Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av thorlar, onsdag 25. mars 2015, klokken 22:37

« forrige - neste »

thorlar

- for plugin-hybrider

Det blir påstått mye rart om hybrid-biler og deres forbruk. Produsentene presenterer fabel-tall mens andre kun er opptatt av det mye høyere forbruket etter at batteriet er tomt. Like misvisende fra begge hold.

Etterhvert som hybrider og da særlig plugin-hybrider (forhåpentligvis) tilgodeses med mer omfattende insentiver er det min spådom at motargumentene vil tilta i styrke og omfang. Fra den gamle fossil-mafiaen vil vi høre at det ikke er noe å spare på hybriddrift. Argumenter vil rettes mot dyr produksjon og teknisk kompleksitet, noe man jo må innrømme at det er et visst hold i. Vi som har valgt hybrider har nok kjent på dette argumentet mer enn en gang før vi gjorde vårt valg.

Andre argumenter vil rettes mot kronglete bruk og problemer knyttet til å drasse rundt på tunge batterier. «Hybrider kjøres nesten aldri på strøm», «Hybrid har høyere totalforbruk enn en moderne diesel-bil», «økt vekt = økt forbruk».

Underlig nok kan vi høre samme innvendinger fra puristene blant oss; - de som kjører ren el-bil! Kanskje er de litt misunnelige på våre ubekymrede langturer og mistenker at vi kun er ute etter avgiftsreduksjoner. I deres øyne virker det suspekt å drasse rundt på en forbrenningsmotor som vi helst ikke ønsker å bruke...

Derfor er det viktig at vi kaster inn litt fakta-tall i den gryende debatten. Vi som mener at plugin-hybrider har sin plass i den norske bilparken kan her demonstrere nytten av plugin-hybrider:

Fossilt forbruk Opel Ampera, 2012-modell, eksempler fra virkeligheten

Til/fra arbeid, totalt ca 60 km, sommer: 0 liter bensin, 0l/mil
Til/fra arbeid, totalt ca 60 km, vinter: 0 liter bensin, 0l/mil (forutsetter lading på jobb)

Langtur, 102 km, sommer: 1,86 liter, 0,18 l/mil

Langtur, 106 km, vinter: 3,49 liter, 0,33 l/mil

Langtur, 216 km, sommer: 7,38 liter, 0,34 l/mil

Langtur, 323 km, sommer: 12,88 liter, 0,39 l/mil

Langtur, 327 km, sommer: 15,13 liter, 0,47 l/mil (mye motorvei, full bil)

Lengste tur på strøm: 83 kilometer (sommer, tørt)

Bilens levetid, totalregnskap for 47900 km: 277 liter bensin, gjennomsnittsforbruk 0,0578 l/mil


Kom igjen med deres egne forbrukstall! Vet at Outlander scorer ganske bra, hva med Golf GTE, Audi e-tron og andre?

Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Gliderman

#1
Jeg har ikke kjørt i nærheten så mye som thorlar, men legger ved litt info om siste tur Holmestrand-Gøteborg-Holmestrand:

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Sense

Jeg kan ikke hjelpe med egne tall, siden jeg er i vurderingsgropen for en Golf GTE. Men et par journalister som testet Golf GTE havnet på 0,36 ved forsiktig kjøring. Et stykke unna utopiske 0,15. Det er godt over dobbelt av offisielle tall, hvilket ikke er overraskende på meg.
Det jo velkjent at testsyklusene er "tilpasset" forbrukstestene.
Endringer av girutveksling, fylle dekkene med luft til bristepunktet, bytte ut oljen med lettsmurt smøremidler, toppladet batteri, er alle teknikker vi ikke kan bruke uten konsekvenser.
Siden Lithium Ion batterier helst ikke skal lades opp 100%, er det påfallende stille om levetiden til batteriene og kapasiteten etter en gitt kjørelengde. Det forringer batteriene levetid å lade 100%. Det har Tesla fortalt oss og det merker vi på mobiltelefoner som lader hver natt. Etter 2 år er batteritiden under 50 % siden ny.
Og så vidt jeg vet, kan man ikke innstille ladingen på 80 %. Synes det er rart ikke VW har tenkt på det.
Men om du kobler på et tids-ur på kabelen, så vil du jo merke at du ikke får ønsket forbruk, siden batteriet ikke er toppladet. Men da forlenger du ihvertfall batteriets levetid.

Men jeg tenker at de som kjøper en slik bil ikke har forbruk som hovedfokus, men mer ytelse/økonomi.

For min del dreier det seg om å skifte ut en 1,4 TSI Golf med noe mer miljøvennlig og mer kraftfullt, som likevel kan dra båthengeren vår på 1500 kg.

Ferry

Måling av forbruk på hybrid må neste deles opp i rein elektrisk kjøring, og kjøring med tomt batteri. Hvor langt kan en kjøre elektrisk, og hva er forbruket når batteriet er tomt. Hva en ender opp med i praksis er veldig avhengig av bruksmønster. Hybrider kan kjøres på bare strøm, eller bare bensin, eller en kombinasjon. Forbruket blir da et sted mellom null og "masse".

thorlar

Sitat fra: Sense på fredag 27. mars 2015, klokken 22:57
Men jeg tenker at de som kjøper en slik bil ikke har forbruk som hovedfokus, men mer ytelse/økonomi.

Du vil bli overrasket over hvor fort fokuset skifter over mot å unngå forbruk av fossilt drivstoff! Joda, noen ganger er det gøy å ha en bil som er kvikk&rask, men komforten ved å cruise lydløst kommer til å gi deg en ny opplevelse ved det å kjøre bil!

Og dessuten så er det vel 3 til 5 ganger så dyrt å forflytte seg med fossilt!!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

thorlar

Sitat fra: Ferry på fredag 27. mars 2015, klokken 23:38
Hybrider kan kjøres på bare strøm, eller bare bensin, eller en kombinasjon. Forbruket blir da et sted mellom null og "masse".

Det er nettopp derfor vi trenger eksempler fra virkeligheten! Hybrider kan være midt i blinken for noen mens for andre vil det være skivebom.

For meg med 3 mil til jobben, med mulighet for lading hos arbeidsgiver, er det midt i blinken! Bruker aldri bensin på denne strekningen. 3 personer fra Nittedal til Oslo sentrum koster ca 5 - 8 kroner med elektrisk drift. Hjem igjen med 2 personer i bilen og en del stigning koster det litt mer, men aldri over en tier!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Sense

Sitat fra: thorlar på lørdag 28. mars 2015, klokken 07:58
Sitat fra: Sense på fredag 27. mars 2015, klokken 22:57
Men jeg tenker at de som kjøper en slik bil ikke har forbruk som hovedfokus, men mer ytelse/økonomi.

Du vil bli overrasket over hvor fort fokuset skifter over mot å unngå forbruk av fossilt drivstoff! Joda, noen ganger er det gøy å ha en bil som er kvikk&rask, men komforten ved å cruise lydløst kommer til å gi deg en ny opplevelse ved det å kjøre bil!
Blir nok ingen ny opplevelse for meg siden jeg har hatt en Tesla i 15 mnd. Men jeg er litt enig at det kan gå litt sport i å få ned forbruket, eller øke rekkevidden om du vil.

Den oppgitte rekkevidden på ren eldrift på 5 mil hos Golf GTE synes jeg er elendig. Det forutsetter nok medvind, nedoverbakke og hjemlengsel. I virkeligheten er nok tallet nærmere 3 mil ved vanlig kjøring. Og selv det forusetter naturligvis toppladet batteri, som forringer batteriets levetid. Vinterstid snakker vi kanskje 2 mil på kun eldrift.
Da begynner det å bli litt meningsløst.
Grunnen til det er at bilen trolig har dyrere service-kostnader siden bilen har flere komponenter å vedlikeholde. Og hva koster nye batterier når man har toppladet det i to år, og rekkevidden er nede i noen få kilometer?
Hva får man igjen for bilen ved salg, når rekkevidden på eldrift er 1 mil?

Derfor har jeg en viss skepsis, selv om det frister med 204 HK med reduserte avgifter. Men hvor mange av de 102 HK forsvinner når batteriet mister kapasitet?

jkirkebo

Sitat fra: Eple på søndag 29. mars 2015, klokken 08:31
I motsetning til et rå dyrt Tesla batteri hos en bilprodusent, som taper tonnevis med penger, og som knapt selger biler til andre land enn Norge, så vet jag at VW også vil være der om 10 år om jeg skulle trenge nytt batteri.

Det var da voldsomt. Tesla selger ca. 90% av bilene sine utenfor Norge. De regner med å produsere ca. 55.000 biler i år, 5500 til Norge er nok et greit anslag. Det blir neppe fler ihvertfall.

Og fortjenesten pr. bil er skyhøy, av de høyeste i bransjen. At pengene brukes til ekspansjon fremfor utbytte lover vel bare bra for fremtiden etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fairlane

Sitat fra: Sense på lørdag 28. mars 2015, klokken 23:13

Den oppgitte rekkevidden på ren eldrift på 5 mil hos Golf GTE synes jeg er elendig. Det forutsetter nok medvind, nedoverbakke og hjemlengsel. I virkeligheten er nok tallet nærmere 3 mil ved vanlig kjøring. Og selv det forusetter naturligvis toppladet batteri, som forringer batteriets levetid. Vinterstid snakker vi kanskje 2 mil på kun eldrift.
Da begynner det å bli litt meningsløst.
Grunnen til det er at bilen trolig har dyrere service-kostnader siden bilen har flere komponenter å vedlikeholde. Og hva koster nye batterier når man har toppladet det i to år, og rekkevidden er nede i noen få kilometer?
Hva får man igjen for bilen ved salg, når rekkevidden på eldrift er 1 mil?

Derfor har jeg en viss skepsis, selv om det frister med 204 HK med reduserte avgifter. Men hvor mange av de 102 HK forsvinner når batteriet mister kapasitet?

Bekymrer ikke meg i det hele tatt, om det så er 2 mil faktisk rekkevidde på ren eldrift, så holder det fint for meg og sikkert mange andre i daglig bruk. Med 5 års nybilgaranti og 8 år på batteri, så vil totale driftutgifter i løpet av de første 5 årene sannsynligvis bli et ganske hyggelig regnestykke.
Annenhåndsverdien på Golf er tradisjonelt veldig veldig bra, samtidig som nybilprisen er såpass edruelig at et eventuelt tap blir levelig. Hadde jeg investert i en Tesla til doble prisen hadde jeg trolig tapt en sum tilsvarende en ny Golf GTE uansett i løpet av 5 år. 

thorlar

Folkens: - det er ingen grunn til å disse Tesla eller andre!

Selv har jeg hybrid men er likevel ikke i tvil om at hybrider representerer en mellomstasjon mens Tesla gir oss håp om hva framtida kan bringe av kjørelengde til oss alle.

Teknologien p. t. gjør at det for noen vil være et godt valg med hybrid. Jeg valgte en bil som passet veldig bra til mitt kjøremønster (- og jeg gjorde mitt valg mer enn 1 år før de første Teslaene rullet inn i Norge)

For å hjelpe nye bilkjøpere bør vi derfor bidra med vår erfaring i stedet for å rakke ned på alle som har gjort et annet valg.

 
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Sense

Sitat fra: Fairlane på søndag 29. mars 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Sense på lørdag 28. mars 2015, klokken 23:13

Den oppgitte rekkevidden på ren eldrift på 5 mil hos Golf GTE synes jeg er elendig. Det forutsetter nok medvind, nedoverbakke og hjemlengsel. I virkeligheten er nok tallet nærmere 3 mil ved vanlig kjøring. Og selv det forusetter naturligvis toppladet batteri, som forringer batteriets levetid. Vinterstid snakker vi kanskje 2 mil på kun eldrift.
Da begynner det å bli litt meningsløst.
Grunnen til det er at bilen trolig har dyrere service-kostnader siden bilen har flere komponenter å vedlikeholde. Og hva koster nye batterier når man har toppladet det i to år, og rekkevidden er nede i noen få kilometer?
Hva får man igjen for bilen ved salg, når rekkevidden på eldrift er 1 mil?

Derfor har jeg en viss skepsis, selv om det frister med 204 HK med reduserte avgifter. Men hvor mange av de 102 HK forsvinner når batteriet mister kapasitet?

Bekymrer ikke meg i det hele tatt, om det så er 2 mil faktisk rekkevidde på ren eldrift, så holder det fint for meg og sikkert mange andre i daglig bruk. Med 5 års nybilgaranti og 8 år på batteri, så vil totale driftutgifter i løpet av de første 5 årene sannsynligvis bli et ganske hyggelig regnestykke.
Annenhåndsverdien på Golf er tradisjonelt veldig veldig bra, samtidig som nybilprisen er såpass edruelig at et eventuelt tap blir levelig. Hadde jeg investert i en Tesla til doble prisen hadde jeg trolig tapt en sum tilsvarende en ny Golf GTE uansett i løpet av 5 år.

Ja, behovene våre er forskjellig. Fint om noen få km eldrift er nok deg. Jeg kjører i snitt 82 km pr. dag.
Men hvis man bare har behov for noen km, så ville jeg kjøpt en brukt E-Golf og heller leid meg en fossil hvis man trenger det på ferie. Å slepe rundt på en bensinmotor hver dag som ikke brukes, er jo også energikrevende og hensiktsløst. Det blir som å kjøre med takboks hele året, men bruke den kun i påsken.

Når det er sagt så vil GTE være mer økonomisk enn fossil 1,4 TSI fordi den regenererer energi ved retardasjon og bremsing. Vår fossile 1,4 TSI går på ca. 0,63 uten å kjøre sparsomt. Det er nok et par dl mer enn GTE i samme fart.
Så noe besparende må forventes.
Jeg for min del har mer behov for kraften til å trekke tung henger

En annen sak med batteriene som jeg finner uavklart, er hva som vil skje med batteriene om man parkerer bilen med tomme batterier. F.eks. om man bruker bilen opp på fjellet, og bruker opp all energien i batteriene på hytta. Det er som kjent ødeleggende for batteriet å gå helt tomt.

Nå er jeg ingen ekspert på Golfens funksjoner, men vil bilen la fossil-motoren la dynamoen igang for å sikre seg mot tomt batteri i oppoverbakker?

e-tronforlife

#11
Veldig bra tråd thorlar! :-) Jeg er også interessert å få andre sine erfaringer med kjørelengde og forbruk. ;) Enig med at det er mer viktig å dele gode erfaringer, en å "disse" andre sine valg.

For min egen del har jeg nettopp solgt min flotte VW CC R-line 2011 mod. Fant ut at jeg måtte kvitte meg med bilen mens jeg enda fikk litt igjen for den, siden det har blitt så mye diskusjoner angående diesel, forurensing og dato kjøring.

Etter mange vurderinge og testkjøringer på forskjellige bensin biler og hybrider, fant jeg ut at Hybrid og Audi A3 e-tron var den perfekte bil for meg, håper jeg... ;) Den miljøbeviste og "ny teknologi" nysgjerrige i meg slo til. Bestilte den i slutten av februar, og satser på å få den i løpet av sommeren. Gleder meg veldig!

Planen min er å kjøre mest mulig rent elektrisk på en vanlig arbeidsuke. Blir normalt sett ikke tid til lengre turer etter jobb. Har ca. 45 km til jobb, så kan nesten kjøre rent elektrisk tur/retur ved å lade på arbeid. Om jeg ikke tar bussen.

Og når man har litt lengre turer, så setter man bilen i Hybrid Auto, og MMI`en beregner avstanden og maksimerer strøm forbruket på den gitte avstanden, så lenge man har lagt inn stoppe stedet på navigasjonen. Ellers er det jo fullt mulig å lade på veien også, slik at man får mest mulig ut av el. motoren i Hybrid Auto. Dette er mine visjoner og drømmer på hvordan jeg ser for meg at bilen og motorene skal virke for meg.  ;D

Tenker også som deg, at med tiden så er det el. biler med lengre rekkevidder som Tesla som er fremtiden. Men akkurat nå så er Hybrid og Audi e-tron perfekt for meg. En bil i premium klassen som er fremtids rettet, miljøvenlig, lavt drivstoff forbruk, flott å se til utvendig/innvendig (i mine øyne) og med masse utstyr.

Vet dette var et langt innlegg, men følte bare å måtte dele mine tanker, siden jeg er helt ny på dette. ;)

Gliderman

Hei
Vi har valgt å kjøre nesten helt elektrisk. Jeg pendler 170km hver dag med Leaf og kona kjører sine 9 km daglig med Ampera. Ikke mye bensin som går med i det daglige altså. Lengre turer når det er drittvær/vinter kjører jeg Ampera og kona Leaf. Da kjører jeg elektrisk de første 50-55 km før det er over på bensin. Når jeg kan lade på destinasjonen, blir det samme greia hjemover.
Så; vår hybrid er perfekt til det daglige inntil 50Km hele året og ok til lengre turer. Årsaken til at vi valgte Ampera var at det er den eneste hybriden som har en godkjent rekkevidde hele året, i tillegg er den digg å kjøre.
Elbilen vår dekker alle behov med unntak av langturer på vinter.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

ksnygard

Fakta fra vårt drøye år som Ampera-eiere:
20600 km, med et forbrukssnitt på knapt 0,18 liter pr. mil. Max. kjørelengde på ren strøm for vår del var i fjor sommer med 85 km på fullastet bil. Kapasiteteten er ned mot halvparten av dette på vinteren. På påsketuren så langt i år (med mye tung bagasje), brukte jeg 0,5l pr mil totalt på de 330 km turen varte (på ren strøm ca. 60 km). Det gikk totalt sett med 16,38l bensin. Den delen av turen som gikk på bensindrift gikk da på 0,61l pr. mil.

I det daglige kjører vi stort sett bare på strøm, og det er kun på litt lengre turer bensinmotoren kobler inn.

Når det gjelder fullading av batterier har jeg forstått det slik at flere av elbilene (inkl. Ampera) har et system der kapasiten ikke utnyttes fullt, slik at man aldri lader batteriet helt til topp. Kan noen bekrefte om det er slik det fungerer? Fra vi fikk bilen i fjor til nå merker jeg ikke noen forskjell på batterikapasiteten. Bilen er nå snart 2 1/2 år gammel.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

sjokomelk

Sitat fra: ksnygard på mandag 30. mars 2015, klokken 23:12
Når det gjelder fullading av batterier har jeg forstått det slik at flere av elbilene (inkl. Ampera) har et system der kapasiten ikke utnyttes fullt, slik at man aldri lader batteriet helt til topp. Kan noen bekrefte om det er slik det fungerer? Fra vi fikk bilen i fjor til nå merker jeg ikke noen forskjell på batterikapasiteten. Bilen er nå snart 2 1/2 år gammel.
Ampera har et batteri på 16,5 kWh, hvor du får tilgang til 10,5 av disse. Jeg vet ikke akkurat tallene, men ville tro at de øverste 2 kWh er "ubrukt" og de nederste 4 er de som blir brukt sammen med bensinmotoren for å klare å ha 110 kW med kraft tilgjengelig selv om aggregatet kun er på 63/55 kW.
Og siden de er så sparsommelige med hvor mye av batteriet som blir brukt, vil det aldri stå lenge toppladet eller tomt, antall ladesykluser spredd mye mer ut over tid og dermed lengre batterilevetid og mindre reduksjon av ytelsen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA