Kø på SC'ene?

Startet av Olemann, tor 02. apr 2015, kl. 13:00

« forrige - neste »

o.b.lix

Har en som hardnakket påstår Tesla har inngått avtale med Statoil at "alle" stasjoner med nok gjennomfart skal ha SC?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

weld77

Problemet er effektavgiften. Hadde jeg vært politiker hadde jeg skroget den for elbilladere. De fleste vet ikke en gang at den finnes, ingen hisser seg opp over det og den ville gjort alt avbhirtiglsdere - og spesielt Tesla sine som totalt kan dra rundt 1MW mye billigere å drive.

Øyvind.h

Sitat fra: weld77 på lør 25. jul 2015, kl. 20:27
Klart det må. Da er løsningen ikke å etablere flere SC på strekninger som allerede er (over)dekket. Klett skjønner jeg virkelig ikke uansett hvor hardt jeg tenker på det. Noen som har en forklaring (evt Stjørdal, vet ikke hvem som kom først)
Kjørte forbi der tidligere i uken da jeg besøkte en slektning. Klett ligger rett utenfor sentrum. Blir som å ha SC på Mortensrud, Lysaker, Furuset eller lignende.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

weld77

Ja, men den er kun relevant for folk som skal til Trondheim og ikke har lademulighet. Underlig sett i forhold til nord for Oslo (men helst langt nok nord for å slippenå bli taxiholdeplass). For gjennomgangstrafikk er den unødvendig gitt Stjørdal.

Amoss

Sitat fra: weld77 på lør 25. jul 2015, kl. 20:27
Klett skjønner jeg virkelig ikke uansett hvor hardt jeg tenker på det. Noen som har en forklaring (evt Stjørdal, vet ikke hvem som kom først)

Klett kom først. Da hadde det lenge vært planlagt å få en SC i Stjørdal, men Tesla hadde ikke lykkes i dette. Etter at Klett var bygget (på en statoilstasjon), og det så ut til at Stjørdal var skrinlagt av Tesla, ser det ut til at Tesla og Statoil har fått til en avtale seg imellom, og ett av de resultatene er visstnok nettopp SC på Statoil i Stjørdal. Mulig Klett ikke hadde blitt bygget dersom Tesla hadde fått bygget SC i Stjørdal i første omgang?
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på lør 25. jul 2015, kl. 20:31
Har en som hardnakket påstår Tesla har inngått avtale med Statoil at "alle" stasjoner med nok gjennomfart skal ha SC?

Det vi vet er at Statoil og Tesla har en gjensidig avtale. Eksakt hva denne avtalen går ut på er det vel neppe noen utenforstående som vet? Det eneste vi vet er at som en følge av avtalen så får Tesla bygge SC på enkelte Statoilstasjoner.

Statoil har visstnok i tillegg planer om å plassere hurtigladere (altså utenom SC for Tesla) på "alle" stasjoner med nok gjennomfart (eller hvilket kriterie de nå går etter).
Model S 85D

o.b.lix

Sitat fra: Amoss på lør 25. jul 2015, kl. 21:28
Det vi vet er at Statoil og Tesla har en gjensidig avtale. Eksakt hva denne avtalen går ut på er det vel neppe noen utenforstående som vet? Det eneste vi vet er at som en følge av avtalen så får Tesla bygge SC på enkelte Statoilstasjoner.

Statoil har visstnok i tillegg planer om å plassere hurtigladere (altså utenom SC for Tesla) på "alle" stasjoner med nok gjennomfart (eller hvilket kriterie de nå går etter).
Tror de fleste statoil med Sc også har en hurtiglader for andre elbiler, f.eks på hylkje i Bergen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på lør 25. jul 2015, kl. 21:28
Sitat fra: o.b.lix på lør 25. jul 2015, kl. 20:31

Da bør i så fall Minnesund stå _rimelig_ høyt oppe på lista over fremtidige Statoil-SCer...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på lør 25. jul 2015, kl. 21:31
Tror de fleste statoil med Sc også har en hurtiglader for andre elbiler, f.eks på hylkje i Bergen.

Det kan se slik ut ja. Men det jeg prøvde å få frem var at det kanskje var en missforståelse/sammenblanding mellom disse følgende (så langt jeg vet korrekte) utsagnene:
"Statoil skal ha hurtigladere på alle stasjoner med nok gjennomfart"
"Statoil har en avtale med Tesla om å plassere hurtigladere på Statoilstasjoner"
Model S 85D

Øyvind.h

Tilbake i januar 2015 uttalte kommunikasjonsdirektør i SFR (Statoil Fuel&Retail) at de hadde innledet samarbeid med Tesla, og at de første to SC på Statoil-stasjoner ville komme om ikke lenge.

Mitt inntrykk er at det blir flere. Usikker på business-modellen, men vi får håpe Tesla-eierne legger igjen litt penger hos Statoil :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lurium

KUDOS til statoil. De har forstått at man må tenke fremover og sikre seg på alle bauer og kanter.

Amoss

Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på lør 25. jul 2015, kl. 22:16
Sitat fra: Øyvind.h på lør 25. jul 2015, kl. 22:08
Usikker på business-modellen, ...

Kanskje dette bildet gir svaret på dette? ;)  (bildet er fra Stjørdal)

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=15598.0;attach=31390;image

Ja det kan jo være så enkelt som at Tesla betaler for å sette opp SC (ladere, trafo, kabling, asfalt), men får gratis tomt? Det er i så fall en OK deal for Statoil så lenge de gir bort ubrukt plass. SC tar jo uansett veldig liten plass :)

Om det er løsningen tipper jeg de følger med på om Tesla eiere faktisk legger igjen penger på stasjonen, eller om de sitter i bilene sine/går andre steder.

Nå blir det vel kanskje bråk, men det ligger en Statoil-stasjon rett ved Koppang  ;D Om den ikke setter opp SC kunne jeg kanskje allikevel brukt den om de setter opp CHAdeMO. Trenger tross alt bare ca 10-15kWh påfyll (20 min med CHAdeMO adapter) for å komme helt frem. Det blir vel rundt en femtilapp, dvs. en pølsemeny....
VW ID4 GTX 2023

hoffa

5-6 biler i Ladekø på Dombås i ettermiddag.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Lynet

Ladet på SC Dombås i går ettermiddag mellom 17:00 - 17:30 da var det kun tre biler der!
Men derimot i Aurland på fredag var det kø, men det er jo kun fire plasser.
Var også innom Åsane i Bergen på lørdag, og sto der faktisk alene!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA