Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snittforbruk på min i3

Startet av moonbuggy, fredag 27. mars 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

LMOR

#60
OK, jeg gir herved opp. Bruker ikke mer tid på dette.
Jeg har ikke sett et eneste sted noe som skulle tilsi at du har rett. Har heller ikke observert noe som skulle tilsi at det som står over ikke stemmer.
Får i hvert fall håpe at ingen andre som leser disse trådene tror på din teori som du er ganske alene om.

Det positive med din teori for meg er i hvert fall at jeg gjør det rette med å la bilen stå ute i kulden, i stedet for å la den stå inne i en varm garasje. Da slipper jeg å kjøle ned batteriet som blir så fort overopphetet når det er 3+ grader ute (fordi som alle vet, så glemte BMW å bruke luftkjøling i i3  ;) ). Etter å ha blitt beroliget av deg, så forstår jeg at alle rapporter og egne målinger som viser at de som har varm bil har mye lavere gjennomsnittsforbruk... De må da være feil...

For å avslutte litt seriøst, så tror jeg ikke du tenker på at når det er kaldt ut, har bilen tilgang til både gratis varme og kjøling:
- Varmen fra motoren brukes aktivt.
- Kjøle-effekten av 3+ grader i 50-80km/t, er betydelig og denne kilden går dessverre aldri tom for effekt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:31
Varme batteriet under preconditioning er fornuftig, når man er plugget inn på nettet.
Å varme HV batteriet under kjøring vil være å redusere rekkevidden uten noen større fordeler, som kurven under viser.

Det krever flere kwt å varme HV-batteriet fra f.eks. 0 grader til 15 grader, 25 grader enda flere kwt. Det er energi man aldri får igjen. Batteriet er ikke optimalt ved 0 grader, men ikke langt ifra. Det skades ikke, nærmest tvertimot og ytelsen er 94-95% av optimal ytelse ved 25-40 grader.
Det ser ut til at du har en eksepsjonell "BINÆR" måte å tenke på, moonbuggy... Det du skriver her tyder på at du tror at driften av varmepumpe og oppvarming/nedkjøling stanses i det man starter turen, og at resten av nødvendig oppvarming skal dekkes inn av "egenvarme" når det gjelder batteripakken...

...det er jo ikke slik !!! Det sitter noen inni bilen som nyttiggjør seg varme (eller kulde) fra klima-anlegget samme faen - så hvorfor skal ikke denne varme-energien (eller nedkjølingen) brukes for å regulere batteripakken ??? Det du babler i om at temperatur-regulering av pakken koster altfor mye energi er jo meningsløst. Og snart har du jo geni-forklart at varmepumpen i i3 ikke ser ut til å ha noen hensikt i det hele tatt ?!  :o :o :o

moonbuggy

#62
LMOR:
Ingen sier at ikke preconditionert (varm)  bil har lavere forbruk forbruk enn kald bil. Det er hevet over enhver tvil.
Det er heller ingen tvil om at når man bare bruker HV batteriet, så har man lavere forbruk om man lar være å preconditionere og bare kjører i vei uten air condition.

Så er spørsmålet, svarer det seg å varme opp et li-on batteri for mer optimal temperatur når man bare bruker batteriet selv til formålet ? Får man mindre eller lengre rekkevidde om man gjør det ?

I ren energi trenger man ca. 5kwt for å varme opp batteriet i I3 fra 0 til 25 grader. Tenker man varmepumpen brukt til formålet får man en besparelse på 35% i hele suklysen, dvs. man slipper unna med 3 kwt.
Som kurven over viser så taper man i verste fall 6% batterieffektivitet på å starte ut med 0 grader. I tall blir det 1,1 kwt. Det henger rett og slett ikke på greip. Man bruker ikke 3kwt for å hente inn 1,1 kwt.
Kjøling derimot er nødvendig for å hindre at batteriet tar direkte skade.

Og joda, BMW sier selv dette, som her:http://bmwi3.blogspot.no/
og ellers i håndbøkene.

Når man er plugget inne er det hensiktsmessig å varme opp HV batteriet til optimal temperatur, ellers ikke.
 

Klykken

#63
Kan fortsette trådens opprinnelige intensjon jeg.

Brukte 15,1kwh/100km til jobb i dag. Ca 0C ute, regn/sludd og småglatt. Forvarmet bilen via timer i forkant, og kjørte med ECO Pro-modus.
Total snitt på appen er 15,8, mens i bilen ligger den på 17. Ble nullstilt på siste oppdatering av SW. Skal nullstille denne når sommerdekk skal på.

Edit: orddeling
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jorgensen

Nå har jeg kjørt 20000km siden mars 2014, og forbruk på app sier 14.7 kWh/100km i snitt

Etter 15000km så var forbruket mitt fordelt slik:
-Forbruk sommer:  fra mars til midten av august: 12.0 kWh/100km (8600km). Varm sommer med defekt AC.
Så ble det en software update så kjørecomputer ble nullstilt
-Forbruk høst: fra midten av august til 2 des.: 15.3 kWh/100km (6400km)
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

bromm

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 14. april 2015, klokken 14:45
I ren energi trenger man ca. 5kwt for å varme opp batteriet i I3 fra 0 til 25 grader. Tenker man varmepumpen brukt til formålet får man en besparelse på 35% i hele suklysen, dvs. man slipper unna med 3 kwt.
Som kurven over viser så taper man i verste fall 6% batterieffektivitet på å starte ut med 0 grader. I tall blir det 1,1 kwt. Det henger rett og slett ikke på greip. Man bruker ikke 3kwt for å hente inn 1,1 kwt.
Kjøling derimot er nødvendig for å hindre at batteriet tar direkte skade.

Og joda, BMW sier selv dette, som her:http://bmwi3.blogspot.no/
og ellers i håndbøkene.

Når man er plugget inne er det hensiktsmessig å varme opp HV batteriet til optimal temperatur, ellers ikke.

Beklager å måtte fortsette med dette, men moonbuggy "trakk seg" i den tråden der vi diskuterte dette, så da må jeg vel bare følge opp her, da  :P

Først så er det interessant at du har funnet et eksakt tall på "5kwt for å varme opp batteriet i I3 fra 0 til 25 grader ". Jeg tror jeg vet hvor du har lest om 5kW, altså uten "h" (eller "t" som du bruker), for den effekten (øyeblikksverdien) er brukt som eksempel for å forklare varmepumpens effektivitet i "08_I01 Heating and AC Systems.pdf", men det er altså ingenting som antyder at det kreves 5kWh for å varme opp batteripakken, og 0-25 grader står ikke nevnt i det hele tatt. NB! til sammenligning så bruker jo amerikanerne tydeligvis 3 timer med varmetrådene på ca. 1 kW i REx'ene sine - så hva blir evt. 45% av 3kWh ? (2,5kW vs 5,5kW = 45% som vist i de samme forklaringene)

Igjen så fremstiller du dette som "av og på" eller 0 -25 grader. "Man bruker ikke 3kwt for å hente inn 1,1kwt" - nei selvfølgelig ikke !!! Men du blander jo kortene totalt, for det handler ikke om å bruke 3kwt på oppvarming mens man er ute og kjører - det handler om å REGULERE TEMPERATUREN til det mest OPTIMALE, slik at forbruket også blir optimalt. Nå er det slik at JEG mener at varmepumpa/AC regulerer temperaturen både opp og ned (helt til du klarer å motbevise det på en fornuftig måte), og derfor vil det ALLTID være lønnsomt å regulere temperaturen i pakken, fordi varmepumpen uansett går til kupévarming (eller at AC brukes til kjøling).

Hvis man kjører ivei med forvarmet bil (la oss si 25 grader) i 10 plussgrader, og klarer å unngå et tap i temperatur i batteripakken - så vil man jo nettopp unngå det tapet på 6% som du snakker om. Det er derfor vi i praksis ser at rekkevidden taper seg mindre "proporsjonalt sett" under 4-5 grader enn det gjør fra 15 og ned til 4-5 grader. Hvis det ikke hadde vært for varmepumpa, så hadde i3 hatt det samme tapet som f.eks Leaf har under 0 grader - altså rett ned i bøtta ;)

Forresten, "BMW selv" sier absolutt ingen ting på http://bmwi3.blogspot.no/ - det er den "norske linken" for bloggen til Tom Moloughononouhey (aka. varmetrådmannen med hjelpemotor)  ;D

LMOR

#66
Jeg bruker ikke mer "energi" på denne diskusjonen, men støtter bromm 100% her. Vi snakker om en av verdens dyktigste bilprodusenter som ikke har ansatt moonbuggy til å gjøre kvalitetssikring av løsningen og/eller dokumentasjonen. Ingen utenom moonbuggy har altså oppdaget at dokumentasjon og markedsmateriell ikke stemmer med virkeligheten. I ActiveE prosjektet fikk de tilgang til resultater, batteritemperatur osv som jeg har kopiert inn både tekst og tidligere bilde fra. Men de valgte i stedet å bygge i3 på et annet prinsipp uten å fortelle det til andre enn moonbuggy, gjennom kryptisk ventil-visning i et diagram.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#67
Enig med Klykken i at vi kanskje burde tilbake til trådens intensjon. Jeg kjenner meg godt igjen i Klykkens tall, men andres gjennomsnitt gir ikke helt mening uten mer informasjon.

Gjennomsnittet til alle biler i "mitt område", gjennom hele perioden som er registrert, som i praksis betyr gjennomsnittlig 9586 km i skrivende stund, er 16,6.

Det betyr at for hver som rapporterer 14, så må det finnes en som har 19,2 (som ingen har rapportert), eller en majoritet som ligger over 16,6 (meg inkludert).

Hvis vi skal kunne ha noe nytte av disse tallene senere, eller hvis vi ønsker å sammenligne, så må vi har mer data:

Gjennomsnitt forbruk:17,6
Gjennomsnitt gjenvinning: 3,1 (netto er altså 14,5)
Sommer/vinter/helårsgjennomsnitt: Vinter
Strekning siden siste reset: 5534 (underside 3 på statistikker)
Typisk sommer/vintertemperatur i bilen: 18/22
Står bilen i garasje eller ute om natten: Ute (Dette betyr MYE)
Lengde på en typisk tur >70%: 5km
Typisk kjøremodus for disse turene: Comfort
Prosentvis av disse turene er med tidsinnstilt forvarme: <10%  (gjør det normalt kun på lengre turer)
Prosentvis av disse turene med 15min forvarming via app: ca. 30%

Hvis alle rapporterer på denne malen, så blir det lettere å sammenligne, og kanskje vi til og med klarer å lage en tabell som viser forskjellene, slik at de kan være til nytte.
Jeg har spekulert i om software versjon spiller noen rolle. Det blir også lettere å se om det kan være tilfelle hvis vi sammenligner på denne måten.

Lager en ny tråd, siden det sikkert blir mer krangling her, og da vil også malen over alltid ligge på første side.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Er det noen som har erfaring med hvor stor betydning dekk og felg har på rekkevidden ?  Jeg vurderer å velge 427 (standard) felgen som også har litt smalere dekk bak enn 428 og 429 felgen. Hvis det er våt vei vil det kanskje ha vesentlig betydning på grunn av bredden på dekkene, men forskjellen i luftmotstand må vel være minimal.

LMOR

Sitat fra: TM på tirsdag 14. april 2015, klokken 20:34
Er det noen som har erfaring med hvor stor betydning dekk og felg har på rekkevidden ?  Jeg vurderer å velge 427 (standard) felgen som også har litt smalere dekk bak enn 428 og 429 felgen. Hvis det er våt vei vil det kanskje ha vesentlig betydning på grunn av bredden på dekkene, men forskjellen i luftmotstand må vel være minimal.
I worst case er det nok 2km mindre rekkevidde på full tank. Men disse bredere dekkene har sikkert noen positive bidrag også, siden de har valgt å tilby disse. I tillegg det er nok også forskjell i luftmotstand mellom felgene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Tvilsomt at du vil merke noe særlig til byttet, annet enn i kjørekomforten. Bilen blir stivere og stumpere, samt at den bråker mer - da spesielt med 20"-erne.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Jeg lurer dog på om mindre profil = stivere dekk = mindre energitap i dekket ifm. svinger...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Klykken

Sitat fra: LMOR på tirsdag 14. april 2015, klokken 18:47
Strekning siden siste reset: 5534 (underside 3 på statistikker)
Hvis det er tallet som er vist i rubrikken "Strekning kjørt elektrisk" og "Alle turer" i bilens app, kan vel ikke det nullstilles siden det er den totale strekningen bilen har rullet...?
Riktignok har jeg ikke sjekket om det er mulig, men jeg antar at den verdien vil være låst.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på onsdag 15. april 2015, klokken 08:55
Sitat fra: LMOR på tirsdag 14. april 2015, klokken 18:47
Strekning siden siste reset: 5534 (underside 3 på statistikker)
Hvis det er tallet som er vist i rubrikken "Strekning kjørt elektrisk" og "Alle turer" i bilens app, kan vel ikke det nullstilles siden det er den totale strekningen bilen har rullet...?
Riktignok har jeg ikke sjekket om det er mulig, men jeg antar at den verdien vil være låst.
Nei, det er fullt mulig å resette via Connected Drive siden. Jeg har gjort det 2 ganger. Totalten ser du når du trykker på bilen din i apen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Aha, det stemmer ja ser jeg. Kjekt å vite! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA