Bomring og bombrikke

Startet av Boogie, tir 04. aug 2009, kl. 08:46

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Dede på tor 06. des 2018, kl. 13:54
Dette gjelder  I første rekke bymiljøringen I rogaland (Stavanger/Sandnes).  Står litt løselig at en får faktura I etterkant - og det bør jo gå greit så lenge fakturaen viser 0 kr (enn så lenge...)
Jeg fjernet bombrikken dagen etter politikerne vedtok å innføre bompenger for elbiler i denne så kalte Bymiljøpakken ;D

Burger

Rollep: Hva prøver du å oppnå? Marginalt litt mer driftsutgifter til bomselskapet og bildene av skiltet ditt vil av og til sendes til Kina for å manuelt punches i de få tilfellene der OCR resultatet er for dårlig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Dede

Ups. Svarte i feil tråd..
Får ikke slettet

Rollep

Sitat fra: Burger på lør 08. des 2018, kl. 22:20
Rollep: Hva prøver du å oppnå? Marginalt litt mer driftsutgifter til bomselskapet og bildene av skiltet ditt vil av og til sendes til Kina for å manuelt punches i de få tilfellene der OCR resultatet er for dårlig.
Jeg er sterkt imot bompenger, for meg er det en prinsippsak så jeg gjør alt jeg kan for å stikke kjepper i hjulene. Mange passeringer blir ikke registrert når man kjører uten bombrikke og som du sikkert vet hvis du har fulgt med litt så sliter dette makkverket av et system også med å registrere biler med bombrikke. Noe som har ført til tusenvis av feilfaktureringer med det resultatet at rushtidsavgiften er midlertidig fjernet.

Den store andelen elbilpasseringer (langt langt større enn andelen registrerte elbiler i området) brukes nå som argument for å implementere vedtaket om bompenger for elbiler fortest mulig. Hvis alle elbiler hadde kjørt uten brikke ville andelen registrerte elbilpasseringer vært langt mindre.

Burger

Rollep: Har du noen kilder til disse påstandene? Ser i fra avisartikkel fra 2017 at det er Kapsch som har levert bomstasjonene i Nordjæren. De har jeg ingen erfaring med bortsett fra de har vært kåte til rettsak når de har tapt.

Det er noen år siden jeg jobbet med bomsystemer, men systemene jeg jobbet med ville det ikke ha spilt noen rolle. Stabiliteten var så god at enkelte operatører kastet brikkelesninger dersom det manglet deteksjon.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
Stjørdal

TorT

Dette er ment som et spørsmål!
Er det ikke sånn at for at timesregelen skal gjelde så MÅ man ha brikke.
Hvis man kjører uten og blir lest manuelt i alle passeringer, så blir man fakturert i alle bommer/har ikke krav på timesregel.

Eller har jeg misforstått?

TorT

Var visst litt upresis. Skulle sagt at jeg tenkte på krigsområdet rundt Stavanger.

zbk

Sitat fra: TorT på man 10. des 2018, kl. 23:22
Dette er ment som et spørsmål!
Er det ikke sånn at for at timesregelen skal gjelde så MÅ man ha brikke.
Hvis man kjører uten og blir lest manuelt i alle passeringer, så blir man fakturert i alle bommer/har ikke krav på timesregel.

Eller har jeg misforstått?

Dette stemmer. Uten brikke får man ingen rabatter. Om man har brikke, men ikke har den i bilen, vil man fortsatt få rabatten. Da blir registreringen via skiltlesing, manuelt eller hvilke andre sjekker de gjør.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rollep

Sitat fra: Burger på man 10. des 2018, kl. 14:12
Rollep: Har du noen kilder til disse påstandene? Ser i fra avisartikkel fra 2017 at det er Kapsch som har levert bomstasjonene i Nordjæren. De har jeg ingen erfaring med bortsett fra de har vært kåte til rettsak når de har tapt.

Det er noen år siden jeg jobbet med bomsystemer, men systemene jeg jobbet med ville det ikke ha spilt noen rolle. Stabiliteten var så god at enkelte operatører kastet brikkelesninger dersom det manglet deteksjon.
Kilder? Bompengeselskapet (Ferde AS) sier jo selv at systemet feilregistrerer eller misser tusenvis av passeringer. Dette har ført til så mye feilfaktureringer og tull at fra sist mandag måtte man oppheve rushtidsavgiften og betale tilbake alt som er blitt konfiskert helt siden galskapen startet 1 oktober.

Det morsomme, eller skal vi heller si tragiske er at det gamle bompengeopplegget som startet i 2001 klarte å håndtere både rushtidsavgift og timesregelen. I de gamle bomringene fikk man dessuten kvitteringslys når man passerte med bombrikke slik at man hadde rimelig god kontroll på det. Det nye systemet har hverken kvitteringslys eller prisinformasjon. Eneste måten å sjekke er å logge inn på Autopass siden. Men alle passeringer som ligger der er minimum 10 dager gamle og forteller ingenting om hvorvidt registreringen har skjedd ved hjelp av bombrikken eller skiltlesing. Vi som nå har begynt å kjøre uten brikke i bilen har dog sett at mange passeringer blir rett og slett ikke registrert, og godt er det :D

Kan ikke fatte eller begripe hvorfor ikke Norge i likhet med våre naboland finansierer infrastruktur over statsbudsjettet. Alle i Norge trenger god infrastruktur, hvorfor er det da bare bilistene som må ta regningen? Dessuten har vi over 8000 milliarder syltet ned på Wall Street og i tvilsomme utenlandske statsobligasjoner, så det er kun den politiske viljen som mangler.

Hele denne så kalte Bymiljøpakken på Nord-Jæren er egentlig til å le av. Spesielt etter de vedtok å innføre bompenger for elbiler omtrent samtidig som Stavanger vedtok at klimautslippene skal reduseres med 80% før 2030.

Burger

Jeg følger ikke med på lokalnytt fra Stavanger, så en link hadde vært bra. Min daglige korrespondanse med Ferde AS er heller dårlig.

Stasjonene som ble bygd rundt 2001 var satt opp av Q-Free. Ser ut som Veidirektoratet har bommet igjen med valg av leverandør. Billigste leverandør ftw!
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
Stjørdal

Rollep

Artikler om dette i Stavanger Aftenblad ligger dessverre bak betalingsmur.

Du har nok helt rett i at Veidirektoratet har bommet igjen med valg av leverandør. Det de har spart ved valg av leverandør er allerede tapt og vel så det. Men slikt bryr de seg fint lite om, det er jo oss bilister som får betale fadesen uansett >:(

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA