CO2 i snitt for nye solgte biler.
I 2030 vil dette kravet måtte ligge på mellom 55 - 70g CO2 for nye biler hvis vi tar med normal utvikling av trafikkvekst.
55 - 70g CO2 nås aldri med stor andel av Diesel og bensinbiler, selv med stor andel hybridbiler.
Motorteknologien lar seg rett og slett ikke utvikle ned til det nivået, selv med kunstige tall fra bilfabrikkene.

I mars 2015 lå vi på 93g CO2 på nye biler, hvor 24% var rene elbiler. Det sier seg selv at i henhold til forpliktelser vil vi se langt større restriksjoner andre steder enn endring av elbilfordeler.

For å nå målene vil det komme kraftige restriksjoner på både bruk og salg av Diesel/Bensin bil.
Vil vil se en langt mer utstrakt bruk av rushtidsavgifter, ikke bare i de største byene som har bompengeløsninger i dag, men også for mindre byer. Eksisterende bomanlegg på veier som E18, E6, E39 osv vil også få en helt annen prising.

Pris på drivstoff vil trolig bli pålagt store ekstra avgifter. Engangsavgifter vil beregnes eksponensielt i forhold til CO2 utslipp. Det samme gjelder for NOX utslipp.

Jeg vil våge den påstanden at om 10 år vil spørsmålet være snudd.
Tør du virkelig kjøpe Diesel/Bensinbil med de kostnadene dette vil innebære?
Bruktpris på Diesel/Bensinbil vil falle mye kraftigere enn for elbiler, som igjen trolig vil opprettholde en høy annenhånds verdi.
Når elbiler begynner å kunne trekke tilhenger og ha en fornuftig rekkevidde vil vi stå overfor et paradigmeskifte sett ut fra privattransport.

På den andre side kan jo hele målsetningen for 2030 skrotes.
Da er det godt å vite at det er en Høyre/FRP regjering som satt med makten da vi forpliktet oss til dette. Rød/Grønn vil aldri kunne erkjenne at de har lavere mål, og den Blå/blå regjeringen vil i like liten grad tape ansikt.

En god "Catch 22"  :D

Her noen linker som allerede har analysert dette:
https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=33029
https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2013/1276-2013/1276-2013-sam.pdf
http://energiogklima.no/blogg/olav-anders-oevreboe/foreslar-40-prosent-utslippskutt-i-eu-innen-2030/
https://www.ssb.no/klimagassn
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Kjoretoy+og+drivstoff/Klimagassutslipp/Gjennomsnittlige+CO2-utslipp

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Panduck

Sitat fra: kodalse på tirsdag 05. mai 2015, klokken 13:18
Jeg vil våge den påstanden at om 10 år vil spørsmålet være snudd.

Og jeg tror du er veldig pessemistisk i din spådom. Når jeg ser hva som har skjedd på elbilfronten de siste 2 årene, har jeg ingen tro på "om 10 år".

Om vi antar at 400km-biler med god pris kommer om 1-2 år, vil jeg tro det er en revolusjon på gang. Om 3-4 år tror jeg det er nær umulig å selge en ny liten / mellomstor bensinbil. Hybrid med grei rekkevidde på ren strøm blir et minstekrav.

For 1.5 år siden tenkte jeg at jeg kanskje ville få meg elbil om en 5 års tid.  Ett halvt år etter hadde jeg LEAF. Jeg var ganske alene i nabolaget med elbil, så ikke mange kjører rundt. Nå er de overalt. Før var det snakk om "jasså, du liker å snike i bussfeltet!" og "du vil ikke betale bomavgift du?". Nå er det "En sånn bil skal jeg også ha!"

Jeg forstår ikke tittelen "dommedag for elbiler". Jeg begriper rett og slett ikke at noen tør å legge penger i en ny bensinbil i 2015.

Sele

Sitat fra: K S på tirsdag 05. mai 2015, klokken 13:15
Sitat fra: Sele på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:58
Sitat fra: K S på tirsdag 05. mai 2015, klokken 11:57
Sitat fra: Amoss på tirsdag 05. mai 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Rikerud på tirsdag 05. mai 2015, klokken 08:25
Mitt forslag er:
Godta at det innføres ordinær MVA på elbiler (faset inn over noen år).
Kjemp for at bompengefritaket fortsetter.

Hmm... Jeg har ingen problemer med å forstå at bompengefritaket kan være en avgjørenende faktor for kjøp eller ikke-kjøp av elbil. Men hvordan du mener at en innføring av ordinær MVA på bilene kan gjøre det lettere for folk å velge elbiler må du nesten prøve å forklare litt bedre synes jeg.  Joda, i enkelte spesielle bruksmønstre kan helt sikkert bompengene over noen år utgjøre totalt mer enn man sparer på MVA fritaket om man går for de aller billigste elbilene (eller baserer seg på en billig bruktbil). Men du må bruke bilen svært heftig i bommene dersom du skal tjene inn MVA for en godt utstyrt Tesla.

Så jeg tror nok man treffer flere potensielle kjøpere ved å beholde MVA fritaket så lenge som mulig, og heller innfører en differensiert bomavgift der elbiler betaler f.eks. halv sats i forhold til normalen. Men missforstå meg rett - jeg er på ingen måte for å skulle innføre bompenger for elbiler, jeg bare anser MVA fritaket for å være viktigere. Mens både bom-fritaket og mva-fritaket uansett er midlertidige ordninger, kan en differensiert bomavgift godt kunne forsvares som en permanent ordning. Dvs. det blir jo en definisjons-sak om det er elbilene som får rabatt eller om det er fossilbilene som betaler "straffesats" :p

Hvis en samtidig med gradvis innføring av mva på elbil øker avgiftene tilsvarende på hybrid og enda litt mer på bensin og kraftig økning på dieselbiler. Bare skru på det, så vil de fleste velge elbil i fremtiden, og de bilprodusentene som ikke satser seriøst på elbil går konk. Yippiii!

Kjøpspris og årsavgift er de incentivene jeg nyter godt av, hverken bompenger eller ferje har betydning for meg.
At jeg har egen drivstoffstasjon med samme pris hele uka er ingen fordel, det har bare med et klokt valg jeg selv har gjort.
Ironi eller egoisme? Dagens elbiler sammenlignet med fossilbil er alt for dårlige når det gjelder rekkevidde,uten om Tesla da.

For alle de som ikke "kan" kjøre elbil finnes det dessverre lenge enda fossilbiler, men når det koster skjorta å bruke forurensende dieselbiler så må folk innrette seg. Ingen menneskerett å kjøre bil, heller ikke å forurense unødig.

Hvorfor skal det ikke koste å forurense? Selvsagt effektivt med drivstoffpris på 25 kr per liter også....da blir besparelsen ved å kjøre elbil enda større

Sele

Sitat fra: Panduck på tirsdag 05. mai 2015, klokken 14:23
Sitat fra: kodalse på tirsdag 05. mai 2015, klokken 13:18
Jeg vil våge den påstanden at om 10 år vil spørsmålet være snudd.

Og jeg tror du er veldig pessemistisk i din spådom. Når jeg ser hva som har skjedd på elbilfronten de siste 2 årene, har jeg ingen tro på "om 10 år".

Om vi antar at 400km-biler med god pris kommer om 1-2 år, vil jeg tro det er en revolusjon på gang. Om 3-4 år tror jeg det er nær umulig å selge en ny liten / mellomstor bensinbil. Hybrid med grei rekkevidde på ren strøm blir et minstekrav.

For 1.5 år siden tenkte jeg at jeg kanskje ville få meg elbil om en 5 års tid.  Ett halvt år etter hadde jeg LEAF. Jeg var ganske alene i nabolaget med elbil, så ikke mange kjører rundt. Nå er de overalt. Før var det snakk om "jasså, du liker å snike i bussfeltet!" og "du vil ikke betale bomavgift du?". Nå er det "En sånn bil skal jeg også ha!"

Jeg forstår ikke tittelen "dommedag for elbiler". Jeg begriper rett og slett ikke at noen tør å legge penger i en ny bensinbil i 2015.
Høres ut som venstre som vil forby fossilebiler i 2020 totalt urealistisk!

Panduck

Sitat fra: Sele på tirsdag 05. mai 2015, klokken 14:44
Høres ut som venstre som vil forby fossilebiler i 2020 totalt urealistisk!

Jeg har da aldri snakket om noe forbud. Ingen som kom med forbud mot CRT TV'er, men jeg ser ikke mange av de lengre.

GotMeTeslaMS

#66
Jeg vil ikke ha ny fossil bil.
Elbil er mye bedre enten vi snakker insentiver eller ikke:
- Jeg kan starte med "full tank" hver morgen og slipper å dra innom bensinstasjoner.
- Elbilen går stille og komfortabelt.
- Elmotorer yter mye bedre enn fossilmotorer.
- Det er færre slitasjedeler.
- Mindre energiforbruk gir lavere kjørekostnader.
- Den er mindre belastende på miljøet (ikke minst i byene)
- Elbilen lukter ikke vondt (av dampende/brent bensin eller diesel).
- Batteri og ladeteknologi blir bedre og bedre på ytelse og pris.
- Utviklingen fra Reva/Buddy til Tesla er enorm og vil gå videre.
- Tesla Roadster oppgradering viser at det er håp for "gamle" elbiler

Skattlegging og prising kan midlertidig stikke en kjepp i hjulet for mitt neste bilkjøp, men forslagene som nå ligger på bordet skremmer ikke. Verden er avhengig av en omstilling. Bare Siv kan benekte dette... en kort stund.
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

Amoss

Sitat fra: Sele på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:58
Ironi eller egoisme? Dagens elbiler sammenlignet med fossilbil er alt for dårlige når det gjelder rekkevidde,uten om Tesla da.

I dag ja. Men nå er jo avgiftsfritaket i praksis sikret frem til og med 2017 (formelt kommer det vel i revidert om en uke eller to). I 2017 skal det etter planene komme både en Leaf med 30+ mils rekkevidde, Chevy Bolt med tilsvarende og Tesla Model 3. Med disse tre bilene på plass, og forhåpentligvis enda flere - i det minste som "kommer snart", begynner vi å nærme oss. Når så først avgiftsfritaket for elbiler etterhvert skal fases ut - noe det jo nødvendigvis må gjøres etterhvert - så er det en god ide å la fossil-avgiftene følge med oppover så elbilene fortsatt kan ha en "leading edge".

... eller man kan velge å se det fra en annen vinkel - fossilbilene er alt pålagt "straffeskatt" som elbilene derfor slipper (istedet for å kalle det for "fritak"), og etter som også elbilene blir ilagt "straffeskatt" (for utslipp under produksjon) så må denne straffeskatten også øke for de som har utslipp under bruk for å holde differansen sånn nogenlunde konstant.
Model S 85D

Sele

Sitat fra: Panduck på tirsdag 05. mai 2015, klokken 15:07
Sitat fra: Sele på tirsdag 05. mai 2015, klokken 14:44
Høres ut som venstre som vil forby fossilebiler i 2020 totalt urealistisk!

Jeg har da aldri snakket om noe forbud. Ingen som kom med forbud mot CRT TV'er, men jeg ser ikke mange av de lengre.
Mente at spådommen din var i samme klasse som venstre sitt forbud,det vil si at spådommen er totalt urealistisk.

Panduck

Sitat fra: Sele på tirsdag 05. mai 2015, klokken 18:56
Mente at spådommen din var i samme klasse som venstre sitt forbud,det vil si at spådommen er totalt urealistisk.

Vi får se :)

K S

Sitat fra: Panduck på tirsdag 05. mai 2015, klokken 19:26
Sitat fra: Sele på tirsdag 05. mai 2015, klokken 18:56
Mente at spådommen din var i samme klasse som venstre sitt forbud,det vil si at spådommen er totalt urealistisk.

Vi får se :)

Håper du får rett

Sele

#71
Ved utgangen av 2014 var det 2,5 millioner personbiler i Norge og 38000 elbiler. Dette skal vendes til fordel elbil i løpet av 3-4 år og fossilbil ubrukelig. Jeg lever ikke i en fantasiverden jeg er realist. Tanken er pen men totalt urealistisk.

Panduck

Sitat fra: Sele på tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:12
Ved utgangen av 2014 var det 2,5 millioner personbiler i Norge og 38000 elbiler. Dette skal vendes til fordel elbil i løpet av 3-4 år og fossilbil ubrukelig. Jeg lever ikke i en fantasiverden jeg er realist. Tanken er pen men totalt urealistisk.

Jeg sa: "Om 3-4 år tror jeg det er nær umulig å selge en ny liten / mellomstor bensinbil. Hybrid med grei rekkevidde på ren strøm blir et minstekrav."

Jeg sa ikke "om 3-4 år kjører ingen bensinbiler". Jeg sa ikke "Det selges ikke bensinbiler om 3-4 år", det vil nok ta litt lengre tid å få vekk de større bilene. Jeg sa ikke at "om 3-4 år er fossilbil ubrukelig". Når jeg ikke forstår at folk legger penger i bensinbil i dag, er det ikke fordi jeg tror de blir ubrukelige, men fordi de vil ha et ekstremt verditap når folk faktisk vil ha en annen type bil.

Baserer bare min spådom på hvordan elbilen ble sett på for 2 år siden, for 1 år siden, og nå...

Sele

Nær umulig og selge en ny bensinbil om 3-4 år sier du. Hva er bensinbilen da om 3-4 år? Død? Nær døden? Ubrukelig? Jeg tror ingen med en fossilbil trenger og bekymre seg i oljelandet Norge de skyter neppe seg selv i foten.

tomrh

#74
Sitat fra: Panduck på tirsdag 05. mai 2015, klokken 14:23
Om 3-4 år tror jeg det er nær umulig å selge en ny liten / mellomstor bensinbil.
Sitat fra: Sele på onsdag 06. mai 2015, klokken 08:56
Nær umulig og selge en ny bensinbil om 3-4 år sier du. Hva er bensinbilen da om 3-4 år? Død?
Er vel dette Panduck tenker på: http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/elbil-blgen-gjr-vanlige-biler-billigere/8489954.html
Flere og flere velger å kjøpe elbil istedet for kompakt fossilbil. Hvis trenden fortsetter slik den har gjort vil bruktmarkedet etterhvert oversvømmes av brukte kompaktbiler og prisene vil synke dramatisk. Selvfølgelig kan man eie en kompaktbil til den må skrotes, men det kan bli vanskelig å få den bruktprisen som har vært vanlig til nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA