Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lengre rekkevidde fra 2017?

Startet av Zero-talent, mandag 13. april 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

Zero-talent

http://www.greencarreports.com/news/1092024_new-2017-nissan-leaf-more-details-on-new-styling-range--and-infiniti-electric-too

Hvis dette som står her stemmer, så er det et steg i riktig retning. For min del ønsker jeg meg en Leaf med doblet rekkevidde ift dagens, da kunne vi kutta fossilbilen helt.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Thomas Parsli

Det siste jeg har hørt er oppdaterte batterier i 2016 med "dobbel rekkevidde" pga. høyere tetthet.
Jeg antar dagens byttepris ($5500) vil gjelde for denne pakken også, når den kommer ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kjbu

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 14. april 2015, klokken 18:00
Det siste jeg har hørt er oppdaterte batterier i 2016 med "dobbel rekkevidde" pga. høyere tetthet.
Jeg antar dagens byttepris ($5500) vil gjelde for denne pakken også, når den kommer ;)

Thomas

Håper den passer fysisk slik at det blir mulig å bruke denne pakken på dagens biler
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

emil

Sitat fra: kjbu på onsdag 15. april 2015, klokken 08:26
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 14. april 2015, klokken 18:00
Det siste jeg har hørt er oppdaterte batterier i 2016 med "dobbel rekkevidde" pga. høyere tetthet.
Jeg antar dagens byttepris ($5500) vil gjelde for denne pakken også, når den kommer ;)

Thomas

Håper den passer fysisk slik at det blir mulig å bruke denne pakken på dagens biler

Men da kjøper folk bare ny batteripakke til en lite slitt bil og ikke en helt ny bil og fortjenesten til Nissan (og andre forhandlere) mindre...

kaiat

Det blir vel også bytte av batterileverandør i neste generasjon Leaf også, fra NEC til LG Chem ifølge rykter på nett. Da kan det kanskje bli verre å putte i oppgradert batteri i "gammel-Leafen"?

Ellers tror jeg ikke at batteriene på nye moderne elbiler i utgangspunktet er planlagt å måtte byttes eller oppgraderes med mindre de havarerer. Som emil er inne på, bilprodusentene lager biler og tjener penger på det. Aller helst syns de nok at bilene ikke bør vare mer enn 5-6 år, slik at vi jevnlig kjøper nye biler.

emil

Når vi i fremtiden ser biler av teknisk god kvalitet og lang levetid foran seg, men med utløpt garanti og dårlig batteripakke, tror jeg 3. parts produsenter kommer med kompatible batteripakker og da også med stor sansynlighet bedre kapasitet enn de originale hadde som nye.

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 09:08
Men da kjøper folk bare ny batteripakke til en lite slitt bil og ikke en helt ny bil og fortjenesten til Nissan (og andre forhandlere) mindre...

Vi allerede kan bytte batteripakken for $5500 i USA og £4920 i UK, antar det kommer en offisiell pris i Norge også om ikke alt for lenge.

Det gjennstår også å se prisen på oppgradert Leaf -den skal tross alt konkurrere med Tesla model III

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Zero-talent

Det aller beste ville jo vært om Tesla 3 og oppgradert Leaf kom ut samtidig og begynte å konkurrere på pris  ;D Er veldig klar for å bytte ut Toyotaen med en ny elbil, så krysser fingrene!
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

RuneW

Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 09:08
Sitat fra: kjbu på onsdag 15. april 2015, klokken 08:26
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 14. april 2015, klokken 18:00
Det siste jeg har hørt er oppdaterte batterier i 2016 med "dobbel rekkevidde" pga. høyere tetthet.
Jeg antar dagens byttepris ($5500) vil gjelde for denne pakken også, når den kommer ;)

Thomas

Håper den passer fysisk slik at det blir mulig å bruke denne pakken på dagens biler

Men da kjøper folk bare ny batteripakke til en lite slitt bil og ikke en helt ny bil og fortjenesten til Nissan (og andre forhandlere) mindre...

Jepp, og derfor er sjansen omtrent null for at man bare kan bytte til ny pakke. Dessverre.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Hansi

Jeg venter i spenning på 2017-Leaf. Når kan man vanligvis bestille neste modellår Leaf, og når pleier de å bli levert?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

nr1rayner

Artikkel fra aug 2014:
http://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/88344/nissan-leaf-to-get-sharp-new-look-and-range-boost

Og september 2015:
http://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/92857/exclusive-all-new-nissan-leaf-to-get-300-mile-range

Dette ser jo lovende ut.
Snakk om 186 mile range altså 300km i første artikkel, og 300 mile (480km) i den siste. Da er vi jo nesten i Tesla-land.

Ja da er det bare å slite videre på -13 modellen og tvinne tommeltotter til 2017 kommer  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mazzbot

Gruer meg til å selge min 2015 modell når det kommer en som kan kjøre 300km. 
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Einar_S

Er du sikker på at markedet kommer til å mettes av bruktbiler?
Det er jo mange som kan kjøre flere dager pr. lading med dagens batterier.
De er vel neppe interessert i å bytte for batteriets del.

Men den dagen det kommer en som har fått en makeover av en italiensk bildesigner. Da .....
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Electrix

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 22. oktober 2015, klokken 05:14
Gruer meg til å selge min 2015 modell når det kommer en som kan kjøre 300km.
Alle biler opplever verditap, men jeg ville vært mer bekymret over bruktprisen på en 2015 dieselbil om få år når det blir vanlig med elbiler med 300 km rekkevidde. Da faller argumentene for å kjøpe disse bort og etter hvert vil det også bli mange elbiler tilgjengelig på markedet. Mange fler elbiler vil også føre til bedre økonomi for hurtigladere og tettere nettverk. Som igjen gjør det enklere å kjøre langtur også med (eldre) kortrekkevidde-elbiler som da blir et godt alternativ også for de med dårlig økonomi.

I 10-20 år har mange mast om høyere drivstoffavgifter, men motargumentene har hele tiden vært at folk er avhengige av drivstoff for å få hverdagen til å gå opp. Det vil ikke bli store protester mot å øke avgiftene på dette forurensende veterandrivstoffet og en da akseptabel prisøkning på f.eks 2 kroner i året til man når en pris på 20 kr literen vil gjøre mye med bruktprisene på eksosbiler samt opprettholde etterspørselen etter brukte elbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

fiskeri

#14
SitatDet er jo mange som kan kjøre flere dager pr. lading med dagens batterier.
De er vel neppe interessert i å bytte for batteriets del.
Helt enig. Jeg/Vi er blant dem som lader toppen annenhver dag, og selv med svekket batterikapasitet vil elbilen gjøre jobben for oss i mange år fremover. For svært mange vil dagens elbiler dekke det aller meste av den daglige kjøringen. Den delen av markedet som er avhengig av/ønsker litt bedre rekkevidde, vil jo nå kunne velge en overgang til el-bil. For hvert steg i retning større rekkevidde, vil stadig flere bilkjøpere ha mulighet til å velge el-bil. Når "Tesla-rekkevidde" blir vanlig for alle el-biler, vil også mange bytte ut bil nr. 2 i hustanden. Det er i alle fall min plan om noen år (med håp om en langtrekkende el-bil som også kan trekke henger).
Edit: Tesla model X er jo allerede et alternativ for dem som økonomisk kan forsvare et slikt bilkjøp.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA