Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min første el-bil evt hybrid. Moss -Nydalen (Oslo)

Startet av MikeLevy, søndag 05. april 2015, klokken 14:39

« forrige - neste »

MikeLevy

Hei
Og takk for at du tar deg bryet med å hjelpe meg. Er fersk her på forumet etter å ha brukt mye tid på å lese meg opp. Til høsten skal jeg bytte ut min Volvo V70 med noe mer økonomisk.

Dette er mine forutsetninger:
-Kjører Moss - Nydalen (Oslo nord) via Ring 3 tur/retur hver dag (ca 130 km totalt)
-Blir min eneste bil
-Er blitt bortskjemt med utstyr som parkeringsvarmer, adaptive cruise-kontrol samt et ok musikkanlegg. Disse tre tingene trenger jeg i neste bil også.
-Kan lade både hjemme og på jobb.
-Mer opptatt av økonomi enn krefter.
-Har to barn som skal sitte på en gang i blant.

Foreløpig står det mellom Golf GTE (hybrid), KIA soul electric samt evt Tesla.
Økonomi spiller naturlig nok en rolle, men jeg har planer om å ha denne bilen de nærmeste 5-6 årene så kan ta meg råd til Teslaen hvis det er eneste mulighet.

Noen som kan hjelpe meg videre?

På forhånd takk

Hentet min 70D 13/08/15. Alt utstyr minus barneseter bakerst og 21"
En fantastisk bil

znaky85


Rikerud

Hva som vil lønne seg er vanskelig å si. Det spørs blant annet på kostnadene du kommer til å ha framover med V70en.

Og det kommer an på restverdi på ny bil... Det beste rådet er vel å åpne Excel og sette opp regnestykkene og se om du får til å rettferdiggjøre kjøp av Tesla. Hvis ikke så får du nøyde deg med en av de hybridene du nevner, men da er du jo nede i en annen klasse med biler.

Håper du ender opp med å kjøpe noe du har lyst på, når så mye penger skal brukes på en ting så er jo det kjekt....

MikeLevy

Trådstarter her igjen. Volvoen er en leasing som jeg har satt av penger til oppgjøret på.
har i utgangspunktet ca 150 000 til egenkapital ved kjøp av ny bil. Om det blir Tesla får jeg ordne meg noe mer.
Har gjort regnestykket på elektrisk vs fossilt opptil flere ganger og besparelsen er stor på avstanden jeg har hver dag spesielt siden jeg kan lade gratis på jobb.
Noen flere innspill?
Hentet min 70D 13/08/15. Alt utstyr minus barneseter bakerst og 21"
En fantastisk bil

turfsurf


Sitat fra: MikeLevy på søndag 05. april 2015, klokken 15:47
Trådstarter her igjen. Volvoen er en leasing som jeg har satt av penger til oppgjøret på.
har i utgangspunktet ca 150 000 til egenkapital ved kjøp av ny bil. Om det blir Tesla får jeg ordne meg noe mer.
Har gjort regnestykket på elektrisk vs fossilt opptil flere ganger og besparelsen er stor på avstanden jeg har hver dag spesielt siden jeg kan lade gratis på jobb.
Noen flere innspill?

Så lenge du har mulighet til lading på jobben, så vil eGolf, i3, B-electric og Tesla gjøre jobben. Men Tesla er vel det eneste alternativet hvis du skal på noen langturer og ikke vil bruke mye tid på lading. Så hva skal bilen brukes til ellers? Holder det med kort rekkevidde? Skal du kjøre noe særlig rett etter jobb? Trenger du litt bagasjeplass?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MikeLevy

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. april 2015, klokken 16:02

Sitat fra: MikeLevy på søndag 05. april 2015, klokken 15:47
Trådstarter her igjen. Volvoen er en leasing som jeg har satt av penger til oppgjøret på.
har i utgangspunktet ca 150 000 til egenkapital ved kjøp av ny bil. Om det blir Tesla får jeg ordne meg noe mer.
Har gjort regnestykket på elektrisk vs fossilt opptil flere ganger og besparelsen er stor på avstanden jeg har hver dag spesielt siden jeg kan lade gratis på jobb.
Noen flere innspill?

Så lenge du har mulighet til lading på jobben, så vil eGolf, i3, B-electric og Tesla gjøre jobben. Men Tesla er vel det eneste alternativet hvis du skal på noen langturer og ikke vil bruke mye tid på lading. Så hva skal bilen brukes til ellers? Holder det med kort rekkevidde? Skal du kjøre noe særlig rett etter jobb? Trenger du litt bagasjeplass?

Takk for svar.
Jeg har hytte i Halden hvor det blir noen turer innimellom. Trenger sjelden mer plass enn et par hockeybager. Ellers er det endel småkjøring i Oslo som gjelder. Stopper endel hos familie på Kolbotn også så det aller meste ligger på samme rute.
Er det noen som vet om forskjellene på batteriene f.eks på Tesla og det som er i hybrid-Golfen? Tenker på estimert levetid og slike ting.
Hentet min 70D 13/08/15. Alt utstyr minus barneseter bakerst og 21"
En fantastisk bil

goggo

Jeg ble bare litt nysgjerrig her...  Hvorfor vurderer du ikke E-Golf? 
Med E-Golf i stedet for Golf GTE vil du vel spare en god del på både drivstoffutgifter og bompenger i forbindelse med jobb pendlingen din.  Kanskje parkeringsutgifter i Oslo også, siden du sier du har en del småkjøring i Oslo.

Bor du i Moss så kan du jo dekke hele strekningen Strømstad - Oslo veldig fint med en E-Golf. Nå kommer jo snart stor hurtigladestasjon i Moss også, hvis du skulle ha behov for rask påfyll etter å komme hjem fra jobben noen ganger.

For du sier jo at du ikke har behov for en langtur-bil, eller? For isåfall er jo Tesla eller ladbar hybrid naturlig å sammenligne.

Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

MikeLevy

Sitat fra: goggo på søndag 05. april 2015, klokken 18:17
Jeg ble bare litt nysgjerrig her...  Hvorfor vurderer du ikke E-Golf? 
Med E-Golf i stedet for Golf GTE vil du vel spare en god del på både drivstoffutgifter og bompenger i forbindelse med jobb pendlingen din.  Kanskje parkeringsutgifter i Oslo også, siden du sier du har en del småkjøring i Oslo.

Bor du i Moss så kan du jo dekke hele strekningen Strømstad - Oslo veldig fint med en E-Golf. Nå kommer jo snart stor hurtigladestasjon i Moss også, hvis du skulle ha behov for rask påfyll etter å komme hjem fra jobben noen ganger.

For du sier jo at du ikke har behov for en langtur-bil, eller? For isåfall er jo Tesla eller ladbar hybrid naturlig å sammenligne.

Hugo

Takk for engasjement.
Har defintivt vurdert, men siden dette er eneste bil er det vel rekkeviddeangsten som slår til. På en kald vinterdag og f.eks det blir kø ut av Oslo noe det ofte blir er jeg bekymret for at det kan bli for snaut til å skulle få hentet i barnehage i Moss. Under 100 km kommer vel ikke denne, selv med varmeapparatet på?
Du sier noe med den nye stasjonen i Moss..... Får gå en ekstra runde med E-Golfen ja
Hentet min 70D 13/08/15. Alt utstyr minus barneseter bakerst og 21"
En fantastisk bil

bromm

Du bør ta med BMW i3 på den samme nye runden  ;) Det er ikke mye i forskjell i rekkevidde på eGolf og i3 (spesielt ikke når kulda setter inn), men med sikker tilgang på jobblading (på vinter) så vil de uansett begge klare 70 mil helt uten problemer. Tips: ta med deg høyoppløst musikk på en minnepenn (gjerne 24-bit FLAC), og spør om du kan få testet det på i3's HarmanKardon-anlegg (du vil få oppleve noe du ikke trodde var mulig)  :)

Rikerud

Bil er et av de største kjøpene vi mennesker gjennomfører og de fleste av oss kjøper ikke så veldig mange biler gjennom et langt liv. Å bruke så mye penger på noe man ikke er helt sikker på om dekker behovet sitt er for meg ingen god ide. Jeg synes ikke noen skal kjøpe en bil som ikke kan gi dem garantert god nok rekkevidde. Å bli for sen til å hente barn i barnehage er ingen god følelse. Ja bare tanken på det gjør i alle fall meg dårlig til sinns.

Jeg har vurdert elbil tidligere og kommet fram til at bilene som var på markedet da hadde alt for kort rekkevidde. Bortsett fra Tesla da. Konklusjonen min ble en fantastisk nydelig ikke-elbil som dekker alle mine behov rundt bil.

Sele

Sitat fra: Rikerud på mandag 06. april 2015, klokken 08:36
Bil er et av de største kjøpene vi mennesker gjennomfører og de fleste av oss kjøper ikke så veldig mange biler gjennom et langt liv. Å bruke så mye penger på noe man ikke er helt sikker på om dekker behovet sitt er for meg ingen god ide. Jeg synes ikke noen skal kjøpe en bil som ikke kan gi dem garantert god nok rekkevidde. Å bli for sen til å hente barn i barnehage er ingen god følelse. Ja bare tanken på det gjør i alle fall meg dårlig til sinns.

Jeg har vurdert elbil tidligere og kommet fram til at bilene som var på markedet da hadde alt for kort rekkevidde. Bortsett fra Tesla da. Konklusjonen min ble en fantastisk nydelig ikke-elbil som dekker alle mine behov rundt bil.
Det er det som er så fint i dette landet,vi kan velge selv. EL-bil er ikke for alle men det klarer vi og finne ut selv. For meg er det helt perfekt. Det jeg angrer på er at jeg ventet så lenge før jeg kjøpte.

hsa77

Har du vurdert nye ZOE? Det er den "billig" elbilen med lengst kjørelengde.

Uansett vil jeg anbefale deg å prøvekjøre de aktuelle bilene på den strekningen du faktisk skal bruke bilen på - kun da vil du få et intrykk av om det er en bil som klarer jobben.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

MikeLevy

Sitat fra: hsa77 på mandag 06. april 2015, klokken 11:40
Har du vurdert nye ZOE? Det er den "billig" elbilen med lengst kjørelengde.

Uansett vil jeg anbefale deg å prøvekjøre de aktuelle bilene på den strekningen du faktisk skal bruke bilen på - kun da vil du få et intrykk av om det er en bil som klarer jobben.

Takk for tips. Den er vurdert, men i forhold til mine forutsetninger faller den igjennom dessverre.
Hvis jeg skal oppsummere litt tror jeg dette reelt sett står mellom en topputstyrt Golf GTE mot Tesla S. Kommer ikke til å tåle kronisk rekkeviddeangsten når det er barn som skal hentes i bhg inni bildet.
Dette kjøpet skal skje til høsten og etter hva jeg kan se er det ingen nyheter på gang med samme type rekkevidde
Hentet min 70D 13/08/15. Alt utstyr minus barneseter bakerst og 21"
En fantastisk bil

moby666

Du har jo audi a3 etron hvis du bla trenger bedre stereo. Har ikke testet anlegget i golf gte, men hvis det er likt som Dynaudio i eGolf er det ikke all verdens. Tesla har bra lyd, men skal du kjøre endel i Oslo er Tesla veldig stor. Tror en fullspekket golf gte kjører like komfortabel som Tesla.  Personlig er jeg ikke noe fan av setene i Tesla.

hsa77

Men i Teslaen slipper du utgifter til bom og drivstoff er nesten gratis... Her bør du finne frem kalkulatoren. Kan godt hende en pent brukt Tesla faktisk blir billigere enn en ny Golf...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA