Software versjoner

Startet av LMOR, lørdag 28. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

bromm

#255
Sitat fra: ganton på mandag 19. september 2016, klokken 14:17
en bolt skal vel uansett ikke løsne mener jeg (mekanisk problem). SW fiksen er vel å begrense ristingen så det blir mindre sannsynlighet for at bolten løsner.
Det var da svært til krangling om problemet er mekanisk eller sw-basert da. Dette er et sammensatt problem - dvs. festebolt for motor er for svak mekanisk I TILLEGG til at gammel SW tillot for mye "free wheeling" (dvs. at turtallet på hjulene fikk "full throttle" selv om DSC-systemet er i stand til å detektere at hjulene ikke er i kontakt med bakken). Fix består i BÅDE sw-oppgradering OG utbytting av festeboltene som har vist seg for svake. Sånn, end of discussion !!!

http://www.bmwblog.com/2015/11/22/bmw-i3-software-update-15-11-502-fixes-flaws-adds-features/

http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2015/11/BMW-i3-software-update-november.jpg

Stikkkontakt

Jeg ser på et tysk forum at akselerasjonen på i3 har blitt merkbart og målbart bedre etter softwareoppdatering.

Det står selvsagt på tysk, men alle burde forstå måledata.

http://www.goingelectric.de/forum/bmw-i3-antrieb-elektromotor/0-100-werte-stimmen-nicht-mit-werksangaben-ueberein-t18532.html

0,35 sek raskere på 0-100 er da ganske mye.

JorgenM

Fra 7,2 sek ned til 6,67 sek er vel 0,53 sek raskere? Eller leste jeg feil tall?

Gjelder forøvrig 60Ah-versjonen.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

john

Jeg stiller med min 94ah til dragrace! :-D

Stikkkontakt

#259
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 20. september 2016, klokken 22:41
Fra 7,2 sek ned til 6,67 sek er vel 0,53 sek raskere? Eller leste jeg feil tall?

Gjelder forøvrig 60Ah-versjonen.

7,02 til 6,67. 0,35 sek.

Og ja. Det er en 60ah. Det spekuleres i om BMW har gitt litt mer strøm for å veie opp for mervekta i 94ah og at også 60ah har fått denne boosten. Interessant at det er mulig med slik OTA-tuning. Burde vel være mulig for luringer å hente ut enda mer power ved hjelp av en pc..

BingoBonzo

Er det noen som har, uten at I3'n har hatt problemer, bedt om og fått oppgradering uten kostnad? Hvis ja, hva var argumentet?
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Ferry

"Litt dårlig akselerasjon" er en god grunn syns jeg :) Skal snart inn på første service, så jeg trenger også argumenter.

JorgenM

På 1. service bytter de motorbolten som igjen krever sw-oppdatering, gratis sådan.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Kanon

Sitat fra: ganton på mandag 19. september 2016, klokken 14:17

Har nå fått I001-16-07-506
Alt nytt jeg merker noe til foreløpig er vel nevnt her i tråden (hadde I001-14-07-503). % visning, bedre estimat (150km nå mot 120km), Comfort regen mer lik Eco Pro (må bruke bremsene mer), lettere å holde pådraget rundt 0 (seiling).

I001-16-07-506 ?  Jeg fikk I001-16-07-507.  Oppdatert i august. Hvilken årsmodell har du?

ganton

#264
Fikk bilen i aug 2014. Hva er forskjellen på de to SW versjonene?

Mindre fornøyd med dårligere regen i Comfort, håper det var en teknisk grunn til at den endringen, ødelegger for en-pedalkjøring følelsen. Ikke merket noe til bedre akselerasjon, tvert imot har jeg på følelsen at det er lagt inn en delay/mykstart fra man starter fra 0 til det skjer noe.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19, solgt 2024)
Tesla model Y performance juli 2024

Kanon

Sitat fra: ganton på torsdag 22. september 2016, klokken 07:39
Fikk bilen i aug 2014. Hva er forskjellen på de

Aner ikke. Rart du fikk lavere nr enn min. Kan være modellspesifikke endringer, f,eks at min har ACC, eventuellt  din ikke. Eller andre, for oss usynlige endringer, som er gjort i forskjellige produksjonserier

Kanon

Etter softwareoppdatering  i sommer har bilen hatt mye bedre rekkeviddeindikator. Har også et solid inntrykk at den bruker mindre strøm ved bykjøring, og ved rykk og napp kjøring på motorvei med ACC innkoblet. Prioriterer mer rulling virker det som.
Ved jevn hastighet er forbruket uforandret, luftmotstand kan vel ikke en softwareupgrade gjøre noe med☺. 16-19 mil har vært normen
Men! Nå har det vært regn og kjølig og rekkevidden har sunket mer enn ved tilsvarende vær i fjor.
Sliter faktisk med mer enn 11 mil reel rekkevidde, selv ved tørr veibane. Bruker ca 1% pr km de første 40-50 km, for så og synke noe. Har lagt merke til at varmeapparatet bråker mye mer enn før, maks hastighet på viften inne, og det høres ut som en boeing 747 utvendig. Hørtes ikke slik ut ifjor. Klima har jeg alltid hatt på auto.  Mistenker selfølgelig at det er klimaanlegget som raserer rekkevidden.
Noen andre som har samme erfaring etter softwareoppgradering?

Klykken

Blitt litt mer susing fra vifter på utsiden etter siste SW, ja. Men den faktiske rekkevidden er den samme hos meg, bare at GOM er mer presist.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Setevarmere lager ikke brennmerker på laveste instilling lenger.

Etter SW i sommer, så merker jeg at trinn 1 på varme slik jeg har hatt dette på fosilbiler.

Er det lov å håpe på å sette fast instilling på kjøreprogram, litt lei av å trykke Og trykke på knapper hver eneste kjøretur.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

moonbuggy

Så fikk jeg ny SW i forbindelse med service. Min gamle var 2 år, fra bilen var ny. Max. battery spratt opp fra 18.0 til 19.3 kwt og estimert kjørelengde økte med 25%.
Kanskje det var grunnen til at forbruket også synes noe høyere nå? Mitt forbruk har vært svært lavt. Det kan jo være at når man registerer 18 kwt, mens man har 19.3 så får man lavere snitt.

Ellers ingen merkbar forskjell på regenerering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA