Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

85d med .188 - like rask som med .168?

Startet av snappy, fredag 01. mai 2015, klokken 20:04

« forrige - neste »

snappy

På 85d forsvant "Sport" knappen for akselerasjon med .188 versjonen - er bilen like kjapp som før ( .168) lurer jeg...
Nå kjørte jeg med bilen i sport hele tiden og hadde vent meg til en lett giftig gasspedal, med den nye sw'en innbiller jeg meg at den er tregere enn før, er det noen som har foretatt noen seriøse målinger?

Min meget uvitenskapelige konklusjon om at den er noe tregere baserer seg på at bilen med .168 knaket i forstillingen og hadde betydelig med tourque-steer - med .188 virker det mer sivilisert.
2014 e-UP
2015 85D

Teslanewbie

#1
Eller så har mange p85d eiere klagt over den massive oppgraderingen 85d fikk ... :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Martinius

Det står opplyst i changeloggen etter oppdatering at den nå er i sportsmodus hele tiden og at man alltid har 0-100 km/t på 4.6 sek tilgjengelig.

Elbil fundamentalist

Jeg savner faktisk "normal" modus allerede.
Kjøpte ikke S85D for å ha en sinnsykt rask Tesla. Kombinasjonen "Normal" modus og selv skifte til "Sport" når man har lyst, synes jeg definitivt er det beste. Håper de gjeninnfører den og gjerne med innstilling på hvor mye % av maks man vil ha på normal, gjerne  passordbeskyttet "sport" modus. Det er tross alt familiebil utgaven dette her og jeg hadde selvsagt kjøpt P85D om jeg trengte ett privat speedmonster. Misforstå meg rett, jeg synes "sport" mode er utrolig moro og vil ikke være den foruten, men forsikringsselskapene hadde sikkert også satt pris på at ikke alle kjører i "sport" mode hele tiden. Forsikringen min har gått opp 10% siden tilbudet jeg fikk i januar.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Mippen

Sitat fra: snappy på fredag 01. mai 2015, klokken 20:04
På 85d forsvant "Sport" knappen for akselerasjon med .188 versjonen - er bilen like kjapp som før ( .168) lurer jeg...
Nå kjørte jeg med bilen i sport hele tiden og hadde vent meg til en lett giftig gasspedal, med den nye sw'en innbiller jeg meg at den er tregere enn før, er det noen som har foretatt noen seriøse målinger?

Min meget uvitenskapelige konklusjon om at den er noe tregere baserer seg på at bilen med .168 knaket i forstillingen og hadde betydelig med tourque-steer - med .188 virker det mer sivilisert.

Skal teste det etter hvert for å se. Kan virke som den er mer "myk" i starten ja. Spørsmålet er om de kan ha forandret på motorkraften slik at den i stedet skyver mer når den har startet å rulle. Man merker best aksen fra 0 men det betyr ikke at den nødvendigvis er tregere hvis den har blitt kjappere etter den er satt i bevegelse.

Savner også å kunne velge kjøremodus. Jeg pleide å kjøre med bilen i standard innstillingen og i sport ved behov. De burde egentlig hatt tre instillinger. Sport, standard og eco.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#6
Den er definitivt ikke tregere enn før. Testet i dag med 80 % SOC, varme dekk og varm bil. Hadde med meg GPS på mobilen og målte med den. Oppvarmingsrunden teller ikke med da det var svak helling nedover. Da klarte jeg det i følge GPS på 3,09 sekunder og 11,42 sekunder på 402 meter. Siden det er nedover teller ikke det selv om det var svakt nedover. Andre run var det motsatt at det var flatt med litt helling oppover på slutten. I følge GPS klarte jeg det på 3,45 sekunder. Vet ikke helt om jeg stoler på dette resultatet. Kjørte derfor en liten tur til en helt annen plass og testet der. Minuset var at der var det nesten bare oppover og jeg hadde nå bare 70 % SOC.  Der klarte jeg øvelsen på 4,67 sekunder.

Siden jeg har to helt ulike resultater er det ikke lett å slå fast hvor rask den egentlig er, men siden den klarte 4,67 i oppoverbakke kan jeg nok slå fast at den ikke er tregere enn lovet uansett.

Ikke vitenskapelig, men hadde med meg en passasjer. Spurte etter vi hadde kjørt hvilke av de to siste som var raskest. Fikk beskjed om at den første registrerte runden var raskest. Følte hun fikk mer sug i magen og klarte ikke å holde hodet fram. Det var også riktig i følge gps.
Fremtiden er elektrisk.

Thor2014

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 02. mai 2015, klokken 00:59
Jeg savner faktisk "normal" modus allerede.
Kjøpte ikke S85D for å ha en sinnsykt rask Tesla. Kombinasjonen "Normal" modus og selv skifte til "Sport" når man har lyst, synes jeg definitivt er det beste. Håper de gjeninnfører den og gjerne med innstilling på hvor mye % av maks man vil ha på normal, gjerne  passordbeskyttet "sport" modus. Det er tross alt familiebil utgaven dette her og jeg hadde selvsagt kjøpt P85D om jeg trengte ett privat speedmonster. Misforstå meg rett, jeg synes "sport" mode er utrolig moro og vil ikke være den foruten, men forsikringsselskapene hadde sikkert også satt pris på at ikke alle kjører i "sport" mode hele tiden. Forsikringen min har gått opp 10% siden tilbudet jeg fikk i januar.
Kan du ikke bare gi mindre gass?
Min står i Insane hele tiden, men det er sjelden jeg gir på noe særlig.

Sprucemoose

#8
Gjorde en uformell test fra 0-100 i dag da jeg var ute en tur. Vet det ikke er utrolig nøyaktig å filme speedometeret med telefonen, men gjorde det slik:

"Vanlig" 85D med siste firmware (.188).
Flatt veistrekke.
Étt enkelt drag.
Vindstille.
ca 60% SOC, varm bil.
1 person i bilen.
Filmet i slo-mo med iPhone (gj.snittlig 120,16fps).
Kjørte filmen i Quicktime 7 (win) og telte antall frames.
Delte antall frames på 120,16 for å få tiden.

Resultater:
(Farten er det som oppgis på speedometeret, som jo viser litt for høyt)

0-97km/t (60mph)=4,29s
0-100km/t=4,52s
0-102km/t=4,59s
0-105km/t=4,79s

Flere mulige feilkilder her, men det gir jo en pekepinn på hvor landet ligger.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Mippen

Sitat fra: Sprucemoose på søndag 03. mai 2015, klokken 00:43
Gjorde en uformell test fra 0-100 i dag da jeg var ute en tur. Vet det ikke er utrolig nøyaktig å filme speedometeret med telefonen, men gjorde det slik:

"Vanlig" 85D med siste firmware (.188).
Flatt veistrekke.
Étt enkelt drag.
Vindstille.
ca 60% SOC, varm bil.
1 person i bilen.
Filmet i slo-mo med iPhone (gj.snittlig 120,16fps).
Kjørte filmen i Quicktime 7 (win) og telte antall frames.
Delte antall frames på 120,16 for å få tiden.

Resultater:
(Farten er det som oppgis på speedometeret, som jo viser litt for høyt)

0-97km/t (60mph)=4,29s
0-100km/t=4,52s
0-102km/t=4,59s
0-105km/t=4,79s

Flere mulige feilkilder her, men det gir jo en pekepinn på hvor landet ligger.

60% SOC gjør bilen merkbart tregere. Beste er å teste med 100% SOC. Jeg merker stor forskjell fra 80-70 %. Merker ikke så stor forskjell fra 100 - 80 % (kanskje litt) men under 70 % gjør jeg det. Men syns ikke den blir så mye tregere etter 70 %.
Fremtiden er elektrisk.

snappy

Jeg kom på at jeg byttet fra R2 til sommerdekk mellom forsøkene med .168 og .188.  Forklarer vel hvorfor opplevelsen var så forskjellig ( mindre vill)
2014 e-UP
2015 85D

fonberg

Sitat fra: snappy på søndag 03. mai 2015, klokken 09:22
Jeg kom på at jeg byttet fra R2 til sommerdekk mellom forsøkene med .168 og .188.  Forklarer vel hvorfor opplevelsen var så forskjellig ( mindre vill)

Absolutt. Bilen blir som ny når det gjelder stabilitet når man skifter fra R2 til sommerdekk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA