Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri til hytta fra Leaf-moduler

Startet av jkirkebo, mandag 30. mars 2015, klokken 19:20

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 06:22
Sitat fra: nofuelno på lørdag 02. mai 2015, klokken 00:52
Hva med en Tesla PowerWall her ?
Jeg måtte da hatt 3 stk. for å få samme mengde strøm tilgjengelig, og det ville kostet 3 ganger så mye. Dessuten ville det tatt for mye plass...
Og da er spørsmålet - igjen - hvor får du Leaf-pakkene fra ???  :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:45
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 06:22
Sitat fra: nofuelno på lørdag 02. mai 2015, klokken 00:52
Hva med en Tesla PowerWall her ?
Jeg måtte da hatt 3 stk. for å få samme mengde strøm tilgjengelig, og det ville kostet 3 ganger så mye. Dessuten ville det tatt for mye plass...
Og da er spørsmålet - igjen - hvor får du Leaf-pakkene fra ???  :D

Har kjøpt dem fra bruker Offpist her på forumet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:49
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:45
Og da er spørsmålet - igjen - hvor får du Leaf-pakkene fra ???  :D

Har kjøpt dem fra bruker Offpist her på forumet.

Og han har vel igjen fått batterier til grei pris fra både høgger og andre brukere her på forumet som "tilfeldigvis" hadde en batteripakke tilovers...

jkirkebo

Sitat fra: emil på søndag 03. mai 2015, klokken 08:17
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:49
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:45
Og da er spørsmålet - igjen - hvor får du Leaf-pakkene fra ???  :D

Har kjøpt dem fra bruker Offpist her på forumet.

Og han har vel igjen fått batterier til grei pris fra både høgger og andre brukere her på forumet som "tilfeldigvis" hadde en batteripakke tilovers...

Han har en del kontakter rundt omkring virker det som, så han får inn pakker jevnlig. Frekvensen av Leaf-vraking går vel neppe nedover, etterhvert som det blir flere og flere av de ;)

Moduler fra andre biler kan sikkert også brukes, f.eks fra VW. Tipper tilgangen på batterimoduler blir ganske god fremover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Måtte du søke om lov til å ha så mye batteri på ett sted?

Hadde selv branntilsynet på besøk og de satte spørsmål til at jeg hadde ca 200 kW med batteri og mente det ikke var lov.

Spurte etter hvor mye som ER lov uten å få nærmere svar.

Selv argumenterte jeg med at mange fyller garasjen med mye mer kW ved som også er mye mer brennbar enn NiCd blokkene jeg har.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mai 2015, klokken 14:47
Måtte du søke om lov til å ha så mye batteri på ett sted?

Hadde selv branntilsynet på besøk og de satte spørsmål til at jeg hadde ca 200 kW med batteri og mente det ikke var lov.

Har ikke spurt noen, ingen av tilsynene pleier å bry seg nevneverdig med hytter på fjellet uten hverken innlagt vann eller strøm. Tar det fyr der av en eller annen grunn er det vel brent helt ned lenge før nærmeste brannvesen er på plass, tipper utrykningstiden er oppunder en time.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mai 2015, klokken 14:47
Selv argumenterte jeg med at mange fyller garasjen med mye mer kW ved som også er mye mer brennbar enn NiCd blokkene jeg har.

Ingen som klager hvis du har 50L bensin i garasjen, pluss kanskje en tank eller to med propan... Kan bli ganske mye mer futt når det går i lufta.

Electrix

Sitat fra: emil på søndag 03. mai 2015, klokken 16:11
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mai 2015, klokken 14:47
Selv argumenterte jeg med at mange fyller garasjen med mye mer kW ved som også er mye mer brennbar enn NiCd blokkene jeg har.

Ingen som klager hvis du har 50L bensin i garasjen, pluss kanskje en tank eller to med propan... Kan bli ganske mye mer futt når det går i lufta.
Jeg tror reglene sier maks 10 liter innendørs og i tillegg 50 liter i frittstående bod/garasje,  men i godkjente beholdere. Det går nok bra med 50 liter i garasjen da.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Da er jeg på hytta og jobber med systemet igjen :)

Alt er nå oppe og kjøre, med unntak av en Android tablet som skal vise status på batteripakka (har problemer med USB Host Mode og en USB CAN-bus converter).

To stk. 3kW invertere er montert og testet samt at sikkerhetsreleene er i drift.

På bildet kan man se AC-skapet til venstre, de to inverterne i midten, DC-skap til høyre. Relepakka sitter på skinnen øverst, via den kan BMS slå av DC-DC converter og invertere om cellespenningen faller for lavt på enkeltceller, og den kan slå av solcellestrømmen inn til ladekontrolleren om cellespenningen blir for høy (skal aldri inntreffe). Ladekontroller til høyre for DC-skapet, koblet til 2616W med paneler (systemspenning 110V). Nede til venstre BMS, deretter et ekstra sikringsskap og så DC-DC converter. Denne tar 30-60V inn og gir 12V ut (maks 360W) til de enhetene som trenger 12V. Den er også i drift når vi ikke er på hytta, slik at ICE.net router, kamera og fjernstyring av parafinovn har strøm. Håper på å få opp en VPN-løsning på sikt. Inverterne skrus av når vi ikke er der.

På høyre vegg sitter router øverst, deretter serial til ethernet converter så jeg slipper å sitte på batterirommet og programmere BMS og til slutt POE-inserter for kameraet ute.

Relepakka består forøvrig av 3 stk. Schneider Zelio-releer med 60V coil-spenning. Ett 2x8A (for å slå av DC-DC og invertere) og 2 stk. 16A (for å slå av solcellelading, ett til hver streng). Måtte vente 1.5mnd på leveranse av de, tror ikke RS-online selger så mange av disse ;) Fordelen med de er at de bare trekker 0.43W hver, så de tapper ikke ned batteripakka om det er dårlig vær en måneds tid i januar. Til sammen bruker de i underkant av 1kWh pr. måned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Og slik ser det ut med alle deksler montert og kabler skjult i kanal.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Batteripakken har blitt kapslet godt inn så den er beskyttet mot kortslutning av terminalene. Ventilasjon/varmgang er ikke en aktuell problemstilling da jeg maks belaster pakken med 6.5kW inn eller ut. Det er bare 93W per modul, i en Leaf belastes de til sammenligning med inntil 1875W per modul. Jeg ligger altså på 5% av det modulene tåler så det vil ikke utvikles noe som helst varme ved lading eller utlading. Spenningsfall ved bruk er også minimalt, målte nettopp 0.4V ved 1200W belastning (ned fra 56.8V til 56.4V).

Kabelen fra pakken og opp til utstyret er forøvrig RK 50mm2, den er en smule enklere å håndtere enn den gamle 95mm2 kabelen i 12V systemet. Høyere systemspenning har sine fordeler ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Veldig ryddig installasjon må jeg si.
Ble bra dette.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

RaBalder

Fin beskrivelse  :)

Nå har dette kjørt i et år.  Står foran et batteribytte selv med samme regulator. Hadde vært greit å høre erfaringene før man hiver seg på LiFePo...


  • Har ladingen fungert som du ønsket deg med flexmax? flexmax er jo ikke ideell for Li-batterier....
  • Har du satt absorb og float spenning likt på flexmax-regulatoren?
  • Vil regulator forsøke å dra strøm fra panelene kjapt hvis en forbruker trekker strøm? Dvs... batteriene forblir ladet hvis strømforbruket er mindre enn det panelene til enhver tid kan gi.
  • Har BMS/kontaktorer som beskytter mot overlading og utlading noengang trigget?
  • Er det noe du ville ha gjort annerledes? Jeg tenker spesielt på lade-delen av oppsettet.

Jeg spør mye, men jeg tror du sitter på en del verdifull erfaring  ;)

,



jkirkebo

#28
Sitat fra: RaBalder på fredag 05. august 2016, klokken 20:27
Fin beskrivelse  :)

Nå har dette kjørt i et år.  Står foran et batteribytte selv med samme regulator. Hadde vært greit å høre erfaringene før man hiver seg på LiFePo...


  • Har ladingen fungert som du ønsket deg med flexmax? flexmax er jo ikke ideell for Li-batterier....
  • Har du satt absorb og float spenning likt på flexmax-regulatoren?
  • Vil regulator forsøke å dra strøm fra panelene kjapt hvis en forbruker trekker strøm? Dvs... batteriene forblir ladet hvis strømforbruket er mindre enn det panelene til enhver tid kan gi.
  • Har BMS/kontaktorer som beskytter mot overlading og utlading noengang trigget?
  • Er det noe du ville ha gjort annerledes? Jeg tenker spesielt på lade-delen av oppsettet.

Jeg spør mye, men jeg tror du sitter på en del verdifull erfaring  ;)

,

Hei,

FlexMaxen fungerer helt supert, null problemer. Har satt absorb og float likt ja, tilsvarende 4,04V per celle. Regulatoren gjør sin ting og inverteren sin ting, så lenge det kommer mer strøm inn fra panelene enn jeg forbruker lades batteriene (evt. holdes på float om de er fulle).

BMS er dessverre trøblete, jeg kan ikke anbefale denne sammen med Outback-inverter da den er følsom for støy fra inverter og derfor har ustabile målinger på både cellespenning og strøm inn/ut. Har derfor fått trigget feil noen ganger med høyt strømforbruk og lite igjen på batteriene og har måttet resette fra PC. Mulig den fungerer bede sammen med andre invertere, men jeg kommer nok til å måtte se meg om etter en annen BMS. Trenger heller ikke de mer avanserte mulighetene som f.eks SOC da jeg har en FN-DC i anlegget  som holder styr på batterikapasiteten. Trenger derfor BMS kun for sikkerhet mhp. lav/høy cellespenning.

Bortsett fra å velge en annen BMS er det ikke noe jeg ville gjort annerledes. Vel, kanskje dyttet på en stack med 10 moduler til, og gått for 16S istedenfor 14S (måtte da valgt en litt annen modell av DC-DC også). 16S er maks av det inverterne klarer inn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:49
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:45
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 06:22
Sitat fra: nofuelno på lørdag 02. mai 2015, klokken 00:52
Hva med en Tesla PowerWall her ?
Jeg måtte da hatt 3 stk. for å få samme mengde strøm tilgjengelig, og det ville kostet 3 ganger så mye. Dessuten ville det tatt for mye plass...
Og da er spørsmålet - igjen - hvor får du Leaf-pakkene fra ???  :D
Har kjøpt dem fra bruker Offpist her på forumet.
Fikk du dem hele slik at du måtte demontere pakkene selv? I så fall, kan du si noen ord om demonteringen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA