Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Elbilfordelene står for fall"

Startet av Hamiso, søndag 12. april 2015, klokken 15:43

« forrige - neste »

Sigurd

Sitat fra: Blouberg på søndag 19. april 2015, klokken 11:45
At El-bil fordelene fases er vel uunngåelig på sikt. Spørsmålet er vel når. Hva om det kommer biler / teknologi som gjør at «folk flest» fint kan få dekket behovet for bil med en el-bil? Om salget av el-bil når f.eks 50% av nybilsalget, hva da? Bør fordelene fases ut? Mange av fordelene blir jo da meningsløse.

I prinsippet mener jeg at jo mindre andelen fossilbiler det finnes, jo større andel bør hver av dem betale av av miljøavgiftene. Nærmest til det punktet at totalnivået bør være det samme, slik at avgiften for hver enkelt øker tilsvarende. Spesielt når det blir slik at de aller fleste like gjerne kunne kjørt elektrisk.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

timingbeltkiller

Mener du med X% elbiler og Y% fossilbiler skal totalsummen bilavgifter deles på Y
inklusive den dagen Y = 0,01?

Tror du ser helt bort fra elbilen er alt annet enn miljøvennlig.
I bruk mindre miljøskadelig enn fossilbilen. I produksjon mer.

I verdensformat er en årlig produksjon på 100 millioner og en  totalbestand på en milliard
ikke økologisk bærekraftig enda om samtlige var elbiler.

Med andre ord er det privatbilen som sådan som er problemet.
Ikke kun biler med en bestemt type drivlinje.

Det vil si privatbilen er på en liten klode kun en av mange ting 8 milliarder mennesker
ikke kan tillate seg som art uten å ødelegge eget habitat,
men som 8 millioner kunne ha gjort helt uten problemer.

Å overse dette kjedelige faktum er antakelig hovedårsaken til at menneskeartens
nåværende suicidale oppførsel kommer til å lykkes relativt raskt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 20. april 2015, klokken 19:46
Mener du med X% elbiler og Y% fossilbiler skal totalsummen bilavgifter deles på Y
inklusive den dagen Y = 0,01?

En bedre tilnærming er å fordele avgiftene avhengig av stigningen i salget. Så lenge stigningen i salget av elbiler og hybridbiler er minst 10-20 % av totalsalget hvert år så er fordelingen av avgiftene grei. Dersom stigningen blir lavere så må mer betales av fossilbilene. Dersom stigningen blir høyere så er fordelene kanskje i overkant gode og noe mer avgifter kan legges på elbilene.

En slik tilnærming sikrer at vi om 5-8 år har faset ut salget av de rene fossilbilene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Radiobil1

Hvis problemet er at kollektivfeltene fylles ut og inn av Oslo, så gjør noe med det der det skjer, men ikke der det funker.
Må gå an å avgjøre dette lokalt, så man tilpasser kart og terreng av de som kjenner begge deler.

Å tro at folk kjøper elbil uten fordelene er å tro på nissen, men målet om miljøgevinst kommer uansett motivet for å kjøre elbil!


Sigurd

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 20. april 2015, klokken 20:01
En bedre tilnærming er å fordele avgiftene avhengig av stigningen i salget. Så lenge stigningen i salget av elbiler og hybridbiler er minst 10-20 % av totalsalget hvert år så er fordelingen av avgiftene grei. Dersom stigningen blir lavere så må mer betales av fossilbilene. Dersom stigningen blir høyere så er fordelene kanskje i overkant gode og noe mer avgifter kan legges på elbilene.

En slik tilnærming sikrer at vi om 5-8 år har faset ut salget av de rene fossilbilene.
+1
Er tilhenger av pragmatiske løsninger :)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA