Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks hjemme til Nissan Leaf

Startet av taberntsen, mandag 27. april 2015, klokken 13:10

« forrige - neste »

taberntsen

Hei. Jeg er ny elbil sjåfør og på dette forumet. Beklager på forhånd dersom jeg bryter noen forumregler. Jeg hentet min nye Leaf på torsdag. Så langt veldig fornøyd:) Jeg har for tiden 10 mil hver vei til jobb og valgte da 6,6KW utgaven. Jeg er med andre ord avhengig av relativt rask lading på jobb og må installere en ladestasjon. Håper at noen av dere der ute kan fortelle meg hvilken type ladestasjon jeg må ha og gjerne en link til hvor den kan bestilles:) Evt. andre tips/Innspill. På forhånd takk:)

Thomas Parsli

Problemet er kanskje å finne "nok strøm".
Det er ikke alle arbeidplasser som har 30-40A liggende klar, så du bør sjekke ordentlig før du bestiller noe som helst. Hvis utstyret skal monteres må du bruke elektriker, "semiportable" stasjoner krever bare riktig kontakt.

http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_hjemme_med_32A
http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

#2
Lurt å velge 6.6kW utgaven, men selv med tomt batteri vil en 16A ladekabel (3.3kW) lade bilen fra tom til full på under 8t, så har du en normal og forutsigbar arbeidsdag trenger du normalt sett ikke 6.6kW lading på jobb.

Det kan derimot være greit å ha 6.6kW lademulighet hjemme hvis du eller andre skal ut på tur kort tid etter hjemkomst.

Du kan da klare deg med en 16A ladekabel (f.eks Charge-Amps) og vanlig schuko på jobb hvis det er det du har der, men har du fast ladeplass er det best å bytte ut schuko med CEE kontakt for litt bedre sikkerhet mot varmgang. Skal det settes opp ny kurs til lading vil CEE også være naturlig hvis man ikke går for Type2 ladestasjon på 32A.

K S

Anbefaler Elbilhjelpen.no
Han som står bak kaller seg Electrolux her på forumet.
Anbefaler Charge Amps ladekabel, men den er bare 16 A, ellers har jkirkeboe også ladestasjoner for fastmontering, men dette er byggesett som er enkle å montere, men en bør ha en viss teknisk forståelse, men bra produkter, jeg har kjøpt fra begge.

taberntsen

Takk for svar. Jeg får besøk av elektriker i dag. Så får vi se hva vi kan få av kraft.
Emil. Du skriver "selv med tomt batteri vil en 16A ladekabel (3.3kW) lade bilen fra tom til full på under 8t"
Når bruker originalkabelen jeg fikk med bilen så bruker den 12 timer fra 0-100% Er ikke denne kabelen 16A da? Har du link til et sted jeg kan kjøpe? Krever da en 16 A kurs regner jeg med...

cra

Kablene som følger med elbiler i dag er stort sett på 10A.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: taberntsen på tirsdag 28. april 2015, klokken 09:43
Takk for svar. Jeg får besøk av elektriker i dag. Så får vi se hva vi kan få av kraft.
Emil. Du skriver "selv med tomt batteri vil en 16A ladekabel (3.3kW) lade bilen fra tom til full på under 8t"
Når bruker originalkabelen jeg fikk med bilen så bruker den 12 timer fra 0-100% Er ikke denne kabelen 16A da? Har du link til et sted jeg kan kjøpe? Krever da en 16 A kurs regner jeg med...

Anbefaler selv Charge-Amps Spark. Denne er justerbar med ladestyrker 6A, 10A og 16A og er i tillegg uten den tunge kladden de vanlige ladekablene har. Hvis den hovedsakelig vil bli brukt på 16A fra fast plass kan schuko byttes i CEE uten større problemer eller kostnad.

Kan bl.a kjøpes av elbilhjelpen.no, nofuel.no og gronnemil.no for ca 5.500kr. Har ingen tilknytning til eller erfaring med noe av disse butikkene, men alle tre har brukere og er mer eller mindre aktive her på forumet


Ebbe

Vil vel anbefale http://gronnemil.no/ ut fra egen erfaring og info fra http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3467-her-kan-du-kjope-ny-ladekabel
Hadde heller en dårlig opplevelse med Elbilhjelpen og service etter å ha kjøpt noe derfra som var feilkoblet! måtte selv ordne opp!
P39240

fredag

#8
Sitat fra: taberntsen på mandag 27. april 2015, klokken 13:10
Hei. Jeg er ny elbil sjåfør og på dette forumet. Beklager på forhånd dersom jeg bryter noen forumregler. Jeg hentet min nye Leaf på torsdag. Så langt veldig fornøyd:) Jeg har for tiden 10 mil hver vei til jobb og valgte da 6,6KW utgaven. Jeg er med andre ord avhengig av relativt rask lading på jobb og må installere en ladestasjon. Håper at noen av dere der ute kan fortelle meg hvilken type ladestasjon jeg må ha og gjerne en link til hvor den kan bestilles:) Evt. andre tips/Innspill. På forhånd takk:)

Sjekk at det er 32A ledig på jobben.

Du trenger en vanlig type2 ladekontakt med støtte for 32A. Denne trenger ikke trefase til Leaf, men dersom feks Tesla eller Zoe også skal bruke ladepunktet på jobb gir TN trefase 3x ladehastighet for disse bilene.

Feks følgende type2 ladekontakt fra Salto (må bestilles av elektriker):

http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak-

Og så trenger du en type2-type2 32A ladekabel, for å kunne bruke type2 ladekontakten. Samme kabel kan brukes på offentlige ladestasjoner med type2.

Feks følgende ladekabel:

http://gronnemil.no/collections/ladekabler/products/oem-mode-3-type-1-32a-1f-240v-5m

Ladekabler med schuko (vanlig husholdningskontakt) er for nødlading. Schuko skal ikke brukes for mer enn 10A. De gir dermed veldig treg lading. En 32A type2 ladekontakt vil gi 3x raskere ladehastighet enn schuko. Så det er ikke noen vits å kjøpe chargeamps-kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

nofuelno

Sitat fra: taberntsen på mandag 27. april 2015, klokken 13:10
Hei. Jeg er ny elbil sjåfør og på dette forumet. Beklager på forhånd dersom jeg bryter noen forumregler. Jeg hentet min nye Leaf på torsdag. Så langt veldig fornøyd:) Jeg har for tiden 10 mil hver vei til jobb og valgte da 6,6KW utgaven. Jeg er med andre ord avhengig av relativt rask lading på jobb og må installere en ladestasjon. Håper at noen av dere der ute kan fortelle meg hvilken type ladestasjon jeg må ha og gjerne en link til hvor den kan bestilles:) Evt. andre tips/Innspill. På forhånd takk:)
Til hjemmebruk kan du benytte en Charge Amps med CEE industrikontakt og lade med 16A.
På jobben kan du sette opp en 32A ladeboks fra KEBA som kan gi raskere lading om du er
avhengig av bilbruk i arbeidstiden.
Om du har budsjett nok, så kan du selvfølgelig sette opp en 32A veggboks både på jobb og hjemme.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

kjekk

Anbefaler Charge-Amps, har prøvd en rimeligere 16A med kladd fra en annen leverandør og der slo ladingen seg av og på med 30 sekunders mellomrom.  Sikkert greit å få stresstestet releer, men neppe noe å basere seg på over tid.  Kabelen er solid bygget og betydelig lettere å håndtere enn ladekabel med kladd.

Charge-amps har også en eventyrlig kundeservice, jeg kjøpte fra Sverige (før norske forhandlere kom på banen) og bestilte til min adresse i Sverige.  Fikk umiddelbart etter bestilling telefon fra daglig leder om at jeg kunne få kabelen levert på døra neste dag uten transportkostnader, da hun skulle til samme by. 

Kabelen døde i april etter lang tids bruk og jeg sendte epost til charge-amps.  Fikk beskjed om at ny kladd var på vei med fedex (til hjemstedsadresse Norge som jeg bad om, no questions asked), bare å legge den gamle kabelen i den medfølgende returemballasjen når budet kom.  Fikk også en hyggelig telefon fra charge-amps siden jeg var litt treg til å svare på epost.  De gav meg i tillegg garantiutvidelse som ved nytt kjøp på erstatningkabelen, samt en forklaring på hva som trolig hadde skjedd (de første kablene hadde dårlig sikring, denne er erstattet i ny kabel).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA