Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

768hk i Tesla Model S P85D - Stemmer dette?

Startet av mr.rs4, lørdag 11. april 2015, klokken 19:05

« forrige - neste »

Havebigfun

Spørsmålet er vel heller- Når stemmer dette?
Ryktene om 0-100 på 2,8 har jeg hørt fra flere kilder. Kan hende det er (ikke) mulig med nåværende batteripakke- det er iallefall mulig med neste 100kW (?) pakken... min hypotese ::)

Mippen

#2
Vet ikke. I går sto det til sammenligning 522 hk på 85D og 70D, i dag står det 428 på 85D. Mulig det er hvor mye motoren kan yte. Det er forskjell på hva motoren kan yte og hvor mye den faktisk yter i praksis. Det er software, batteri og Inverter som styrer hvor mye strøm motorene får og hvor mye effekt som blir tatt ut. Så motorkraften er teoretisk hvor mye effekt det kan hentes ut. Om det et mulig å hente ut såpass med dagens batteripakke og Inverter er et annet spørsmål.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

ducktolate

Men denne ligger dr enda.
Litt rart er det jo at det står motoreffekt på 261 på 85D og 70D motorene, mens det står 224 på frontmotor P85D. Dette er vel samme motor?

NegativeElectrode

Sitat fra: ducktolate på lørdag 11. april 2015, klokken 19:36
Men denne ligger dr enda.
Litt rart er det jo at det står motoreffekt på 261 på 85D og 70D motorene, mens det står 224 på frontmotor P85D. Dette er vel samme motor?

Det er hele drivlinjen, inkludert software som avgjøre hvor mye kraft som kan leveres til hjulene (antispinn holdt utenfor, som kompliserer ytterligere). Samme sak på forbrenningsmotorer hvor motorene stort sett kan levere mye mer om motorstyringen tillater det (chiptuning)
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Tr0047

Hadde jo vært greit å fått de oppgitte 700 hk først...jeg tangerer ikke engang 480kw på måleren min, og selv det er 50 hk under oppgitt effekt!  Litt skuffet over at 700 hk kun er teoretisk toppeffekt på begge motorer samtidig.  Etter å ha hatt min P85D noen uker nå, kjenner jeg at det ikke hadde skadet med litt mere "trøkk" mellom 100-200 kmt. 
Så får vi for ordens skyld si at behovet er relatert til kjøring utenfor norge;)
Mars 2015 P85D

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

Florerer av teorier om hvor mange hk det er.....eller ikke er. En skulle jo tro at det var ganske lett å regne ut når man har både vekt og 0-100?

Nå jeg ser lettere bensinbiler med 600-700 hk blir parkert fra 0-100 og kommer dårligere ut (eller beste fall likt ut) på kvartmila, så tenker jeg at jeg hadde følt meg mer lurt med eksosbilen.......  ;D

Mippen

Sitat fra: ducktolate på lørdag 11. april 2015, klokken 19:36
Men denne ligger dr enda.
Litt rart er det jo at det står motoreffekt på 261 på 85D og 70D motorene, mens det står 224 på frontmotor P85D. Dette er vel samme motor?

Får ikke opp det samme skjemaet. Hvor finner du det?
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på søndag 12. april 2015, klokken 12:40
Sitat fra: ducktolate på lørdag 11. april 2015, klokken 19:36
Men denne ligger dr enda.
Litt rart er det jo at det står motoreffekt på 261 på 85D og 70D motorene, mens det står 224 på frontmotor P85D. Dette er vel samme motor?

Får ikke opp det samme skjemaet. Hvor finner du det?

http://www.teslamotors.com/no_NO/models#battery-options
Model S 85D

mr.rs4

#11
Er ikke 480kw tilsvarende 652hk?
Og 700hk tilsvarer ca 515kw
Er det slik man kan lese wattmeteret i dashbordet?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

turfsurf

Sitat fra: mr.rs4 på søndag 12. april 2015, klokken 14:05
Er ikke 480kw tilsvarende 652hk?
Og 700hk tilsvarer ca 515kw
Er det slik man kan lese wattmeteret i dashbordet?

Vanlig 85 trakk 320kW ved maks aks, det hadde i så fall tilsvart 432hk. Det er vel litt i overkant for den. Tror heller det er trekk fra batteriet, og noe blir tapt på veien.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tr0047

Sitat fra: Haknys på søndag 12. april 2015, klokken 11:52
Florerer av teorier om hvor mange hk det er.....eller ikke er. En skulle jo tro at det var ganske lett å regne ut når man har både vekt og 0-100?

Nå jeg ser lettere bensinbiler med 600-700 hk blir parkert fra 0-100 og kommer dårligere ut (eller beste fall likt ut) på kvartmila, så tenker jeg at jeg hadde følt meg mer lurt med eksosbilen.......  ;D
Joda, P85D er voldsomt rask fra 0 til ca 130!   Der er den raskest pga sitt moment og hestekrefter fra 0 rpm....mens eksosbilene må først opp på turtall for å levere tilsvarende ytelse! 
Men P85D er ikke målt til de 700 hk som er lovet, mener å huske at den ble målt i USA til nærmere 550 hk !   ( dreiemomentet var derimot høyere en lovet)
Mitt ønske er at det som evt mangler av power, burde via software vært frigjort på et litt høyere turtall, slik at vi kunne nyte godt av bedre akselerasjon i høyere fart! 
Noe i den retning har jo også vært nevnt av Tesla ifm toppfartsøkningen som kom, men det ble kun økning i toppfart
Mars 2015 P85D

samotholt

Skurrer litt for meg dette. Om man har for lav effekt både ved høyt og lavt turtall, men har høyere dreimoment enn lovet - så spør jeg meg; når skal det så være tilfellet?

Effekt = dreimoment x turtall (x "en konstant").

Denne formelen sier at effekten altså er et produkt av dreimoment og turtall....
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA