Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

3G vs 4G

Startet av phnuxen, torsdag 09. april 2015, klokken 15:13

« forrige - neste »

phnuxen

Det er småirriterende at nettet i bilen laster så tregt (3G) ... Hørte en uttalelse fra BMW kommunikasjonsansvarlig i Norge at alle modeller fra 2015 ville ha 4G og at de jobbet med en løsning for å få de med 3G over til 4G. Noen som har noe mer ang. status rundt dette? (i tillegg er min bil produsert i Jan-2015 - men ingen 4G hos meg.)

LMOR

Hvordan vet du at du ikke kjører 4G? Det er ikke sikkert det står 4G på skjermen. 3G viser vel egentlig kun at datakommunikasjonen fungerer?

Ellers trodde jeg at det å skifte SIM-kort er en kostbart sak fordi det ligger under mange andre saker. Får håpe SIM kortene er forberedt, slik at det bare er SW og en avtale med Telenor e.l. som trengs.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#2
Se side 17 i vedlagt PDF. Burde være en veldig enkel oppgave å få byttet denne TCB-boksen ;)

ganton

#3
Jeg bruker aldri noen av disse funksjonene (har bare kikket igjennom), hvilken nytte har man av raskere datalinje?

Rent hypotetisk: enkel oppgave men sikkert 1,5t jobb + 2000kr for boksen => 4000 kr, er man villig til å betale det?? (Ikke ifølge min bruk  ;) )

Hva står det i spec'en nå på i3 nå, hvis det står 4G så må jo nye kjøpere få det man betaler for.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ali_ben

Det er én grunn til at vi må få 4G da - og det er at 3G etter hvert skal fases ut...

http://www.tu.no/it/2014/06/11/telenor-skal-kvitte-seg-med-3g
BMW i3 levert 2. mai 2014

ganton

I det herrens år 2020 !!  Ja, regner med at i3'en lever i beste velgående med sine karbon/plastikk/lettmetall metarieler og slitesterk elmotor (må vel kanskje bytte noen forstillingsdeler som seg hør og bør på en BMW...)

Så da er det aktuelt å bytte boks etterhvert for oss alle.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

phnuxen

#6
Sitat fra: ganton på fredag 10. april 2015, klokken 08:03
Jeg bruker aldri noen av disse funksjonene (har bare kikket igjennom), hvilken nytte har man av raskere datalinje?

Rent hypotetisk: enkel oppgave men sikkert 1,5t jobb + 2000kr for boksen => 4000 kr, er man villig til å betale det?? (Ikke ifølge min bruk  ;) )

Hva står det i spec'en nå på i3 nå, hvis det står 4G så må jo nye kjøpere få det man betaler for.

Nytte av raskere datalinje... tja, benytter du fortsatt ISDN (128kbit/s) hjemme eller har du oppgradert? Tror du at du hadde giddi å bruke nettet hjemme om det lastet så sakte idag (2015)? Nei, du ville nok bare "kikket igjennom" for så droppet det og ventet til det kom noe nyttig der... Mener ikke at det er en så big deal (med surfing i bilen), men det er jo viktig å følge utviklingen. Jeg er ganske sikker på at når nettet i bilen blir lynraskt, så blir det også til at vi benytter det mer og andre tjenester og applikasjoner blir laget på bakgrunn av dette. 

ganton

Sitat fra: phnuxen på fredag 10. april 2015, klokken 09:14
Sitat fra: ganton på fredag 10. april 2015, klokken 08:03
Jeg bruker aldri noen av disse funksjonene (har bare kikket igjennom), hvilken nytte har man av raskere datalinje?

Rent hypotetisk: enkel oppgave men sikkert 1,5t jobb + 2000kr for boksen => 4000 kr, er man villig til å betale det?? (Ikke ifølge min bruk  ;) )

Hva står det i spec'en nå på i3 nå, hvis det står 4G så må jo nye kjøpere få det man betaler for.

Nytte av raskere datalinje... tja, benytter du fortsatt ISDN (128kbit/s) hjemme eller har du oppgradert? Tror du at du hadde giddi å bruke nettet hjemme om det lastet så sakte idag (2015)? Nei, du ville nok bare "kikket igjennom" for så droppet det og ventet til det kom noe nyttig der... Mener ikke at det er en så big deal (med surfing i bilen), men det er jo viktig å følge utviklingen. Jeg er ganske sikker på at når nettet i bilen blir lynraskt, så blir det også til at vi benytter det mer og andre tjenester og applikasjoner blir laget på bakgrunn av dette.

Det var delvis av nyskjerrighet på hvordan andre brukte dette jeg lurte på nytteverdien  :)  (Spesielt siden de fleste har jo 4G smarttelefoner med touchskjerm. Hvem pleier å surfe på TV'en hjemme i stua, selv med lynrask linje).
Men selvfølgelig ønsker jeg også 4G i bilen, sålenge det ikke koster noe mer enn 3G.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

Ryktene sier vel at BMW vil bytte ut med 4G på alle i3ene de har levert, så vi får satse på at det skjer uten at vi vet om det når vi er inne på service e.l.
BMW selv vil slite med at de mister 2-4 mill biler fra "overvåkningen/RTTI" når 3G fases ut, så dette er litt mer alvorlig enn at både FM og DAB (uten +), fases ut. Det er det bare kundene som får problemer med ...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ganton

Nå slukkes 3G ila 2019/2020. Noen som vet status eller om BMW vil gjøre noe?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Klykken

2g er fortsatt oppegående. Med de få funksjonene fra app mot bil vil du garantert ikke merke noe forskjell. Hvis nå BMW klarer å holde oppetiden på sine tjenester lengre enn uker av gangen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA