Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Volvos plug-in satsing

Startet av Lipo, tirsdag 16. juni 2009, klokken 11:43

« forrige - neste »

Lipo


elektrolux

Hyggelig lesning.

Liker likevel ikke fullt så godt at en bruker teknikken på store fossilslukere, i stedet for å fortsette satsingen på fornuftig dimensjonerte biler som C30.

Håper teknologien etterhvert bygges inn i C30, og andre mellomklassebiler, ellers vil vi se hummerlignende monsterbiler rundt i centrumsgatene kamuflert som miljøbiler fra 2012. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lipo

Enig i at CO2 og energisparings regnskapet går dukken hvis vekten blir for stor. Her må man finne en mellomting mellom de familiefientlige "mopedbilene" uten bakseter, og SUVene. Uansett vil man jo bidra veldig bra med å få ned den lokale forurensningen, om volumet av elbiler/seriehybrider øker kraftig.

Per i dag er det jo ingen vei utenom de aller minste peugeout/citroen om man har planer om å få med seg et par poder til barnehage/skole. De som kommer på banen og fyller dette "hullet" med moderne løsninger kommer til å selge som hakka møkk.
Fy og skam til Think for å ha sovet i timen !

Boogie

#3
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

El rayo

Volvo hadde altså allerede for 17 år siden en plug-in serie hybrid: Elektrisk drift i byen (det opplyses ikke om rekkevidde) og dieselturbingenerator som lader batteriet på langtur.

Det de - eller andre - ikke klarer å gjøre noe med er størrelsen ved bykjøring. ECC kan ikke parkere på tvers slik som Buddy og Reva.

På langtur må man dra med seg flere hundre kilo batteri selv om nesten all energi kommer fra turbingeneratoren. Kan ikke forstå annet enn at det fører til høyere dieselforbruk.

Hver bil til sitt bruk, mener nå jeg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lipo

Mulighetene for å lykkes med dette i dag er vel adskillig større enn for 17 år siden. Batteriene veier en brøkdel, har tilnærmet null selvutladning, kontrollsystermer for lading, drift og generering, samt stabiltetskontroll er langt mer avanserte og kompakte og mye rimeligere. Når det gjelder forbruk må du huske på at en fossil generator motor kan kjøres på optimalt turtall, og eldriften gjør at man kan hive en masse tungt og ineffektivt drivverk.

At noen etterhvert kan tilby biler som er større Buddy og Reva er utelukkende en fordel, da dette er det mest forsømte elbil segmentet så langt. Noen har behov for bakseter også i byen vet du, selv om Think later til å ignorere akkurat det. Tenk deg kompiskjøring til jobb i stor skala med plug-in seriehybrider. Det hadde gjort underverker for den lokale forurensingen i Oslo og Akershus.
Det blir litt navlebeskuende av dagens Buddy og Think eiere å være så lunkne til en videreutvikling av eldrift.

Synes dette ser lovende ut !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA