Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av thorlar, onsdag 25. mars 2015, klokken 22:37

« forrige - neste »

Sense

Sitat fra: Gliderman på mandag 30. mars 2015, klokken 14:46
Hei
Vi har valgt å kjøre nesten helt elektrisk. Jeg pendler 170km hver dag med Leaf

Får du til det uten å mellomlading så er du god. Eller så har du mest nedoverbakker både fra og til jobb?
Jeg vet at siste versjon av Leaf økte sin oppgitte rekkevidde opptil til 199 km. Men med ordinær kjøring eller en kald vinterdag får en til å skjønne hvorfor Nissan skriver "opptil".

Gliderman

Hei
Har heldigvis egen ladekontakt på jobb. Kjører mellom Holmestrand og Oslo, så det er kun motorvei.
Forbruk varierer veldig med temp, nedbør og høyrefot. Masse kuldegrader i vinter så var det 15% igjen. Nå som det er noen plussgrader og tørr vei er det +/- 30% igjen, 35% på mandag! Cc står fast på 105km/t hele veien der det er lov.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Dachsen III

Jeg har en Ampera som har gått ca 10 000 km siden august 2014. Bruker den en del på langtur så totalforbruket mitt ligger på 3,2 l/100 km. Hadde en langtur t/r Fredrikstad - Odense på tilsammen 1370 km med kun lading hjemmefra. Det var den dagen det snødde 50 cm på Østlandet i mars og det gikk litt strøm for å holde rutene duggfrie... Totalt 42 km på strøm, og snittforbruk på denne turen ble 0,59 liter pr. mil noe jeg synes er greit på denne turen som gikk på motorvei det meste av tiden med jevn hastighet på mellom 110 - 120 km/t. Min gamle Opel Insignia med diesel brukte like mye på samme type kjøring.
Har aldri opplevd å få mindre enn 40 km på el-drift uansett temperatur og vi kjører klimaanlegget på "Komfort". I disse dager holder strømmen til mellom 70 og 80 km. All ferdsel i nærområdet går på strøm og vi er veldig fornøyd med bilen.
Har stadig trøbbel med entertainment-panelet som mister de forhåndsinnstilte stasjonene på DAB...

thorlar

#18
Bilens A-tripteller ble nullstillt den dagen jeg hentet den tidlig i oktober 2012 og har siden den dag minnet meg om hvor fantastisk Amperaen funker for meg!

Har nå passert 50.000 km med et samlet forbruk av 284,9 liter fossilt drivstoff!
Gjennomsnittsforbruk: 0,056 l/m!!

Besparelse i forhold til gammeldags bil som kun er utstyrt med forbrenningsmotor ligger på omtrentlig 20.000 kr pr. år!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

nie

Av alle trådene på plugg-in-hybrid-forumet synes jeg denne er den mest spennende men den oppdateres svært sjelden.
Det er, uten tvil, den mest interessante tråden for meg (og kanskje andre) som lider valgets kvaler mellom hybrid og hel-elektrisk når den "gamle" diesel-bilen skal byttes ut.

Kan det være slik at folk rett og slett ikke er så happy med forbruket...og at det av den grunn ikke deles så mye "forbrukstall fra virkeligheten" ? ::) :o

Oy!

Jeg får min GTE om noen dager, og er også veldig spent på forbruket. Men jeg har også studert forbrukstallene på eGolf nøye og mener det absolutt bør være mulig med mye elektrisk kjøring selv om jeg har 50km til jobb en vei. Jeg kan også lade på jobb så i teorien skal jeg kunne kjøre mye med strøm. Jeg kommer til å legge ut tall og løypeprofil her så fort jeg har de!
Jeg måtte igrunn argumentere en hel del ovenfor min kone for å bytte fra vår bestilte eGolf til GTE, så troverdigheten min står litt på spill her, hehe

Kires

På langkjøring bruker den ca 0,5-0,6 på mila. Samme som diesel skodaen vår. Har 44 km hver vei til jobb i ganske kupert terreng. Bruker der ca 0,05 hver vei. Kan lade på jobb. Langtids forbruket mitt et 0,1( resatte etter de første dagene med mye GTE og prøvekjøringer). Er alt i alt veldig fornøyd med forbruket
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

nie

Takker for svar og oppfordrer flere til å dele forbruk sammen med noen ord om bruksmønster knyttet til de ulike forbrukene. Hører gjerne også erfaringer fra gjengen med Outlander-hybriden.

Øyvind.h

#23
Sitat fra: nie på fredag 12. juni 2015, klokken 09:26
Av alle trådene på plugg-in-hybrid-forumet synes jeg denne er den mest spennende men den oppdateres svært sjelden.
Det er, uten tvil, den mest interessante tråden for meg (og kanskje andre) som lider valgets kvaler mellom hybrid og hel-elektrisk når den "gamle" diesel-bilen skal byttes ut.

Kan det være slik at folk rett og slett ikke er så happy med forbruket...og at det av den grunn ikke deles så mye "forbrukstall fra virkeligheten" ? ::) :o
Du har nok mye rett i din antakelse.

De som velger å legge ut forbrukstall for hybrid på elbilforum.no er nok de som er veldig opptatt av å kjøre elektrisk, men har et bruksmønster hvor elbil er uegnet (eksempelvis innimellom lange turer på steder hvor det ikke finnes hurtigladere). Tråden blir mest interessant om absolutt alle eiere la ut sine forbrukstall, men folk flest gidder ikke skrive på forum om hvor lavt forbruk de har klart å oppnå :)

Mitt inntrykker er at de som alltid plugger i, har mindre enn 20-25km til jobb, har ladeplass for hybrid på jobben,  og sjelden/aldri kjører langturer lett kan nå produsentens oppgitte forbrukstall. Andre som har mer variert bruk og ikke like ivrig på lading får forbruk som en gjerrig versjon av samme bil.  Og jo større batteri - jo lavere forbruk. Mange hybrider har alt for små batterier, dessverre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elpedros

Golf GTE levert medio mai.
Snittforbruk på kjørte 2800 km: 4,3 l/mil

Lader alt for sjelden og har til tider tung høyrefot/aktiv bruk av GTE

Meget fornøyd med forbruk.

Oy!

Jeg fikk min GTE på onsdag, meget fornøyd så langt. Jeg har 49km til jobb, og kjørte 44km på strøm på torsdag morgen. Kun 39km tilbake (jeg bor 350 høyere en jobben, så bakkene tok sitt). Vil si jeg kjørte som normalt som jeg pleier med min gamle bensin-bil. Jeg er riktignok heldig som bor i et område av landet hvor bilkø er et fremmedord, og snitthastigheten på pendlinga er ca. 66 km/t. For meg er dette en perfekt bil, og målet mitt er å lære meg enda mer økonomisk kjøring så jeg i hvert fall kjører til jobb på kun strøm!

thorlar

#26
Gratulerer med ny farkost! Er spent på å høre om dine erfaringer videre!

Min opplevelse er at det kan gå sport i å kjøre så langt som mulig på ren elkraft! Her gjelder de tre "t"-er, dvs temperatur, terreng og teknikk(som i kjøreteknikk). Og hyppig lading, selvsagt.

Når jeg en sjelden gang har glemt å sette på lading over natten blir jeg direkte sur dersom det resulterer i unødig bensinbruk på vei til jobb dagen etter. Nå på sommeren er det heldigvis ikke noe problem for meg, har som regel mer enn 25 km igjen på batteriet når bilen settes inn for kvelden. Og med mye nedoverbakker til Oslo sentrum trenger jeg knapt nok 10 - 15 km i batterikapasitet for å nå fram til jobben, selv med en sving innom Blindern for å levere sønnen og en tur via Akersgata for å sende kone på jobb.

Som deg har jeg høydeforskjell mellom heimen og jobb, og i motsetning til hva man kan få til med gammeldagse og utdaterte fossilbiler, så har vi en ny biltype der til og med tyngdekraften kan utnyttes!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Knatten

Golf GTE, ca 1 mnd gammel.

Jeg har en tung høyrefot, og ligger derfor på et snitt forbruk på de 1000 km som er kjørt på ca 17,5KWh/100km

Jeg er flink til å lade, og har ikke hatt noen langturer enda, så bensinforbruket ligger på 0,07L/10km siden bilen var ny.

Knatten

BadaBing

Samme her. Golf GTE, 1 mnd, 1000 km.

Hatt et par langturer. Ligger på 0.29 L/mil.

Lader så ofte jeg kan, men langturene tar sitt.

sjokomelk

For min del går det sport i å ikke bruke bensin.
På dette bildet fra tidligere i dag har jeg kjørt fra Haugesund og til Ikea i Stavanger. Begynte med fulladet batteri, og kjørte på normal modus unntatt i oppoverbakkene i Rennfast-tunellene. Der kjørte jeg i Hold. Kjørte T-forbindelsen også, men der lot jeg bilen stå i normal og brukte kun batteri.

Bilen har gått 34000km nå og snittforbruket ligger rett under 0,04 liter på mila gjennom hele bilens levetid.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA