S85D med 428HK og 4.6 sek 0-100 ?

Startet av pej, onsdag 08. april 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

Martinius

Sikkert mange 85D eiere her inne som tenkte som meg meg. Kjekt med Insane modus og sportsunderstell etc. men en el-bil trenger først og fremst rekkevidde. 85D skulle være bedre på rekkevidde enn P, pluss en kunne spare ~150 kNOK på å kjøpe 85D. Dermed prioriterte jeg rekkevidde, cash (fornuft) over ytelser. Jeg var superfornøyd med bilen og akselerasjonen da jeg fikk den utlevert, men på fredag kom en oppdatering som gjorde at bilen ble enda råere, helt konge!

Tviler på at P tråden på dette forumet ble pepra av 85D-janter da det viste seg at forskjellen i rekkevidde mellom PD og 85D ikke er så stor som først antatt, så la oss som kjøpte billigbilen glede oss over forbedrede ytelser! Uansett ingen som seriøst mener at den er på høyde med PD uansett.

Mippen

Sitat fra: Toosleezaay på mandag 13. april 2015, klokken 13:35
Sikkert mange 85D eiere her inne som tenkte som meg meg. Kjekt med Insane modus og sportsunderstell etc. men en el-bil trenger først og fremst rekkevidde. 85D skulle være bedre på rekkevidde enn P, pluss en kunne spare ~150 kNOK på å kjøpe 85D. Dermed prioriterte jeg rekkevidde, cash (fornuft) over ytelser. Jeg var superfornøyd med bilen og akselerasjonen da jeg fikk den utlevert, men på fredag kom en oppdatering som gjorde at bilen ble enda råere, helt konge!

Tviler på at P tråden på dette forumet ble pepra av 85D-janter da det viste seg at forskjellen i rekkevidde mellom PD og 85D ikke er så stor som først antatt, så la oss som kjøpte billigbilen glede oss over forbedrede ytelser! Uansett ingen som seriøst mener at den er på høyde med PD uansett.

:)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Fått på sommerhjulene i dag og skulle demonstrerer akselrasjonen etter oppdateringen med passasjer i bilen. Det gikk fort, men hvor fort vet jeg ikke da GPSen konket ut igjen selv om dette var et helt annet sted. Men jeg kommer ikke til å ta mange slike 0-100 tester på tørt føre. Når jeg sparket pedalen i bånn kjente jeg dekkene grep tak i asfalten og det kom et kraftig ryk når den satt avgårde. Det er vesentlig mer veigrep med sommerhjulene og bilen føles skarpere når den setter avgårde. Kjenner at det ikke er bra for dekk og ikke minst DU. Derfor kommer jeg til å begrense slik kjøring. Kanskje jeg prøver igjen når det er vått og litt mindre grep for å ikke slite sånn på DU. Dette var skikkelig "hammer effekt" for å si det slik.

Fikk også bekreftet fra passasjer at "dette var noe annet" i forhold til før oppdateringen og med vinterhjul.
Fremtiden er elektrisk.

Dennis

Hadde ikke bekymret meg for det. Bilen skal jo være laget for å tåle påkjenningen. Motor er programmert slik at den ikke skal gi for mye i starten så man ødelegger noe. Skjer det har man jo uansett 8 års garanti Har sikkert 40-50 insane igansettinger med min og ikke sett noe slitasje på dekk eller hørt rare lyder hitil. Man har jo 4 dekk og 2 DU og fordele kreftene på nå, så hver DU vil ha mindre belastning enn tidligere.

Mippen

Det er vel ikke å anbefale likevel? Nå har ikke jeg sett i manualen men vet på andre spreke biler så anbefales det å være sparsommelig med å bruke for eksempel launch control.

Det er nok en grunn til at det har vært problemer med DU på Tesla. Men rett skal være rett - de hadde også en svakhet. Men svakheten gjorde at feilen gjerne dukker opp tidligere enn det den ville ha gjort hvis den ikke hadde denne svakheten. En DU lever ikke evig med den belastningen den utsettes for.
Fremtiden er elektrisk.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Dennis

Står ikke noe om begrensninger på det i manualen så da bruker jeg kreftene. Er jo bare i hovedsak fra stillestående det går såpass bra at det gir følese av skikkelig akselerasjon. Aldri ødelagt noe girkasse eller drivverk på bilen jeg hadde før. Den var trimmet til det dobbelte av org effekt og brukte launch Control ofte. Det var en 12 år gammel Subaru Sti. Så tåler ikke Tesla å brukes får de gi meg nye deler på garanti og så selger jeg den for da er det søppel som jeg ikke ønsker å ha i garajen :)

HåkonE

Sitat fra: Mippen på mandag 13. april 2015, klokken 21:14
Det er vel ikke å anbefale likevel? Nå har ikke jeg sett i manualen men vet på andre spreke biler så anbefales det å være sparsommelig med å bruke for eksempel launch control.

Det er nok en grunn til at det har vært problemer med DU på Tesla. Men rett skal være rett - de hadde også en svakhet. Men svakheten gjorde at feilen gjerne dukker opp tidligere enn det den ville ha gjort hvis den ikke hadde denne svakheten. En DU lever ikke evig med den belastningen den utsettes for.

Launch control på gammeldagse eksosbiler sliter hardt på clutchen. Model S har ingen clutch.

Svært få bevegelige deler i den asynkrone elmotoren til Tesla. En slik motor er børsteløs.

Grunnen til at det har vært problemer med DU`en har vært for lite fett i en spline. Det er utbedret, og DU-tråden har dødd ut. Litt som om Audi skulle levert noen motorer uten olje. Så skjærte noen motorer seg. Og så fylte de på olje. Hvorfor skulle fremtidens kunder bekymre seg for det? Og er det en "svakhet" at en motor fungerer dårlig uten smøring?

Ingenting jeg bekymrer meg for. At det spiser dekk mer enn normalt er en helt annen sak.  :)

Dennis

Tror ikke bare det var årsaken. Har en teori om at også foringene ga for mye bevegelse under aks på de gamle. Slik at det ble skeiv belastning på lager osv. Er i allefal forbedret det også med andre type motorfester på de nye hvis man ser i delekatalogen. Hjelper også som sakt mye å kunne fordele keftene på 2 stk DU. Så jeg er ganske så sikker på at Tesla har lært og dimensjonert det riktig denne gangen :)

Mippen

Det er logisk at harde akselrasjoner sliter på drivverket. På en elbil er momentet ditekte og all den kraften som skal ned i bakken på en gang gjør at påkjenningen på de ulike delene er helt enorm. Selv om ting er bygget for å vare er det ikke noe som varer evig. 

Jeg har sett eksempler på fossilbiler hvor akslinger har blitt vridd til det ugjenkjennelige pga momentet.

Selv om det er få beveglige delere i en elmotor er de fortsatt noen deler som skal overføre kraften fra motoren til hjulene.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

...Hvis DU ryker etter noen år er man ikke garantert å få ny på garantien. Ting som går under slitasje pga. hard bruk faller ikke under garanti og reklamasjon.
Fremtiden er elektrisk.

Kjærra

Tja, er på DU nr fem.. Ett år gammel, 15' km og siste DU byttet for tre mnd siden. Klunkelyden er allerede på vei tilbake..
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Mippen

For å illustrere kreftene se denne videoen. Det er stress test av drivakslinger. Ikke direkte overførbart til Tesla, men det viser hvor mye krefter som er i sving. Den første akslingen ryker på 1370NM. Det er i en benk hvor belastningen øker gradvis. På P85 for eksempel kommer maks moment fort (eksplosivt) at påkjenningen blir minst like stor som for akslingen i videoen. Etter hvert vil derfor ting begynne å ryke på DU også.

På en bensin/diesel bil slår ikke maks moment inn før man er over et bestemt turtall. På en Elbil slår maks moment inn pang. Det sier seg selv at det er en enorm utfordring å takle noe slik. En vanlig bil har alt fått litt fart før maks moment slår inn, det har ikke en elbil.

https://m.youtube.com/watch?v=hjErH4_1fks

Er det noen som har brukt en skrumaskin? Noen ganger kan skruen sitte så hardt at enten skruen ryker eller motoren blir svidd. På samme måten kan man sammenligne en elbil. Når bilen har godt veigrep blir belastningen på de beveglige delene enorm for å få hjulene i bevegelse. Det sliter derfor mye mer på en bil å starte fra 0-100 enn å være i fart for å så øke farten.
Fremtiden er elektrisk.

Dennis

Sitat fra: Mippen på mandag 13. april 2015, klokken 22:51
Det er logisk at harde akselrasjoner sliter på drivverket. På en elbil er momentet ditekte og all den kraften som skal ned i bakken på en gang gjør at påkjenningen på de ulike delene er helt enorm. Selv om ting er bygget for å vare er det ikke noe som varer evig. 

Jeg har sett eksempler på fossilbiler hvor akslinger har blitt vridd til det ugjenkjennelige pga momentet.

Selv om det er få beveglige delere i en elmotor er de fortsatt noen deler som skal overføre kraften fra motoren til hjulene.

Delene skal være dimensjonert for hva motor kan levere av moment. Har også sett flere vridde akslinger, men da har det vært pga de er underdimensjonertere, feilproduksjon, kjører med drag slicks eller at effekten er økt kraftig over originalt
Med tanke på hvordan de er dimensjonert på Tesla tviler jeg sterkt på at man klarer å ødelegge de :)

Årsak nr 1 til at man ødelegger girkasse og drivverk på kraftige 4wd biler er fordi man ikke spenner opp drivverket ved igangsetting. Altså brå slipper clutchen slik at det som er av slakk i drivverket gjør at tannhjul osv blir spon.
Her har Tesla en fordel med at de har mye bedre kontroll over elmotoren og kan legge dette i software. Noe man helt klart merker at feks P85D gjør i starten, man får aldri det skikkelige nøkket som er drepen for stikk akslinger osv.
Så kan garantere at kreftene ikke kommer like kjapt på Tesla (siden de har gjort det slik) som på en blod trimmet turbobil hvor man står å lader turbotrykk ved bruk av launch control og brå slipper clutchen på feks 5500 rpm.

Mippen

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 13. april 2015, klokken 23:24
Sitat fra: Mippen på mandag 13. april 2015, klokken 22:51

Delene skal være dimensjonert for hva motor kan levere av moment. Har også sett flere vridde akslinger, men da har det vært pga de er underdimensjonertere, feilproduksjon, kjører med drag slicks eller at effekten er økt kraftig over originalt
Med tanke på hvordan de er dimensjonert på Tesla tviler jeg sterkt på at man klarer å ødelegge de :)

Årsak nr 1 til at man ødelegger girkasse og drivverk på kraftige 4wd biler er fordi man ikke spenner opp drivverket ved igangsetting. Altså brå slipper clutchen slik at det som er av slakk i drivverket gjør at tannhjul osv blir spon.
Her har Tesla en fordel med at de har mye bedre kontroll over elmotoren og kan legge dette i software. Noe man helt klart merker at feks P85D gjør i starten, man får aldri det skikkelige nøkket som er drepen for stikk akslinger osv.
Så kan garantere at kreftene ikke kommer like kjapt som på en vanlig bil hvor man står å lader turbotrykk ved bruk av launch control og brå slipper clutchen.

Til dels enig, men jeg mener fortsatt at det er naivt å tro at DU varer evig. Selv etter Tesla ble obs på problemet er det flere som fortsatt driver å bytter DU. Det beviser at det er ekstremt vanskelig å bygge en slik komponent som skal vare livet ut på bilen. På en ny bil får man denne delen nok byttet hvis den ryker, men om mange år og flere 1000 km skal man virkelig ha godvilje fra Tesla. Det er som sagt forskjell på garanti/reklamsjon og normal slitasje fra hard bruk. Tesla logger vel sikkert også hvordan de ulike bilene blir kjørt?

Sitat fra: Kjærra på mandag 13. april 2015, klokken 22:58
Tja, er på DU nr fem.. Ett år gammel, 15' km og siste DU byttet for tre mnd siden. Klunkelyden er allerede på vei tilbake..

I rest my case.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA