Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy - fra tomt til fullt batteri

Startet av xzornixz, torsdag 02. april 2015, klokken 21:18

« forrige - neste »

tomrh

I kveld har jeg for første gang kjørt helt tom så bilen stoppet. Man kan fort bli litt for vågal med Leafspy, tror man har full kontroll. Raste litt fortere ned på slutten enn det jeg hadde tenkt. Den stoppet ved 3 GIDs og SoC=4,3%. Heldigvis bare noen meter fra garasjeporten, kunne vært mye verre, slapp med skrekken. Puh! Litt skjelven enda. Gjennomsnittsspenning på ca 2,95V, laveste på ca 2,8V og høyeste på ca 3,05V.

Tenkte det holdt å lade til 5-6 GIDs bare så jeg kunne få bilen inn i garasjen. Men neida, kunne ikke sette i D engang - med melding "Battery is low". Hovedlysene var mørke. Prøvde også etter 11 GIDs og 13 GIDs, fortsatt ikke mulig. Gikk inn en kort tur, var 19 GIDs da jeg kom ut igjen. Da først kom den kjente startmelodien - fremdeles med "Battery is low" - med det gikk å sette i D.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

4,6875 / (0,86 × 0,043 × 56,60) = 2,24V ..
viste 3 GIDs, ikke 4
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på onsdag 16. november 2016, klokken 21:15
4,6875 / (0,86 × 0,043 × 56,60) = 2,24V ..
viste 3 GIDs, ikke 4
6,25/(0,86 x 0,043 x 56,60) = 2,986V
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 15. november 2016, klokken 20:06
Jeg har aldri kjørt batteriet tomt, men fikk det i dag . Cellespenning på 3,72-3,75 volt med en batteritemp på 9,2-12,2 grader og  utetemp på 2 grader. 44 GIDS

Synes 3,72 volt virker høyt for å få LBW? eller dropper nivået kjapt de siste 15%?

har SOH på 85% og Hx på 71,68% og AHr = 56,12
Mine cellespenninger ved 44 GIDs er 3,733V - 3,739V - 3,744V
Er nok riktig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på onsdag 16. november 2016, klokken 21:35
Sitat fra: tomrh på onsdag 16. november 2016, klokken 21:15
4,6875 / (0,86 × 0,043 × 56,60) = 2,24V ..
viste 3 GIDs, ikke 4
6,25/(0,86 x 0,043 x 56,60) = 2,986V
Skjønte at det var det du mente. Konstanten 6,25 = 4 * 150 / 96, basert på 4 GIDs. Så hvis vi antar at det var det som var igjen (selv om Leafspy akkurat rakk å gå ned på 3), så er det riktig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

Er dette sånn psykologisk terapi mot rekkeviddeangst?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Det er vel mer det å klare å utnytte all rekkevidden for å slippe å stoppe for å hurtiglade.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 15. november 2016, klokken 20:06
Synes 3,72 volt virker høyt for å få LBW? eller dropper nivået kjapt de siste 15%?
Her er utladningskurve for en celle, ja det går rimelig bratt nedover mot slutten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Cornelius70

Etterhvert som batteriet blir slitt, så øker den interne motstanden, og da blir spenningen 'mykere' under belastning; dvs. at spenningsfallet er større under belastning på et slitent batteri enn på et nytt.

Hvis en celle på et slitt batteri viser f.eks. 3,72V med lett belastning, så er det vanlig at det faller ned til kanskje 2,8-2,9V under hard belastning, for så å 'sprette' opp til 3,7V når belastningen ikke er hard lenger.
På et friskt og nytt batteri ville det kanskje bare droppe til 3,5V under hard belastning.
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA