S85D med 428HK og 4.6 sek 0-100 ?

Startet av pej, onsdag 08. april 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

pagal

Sitat fra: MeTesla på lørdag 11. april 2015, klokken 09:43
Sitat fra: Mippen på lørdag 11. april 2015, klokken 09:27
Du har ikke fått med deg hva som har skjedd. Det kom en oppdatering til alle D modeller i forbindelse med lanseringen av 70D. Effekten på 85D ble da endret fra 375hk til 428hk og motorkraften til 522hk samlet. P85 hadde 470hk i motorkraft. Tesla oppgir ytelsen på ulike måte. Motorkraften er hvor mye motoren yter mens effekten er hvor mye bilen benytter av denne. Dessverre er nok 85D blitt raskere enn P85. P85D er den raskeste men 85D er ikke lenger så langt bak denne med den nye oppdateringen.

Hva var P85 oppgitt med 0-100?
4,4s
Early CHAdeMO adapter Jæren

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 10. april 2015, klokken 21:19
Bare liker ikke biler med 2wd :) Er flott at også 85D får vist hva 4wd er godt for. Liker ikke Bmw M3 osv heller så har ikke noe spesifikt med P85 å gjøre.
Andre liker sikkert rwd bedre. Må jo være lov å ha forskjellige meninger.
Selv blir jeg bare irritert av å måtte slite med grepet med en gang det er litt regn eller snø, så synes det er fint at Tesla går for 4wd på så å si alle modellene.

Og dette er en tråd om 85D, da må det gå an å snakke litt sammenligning mot tidligere modeller når det er kommet en oppdatering som øker ytelsen uten at man skal bli furt :)

Ser noen på tmc forumet har klokket 85D til 4.06 sek til 60mph
støtter kommentarene du fikk mot deg, dropp hakkingen. Jeg har nå begge biler og er helt motsatt. Jeg synes P85 gir meg mer kjøreglede enn p85d. P85 har mere "følese og sjel" og er livlig, mens p85d er mere som å spille tv spill. Jeg liker begge biler, men p85 får lettere frem smilet. Men nextgen setene er overlegne. Skulle vært mulig å kople ut motoren fremme, slik at man kunne kjøre bakhjulstrekker om man ønsker.
Men det som irriterer meg(selv om jeg visste det) er at p85 kom med mer effekt enn oppgitt, og p85d ikke er i nærheten av den effekten den reklameres med.
S85d fremstår nå som ett mye bedre kjøp en p85d og hvis ikke en oppdatering kommer til p85d, så er jeg ikke i tvil om at jeg ville gått for s85d i stedet. Da slipper man også unna +understellet som er på p85d og får en bil som er jevnt over mer komfortabel og vesentlig bedre på dårlig vei.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Mippen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. april 2015, klokken 10:32
Sitat fra: Mippen på lørdag 11. april 2015, klokken 09:27
Sitat fra: fanatic på lørdag 11. april 2015, klokken 09:13
Er selv eier av en P85D, og tidligere en P85+
Jeg vil bare påpeke et par ting, til dere som driver å sammenligner 85D med tidligere P85.

Dere må aldri tro, i deres villeste fantasi, at 85D med, selv med 428HK, blir like rask som en P85.
Som dere kanskje husker, endret Tesla speksene på P85 i fjor høst fra ca 421HK, til 470 HK.
P85 ble også målt i diverse tester (hvor Dragracing er den mest kjente) til 3.9 på 0-100
Performanceutgaven har et mye hissigere dreiemoment, kombinert med flere HK.
I tillegg kan det nevnes når det kommer til kjøreegenskaper, at P85+ som jeg hadde, har et helt annet understell og dempere enn det både 85D har, samt vanlig P85.  Pluss-understellet (derfor P85+), var et ekstrautstyr til 39.000 kr, og ga helt unike kjøreegenskaper.
Les mer om forskjellen her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-%28P85-%29-vs-Performance-%28P85%29-Test-Drive-and-Review

Dette understellet, er i dag standard på P85D, only. Dette er særdeles merkbart i svinger, der dette understellet er stivere.

Turtallvideoene som ligger i denne tråden, som sammenligner 85D med P85 og P85D er en vits. 
Her ser det ut som om bilene er nesten like kjappe.

Ikke for å ta gleden fra dere, men 85D er en herlig bil, men ikke prøv å gjør den om til et fartsmonster, sammenlignet med P85D på 692HK og P85 på 470HK, med hissige dreiemoment.

Du har ikke fått med deg hva som har skjedd. Det kom en oppdatering til alle D modeller i forbindelse med lanseringen av 70D. Effekten på 85D ble da endret fra 375hk til 428hk og motorkraften til 522hk samlet. P85 hadde 470hk i motorkraft. Tesla oppgir ytelsen på ulike måte. Motorkraften er hvor mye motoren yter mens effekten er hvor mye bilen benytter av denne. Dessverre er nok 85D blitt raskere enn P85. P85D er den raskeste men 85D er ikke lenger så langt bak denne med den nye oppdateringen.

Vakent til behov for å forsvare sine egne modeller her da. Så vidt jeg kan se på spec og målte tider så er P85 fortsatt noen tideler raskere, og det er nok i området 0-50 grunnet det høye dreiemomentet. 0-200 vil den nok tape grunnet lavere toppfart. Så fort man ikke har optimale forhold så vil styrkeforholdet endre seg. Men med skikkelig dårlige forhold vil jo 70D være raskest av alle sammen ;) Disclaimer: jeg venter på en 85D i mai, men synes det med økt ytelse (på papiret) kun er en morsom greie.

Videoene motbeviser dette. Er ikke så viktig, bilen er mye raskere enn den var når vi bestilte den. Jeg syntes 5,4 sekunder til 100 var raskt nok og 375hk. Det er ikke bare på papiret den er raskere. Den er raskere. Jeg var hjørnet og kjøpte biff i går. Når jeg kom hjem fikk jeg oppdateringen. Måtte naturligvis ut å teste etter maten og da hadde jeg ikke noen preferanse annet enn at det nå var kommet en sport modus. Når jeg trykket på gassen kom det et voldsomt rykk - et rykk som aldri har vært slik. Kjente ikke igjen bilen nesten. Så det er ikke bare på papiret. Kjørte inn på et industriområde og testet 0-100 med vinterdekk i svak oppoverbakke. Fant så fram en video av P85+ med sommerhjul i samme øvelsen under bedre forhold. 85D slo den til tross for handicap til hundre km/t med 2km/t. Sammenlignet også med P85D.  85D var bare litt bak. Når p85D hadde 106km/t hadde 85D 100km/t.

Jeg har vært strålende fornøyd med bilen hele tiden og kjøpte den ikke pga. Ytelsen, kjøpte den pga. rekkevidde. Det er likevel litt morsomt at bilen nå har blitt vesentlig raskere enn den var når jeg kjøpte den.
Fremtiden er elektrisk.

Teslanewbie

Tesla holder ikke hva de lover og det er problematisk.

Gamle P85 er ikke i nærheten av den aks de solgte bilen med samtidig "lurer" de kunder å kjøpe dyrere performance modeller og er tause om at basis modeller har mer kraft enn oppgit . Dette er ikke god foretaksetikk imoe..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sandvika

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 11. april 2015, klokken 11:36
Tesla holder ikke hva de lover og det er problematisk.

Gamle P85 er ikke i nærheten av den aks de solgte bilen med samtidig "lurer" de kunder å kjøpe dyrere performance modeller og er tause om at basis modeller har mer kraft enn oppgit . Dette er ikke god foretaksetikk imoe..
Gidder du å være mer spesifikk, eller aller helst dokumentere hvorfor noen har blitt lurt? Slik dette fremstår nå så er det bare sutrete oppgulp. Samma greia som da D modellene kom og ikke autopilot kunne oppdateres OTA. Tesla er et teknologiselskap, det sitter flere hundre dritsmarte ingeniører å utvikler og forbedrer ting hele tiden. De har vel aldri gitt inntrykk av at Model S er "ferdig" på hw siden?

jazzwheel

Jeg ser egentlig ikke på det som et problem at Tesla hele tiden oppgraderer TMS. De markedsfører denne bilen som sin absolutte topmodell og blir derfor sammenlignet med alt fra S-klasse til Aventadorerer til enhver tid. Da er det viktigste at bilene, inkludert de som ikke selges med P, er best mulig alle steder selv om det det blir litt kluss i markedsføringa mellom egne modeller. Dette er vel også grunnen til at de faser ut og fjerner info om feks P85.

Det er veldig god pr at de kan øke ytelsen vesentlig etter at man har kjøpt bilen.

Mitt inntrykk når det kommer til motor er vel at alle bilene egentlig er mye, mye likere enn hva de liker å markedsføre og hva vi typisk diskuerer her inne. De forsøker å markedsføre hestekrefter for å kunne sammelignes med fossilbiler, men det er tydelig at de roter det til for seg selv internt mellom sine modeller. Alle bilene fra 60kW og til P85D har omtrent samme ytelse fra 50-150km/t. Bjørn sin test av "gamle" 2013 P85 mot P85D viser også dette. Rekkevidden er heller ikke veldig forskjellig i praksis mellom diverse 85kWh-modeller.

Selvfølgelig er det slik at de (inkludert meg selv) som kjøpte P85 sent 2014 gjerne skulle visst om S85D med autopilot, seter, 4WD og nesten identisk ytelse. Jeg er heller ikke typen som hvert år resten av livet sier at jeg venter et år til med å kjøpe nye PC eller mobil fordi det kommer noe nytt og bedre. Jeg har ingenting å klage på min P85 og elsker RWD. Mulig det er fordi jeg kommer fra BMW og motorsykkel.

Tesla er ikke som andre bilmerker og jeg tviler på at vi noen gang kommer til å få et stabilt og forutsigbart landskap rundt toppmodellene deres.

fanatic

I dette landskapet betyr millisekunder mye i forhold til en akserelasjons-opplevelse.
Tenk P85+ (3.9 verifisert) og P85D (3.2/3.3)  Det er på papiret minimal forskjell, men ser en på dragtester mellom disse bilene, og prøver en forskjellen selv, er dette to helt ulike opplevelser.

Tilsvarende forsjkell er det mellom P85 og 85D.  På papiret, for øyeblikket 4.6 mot 3.9, her finner en den samme opplevelsesforskjellen, råskapen, som en gjør på de to første sammenligningene, i følge amerikanere som har testet ut begge.  "Mens 85D er rask, er det P85 som får deg til å smile", sitat slutt.

Til dere som har P85 og P85+, det går rykter på Teslamotors.com forumet, at SW 6.2 faktisk tuner p85 enda hvassere på aks.  Kun et fåtall av P85 eierne har fått den nye 6.2, og da fortrinnsvis i USA.
(det er random hvem som får update når, har ikke noe å si om en har RW eller AWD i følge Tesla)

erikwg

Akkurat oppgradert software og fått testet bilen. Aj aj aj som det går unna i sport-modus! For en bil!!

Elbil fundamentalist

Sitat fra: erikwg på lørdag 11. april 2015, klokken 13:45
Akkurat oppgradert software og fått testet bilen. Aj aj aj som det går unna i sport-modus! For en bil!!
Oppdaterte min i natt. Har ikke sjekket noe enda, men høres ut på deg at deg er forskjell. :)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Mippen

Hvordan er det med forsikring nå som bilen er skrudd opp?
Fremtiden er elektrisk.

Dennis

Sitat fra: fanatic på lørdag 11. april 2015, klokken 13:28
I dette landskapet betyr millisekunder mye i forhold til en akserelasjons-opplevelse.
Tenk P85+ (3.9 verifisert) og P85D (3.2/3.3)  Det er på papiret minimal forskjell, men ser en på dragtester mellom disse bilene, og prøver en forskjellen selv, er dette to helt ulike opplevelser.

Tilsvarende forsjkell er det mellom P85 og 85D.  På papiret, for øyeblikket 4.6 mot 3.9, her finner en den samme opplevelsesforskjellen, råskapen, som en gjør på de to første sammenligningene, i følge amerikanere som har testet ut begge.  "Mens 85D er rask, er det P85 som får deg til å smile", sitat slutt.

Til dere som har P85 og P85+, det går rykter på Teslamotors.com forumet, at SW 6.2 faktisk tuner p85 enda hvassere på aks.  Kun et fåtall av P85 eierne har fått den nye 6.2, og da fortrinnsvis i USA.
(det er random hvem som får update når, har ikke noe å si om en har RW eller AWD i følge Tesla)
3.9 er vel aldri verifisert. P85 har en 0-100 tid på 4.4 sek offisielt. Motortrend testet p85 til 3.9 til 60 mph med 1 foot roll out. Vesentlig forskjell :)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Mippen på lørdag 11. april 2015, klokken 15:11
Hvordan er det med forsikring nå som bilen er skrudd opp?
Det slår nok ikke ut på forsikringen. Det er vel skadestatistikk som er viktigst. De som går for det aller råeste velger p85d. P85d er ikke så mye dyrere å forsikre. Synes de fleste Tesla eiere kjører fornuftig.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Mippen

3,9 var med rollout - ikke fra stille, pluss det var i mph. I forhold til bilen min var i går på denne tiden har jeg fått en ny bil. Så stor forskjell er det... For å teste nøyaktig må man kjøre bil mot bil på bane under like forhold med full soc. Videoklippene jeg har lagt ut viser likevel at 85D er ørlite kjappere enn P85+ fra 0-100, selv på vinterdekk og i svak motbakke på slutten.

Jeg testet bilen i går to ganger. Første gangen med GPS og andre gangen med video. Hadde litt problemer med gps en, men den viste rett over 4 sekunder. Siden jeg hadde problemer med den stoler jeg ikke helt på resultatet, derfor sammenlignet jeg den med en p85+, og som videoen viser slår den p85+ med 2 km/t til 100 - selv med vinterdekk og litt stigning på slutten. Det er derfor ikke noe tvil om at bilen er rask.

Jeg er ikke ute etter å ha raskest bil. Da hadde jeg kjøpt en P85D da den er raskest. Men jeg syns det er gøy at 85D har blitt så rask. Er plutselig ikke så stort sprang fra 85D til P85D. Jeg digger fortsatt P85 og P85+. Hver gang jeg ser en annen tesla kjenner jeg at pulsen stiger litt i spenning for å se hvilken bil det er. Håper alle koser seg med bilen sin og ikke bare telle hk og sekunder. Ikke det som er viktigst her i livet. Vi er jo egentlig Ganske heldig som har muligheten til å kjøpe oss en slik bil. Tenk på det i stedet. Ikke alle land som er som Norge.

Fremtiden er elektrisk.

jazzwheel

Så nå er 85D i sport raskere enn P85D i sport?

fanatic

Sitat fra: Mippen på lørdag 11. april 2015, klokken 16:01
Jeg testet bilen i går to ganger. Første gangen med GPS og andre gangen med video. Hadde litt problemer med gps en, men den viste rett over 4 sekunder. Siden jeg hadde problemer med den stoler jeg ikke helt på resultatet, derfor sammenlignet jeg den med en p85+, og som videoen viser slår den p85+ med 2 km/t til 100 - selv med vinterdekk og litt stigning på slutten. Det er derfor ikke noe tvil om at bilen er rask.

Dette er imponerende kreativt.  For det første er P85 fremdels offisielt fra Tesla, oppgitt til å være raskere enn 85D etter Sport-oppdateringen.  I tillegg har P85 utover dette blitt raskere med 6.2 oppdateringen, jmft Musk sin Tweet rundt nettopp dette.  Så hvordan du og din mobiltelefon klarer å snu dette opp ned, tror jeg det kun er noen få 85D eiere som kan forstå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA