Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snittforbruk på min i3

Startet av moonbuggy, fredag 27. mars 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

moonbuggy

LMOR:
Står SW versjon under "identification" i Service menyen ?
Hvilket nummer har du på din versjon fra januar ?

Ville vært greit å sjekke mot min fra desember. Jeg har alltid lurt litt på min regen. Den er stort sett alltid veldig lav. Typisk er det som vises i limt inn bilde i innlegg 1.

Snittet er på 0,9 på all kjøring.

LMOR

Mitt snitt er på 3,2. Men stemmer nok ift at jeg kjører mye kortere turer enn deg i gjennomsnitt. Men min statistikk er bare for de siste 4000 km.

SW vêr er 08000023B1030900, men den kan være "kodet" med VIN el.l.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

LMOR:
Den er nok ikke kodet med VIN, jeg har også 08 00 00 23 B1 03 09 00. Noen med eldre biler og ikke byttet SW som har lest ut SWFl?

LMOR

#18
Det er jo selfølgelig relevant hvis mange som normalt sitter i bilen. Det er derfor mitt forbruk er høyere på denne turen. Vi var 2 den ene veien og 4 andre. På båten opp 40min, så holdt jeg bilen varm. Nå sitter jeg på båten med varmen av. Blir mye interessante tall dette. Å holde varm bil kostet 5km. Sist kostet det meg 10km at den ble kald. Vi får se nå når forholdene er likere.

Tapte faktisk 13 i dag. Kan ikke forstå annet enn at det å holde bilen varm er viktig!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Flere interessante observasjoner idag:

- Det å kjøre ferge med bilen på dekk i 4+ grader med 15m/s vind imot i tillegg til fergehastigheten, er en effektiv omvendt varmluftsovn. Ingen tvil hos meg at batteriet kjøles betydelig ned bare på 40 min. Kan ikke sammenlignes med stillestående ambient loss.

- Etter 12 mil er "12V" temperaturen på 17 grader (22 grader inne). Men ingen forskjell i forbruk ift når den er forvarmet til 10. Nok en bekreftelse ift. en annen tråd (med temperatur).

- Har prøvd å ta høyde for motvind den ene veien, og da koster det ca eller litt under 1 kWh/100km per passasjer ekstra (ca 75-80kg + 5-10kg bagasje) (bør være stort sett uavhengig av temperatur)

- Ellers observerte jeg det samme som jeg leste på en side i Tyskland. Maks kapasitet går ned fra ca 19.8 til 18.8 når du kjører. Det er kanskje der de 18.8 som står i papirene kommer fra.

- Jeg hurtigladet for sikkerhets skyld på Stord. Anbefales hvis ikke batteri er fullt oppvarmet. Hurtiglading har dobbel effekt. Den fyller opp tanken litt på 8 min, men den varmer også batteriet såpass at en ser forbruket gå ned!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Skibum

Jeg har hatt bilen siden september 2014 og kjørt ca 12.000 km med et snittforbruk på 16,7 kWh/100 km. Kjører 2x42 km daglig hvor ca 80% er på motorvei. Den seige Lierbakken drar opp forbruket, mens det går stadig  saktere i kollektivfeltet fra Sandvika mot Oslo. Kjører stort sett kun i Comfort modus.
2019 Jaguar I-Pace
2019 BMW i3S
X-2014 BMW i3

LMOR

Er på dagstur til Bergen igjen. 3 plussgrader. Kjører ECO Pro. Må si jeg ikke kan forstå hvordan noen klarer et gjennomsnitt på 14 gjennom vinteren. Dert er bare ikke mulig å få til på langkjøring hos meg, så hvordan er det mulig som et gjennomsnitt?
Enten er noe galt med beregningen bak disse tallene, eller er det noe galt med bilen min...
Beregningene mine stemmer med forbruk ift rest, så alt forbruk er med hos meg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#22
Dagens forskning på ladehastighet, RTTI, strømkjøp eller ikke, samt forbruk er snart over.

Men nå har jeg funnet noe interessant:

Jeg ladet bilen opp til 74% hos BKK, og bilen var enig. Ville da ha 20km å gå på til neste lader. Når jeg etter 30km kom til fergen, hadde jeg 36 å gå på  :D
Men både appen og bilen var enig i at jeg hadde 55% igjen. Altså hadde jeg kjørt 30km på 20%, noe som tilsvarer 12,5 i snitt (3 grader ute).
Problemet er at både bil og app sier at gjennomsnittet var mellom 14 og 15...

Foreløpig konklusjon var at noe er galt i bilens beregning. I stedet for at den før tok med for lite, så tar den nå med for mye?

Men så etter fergeturen uten å holde bilen varm, måtte den hente seg inn igjen ift temperatur, og vel fremme ved ladestasjon stemte forventet rekkevidde med 1km margin, og gjennomsnittet er igjen riktig, men da inkludert energien til å varme opp igjen bilen etter fergeturen..

Bilen er litt vel avansert i sine beregninger, og litt irriterende at den forutså mitt behov for energi.

Så det siste stykket. Ladestasjon og bil er enige om av jeg har fylt til 71%. Etter 1 bro og en dyp tunnel og 55km er jeg fremme, og SOC i Service menyen sier 33% igjen. Dette tilsvarer 13 i gjennomsnitt (1 grad ute). Men bilen rapporterer 15,3!!!!!
Her er det absolutt ingen forklaring, fordi begge målingene nå er tatt med varm bil, og uten noe stopp underveis.


Det vi i hvert fall kan konkludere basert på dette, er at gjennomsnittsforbruksberegningen er meget konservativ som alt annet med i3.
Ser ut som at de i sin iver med å få med alt relevant forbruk i gjennomsnittet, har klart å ta med noe dobbelt, eller telle med forbruk som er trukket fra kabel og ikke batteri. Som om det sees utenfra; hvor mye energi har bilen faktisk forbrukt totalt fra nettet på å kjøre den aktuelle distansen. Interessant tall, men ikke helt sammenlignbart med andre elbiler...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Med så mange som har mer eller mindre gode teorier (inkl.meg selv), så må jeg si at jeg er skuffet over at ingen har funnet beregningsfeilen i innlegget over. Jeg mistenkte en feil i beregningen fordi rapportert forbruk ikke stemte med det jeg hadde "tanket opp".

Jeg tror forklaringen er regenerering. Kan egentlig ikke finne noen andre logiske forklaringer.
Bilen rapporterer det den faktisk forbruker totalt sett, ikke hvor mye som har gått med av det jeg tanket opp på ladestasjonen. Jeg har underveis "produsert" energi som også er brukt opp. Siden det var en lang og dyp tunnel på dette strekket, så blir forskjellen såpass stor.

Dermed gjelder det samme dere andre som skriver at dere har sjekket gjennomsnittet med tapt kWh. Hvis det stemmer, så er det bare netto-forbruket som er tatt med i gjennomsnittet (hvis ikke regenerering er 0kWh), som da også kan forklare forskjellen vi ser?

Det er mange software "deler" som spiller sammen + hardware, så det er ikke sikkert beregningen er lik selv om en har samme hovedversjon. Jeg byttet "hjernen" i bilen jan/feb, kan den fungere anderledes med samme software?

Dette betyr at min netto i vinter har vært 14,6, og det er netto som egentlig betyr noe ift rekkevidde på en full-ladning.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorS

Det betyr at det ikke gir mening å oppgi et (brutto) forbruk fra bil eller app uten at man samtidig oppgir gjenvunnet fra regenerering. Jeg har sett på gjenvunnet energi som overflødig, kun kjekt å ha informasjon, men nå vil det endre seg fullstendig. Det er jo også logisk. Dersom man nullstiller på toppen av en lang bakke, der man kun regenererer, vil vel ikke forbruket vises negativt.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

LMOR

Sitat fra: TorS på onsdag 08. april 2015, klokken 18:22
Det betyr at det ikke gir mening å oppgi et (brutto) forbruk fra bil eller app uten at man samtidig oppgir gjenvunnet fra regenerering. Jeg har sett på gjenvunnet energi som overflødig, kun kjekt å ha informasjon, men nå vil det endre seg fullstendig. Det er jo også logisk. Dersom man nullstiller på toppen av en lang bakke, der man kun regenererer, vil vel ikke forbruket vises negativt.
I appen vises gjenvunnet ved siden av forbruket, og forklaringen stemmer godt med at det er med inn i forbruket.
Jeg har ikke sett negativt gjennomsnitt, men har ikke testet det spesielt.
Men gjennomsnittet går ned, men det stemmer jo uansett.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorS

Jeg foretok et eksperiment i dag. Vi har en del undersjøiske tuneller i området. Kjørte til åpningen og satte på ECO PRO+ og nullstilte "Kjørecomputer for reise". Etter ca. 2 km kom jeg til bunns og beregnet snitt var fremdeles 0. Mao. ikke noe negativt snitt. Umiddelbart når oppstigningen startet så begynte snittet å stige fra 0, men noe saktere enn forventet.

Jeg tolker det slik at regenerert energi gradvis blir "innarbeidet" i snittet. Så relativt kort tid etter en regenerering så vil snittet være feil. Det er mao. ingen enkel oppgave å sammenligne snitt.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Griffel

Sitat fra: TorS på torsdag 09. april 2015, klokken 18:57
Det er mao. ingen enkel oppgave å sammenligne snitt.
Skal en sammenligne snitt, bør start å slutt på strekningen ligge på samme høyde over havet.
(Noe det gjerne gjør om startpunkt og sluttpunk er det samme. For eksempel fram og tlbake fra jobb.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorS

#28
Sitat fra: Griffel på torsdag 09. april 2015, klokken 19:19
Sitat fra: TorS på torsdag 09. april 2015, klokken 18:57
Det er mao. ingen enkel oppgave å sammenligne snitt.
Skal en sammenligne snitt, bør start å slutt på strekningen ligge på samme høyde over havet.
(Noe det gjerne gjør om startpunkt og sluttpunk er det samme. For eksempel fram og tlbake fra jobb.)

Slik jeg tolker mitt lille eksperiment må sluttidspunktet være tilstrekkelig etter siste regenerering i tid slik at regenereringen er innarbeidet i snittet. At man starter og slutter på samme høyde er selvsagt viktig, men ikke nødvendigvis godt nok til å kunne sammenligne. Jeg tror ikke det er mulig å sammenligne de snittene som app (og bil) rapporterer mellom hverandre med tilstrekkelig nøyaktighet til at det har noen verdi.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

LMOR

Snittet trenger ikke være i samme høyde, bare du sammenligner samme strekning samme vei. Jeg har også tatt en del målinger i kveld. Må prosesseres først. Mange tall. Men grunnen til at snittet ditt steg langsomt er at snittet er fra du resatte sist. Altså så vil de første kWh fordeles over en lang strekning. Dermed er du normalt ute av tunnelen før du har et gjennomsnitt som kan brukes til noe. Ellers må du resette før oppoverbakken.

Jeg legger ut et bilde her om noen sekund etter at jeg lagrer denne posten. Hadde en merkelig måling på vei hjem igjen. Resatte ute av tunnelen som ligger på ca samme høyde som ankomsten. Kjørte derfra med Comfort. Det er noe merkelig som skjer med gjennomsnittet av og til... Kanskje noen løser denne nøtten før meg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA