Kjerringa mot strømmen: nedgradert fra P85D til S85

Startet av Rødkleiv, tirsdag 28. april 2015, klokken 08:24

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: cstromme på tirsdag 28. april 2015, klokken 17:25
Vanligvis bruker jeg bare rumpa.
Sikkert mange som bruker ekstremiteter på motsatt side av kroppen også. Har man bulk i panseret er man avslørt.

bb

Sitat fra: N00b på tirsdag 28. april 2015, klokken 09:29
- De nye E pakkene lader raskere på SC
Er dette testet? Jeg har sett antydninger på at E-pakken på P85+ lånebilen jeg hadde ladet med høyere fart enn min gamle B-pakke før den ble byttet til D-pakke. Men endring i software kan også ha gjort at de med B-pakke har fått tilsvarende høyere fart. Økningen er dog ganske marginal. Man snakker typisk om et minutts forskjell på en lading som tar en halvtime ellerno. Før man konkluderer noe som helst bør man teste først.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

HåkonE

Minner meg på en diskusjon på et utenlandsk BMW-forum, der noen hadde nedgradert fra BMW M5/M6 og ble møtt med stående ovasjoner og gledesrop fra alle med standard 5/6-serie.

De samme argumentene går igjen. Hva skal man med så mye ytelser, det koster mer, sportseter er vanskelig å komme seg ut av (spesielt for overvektige/eldre), liker ikke røde bremser, kostbare dekk, bilen er hard på dårlig vei osv.

M-serien er biler for de som setter pris på akkurat de egenskapene og kjenner godt til kompromissene før de bestiller. Disse bilene blir heller ikke solgt som noe annet. "Performance" betyr ikke økonomisk og myk familiebil.

Eller for å bruke en analogi, ikke kjøp landeveissykkel i karbon om behovet egentlig er en billig tursykkel.  :)

N00b

Dette er veldokumentert og bekreftet fra Tesla.
Har testet back to back med D pakke mot E pakke,  hhv tidlig 2014 P85 og P85D.
Størrelsesorden 20-30% forskjell der vi testet på 70-90% SOC

Epleskreller

Sitat fra: N00b på onsdag 29. april 2015, klokken 11:04
Dette er veldokumentert og bekreftet fra Tesla.
Har testet back to back med D pakke mot E pakke,  hhv tidlig 2014 P85 og P85D.
Størrelsesorden 20-30% forskjell der vi testet på 70-90% SOC

Kilde på bekreftelse fra Tesla? Såvidt jeg har fått med meg er dette kun spekuleringer..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Dennis

Har også sett noe grafer på TMC forumet at E pakken holder litt høyere ladehastighet ved høy SOC.

Skal se om jeg finner det igjen.

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 29. april 2015, klokken 12:39
Har også sett noe grafer på TMC forumet at E pakken holder litt høyere ladehastighet ved høy SOC.

Skal se om jeg finner det igjen.

Flott med dokumentasjon. Har sett flere påstander om dette, men ingen dokumentasjon i form av test av to pakker samtidig under like forutsetninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: Haknys på onsdag 29. april 2015, klokken 11:02
Minner meg på en diskusjon på et utenlandsk BMW-forum, der noen hadde nedgradert fra BMW M5/M6 og ble møtt med stående ovasjoner og gledesrop fra alle med standard 5/6-serie.

De samme argumentene går igjen. Hva skal man med så mye ytelser, det koster mer, sportseter er vanskelig å komme seg ut av (spesielt for overvektige/eldre), liker ikke røde bremser, kostbare dekk, bilen er hard på dårlig vei osv.

M-serien er biler for de som setter pris på akkurat de egenskapene og kjenner godt til kompromissene før de bestiller. Disse bilene blir heller ikke solgt som noe annet. "Performance" betyr ikke økonomisk og myk familiebil.

Eller for å bruke en analogi, ikke kjøp landeveissykkel i karbon om behovet egentlig er en billig tursykkel.  :)
synes det hørtes ut som om du ble såret på vegne av din p85d? Kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg fant meg ikke igjen i din kategori. Er hverken overvektig eller "eldre". Har hatt og har div biler og sykler, og vil vel regne meg som litt entusiastisk når det gjelder kjøretøy. Kjørte en heldel enduro, motard, cross og hatt noe R-sykler. Har kun en gammel M5 nå, men har kjørt en del slike. P85d er ikke slik som M serien. M5 er mere komfortabel. P85d skriker etter justerbare dempere.
Og jeg har nå 2 performance utgaver og visste hva jeg kjøpte, men håpte det nye oppsettet på p85d skulle være bedre enn på + utgaven.
Og når det gjelder dekk, har jeg bestilt nye delte felger på mål. Det eneste jeg gir det delvis rett på er røde caliper som jeg kunne vært uten.

Erfaringen som er postet i denne tråden kommer jo heller ikke fra folk med "standar 5serie" men fra noen som har både 4x4 og bakhjustrekker versjonen av p85 og s85.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Tja, jeg har P85 og støtter trådstarters vurderinger. Etter halvannet år og 70.000km kan jeg bare slå fast at jeg i praksis har betalt 60-70.000 for en spoiler på bakluka med mitt bruksmønster. Punchet i starten er kjekt, men man går fort lei.  I det minste glad jeg ikke kjøpte P+, etter å ha tilbakelagt 100+ mil med to forskjellige +lånebiler. Det blir rett og slett for ukomfortabelt og stumpete. Sikkert fint på gode veier, men min virkelighet er for det meste ikke slik. Har en S85D i bestilling, og håper den ikke er strammere enn de gamle S/P85. De er stive nok selv til litt inspirert kjøring.

HåkonE

D.O, bortsett fra å slenge litt med leppa og fortelle om hvor mange sykler du har kjørt, så gjør du jo intet annet enn å bekrefte det jeg prøver å formidle: slike biler er ikke for alle.

Etter å ha kjørt S85/P85, så var det som å komme tilbake til en bil uten dempere (BMW E92 Coupe M-sport). Ikke super-komfortabelt akkurat, men presis slik jeg liker det. Men jeg er jo samtidig ærlig på at alle ikke er som meg, og jeg har møtt mange som rister litt på hodet av det.

Det er ingen A4-mal som passer oss alle, det er derfor de fleste bilprodusenter har et bredt utvalg (med alle former for konfigurasjoner/valg). BMW M-serien er de som har gitt meg mest glede fra den kanten, men som jeg prøver å formidle så er det mange tråder som denne der eiere av andre modeller forklarer hvorfor de ikke liker nettopp M-bilene. Og det er ingenting galt i det.

Når jeg sier "standard BMW", så inkluderer det også 535i X-drive og 650i. Det var ikke ment som et negativt ladet ord.  :)

D.O

Poenget var at kategoriseringen din med overvektige og eldre ikke helt stemmer. Men nok om det.

Å lage en bil som kun er stivt oppsatt er jo ikke så vanskelig. Men å gjøre den komfortabel samtidig er litt vanskeligere og det har ikke Tesla greid med p85d. M-serien er bedre på dette. P85d er en familievogn og ikke en ren sportsbil, derfor bør den ha kvaliteter som gjør den god på alle underlag og samtidig morsom for "far"å leke med. P85 var nettopp dette.

Å at det er vanskelig å gå ut/inn har ikke noe med overvekt eller alderdom å gjøre. Det går på comfort og etter hvert irritasjon. Nextgen setene er ikke direkte sports seter, men her har Tesla lyktes med å lage en stol som har egenskaper fra både sportsstol og komfort stol. Setet er rett og slett nydelig! Men hvor vanskelig kan det være i 2015 å sørge for at ratt går opp ved park, slik at man kan gå ut og inn på normalt vis?

P85d er en super bil, men så langt har p85 og s85 kvaliteter som etter min erfaring gjør dem bedre egnet for oss som ønsker en kjapp familievogn. (M5 som du refererer til hadde nettopp dette som mål)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Olemann

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 28. april 2015, klokken 08:24
Ved å gjøre dette byttet frigjorde vi dessuten nesten halve investeringen som var bundet opp i bil.

Pussig at dette viktige argumentet nesten ikke er kommentert. Men; som jeg har delt tidligere; det er naturlig nok liten interesse på et Forum som dette for hva så mye penger alternativt kan benyttes til.  Ferie, reiser, hus, hytte, barn ++. 

Så en debatt som dette her kan neppe bli særlig komplett, tar man derimot en tur på byggbolig.no kan man jo lese om hva som ble gjort for de kr. 3000.000.- som ble spart ved nedgraderingen.

Eller på Reiseliv, der en 30 dagers Jorden rundt tur med hele storfamilien er beskrevet. Alt for midler spart ved nedgraderingen. :)

jkirkebo

Sitat fra: D.O på torsdag 30. april 2015, klokken 00:00
Poenget var at kategoriseringen din med overvektige og eldre ikke helt stemmer. Men nok om det.

Å lage en bil som kun er stivt oppsatt er jo ikke så vanskelig. Men å gjøre den komfortabel samtidig er litt vanskeligere og det har ikke Tesla greid med p85d. M-serien er bedre på dette. P85d er en familievogn og ikke en ren sportsbil, derfor bør den ha kvaliteter som gjør den god på alle underlag og samtidig morsom for "far"å leke med. P85 var nettopp dette.

Hmm. Jeg oppfatter min P85+ som meget komfortabel, er P85D stivere satt opp? Noen som har hatt begge? Eller har vi bare veldig forskjellige definisjoner av "komfortabel fjæring"?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

N00b

Ingen tvil om at + er som en planke i forhold, som bonus får du mer lyd fra drivverket også.
Har / hatt alle varianter unntatt 60kwh.

Øyvind.h

Sitat fra: N00b på torsdag 30. april 2015, klokken 09:06
Ingen tvil om at + er som en planke i forhold, som bonus får du mer lyd fra drivverket også.
Har / hatt alle varianter unntatt 60kwh.
Kanskje ikke helt som en planke, men + understellet er etter mitt syn for de som foretrekker M-sport BMW. Har kjørt tre + biler. To av dem var veldig ubehagelige. Den tredje var OK.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA