Kjerringa mot strømmen: nedgradert fra P85D til S85

Startet av Rødkleiv, tirsdag 28. april 2015, klokken 08:24

« forrige - neste »

Rødkleiv

Jeg tipper jeg er ganske alene om dette, men jeg har da tatt det noe spesielle steget å nedgradere fra en P85D til en S85. Den nye har autopilot, ikke dual motor og noe mindre utstyr.

Hvorfor?

Muligheten bød seg, og behovet for insane akselerasjon er ikke lenger like sterkt. Det eneste argumentet jeg har hatt for firehjulstrekk, er annenhåndsverdi. Jeg har ikke bruk for det selv.
S85 er mer komfortabel, har større "frunk" og er fortsatt mer enn rask nok.  Bruksområdet blir familieturer og pendling. TMS er uansett utgave ingen sportsbil (etter mitt syn), men en familiebil med god plass og usannsynlig lave driftskostnader. Forventet kjørelengde er 40-50' km/år og nå regner jeg med at vi har denne bilen i mange år.

Ved å gjøre dette byttet frigjorde vi dessuten nesten halve investeringen som var bundet opp i bil. Det spiller  liten rolle at verditapet i % kanskje blir større, når verditapet i kroner blir mye mindre.

Olemann

Absolutt motstrøms på et forum som dette ja. Men desto viktigere.  Har observert noe interessant, gjelder både Tesla og også BMW i3 Forum der jeg vanker mest, at når bil & utstyr diskuteres så er det ikke grenser for hva man MÅ ha med av utstyr og hvilke kryss på tilbehøret/motor man bare må krysse av.

Og selvsagt har alt utstyr, alle større motorer etc,  som kan velges sin verdi/nytte for mange.

Hva er så mangelen i denne type diskusjoner?

Jo, problemet er at alternativ-nytten av å IKKE klikke av på ekstrautstyr, som altså frigjør penger til annen morro, ikke kan drøftes på dette forum.

For; det har minimal interesse for lesere her at man skal i Legoland, på tur USA rundt, pusse opp badet, kjøpe leilighet i Monaco, skifte gebiss, betale ut kona/mannen etter skilsmisse, bytte tak på hytta, bli kvitt feste-tomten, sponse datters bryllup, kjøpe ny båt, dra på laksefiske, kjøpe veske fra Louis Vuitton  +++++++

Unntatt er selvsagt dem som har egen seddel-presse i kjelleren, men antar det er unntaket  :)

D.O

Jeg støtter valget ditt. Og sitter litt med samme tankene. . Årsaken er til kjøp av p85d var at jeg ikke turte vente på X. I frykt av moms og valuta endring ble reservasjonen overført til p85d. Men etter ca 2000km i p85d er jeg mer fornøyd med p85 enn med p85d.

Jeg likte ikke + utgaven av p85, den var grufull på dårlig vei sammenlignet med s85 og p85. Det samme opplever jeg i p85d. Den er skøy på pen vei, men ukomfortabel i telehiv og kjettingsspor. Til og med på fin vei så rister den for hver minste ujevnhet. Det er slitsomt i lengden. Blir til at jeg sitter å spenner kroppen for å ta slag fra humper som jeg ikke har mulighet å svinge unna.

Frunk: jeg hadde stor nytte av denne, men nå får jeg ikke plass til alt jeg brukte å ha der og må pakke om mellom jobb og fritid. I tillegg blir ferie med hund i bagasjerom en utfordring med mindre plass.

Seter: Nextgen er helt klart bedre enn de forrige. Men de har skapt ett nytt problem. Det er for trangt mellom sidestøtte og ratt og selv om jeg er slank må jeg smyge meg ut av bilen. Det merker man ikke ved lengre turer, men jeg bruker bilen både privat og på jobb og det er plagsomt når man går mye ut og inn av bilen i løpet av en dag.

kjørglede/respons: Helt klart tregere respons på p85d, dette er nok bare en sw oppdatering som skal til, men pr i dag reagerer p85 kjappere på pedalen og det gir en mer leken bil. (p85d er raskere i aks, det er ikke det jeg sier. Men ved rask pedalbevegelse svarer ikke motorene like kjapt)

Autopilot: har ikke behov for dette. Og etter det jeg har skjønt i ettertid så er det vel kun på enkelte motorveistrekninger dette systemet vil virke?

Så jeg føler p85 fungerer bedre til mitt bruk og gir meg altså mer kjøreglede og til en lavere sum. Ankepunktet er delvis behov for 4x4 og at p85d er noe stillere samt at bakdører er lettere å komme inn og ut av.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Olauten

Snakker om kjerringa (mannen) mot strømmen..
Savnet følelsen av å ha en skikkelig bensinmotor som bråker, rister, lukter og er "sint" når du akser. Så jeg har kjøpt meg en liten sportsbil i tillegg, masse bråk og lyd og 1.4L på mila, helt suverent ::) Så nå kunne jeg strengt tatt fint hatt en S85 i stedet for P85+, den blir knapt brukt til inspirert kjøring lenger. Teslaen er så billig i drift at i den omtrent betaler for den andre  :D
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

BMW850

Sitat fra: D.O på tirsdag 28. april 2015, klokken 08:50
Jeg støtter valget ditt. Og sitter litt med samme tankene. . Årsaken er til kjøp av p85d var at jeg ikke turte vente på X. I frykt av moms og valuta endring ble reservasjonen overført til p85d. Men etter ca 2000km i p85d er jeg mer fornøyd med p85 enn med p85d.

Jeg likte ikke + utgaven av p85, den var grufull på dårlig vei sammenlignet med s85 og p85. Det samme opplever jeg i p85d. Den er skøy på pen vei, men ukomfortabel i telehiv og kjettingsspor. Til og med på fin vei så rister den for hver minste ujevnhet. Det er slitsomt i lengden. Blir til at jeg sitter å spenner kroppen for å ta slag fra humper som jeg ikke har mulighet å svinge unna.

Frunk: jeg hadde stor nytte av denne, men nå får jeg ikke plass til alt jeg brukte å ha der og må pakke om mellom jobb og fritid. I tillegg blir ferie med hund i bagasjerom en utfordring med mindre plass.

Seter: Nextgen er helt klart bedre enn de forrige. Men de har skapt ett nytt problem. Det er for trangt mellom sidestøtte og ratt og selv om jeg er slank må jeg smyge meg ut av bilen. Det merker man ikke ved lengre turer, men jeg bruker bilen både privat og på jobb og det er plagsomt når man går mye ut og inn av bilen i løpet av en dag.

kjørglede/respons: Helt klart tregere respons på p85d, dette er nok bare en sw oppdatering som skal til, men pr i dag reagerer p85 kjappere på pedalen og det gir en mer leken bil. (p85d er raskere i aks, det er ikke det jeg sier. Men ved rask pedalbevegelse svarer ikke motorene like kjapt)

Autopilot: har ikke behov for dette. Og etter det jeg har skjønt i ettertid så er det vel kun på enkelte motorveistrekninger dette systemet vil virke?

Så jeg føler p85 fungerer bedre til mitt bruk og gir meg altså mer kjøreglede og til en lavere sum. Ankepunktet er delvis behov for 4x4 og at p85d er noe stillere samt at bakdører er lettere å komme inn og ut av.

Godt å høre. Vurderte aldri å bytte inn min P85 men skal innrømme at jeg hadde lyst ett kort øyeblikk. Har ikke kjørt D-utgaven men ser for meg at bakhjulstrekk gir en annen fartsfølelse på en måte. Fordi om de nyere bilene sies å være bedre lydisolert kan jeg tenke meg og har vel hørt fra D-eiere at du virkelig FÅR en ekstra støykilde foran deg pga den fremre el. motoren. Det er jeg glad jeg slipper.

PS. Fikk forrige uke byttet innertak på bilen på DK da den ble feillevert med stoff. WOW, beautiful!! Og solskjermene var endel lengre og av en HELT annen kvalitet enn tidligere :) Grei oppdatering å ta med seg pga lang ventetid!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

N00b

Leker med tanken selv, selge nybilen før/når den kommer. 
Venter i disse dager på en forholdsvis godt specet 85D, alt fornuftig minus nye seter som ikke var tilgjengelig når jeg bestilte.

Den gamle er topp utstyrt P85 fra tidlig 2014 og vi elsker frunken når vi er på langtur, men det er vi ikke ofte. 2-3 ganger i året.

Det som trekker mot å bytte som jeg ser det er:
- Nybilen har ACC og autopilot.
- Den har 4 trekk som jeg enda ikke har hatt behov for på P85...
- Den er ikke mye tregere enn en P85
- De nye E pakkene lader raskere på SC
- Høgere toppfart, som om det teller en tøddel

Det som trekker mot å beholde P85:
- Økonomi
- Frunken er flott
- Det er gøy å kunne legge gummi i fete striper
- Bilen har alle godsakene (som jeg ikke trenger)

Har 1 måned igjen før levering, så tid å tenke. 

EDIT: Kom akkurat på hvorfor P85 må selges, rattvarme! 

cstromme

Vi har en S85 fra i fjor, og vi hadde nok ikke valgt D i dag om vi skulle bestilt på nytt.

Med (snart) 2 små unger er den ekstra bagasjeplassen i frunken ufattelig verdifull. Vi får en hel Stokke Crusi vogn nedi der, samt noe annet pikkpakk oppå.

Når det gjelder vinteregenskaper så kjørte vi i januar gjennom det verste vinterføret jeg har vært ute for (Ålesund->Trondheim->Ålesund), og vår RWD oppførte seg eksemplarisk. For vår del er AWD lite nødvendig.

Dette kombinert med den høyere prisen gjør at både P og D er lite aktuell for oss. Jeg hadde nok faktisk tatt til takke med en lavere effekt i vår S85 om det hadde betydd en prisnedgang på over 50k.

På den andre siden så kunne jeg gjerne tenkt meg next gen seter fremme, og automatisk lukking av frunk. Og autopilot hadde vært greit å ha på langkjøring. Men man skal jo ha noe å se frem til når dagen kommer at det blir naturlig for oss å bytte ut denne bilen. :)
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Teslanewbie

Sitat fra: D.O på tirsdag 28. april 2015, klokken 08:50

Flott analyse  er også mitt inntrykk. P85 er mer leken enn P85D
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cstromme

fonberg

Sitat fra: cstromme på tirsdag 28. april 2015, klokken 14:23
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 28. april 2015, klokken 13:21
Sitat fra: cstromme på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:12

....automatisk lukking av frunk.

???

Istedenfor å måtte legge hendene på panseret?

Mener sikkert motorisert lukking av frunk. Det ville jeg også sett på som en betydelig forbedring av bilen.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

cstromme

Sitat fra: fonberg på tirsdag 28. april 2015, klokken 14:33
Sitat fra: cstromme på tirsdag 28. april 2015, klokken 14:23
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 28. april 2015, klokken 13:21
Sitat fra: cstromme på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:12

....automatisk lukking av frunk.

???

Istedenfor å måtte legge hendene på panseret?

Mener sikkert motorisert lukking av frunk. Det ville jeg også sett på som en betydelig forbedring av bilen.

Just presis.

Trenger ikke være så avansert som trunken heller. Legg ned panseret, så trekker den til seg selv automatisk det siste stykket av veien.

cstromme

hookmaker

Fine analyser her. Jeg sitter litt med samme tørre fornemmelsen i munnen. Jeg kjører min S85 hver 2-3 tur og det er en super bil. Investeringen i en ny P85D var nokk den største "drengerøvs" stunt jeg noensinne har gjort. Efter 4000 km i P85D kan jeg nå si att den helt sikkert ikke var nødvendig. Mine konklusioner P85D --> S85:

- S85 er en superfin bil og fortere i acceleration enn de fleste
- Forsjellen med P85D opplever jeg som mest bare fra 0 - og det slutter efter 14 dager
- P85D bruker i min daglige kjøring vesentlig mer strøm enn S85
- Karossen og støy i bilen er det samme - og D motorn sier endda mere i fronten - begge må lydisoleres
- Frunken brukte jeg også ganske mye, nu bruker jeg den nermest aldrig
- TACC kan jeg fint leve uten

Tilbake står NextGen setene som jeg tenker er mye bedre end de gamle setene (specielt på baksetet). Men en mittkonsol bak kommer att avhjælpe dette vesentligt. Men endda måtte jeg bytte setene om jeg skulle selge min P85D for at gå tilbake til min S85.   

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA