Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av thorlar, onsdag 25. mars 2015, klokken 22:37

« forrige - neste »

Anterialis

Forbrukstall fra min Stockholmstur med Bmw 330e:

Hamar-Stockholm ca 550km. Started med fulladet batteri og ladet 1kwh i Karlstad. Gj.snittsforbruk 5,9. Eller, 3-4 km før vi ankom hotellet slo den over til 6,0, men 5.9 høres utvilsomt mye bedre ut... Dette kunne vært unngått med roligere kjøring siste hamvtimen på motorveien inn mot Stockholm (120kmh/t og trafikkflyt på 135-140). Dette syns jeg er svært bra for en bensin-hybrid på motorvei :) min gamle bmw 2.0 diesel brukte 6,2-6,5 på bilferie igjennom tyskland og italia noen år tilbake...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Oddaa

Noen tall fra min kjøring med XC90 T8:

Snitt etter 8000 km: 4,9 l/100 km (lader hver natt)
Ålesund - Dombås - Trondheim: 6,2 med 6 passasjerer i bilen
Trondheim - Oslo (Østerdalen): 7,1 med 6 passasjerer.

Synes egentlig at dette er pene tall og langt bedre enn hva noen prøver å skape inntrykk av...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Kverna

Fikk min 2012 Ampera på fredag, og kjørte fredag og lørdag på strøm, før jeg fra søndag og til idag har kjørt på bensin da jeg venter på utekontakten skal bli satt opp.
Gj.snittforbruk p.t er 3.7l/mil.

Kjører bilen i L, med mye regenerering, så bilen slår av motoren ganske ofte selv om batteriet er tomt. Ser også på infoskjermen at det lades opp 1 strek som følge av denne regenereringen innimellom, og at bilen bruker opp disse småprosentene under kjøring.
Veldig veldig imponert over bilen, og forhåpentligvis vil jeg bruke 0l/mil så fort jeg får opp daglig lading.

Mest overrasket er jeg over hvordan bilen stikker avgårde fra 10-20km/t og opp til 100
2015 BMW i3 rex

sjokomelk

Sitat fra: Kverna på mandag 22. august 2016, klokken 18:53
Kjører bilen i L, med mye regenerering, så bilen slår av motoren ganske ofte selv om batteriet er tomt.
Motoren går ikke konstant hvis du kjører i generator-modus. Den starter og stopper alt etter hvor mye støyt det er igjen på batteriet og hvor hardt du tråkker på pedalen. Generatoren klarer ikke endre hastighet så kjapt som du kanskje ønsker med pedalen, så den vil alltid jobbe litt mer enn den trengs og spare opp energi. Og så stopper den for å la deg bruke opp dette. Så ligger du og suser jevnt avgårde i 60-70 i generatormodus, vil du merke at motoren starter og stopper med ujevne mellomrom.

Og gratulerer med tøff bil!  8)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Kverna

Helt klar over dette, men slik jeg kjører til daglig er det endel regenerering, og det er morsomt å se batteriet få en strek med strøm etter en lang nedoverbakke, for så å bruke opp dette igjen.
Takk!
2015 BMW i3 rex

nr1rayner

Jammen ikke ille forbrukstall dere kommer med, sett at (nesten) alle som har delt sine tall har bensinmotor  :)
Nå har jo jeg stort sett valgt diesel, nettopp pga lavere forbruk (i tillegg til trekkevne), så sånn sett er det jo ikke imponerende lave tall på langkjøring.. Men når jeg sånn smått erindrer tilbake til de bensinerne jeg hadde, var det vel svært få, unntatt en VW Polo og Kia Picanto, som i det hele tatt luktet på 5-tallet.
Det slår i hvert fall hull i påstanden til enkelte fossile nettroll som bastant står på at "hybrider vil i alle tilfeller bruker mer, og helst dobbelt så mye pga økt vekt...".
Har prøvd å forklare at man ikke bare kan dra vekt-kortet, kjører buss til daglig og har vel personlig rekord på 1,9 l/mil med ca 13 tonn buss (som jo er ca like aerodynamisk som en murstein).
Forbruk pr. tonn skulle da en golf diesel gå på ca 0,19 l/mil den samme veien, da skal man kjøre pent da (eller ha mange bak for å dytte)!

Jeg har gjort flere tester på min Leaf som tydelig viser at jevn hastighet er viktig for lavt forbruk.
Å la hastigheten følge terrenget er riktig for en fossil-bil, men helt feil på elbil.
Regner med det samme gjelder for en plug-in når den går på strøm.
Keep up the good work folks  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kverna

Kjøring Drammen(lier) Ikea slependen, østre aker vei, sandvika, hønefoss, sandvika og lier igjen.
2012 ampera på 18"
2015 BMW i3 rex

Marita

Det blir jo langt flere ladesykluser for batteriene i disse bilene. På min Golf GTE virker det som det er omtrent samme margin i topp og bunn som på en e-Golf, og jeg lader denne bilen lett tre-fire sykluser på en aktiv dag. Noen som vet hva dette betyr for levetiden på batteriet ?

dabis

Hybrid er bare humbug skal man være miljøvennlig å spare penger så dra den helt ut å kjør 100% Elektrisk til pendling og bykjøring. Jeg har en e-golf og en BMT 1,6l passat. Om jeg tar kjørelengden på de to bilen som er 25k med el og 25k med diesel og deler det på forbruk så havner jeg på 0,22l på mila. ikke så ille det på totale 50K i året Plugginhybridfans :P Til Sammen kostet bilene meg bare 450k noe som tilsvarer en ny mitsubishi outlander phev og da har jeg to max 2 år gamle biler :P
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Trond.m

Sitat fra: dabis på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:32
Hybrid er bare humbug skal man være miljøvennlig å spare penger så dra den helt ut å kjør 100% Elektrisk til pendling og bykjøring. Jeg har en e-golf og en BMT 1,6l passat. Om jeg tar kjørelengden på de to bilen som er 25k med el og 25k med diesel og deler det på forbruk så havner jeg på 0,22l på mila. ikke så ille det på totale 50K i året Plugginhybridfans :P Til Sammen kostet bilene meg bare 450k noe som tilsvarer en ny mitsubishi outlander phev og da har jeg to max 2 år gamle biler :P
For de som trenger 2 biler er jeg helt enig i at det er bedre å ha en helelektrisk og en bensinbil, framfor 2 hybrider. Men hybrid er jo for de som kan klare å få et blandet forbruk svært lavt ved å klare seg med bare en bil.
Det betyr mindre miljøbelastning, lavere verditap, mindre arbeid (vask, dekkbytte etc), mindre vedlikehold og lavere årsavgift.  Sånn sett ser jeg hybrid som optimalt for de som har mye lokalkjøring og bare en langtur i ny og ne.

Dampmaskin

Sitat fra: bereri på søndag 27. november 2016, klokken 20:29På min Golf GTE virker det som det er omtrent samme margin i topp og bunn som på en e-Golf
To spørsmål til dette utsagnet:
1) Hva mener du med "samme margin?"
2) Hva slags observasjoner baserer du det på?

Sitat fra: bereri på søndag 27. november 2016, klokken 20:29Noen som vet hva dette betyr for levetiden på batteriet ?
Såvidt jeg vet brukes batterier med høy C-rating (altså at de tolererer høy ladings- og utladingshastighet i forhold til batterikapasiteten) til hybrider. Dette går på bekostning av energitetthet.

Så lenge marginene i topp og bunn er gode, burde det ha lite eller ingenting å si at ladesyklusene er hyppige.

F.eks. hvis spenningen per celle (med nominell spenning på 3,7 V) varierer mellom 3,4 og 4,0 volt, tipper jeg at batteriene knapt vil bli slitt i det hele tatt. Men hva slags spenningsområde bilene i praksis opererer med aner jeg ikke. Det er ikke så lett å finne spesifikasjonene til disse batteriene, syns jeg.

Lars Erik Jensen

Min BMW X5 xDrive40e har nå gått 9000km og har aldri nullet drifstoffmåler. Den står nå på 0,57. Lader med hurtiglader hjemme hele tiden og kjører på ren strøm hele uken innenfor ring 3.

På vei til OSL(65km) hvis jeg har dårlig tid og kjører fort(120km/h+) snitter jeg på 0,90.

På vei til fjellet med full bil og fornuftig kjøring snitter jeg på 0,7.
Lars Erik Jensen
-------------------------------------------
BMW X5 xDrive4e
BMW 520D T M-Sport 2013(X)
BMW 120D M-Sport 2010
BMW 525xD T M-Sport 2013 (X)
BMW 320xD T M-Sport 2010 (X)
BMW 320D  T M-Sport 2008 (X)
BMW 318i T M-Sport 2005 (X)

larst

Langkjøring Volvo V60: Skiboks på taket, ca -5 snittemp, 70 mil miks 110-sone og 80 (Oslo-Gudbrandsdalen tur-retur), forbruk 4,8 
Kjører Volvo V60 Hybrid mens jeg venter på elektrisk stasjonsvogn med firehjulstrekk, takrails til skiboks og hengerkule til sykkelstativ.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA