SC i Spania

Startet av schweitzeren, tir 24. mar 2015, kl. 17:50

« forrige - neste »

Amoss

Viderebringer her en post på TMC:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/41141-German-bill-requires-CCS-and-L2-plugs-at-every-new-fast-charge-point/page23?p=1237817&viewfull=1#post1237817
SitatAwesome news!!....

Yesterday the Spanish government officially announced an exception for Tesla through to Nov 2017 to allow them to deploy superchargers without a CCS for every (yes it was EVERY) supercharger connection.

This is great news for us down here who have been waiting 2 years for them to deploy. Spain had been the first country in the EU to implement this law obliging CCS for each supercharger connection. Hard to understand why the Spanish rush until you realise we are the #2 car manufacturer in Europe but all the car plants are owned by non-Spanish companies who are "less motivated" to see Tesla succeed. Hence the Spanish government's enthusiasm to please these car plant owners by imposing strict "anti-Tesla" laws.

And why the sudden change? Good question. I have been involved in talking to the government previously about this but the actions leading to this about-turn are unknown to me. I'm just enjoying the thought that my third drive from Madrid to the Alps is going to be purely on superchargers
Model S 85D

Tesla-man

Hotelkjeden Paradores i Spania (www.paradores.es) har lading ved noen av sine hoteler. På søkesiden deres kan du huke av for el-bil lading :-).  Ikke så mange hoteller med lading enda, men flere kommer nok etterhvert.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

THL

Sitat fra: Tesla-man på lør 14. nov 2015, kl. 11:48
Hotelkjeden Paradores i Spania (www.paradores.es) har lading ved noen av sine hoteler. På søkesiden deres kan du huke av for el-bil lading :-).  Ikke så mange hoteller med lading enda, men flere kommer nok etterhvert.

Denne linken kan også være nyttig: http://www.driveandream.com/#!services-driveandream/ca4p

Jejl

Sitat fra: Amoss på fre 13. nov 2015, kl. 13:03
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/41141-German-bill-requires-CCS-and-L2-plugs-at-every-new-fast-charge-point/page23?p=1237817&viewfull=1#post1237817
SitatAwesome news!!....

Yesterday the Spanish government officially announced an exception for Tesla through to Nov 2017 to allow them to deploy superchargers without a CCS for every (yes it was EVERY) supercharger connection.

This is great news for us down here who have been waiting 2 years for them to deploy. Spain had been the first country in the EU to implement this law obliging CCS for each supercharger connection. Hard to understand why the Spanish rush until you realise we are the #2 car manufacturer in Europe but all the car plants are owned by non-Spanish companies who are "less motivated" to see Tesla succeed. Hence the Spanish government's enthusiasm to please these car plant owners by imposing strict "anti-Tesla" laws.

And why the sudden change? Good question. I have been involved in talking to the government previously about this but the actions leading to this about-turn are unknown to me. I'm just enjoying the thought that my third drive from Madrid to the Alps is going to be purely on superchargers
Interessant å vite hva som var grunnen er til at utbyggingen av sc i Spania har gått så tregt. Regner med at det kommer mange nye i de neste månedene fremover.

Jejl

Ser SC Erfstadt i Tyskland er påbegynt, og den vil gjøre kjøreturen via Luxemburg endel lettere. På turen vi kjørte i sommer var ladestoppet på Kamen i Tyskland det desidert lengste ladestoppet vi hadde på en superlader. Vi ladet fra 2% til 99% og det tok 1t og 31min. Vi gjorde vårt beste for å bruke opp de 99 prosentene på de 291 kilometerne før laderen i Luxemburg, men klarte bare å bruke 93 av dem.

Neste tur trenger vi bare lade i ca 17 min på Kamen (trenger ca 39% til Erfstadt) og så lade i ca 26 min på Erfstadt (trenger ca 54% til Luxemburg).
Hvis vi regner 5 minutt ekstra for kjøring og tilkobling på ladestoppet i Erfstadt så spares 43 minutt ved å bruke denne.

Havebigfun

Bare for å unngå klyss med navigasjonen: stedet heter Erftstadt- og ligger ved en bekk/elv som kalles Erft ;)

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Muffinman

Oisann, så det var nye innlegg her og gledet meg til nyheter om flere sc i Spania. Så finner jeg en guide om forbruk og soc i Tyskland...jaja, Tyskland er jo på veien til Spania...

GeirHM

Sitat fra: Jejl på man 16. nov 2015, kl. 22:28
Ser SC Erfstadt i Tyskland er påbegynt, og den vil gjøre kjøreturen via Luxemburg endel lettere. På turen vi kjørte i sommer var ladestoppet på Kamen i Tyskland det desidert lengste ladestoppet vi hadde på en superlader. Vi ladet fra 2% til 99% og det tok 1t og 31min. Vi gjorde vårt beste for å bruke opp de 99 prosentene på de 291 kilometerne før laderen i Luxemburg, men klarte bare å bruke 93 av dem.

Neste tur trenger vi bare lade i ca 17 min på Kamen (trenger ca 39% til Erfstadt) og så lade i ca 26 min på Erfstadt (trenger ca 54% til Luxemburg).
Hvis vi regner 5 minutt ekstra for kjøring og tilkobling på ladestoppet i Erfstadt så spares 43 minutt ved å bruke denne.

Jeg valgte også å kjøre fra Mënsbech via Morgendorf til Kamen. Jeg orket ikke tanken på å kjøre i 90 til 100 på Autobahn hele veien opp til Kamen direkte. Direkteruta er på 291 km, denne er på 352 km.

Til de som ønsker rene(re) tråder: Dette handler om veivalgene opp og ned til Spania. Det må være av interesse for de som ønsker å vite mer om SC-utbyggingen. Ganske enkelt fordi vi alle som leser denne tråden også må opp og ned dit.

Muffinman

Blir fort for rotete av det. Hvor skal man sette grensen? For å sette det på spissen, E6 fra de nordlige delene av landet er jo også på veien til Spania for mange.

Jeg foretrekker at man diskuterer topic, så kan man eventuelt ha en egen tråd for de utallige veiene som finnes til "syden".

sven erik

det står i spania  men de som skulle komme i spania har tesla glemt

Amoss

Sitat fra: sven erik på tir 17. nov 2015, kl. 23:24
det står i spania  men de som skulle komme i spania har tesla glemt

Enten det, eller så har det noe med dette å gjøre:
Sitat fra: Amoss på fre 13. nov 2015, kl. 13:03
SitatAwesome news!!....

(Uthevet det som er mest relevant her...)
Model S 85D

GeirHM

Om dette skulle være grunnen til utsettelsen, altså kravet om CCS koblinger. Hvordan kan det da ha seg at de har lykkes åpne to SCer allerede? Minst ett av dem kom i år (Tarragona). Om jeg ikke husker feil så gjelder ikke denne lovreguleringen Teslas ladeplasser nettopp fordi de ikke tilbyr kommersielt salg av strøm for lading av biler.

Amoss

Sitat fra: GeirHM på ons 18. nov 2015, kl. 15:31
Om dette skulle være grunnen til utsettelsen, altså kravet om CCS koblinger. Hvordan kan det da ha seg at de har lykkes åpne to SCer allerede? Minst ett av dem kom i år (Tarragona). Om jeg ikke husker feil så gjelder ikke denne lovreguleringen Teslas ladeplasser nettopp fordi de ikke tilbyr kommersielt salg av strøm for lading av biler.

Det vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke når denne loven ble implementert. Når det gjelder i hvilken grad disse "CCS lovene" som kommer/har kommet i EU gjelder eller ikke gjelder for Teslas superladere så har diskusjonen gått høy lenge. Men siden de nå altså har fått ett midlertidig unntak fra loven i Spania antar jeg at loven der også gjelder for disse (hadde ikke hørt om at den var kommet før jeg leste innlegget jeg linket til).

I Tyskland skal visstnok Tesla "lobbe" i mot loven, så virker som om de forventer at den kan/vil ramme dem der også. Men så er vel kanskje ikke den endelige lovteksten der klar enda? Slik jeg har forstått er den fortsatt ute på høring? Ser selv også mange gode grunner til at de ikke skulle bli berørte, men det koker vel ned til hvordan ordlyden blir i selve lovteksten.
Model S 85D

GeirHM

Jeg sjekket linken til innlegget på det amerikanske forumet. Innlegget inneholder ingen direkte referanse til lovtekst, presse på dette eller noe annet det er mulig å feste lit til. Med andre ord vet vi fortsatt fint lite om hvordan det er med disse tingene. Litt som den prosessen som gjorde at vi fikk system 7 uker etter at det ble gjort tilgjengelig i USA. Vi fikk vel aldri noen innsikt i hva som lå bak denne forsinkelsen. Når det gjelder disse SCene i Spania så har jeg hørt (et eller annet sted) at forsinkelsen skyldtes arbeidet med å inngå avtale med en større hotellkjede om å utplassere laderne på deres lokasjoner. Det er verdt å legge merke til at begge de to som er utplassert ligger i tilknytning til Hoteller. Det gjelder forøvrig også samtlige SCer jeg har besøkt i Frankrike. De lå i tilknytning til hoteller alle sammen. (F***. Det stemmer ikke helt, den i Orange lå da ved et ultrakjipt kjøpesenter. )

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA