Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snittforbruk på min i3

Startet av moonbuggy, fredag 27. mars 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

LMOR

Det spiller nesten ingen rolle om det går opp og ned, det er høydeforskjellen som betyr noe.
Mine hjemmesnekrede beregning viser 8 ned og litt over 13 tilbake, altså ca 10,5 i gjennomsnitt, som er det samme som flere av oss får nå.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Kjørte en tur opp til Bjørneparken, Flå på lørdag fra Nittedal.
Kjørte RV4 Nittedal og over til RV7 Hønefoss og videre opp hallingdalen.

Etter ca 10 mil og 40% rest. Hurtigladet på Sokna, som har 3 styk DC ladere til i3. Dessverre virket ikke den hos Kiwi på min bil ( får samme feil ,som på Kiwi Bjerke, Frogner og Billingstad). 

Heldigvis dukket det opp en leaf , hvor eier viste meg hvor de 2 andre ladere stod ( andre siden av gaten bak veikro/kafe.).

Disse fungerte utmerket, lastet inn 9 kw på 22 minutter 90%.

De neste 4 milene opp til Flå gikk på nye veien. Går med noe power , grunnet høy fart 90 sone og stigning på noen hundre meter.

Vel fremme ved flå-bjørneparken med 40% rest (flott park for barn opplevelse med dyr fra skogen ) , men fant ingen sakte  lading eller annen type lademulighet i " hele" Flå.

Da ble det også middag på Sokna istede for i parken /flå sentrum. Ladet opp til 90 %( 20 min) , ved kroa og fikk servert skikkelig øret på fatet - flott spisested - blir fler stopp der.

Snitt forbruk på 26 mil (t/r) med 4 personer : 12.3 kw/t pr mil.

Kjørte i samme hastighet som "alle"andre. Bruk av klima på retur ( +20c ute).  3 vokse og 1 barn i bilen.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

Sitat fra: 02jan på søndag 21. juni 2015, klokken 08:14
Kjørte en tur opp til Bjørneparken, Flå på lørdag fra Nittedal.
Kjørte RV4 Nittedal og over til RV7 Hønefoss og videre opp hallingdalen.

Etter ca 10 mil og 40% rest. Hurtigladet på Sokna, som har 3 styk DC ladere til i3. Dessverre virket ikke den hos Kiwi på min bil ( får samme feil ,som på Kiwi Bjerke, Frogner og Billingstad).
Bra å klare denne turen med så lavt forbruk. Det tilsvarer en rekkevidde på ca 15 mil. Men hva er det med disse KIWI laderne. Jeg lånte en ny i3, og den ville heller ikke lade på KIWI laderen på Billingsstad. Hva er forklaringen til Forum ?  Kan det være selve pistolen som gir dårlig kontakt ?

LMOR

Hvilken feilmelding er det snakk om?
Jeg har ladet på flere Kiwi ladere uten problem, inkl. den på Sokna.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Blinker rødt/Orange i påfyllingen, pluss advarsel i bilens display. Også feilmelding på ladestasjon skjermen. Det er de samme type ladere jeg har problemer med , tror de heter ABT.

Har ringt ved noen anledninger til fortrum, uten at vi har fått kjørt lading. Ladingen virker fint på alle møller, grønn kontakt og andre fortumladere.

Men skaper litt usikkerhet ,ved å legge ut på langtur ja.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

EinarV

Sitat fra: 02jan på søndag 21. juni 2015, klokken 10:35
Blinker rødt/Orange i påfyllingen, pluss advarsel i bilens display. Også feilmelding på ladestasjon skjermen. Det er de samme type ladere jeg har problemer med , tror de heter ABT.

Har ringt ved noen anledninger til fortrum, uten at vi har fått kjørt lading. Ladingen virker fint på alle møller, grønn kontakt og andre fortumladere.

Men skaper litt usikkerhet ,ved å legge ut på langtur ja.

Er en del som får problemer med lading hvis ikke pistolen står skikkelig i bilen når bilen forsøker å låse fast pistolen. Hvis du har med deg noen, eller du selv har mulighet til å holde pistolen skikkelig på plass til ladingen starter så har det hjulpet enkelte i alle fall.

Har ikke prøvd det selv, men kanskje det går å holde pistolen på plass mens du låser bilen også gå til laderen å starte ladingen? Jeg hurtiglader sjeldent selv og har aldri hatt problemer på de Fortum og GrønnKontakt laderne jeg har prøvd...
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Ferry

Jeg spurte Fortum om disse ladeproblemene for ca. en uke siden. Fikk dette svaret:

"I disse dager holder vi på med å oppgradere alle DBT CEV laderne, (de som er på KIWI), med ny CCS ( COMBO) software.  Denne typen ladere har hatt visse problemer med BMW.  Det er ikke feil på din bil, men problemet er i laderne.  Leverandøren har løst problemet sammen med BMW, og vi må nå besøke alle laderne av denne typen for oppgradering på stedet.  Jeg håper vi får startet dette arbeidet i neste uke sammen med våre samarbeidspartnere.  Det er ca 70 ladere rundt om i Norge som må oppdateres så det vil ta en uke eller to.  Litt usikkert men dette har prioritet kan jeg love."

Dette lover bra for ferietur med i3. Ble litt fristet til å legge turen om Sokna og prøve maten. Har hørt mye bra om dem.

moonbuggy

#142
Det har blitt endel småturer , 10 til 17 km - lang pause og retur, i bystrøk, uten lading mellom og helt uten forvarming. Akkurat nå, 89 km siden siste lading og med nøyaktig 50% rest på batteriet.

Forbruket er nede på lave 10 tallet, med utetemperatur 13-15 grader. Nå faller også totalsnittet, 12,9 er snittet for all kjøring nå, med hovedparten fremdeles som vinterkjøring. Overraskende lavt.

Yttertorjen

Blir bare mere imponert etterhvert. Etterhvert som temperaturen kryper oppover, nå vel 15, faller forbruket. Gjettometret kalkulerer og stemmer forbløffende godt. I dag ved oppstart hadde jeg for første gang over 15 mil tilgjengelig. Kjørte på jobbetur 45 km, 2 timers jobb, og samme retur. Tot 90 km, og har rest på 65 km. Forbruket på turen 9,8 ! Snitthastighet 70. Har forlengst slått av klimatisering. Brukte bare vifte, ikke ac.  ;D

LMOR

Jeg hadde ny rekord i går over en lengre strekning med bare 5m høydeforskjell. 8,4 i Comfort modus! (Da var nok bilen relativt optimalt klar for tur på alle måter, og kun 1 pers i bilen)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Real EoN

Merkelig, lada på kiwi otta, kiwi øyer og kiwi ved Minnesund uten problemer. ABB laderne i Kristiansund og Skjåk kommer ofte ut med problemer og må starte 2-3 ganger for å få fylt opp !! Vurderer varsle Grønn Kontakt om den på Skjåk for den er et must skal man komme seg fra Molde til Oslo og tilbake.  :) Fikk bilen i November i fjor og har "gammel" software.
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA