Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software update 10% lengre range

Startet av Ellhans, onsdag 08. april 2015, klokken 13:32

« forrige - neste »

MortenH

Jeg har hatt bilen på service på Bryne i dag 12.08.2015. Det ble utført to "kampanjer" (noe med soltaket og en aktuator) samtidig ny SW oppdatert fra versjon I001-14-07-505 til I001-15-03-502. Bilen var nyvasket og ladet. Det hele var gratis. Strålende service på Bavaria Bryne i dag. Jeg er fornøyd med resultatet.

32 % økt rekkevidde.
Maks rekkevidde var 126 km. Nå er den 171 km (se bildet).

Batterikapasiteten er utvidet 10 %.
I servicemenyen før/ etter:
13.08 Maks. batterikapasitet  17,8 kWt / 19,6 kWt
13.09 SOC 100 % / 100 %
13.10 Battery charge 17,5 / 19,3

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Trond.m

Bra at du nå har fått bedre rekkevidde. Men jeg lurer på grunnen til at min bil har nyere sw. Kanskje de har funnet en bug og "nedgraderer" min når den skal på service i morgen  :)

LMOR

Sitat fra: TM på onsdag 12. august 2015, klokken 21:14
Bra at du nå har fått bedre rekkevidde. Men jeg lurer på grunnen til at min bil har nyere sw. Kanskje de har funnet en bug og "nedgraderer" min når den skal på service i morgen  :)
Tror forklaringen er så enkel at de ikke har fått med seg den siste oppdateringen, og dermed ikke lastet den ned.
Jeg tror fremdeles ikke det kan stemme at første SW legges på bilen som en del av klargjøringen hos forhandler. Det kan forklare at det blir forskjell på en ny og en oppdatert bil.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Jeg skal ha min i3 inn på service i neste uke, jeg er spent på om min rekkevidde vil endre seg. Jeg klarer 12kwh/100km, men aldri fått mer enn 115-120 km rekkevidde på en ladning. Dog har jeg ikke god erfaring med langkjøring. Jeg hadde levering av bilen ultimo mai -15, derfor har jeg vel fått med meg denne SW oppdateringen som friga mer netto strøm. Spennende uansett =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Anterialis

Forresten ift. å entre service menyen. Det skrives at numrene i VIN-nummeret skal summeres? Er dette korrekt, eller skal kun 5 siste tallene i vin-nummerent summeres?

Hvilken knapp er "hold nede _knappen_". Er dette reset-knapp eller trip-knapp eller hva?

Hvordan skrives jeg inn summert Vin-nr (feks 12)? Kommer det opp et talltastatur etc.?

Takk =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Trond.m

Vet ikke hvordan du kommer inn i service-menyen...(og er ikke sikker på at jeg vil det heller  ;) )
Jeg gjorde heller som LMOR skrev. Gikk inn under profiler og lagret profilen på en USB stick. Da ligger det informasjon i filen som du vil se hvis du åpner den med en teksteditor.

LMOR

Sitat fra: Anterialis på torsdag 13. august 2015, klokken 12:33
Forresten ift. å entre service menyen. Det skrives at numrene i VIN-nummeret skal summeres? Er dette korrekt, eller skal kun 5 siste tallene i vin-nummerent summeres?
Hvilken knapp er "hold nede _knappen_". Er dette reset-knapp eller trip-knapp eller hva?
Hvordan skrives jeg inn summert Vin-nr (feks 12)? Kommer det opp et talltastatur etc.?
Takk =)
Det er bare de 5 siste ja. (det er også et valg som gir deg VIN nummeret i tilfelle du har glemt det)
"Knappen" er knappen nede til venstre på skjermen foran deg.
Vent... til menyen kommer frem
Et kort trykk vil få frem neste alternativ/valg/meny
Et langt trykk velger det du står på. (eller går tilbake til forrige nivå)
Du finner nok rakst ut hvordan du legger inn summen som kode for å komme videre i menyen  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

#67
Jeg kom inn i menyen på første forsøkt så forklaringen din LMOR må jo ha vært bra =) Men i starten skjedde ingen ting, etter å ha startet bilen med inntrykket tripteller-knapp, så jeg gjore følgende:

Preflight:
- Tripptellerknappen (herav kun "knappen") befinner seg på venstre ytre kant av hastighetsskjermen rett foran deg fra førerposisjon.
- Navigasjon foregår ved et kort trykk på "knappen" som betyr "neste", og et langt trykk som betyr "velg/tilbake"). Altså om du er over en del i menyen hvor det ikke er logisk å trykke (feks temperatur readout på kjøleveska), så vil langt trykk bety tilbake. Om det er logisk at du kan gå videre (feks. "unlock"), betyr et langt trykk "velg".
- "Start/stopp"-knappen er knappen du bruker hver dag for å starte/stoppe bilen.
- Du må regne ut din kode for å kunne entre servicemenyen. Den finner du ved å summere siste 5 sifre i ditt VIN-nummer. Feks. er ditt VIN nr. "V912345" er din kode (1+2+3+4+5) 15. Herav menes med dette "kode".

1.) Trykk og hold inne tripptellerknappen (herfra "knappen").
2.) Trykk og slipp start-stopp knappen.
3.) Fortsett å holde inne triptellerknappen i 2-3 sekunder.
4.) Slipp knappen
5.) Vent ca 10 s.
6.) (hos meg) Du har fremdeles normal oppstart uten tegn til at du skal inn i noen meny. Når jeg så trykket kort på knappen på nytt, kom jeg inn i service menyen. Dette kan avhenge fra bil til bil (og forsøk til forsøk kanskje... )
7.) Trykk deg ned til valget "unlock". Dette for å låse opp flere menyvalg.
8.) Velg. (trykk og hold inne knappen)
9.) Trykk deg ned til koden din (i vårt eksempel "15").
10.) Velg.
11.) Herfra er det vel bare å kikke rundt. Kom gjerne med tips til hva man _ikke_ skal trykke på!
12.) Når du skal ut av menyen, skrur du av bilen som normalt, altså ved å trykke på start/stopp knappen uten å holde bremsen inne).

Dette er tatt fra kortidsminnet, tror det er ca. riktig =) Greit med en "mate med t-skje" prosedyre syns i alle fall jeg, det er jo litt skummelt å rote inni en meny som er "ulovelig".

Jeg hadde forresten 19,5 kwh netto, så jeg forventer ingen endring i rekkevidde etter service på mandag =) Men kanskje får jeg oppdateringen som innebærer bedre kommunikasjon med Fortumladere(?).
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Flott at du tar deg tid til å beskrive mer enn jeg gjorde.

Men av og til blir du ikke kvitt menyen. Da gjelder trikset mitt for å bli kvitt det raskt.

Du kan også kjøre i vei med f.eks visning at kapasitet eller batteri temp. Spennende å følge med, men du mister noe informasjon i displayet, så det er upraktisk i lengden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

SOS

Sitat fra: MortenH på onsdag 12. august 2015, klokken 20:46

32 % økt rekkevidde.
Maks rekkevidde var 126 km. Nå er den 171 km (se bildet).

Batterikapasiteten er utvidet 10 %.
I servicemenyen før/ etter:
13.08 Maks. batterikapasitet  17,8 kWt / 19,6 kWt
13.09 SOC 100 % / 100 %
13.10 Battery charge 17,5 / 19,3

Høres veldig bra ut! Jeg har samme software og ligger normalt på 150-175 km rekkevidde etter fullading. Etter rask kjøring Stavern-Kongsberg i dag (snittfart 75 km/t, 15.4 kWt, 9 grader) kom jeg etter lading opp i "kun" 124 km forventet rekkevidde. Kjørte i Comfort, men uten varme eller AC. Etter noen ukers kjøring har jeg ikke lengre noen forskjell mellom Comfort, ECO PRO og ECO PRO+. I beste fall 2-3km forskjell etter lading, men etter litt kjøring er det ikke noen forskjell. Regner med at når det blir litt kjøligere endrer dette seg.
Etter ladinga på Kongsberg hadde jeg  fortsatt 124km gjenstående rekkevidde og 75% batterikapasitet, det etter 50 kilometers kjøring. Så indikatoren justerer seg fort etter de siste kilometers kjøremønster. Var da kommet til Tinnoset på ferd mot Rjukan. Nedoverbakkene fra Bolkesjø bidro, men bakkene opp krevde og sitt. Fra Rjukan kjørte jeg videre opp mot Gaustatoppen og ned Tuddal til Notodden. Der fikk jeg hurtigladet etter totalt 182 km (2% og 2 km rest, 10.7 kWt i forbruk, temperatur mellom 22 og 11 grader og snittfart 59.7km/t (ble noe redusert pga. flere trafikkstopp pga. ulykke og veiarbeid)). 1 person + haiker med sekk fra Rjukan og 1.000m opp. Totalt 1.248m høydeforskjell på siste turen iflg. app. Bakken opp trakk mye strøm, men lang nedoverbakke ga og mye strøm tilbake, og ingen behov for å bruke bremsene. Er veldig fornøyd med regeneringen på i3. På Rjukan frarådet Navigasjonen'en meg å kjøre uten å lade pga. for kort rekkevidde. På toppen ble det estimert 38km rekkevidde, men jeg fikk kjørt 73km etter det! Det virker ikke som Navigasjonssystemet kalkulerer potensialet i alle nedoverbakkene.

Servicemeny 13.08. Maks. batterikapasitet er hos meg 20.1 kWt.

For å gå ut av menyen velges: 04. Test end
og så bekreft: 04.01. End test?
Da kommer en helt ut av sevicemenyen. Slik jeg forstår trådene rundt dette er det kun siste SW versjon som har denne muligheten.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

Anterialis

SOS: Hørtes bra ut med 20.1 i batterikapasitet! Jeg hadde 19.4 i dag morges, da har bilen ladet igjennom hele natten siden i går ettermiddag. Batteritemp 16, utetemp 6.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Rabiat22

Sitat fra: LMOR på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:31
Lett match  ;)

121 med under 50%, og maks 299...

He he he Hvordan er det mulig :) ligger ikke i nærheten :) Kansje kroppsvekten spiller inn? :) Er 100+mva :)

ganton

Fikk tilbake bilen igår etter bytte av en ladekomponent og oppgradering av software. Før SW oppgradering: rekkevidde ca 120km, etter oppgradering: 122km (proconditioning).. altså ,alt ved det gamle  :'( . Er det noe triks her? Må jeg nullstille gjennomsnittet? Ser at andre rapporterer om 150km etc..
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Klykken

Dette har også mye med temperatur og tidligere kjøring å gjøre. Uansett, hva GOM sier før kjøreturen stemmer jo sjeldent.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Hvor langt KAN du kjøre da? Min bil viste 128 km i dag, men jeg vet at den glatt går 18 mil under gunstige forhold. Jeg bryr meg fint lite om hva bilen viser ved oppstart. Den aner hverken hvor jeg skal eller hvordan jeg kommer til å kjøre. Hvis jeg forteller den hvor jeg skal så blir anslaget bedre, men den vet fremdeles ikke hvordan jeg kommer til å kjøre, eller hva temperatur eller føre er. Kort fortalt, drit i GOM, se på reell rekkevidde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA