Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stoffseter eller skinnseter i e-Golf?

Startet av Gordon Retriever, torsdag 16. april 2015, klokken 22:30

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Debatten stoffseter vs sportsskinn dukker stadig opp i flere forskjellige tråder. Så i stedet for en fortsatt skjebne som off-topic-materiale, her har sete-dilemmaet fått sin helt egen tråd.

e-Golf leveres som standard med et lysegrått stoffinteriør som ikke leveres i noen annen Golf.
For den som ønsker noe annet, er valget sportsseter i skinn i fargene svart, brunt eller lys grå-beige.  Skinnkvaliteten er sånn midt-på-treet, bedre enn Skoda, men ikke Audi.  Pristillegget er i overkant av 14.000 kroner. Det er et ikke ubetydelig prosent-tillegg.

Her er derfor anledningen til å argumentere for ditt valg: For at standardsetene er mer enn komfortable nok, å holde de pene og rene over tid byr ikke på problemer, og pristillegget for skinnseter kan med fordel brukes til noe annet.

Eller er skinnsetene bare så til de grader verdt prisen du betaler - både i komfort, vedlikehold og ved videresalg?

Tbg

Jeg valgte stoff seter fordi  jeg bruker mer strøm på å få varmen i skinnseter enn stoffseter om vinteren. Jeg  har også skinnseter i bil nummer 2 og jeg syns det kan bli litt svett å sitte i over tid. I tillegg syns jeg ikke at setene var sportseter nok for den prisen, så jeg velger heller å få tak i noen bruke gti\R stoler som er bedre å sitte i.

MEN SKINN SER SÅ MYE BEDRE UT!!! :-[

Råde

For å svare på spørsmålet ditt så kan jeg ikke bruke alternativene dine. Hadde dette vært et alternativ, så ville jeg krysset på det:

Jegbetalerhelstikke14000forskinnseterfordeter
dyrtmenjegbetalerihvertfallikke250000forstoff
setermedflekkerpå :)

Såde!
e-Golf | X75D

hottentott33

Jeg syntes faktisk at stoffsetene var helt kurrante å sitte i, men i demobilen vi hadde først, den var gått ca 5000 km, der var allerede flere udelikate flekker. Det var nesten sånn at jeg var i tvil om jeg ville plante min bakende ned i den sitteputen. Men så prøvde vi også en e-Golf med skinn (samt dynaudio og parkeringsassistent) hos en annen forhandler, og den bilen hadde jeg nesten ikke lyst til å gi fra meg. Dynaudio fikk jeg ikke prøvd ut av betydning (det var den samme alarmen/lyden som jeg alltid får i privatbilen hvis det går litt godt unna som hindret meg her også), men vi fikk sett forskjellen på vanlige parkeringssensorer og parkeringsassistenten både på skjermen og i praksis.
Vi var veldig i tvil om skinn, men vi landet på det siden vi har planer om å ha bilen i minst 10 år og det er minst sannsynlighet for stygge flekker, så gikk vi for skinn til tross for at det er 28% av summen som vi betalte for hele rukkelet av ekstrautstyr.

Men jeg har vondt for å tro at dette har veldig mye å si for annenhåndsverdien, muligens vil bilen bli litt mer lettsolgt men jeg tviler på at det utgjør 14-15K kr ekstra i salgssum, for en 4-5 år gammel e-Golf blir neppe noe gullgruve å selge da det sannsynligvis har kommet en ny modell med større batteripakke. På en brenselsbil vil jeg påstå at det utgjør en større forskjell. Jeg har allefall som utgangspunkt at de 50K kr jeg valgte å bruke på ekstrautstyr er noe jeg neppe kommer til å få igjen noengang, men når jeg først skulle bestille min første spellnye bil og siden det attpåtil ikke var noe avgifter og moms oppå dette, så valgte jeg å strekke den litt langt, da jeg garantert ikke bestiller spellny bil de første 10-15 årene etter dette.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

HelectriC

med to små barn er skinn eneste alternativ for meg. når jeg i tillegg får bedre sidestøtte så er valget enkelt. i tillegg føler jeg det er bedre instillingsmuligheter på skinnstolene. i låne-eGolfen med stoff klarte jeg ikke få ned stolen så langt ned som jeg ønsker og kan med skinnstolene, det ble en annen vinkel på puten enn hva jeg er vant til.
ioniq 5

zapateria

Sitat fra: hottentott33 på fredag 17. april 2015, klokken 01:37når jeg først skulle bestille min første spellnye bil og siden det attpåtil ikke var noe avgifter og moms oppå dette, så valgte jeg å strekke den litt langt, da jeg garantert ikke bestiller spellny bil de første 10-15 årene etter dette.

Dette.. Har ikke tenkt så langt som at jeg skal selge den igjen så annenhåndsverdi var uinteressant.. Skinnseter og bra anlegg var ting som var lagt inn i budsjettet når jeg begynte å se ut de forskjellige alternativene.

hovik

Skinnseter er det første som ble lagt til av ekstrautstyr (sammen med vinterdekk). Med småbarn er lyse stoffseter uaktuelt. Savner ventilerte seter (vanligvis et must med skinnseter), men med få langturer går det greit.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

elektro

Jeg valgte skinn i denne bilen, for første gang, fordi:

- De ser så mye finere ut enn standardsetene og løfter hele bilen
- Gir akkurat passe mye støtte, uten å være vanskelige å komme ut og inn av med tykk jakke  ;D
- Jeg har barnehagebarn
- Jeg ser for meg å selge bilen igjen om noen år og tror nesten jeg får igjen pengene

Hadde det vært samme standard seter som i GTE, eller bare noen mørke stoffseter som var litt mer sportslige, er det ikke sikkert jeg hadde oppgradert.. Det satt langt inne for kona, men det var da jeg spilte barnekortet. :) Har for øvrig bestilt støtfangerbeskyttelse i klar folie og original solskjemring også, i tillegg til mørke ruter. Er lei av Biltema varianten med sugekopp som uansett aldri dekker der sola er.  >:(

Litt synd man mister de blå sømmene på ratt/gir osv. med skinnseter da. Er det ikke sånn?

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

HelectriC

Sitat fra: elektro på fredag 17. april 2015, klokken 10:32
Jeg valgte skinn i denne bilen, for første gang, fordi:

- De ser så mye finere ut enn standardsetene og løfter hele bilen
- Gir akkurat passe mye støtte, uten å være vanskelige å komme ut og inn av med tykk jakke  ;D
- Jeg har barnehagebarn
- Jeg ser for meg å selge bilen igjen om noen år og tror nesten jeg får igjen pengene

Hadde det vært samme standard seter som i GTE, eller bare noen mørke stoffseter som var litt mer sportslige, er det ikke sikkert jeg hadde oppgradert.. Det satt langt inne for kona, men det var da jeg spilte barnekortet. :) Har for øvrig bestilt støtfangerbeskyttelse i klar folie og original solskjemring også, i tillegg til mørke ruter. Er lei av Biltema varianten med sugekopp som uansett aldri dekker der sola er.  >:(

Litt synd man mister de blå sømmene på ratt/gir osv. med skinnseter da. Er det ikke sånn?

ingen blå sømmer på skinn nei.
vedr folie på støtfangerkanten, Møller ville ha nesten 1000kr av meg for det. fant 3M folie på Amazon tilpasset Golf 7 for 20-25euro. Møller tar for godt betalt på noe av utstyret.
ioniq 5

Tbg

HelectriC

Sitat fra: Tbg på fredag 17. april 2015, klokken 13:49
1000 kroner er nok med montering:)

klart det, men det er ikke rocket science å legge på den lille biten folie selv.
ioniq 5

Tbg

Sitat fra: HelectriC på fredag 17. april 2015, klokken 14:34

klart det, men det er ikke rocket science å legge på den lille biten folie selv.
Da slipper du unna med en 500 lapp da:) Da vet du at du får riktig og du slipper å vente på ebayprodukter som står i tollen:P

HelectriC

Sitat fra: Tbg på fredag 17. april 2015, klokken 17:00
Sitat fra: HelectriC på fredag 17. april 2015, klokken 14:34

Da slipper du unna med en 500 lapp da:) Da vet du at du får riktig og du slipper å vente på ebayprodukter som står i tollen:P

500? Nei, ca 200kr. Har aldri hatt problem med noe som fastner i tollen og jeg bestiller haugevis med ting på nett fra USA, Kina, Tyskland. Spesielt på tyske Amazon er det veldig enkelt å finne produkter til Golf 7 da det er en veldig populær bil for tuning i Tyskland.
ioniq 5

TeslaKristian

Skinnseter på oss. Hadde det vært GTE seter standard hadde det kanskje blitt stoff.

Men med barnehagebarn er faktisk skinn det eneste fornuftige.
-2024 Tesla 3 HLP
-2009 Ford S-MAX
---
-20xx Tesla Cybertruck (Reservert)
-20xx Tesla Founder Roadster (Henvisningspremie)

x2024 Tesla YLR | x2024 BMW i4M50 | x2024 Tesla YRWD
x2023 BMW iX40 | x2023 BMW iX3 | x2023 Tesla YP | x2022 Tesla YP
x2021 Tesla 3P | x2021 Tesla 3SR | x2020 Tesla 3P | x2020 Audi Etron 50
x2020 Tesla 3LR | x2019 Tesla 3LR | x2019 Tesla X100D | x2017 Tesla X75D
x2016 Tesla X60D | x2014 Tesla S60 | x2015 VW e-Golf

geestone

Jeg er pr i dag eier av en Audi A4 (stoffseter) og en Audi A3 (delskinn S-line sportsseter). Jeg hadde inntil jeg kjøpte A3en en tanke om at sportsseter var bortkastede penger. Men, komforten i sportssetene i A3en er av en helt annen verden enn de normale setene i A4en. Med den erfaringen var valget enkelt for min del. Jeg bestilte eGolfen med skinnseter/sportsseter og håper de er vel så gode som Audi sine.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA