Kø på SC'ene?

Startet av Olemann, tor 02. apr 2015, kl. 13:00

« forrige - neste »

fredag

7 av 8 ladestolper i Uddevalla var opptatt igår ettermiddag. Men det var ikke noe problem, og ingen kø, og full hastighet på lading.

Jeg tror mange blir stående på ladeplassene i Uddevalla litt for lenge, pga kjøpesenteret der. Man rekker knapt å komme inn på ICA Maxi der før lading er fullført.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Davidsv

Tesla burde innført parkeringsavgift hvis man står f.eks. mer enn 15 min etter lading er fullført. Ettersendt i posten; de kan jo kommunisere med bilen og sikkert finne eier osv.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

jkirkebo

Sitat fra: sangiovese på tor 02. apr 2015, kl. 14:36
Men det sier jo seg selv at med et begrenset antall SC, og stadig flere Teslaer på veiene, så vil det bli større og større sannsynlighet for å oppleve kø og redusert hastighet.

Alt i alt er sannsynligheten for å oppleve noe av dette meget liten, så sant man ikke ferdes på peak-dagene.

Nja. Jeg ferdes veldig sjelden på peak-dagene, alikevel er det typisk 2-3 andre biler på Lillehammer når jeg har ladet der. 3-4 til sammen altså. Dermed skal det ikke mer enn en dobling av antall Teslaer i Norge til for at det typisk er 6-8 biler der på normale dager.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Heavenfall

Bor ikke så langt unna SC på Solli (sarpsborg). Har opplevd kø der 2 ganger på litt over 1 mnd. Og da er dette som regel alltid rundt tiden hvor de fleste skal hjem fra arbeid. Stod ca 5min å ventet til det ble ledig plass. De aller fleste dro innen 10-15min etterpå

timingbeltkiller

Inntil nå har vel utbygging av kapasiteten skjedd raskere enn auken i biler???

Krise blir det antakelig først/dersom et stort antall uten lademulighet hjemme eller på jobb
begynner å kjøpe Model III?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

gbzdoc

Svingte innom SC Lillehammer på onsdag ved 1700 tiden av ren nysgjerrighet siden det var midt i rushet. Da var det to som ventet, samt at vi kom i tillegg til en som kjørte bak oss. Altså potensielt fire i kø. Normalt skulle vi ladet, men fikk ladet opp hos nabhytta som har strøm.

Lånte strøm av naboen av ren erfaring da vi opplevde tilsvarende kø med tre på vent i romjulen. I vinterferien var det derimot ingen kø både opp og ned fra fjellet.

PS! Køen ble fort "oppløst" og tror ingen ventet mer enn maks 5-10 minutter i romjulen i hvert fall, selv med tre som ventet på det meste.

herr x

Sitat fra: fredag på tor 02. apr 2015, kl. 17:16
7 av 8 ladestolper i Uddevalla var opptatt igår ettermiddag. Men det var ikke noe problem, og ingen kø, og full hastighet på lading.

Jeg tror mange blir stående på ladeplassene i Uddevalla litt for lenge, pga kjøpesenteret der. Man rekker knapt å komme inn på ICA Maxi der før lading er fullført.
Idag var det bra trykk i Uddevalla - mange på påsketur. Alle ladeplasser opptatt og fire biler i kø når vi kjørte.
Model X, 90D

Øyvind.h

Kona stoppet på SC i Karlstad sent fredag ettermiddag før påske. Ingen biler ladet.
På vei hjem tirsdag ettermiddag stod det en annen bil der. Og en fossil med tilhenger...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RaBalder

Da har jeg kjørt sørover i helgen og besøkt følgende SC
Innhavet-Saltdal-Mosjøen-Grong-Klett-Alvdal-Elverum

• Nord for Trondheim var jeg alene på SC. God fart og ingen kø.
  • Klett, koblet til med en gang (midt på dagen søndag). Var vel noen øyeblikk der det var fullt, men ble ledig etter et par minutter.
  • Alvdal, koblet til med en gang (ettermiddag søndag). Var mange som ladet, men flere "båser" var ledige.
  • Elverum, koblet til med en gang (sen kveld søndag). Også stor trafikk her, men fremdeles ledige "båser".

Jeg bekymrer meg ikke for generell kø ved SC med det første.

(((
Dersom man lar være å toppe Teslaen på SC dersom man ikke må, så holder man seg i det området der SC lader mest effektivt(0-60/70%). Og forsøker man å holde seg i det lave området med tanke på SOC, tanke opp det man trenger + litt sikkerhetsmargin, så kan en SC betjene svært mange biler i løpet av et døgn.

I tillegg sparer man tid  selv ;)
)))

krl

Tre biler før meg i køen på Brokelandsheia forrige fredag. Det endte med at jeg kjørte videre etter et kvarter (uten lading), noe som akkurat gikk greit med tanke på rekkevidde. Folk står tydeligvis lenge på denne laderen pga. restauranten eller dyrehagen.

Rav4_EV

SitatIdag var det bra trykk i Uddevalla - mange på påsketur. Alle ladeplasser opptatt og fire biler i kø når vi kjørte.

Stemmer det. Jeg er tredje fra høyre på bildet. Var tilbake 3 timer etterpå og da var det kun to andre biler der.
Ladet på Solli på lørdag. Helt alene de første 5 minutter. Deretter var det fullt og en bil i kø.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Teslanewbie

Sitat fra: Rav4_EV på man 06. apr 2015, kl. 13:17
SitatIdag var det bra trykk i Uddevalla - mange på påsketur. Alle ladeplasser opptatt og fire biler i kø når vi kjørte.

Stemmer det. Jeg er tredje fra høyre på bildet. Var tilbake 3 timer etterpå og da var det kun to andre biler der.
Ladet på Solli på lørdag. Helt alene de første 5 minutter. Deretter var det fullt og en bil i kø.

Sto du 3 timer på laderen ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Rav4_EV

Neida.
Ladet bare det jeg trengte før seg suset ned til Gøteborg for å hente barna.
Tilbake med 5%. Fint med "round trip" estimering i 6.2  ;D

Ellers tror jeg dessverre noen bruker plassen til å stå litt for lenge med et kjøpesenter i nærheten. >:(
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

thoru

Har ikke tesla noe statuskart på laderene sine, slik at man kan finne ut om det er mange som lader på en plass?
Det hadde aboslutt vært noe å vite når man legger ut på tur. et ellerannen statistikk pr superladerplass.

Havebigfun

Tesla har full kontroll- de vil bare ikke dele med oss :(

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA