Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 19. mai 2009, klokken 19:48

« forrige - neste »

elektrolux

Ser veldig bra ut.

Lurer bare på hvorfor du ikke bruker aluminium, og fester motoren i de ytterste festehullene. På min motor er der festehull både nær akslingen, og også langs ytre periferi.

Borer du nok hull i platen din, behøver den ikke veie så mye.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Fikk ikke tak i noe aluminiums plate som var tykk nok og tenkte at da får det gå med stål. Jeg synes de festene i ytrekant så veldig spinkle ut så jeg tok de inndre. Fikk tips fra Norsk elmotor service at jeg burde lage noe deksler rundt motoren så det ikke spruter inn saltvann i motoren om vinteren. Saltvann dreper elmotoren veldig fort kunne han fortelle meg.
Ja jeg skal lage masse hull i plata, så da burde jeg få bort en del vekt.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

#32
Lynks motoren er ømfintlig for skitt, men samtidig trenger den mye luft rundt seg for kjøling. Derfor kan den ikke dekkes for tett til heller.

Dersom du studerer den nøye, vil du se at luften suges inn i halve motoren, og blåses ut i andre halvdelen. Vanskelig å forklare, men langs ytre kant er det lufteriller for luft inn, og luft ut.

Kanskje det er mulig å tilpasse et pustende skum, og tre over, eller lage en boks, med luftfilter, slik at det kun er ren luft som går gjennom motoren.

En annen ting i samme sammenhengen er at den skal kjøre på høyt turtall for å få skikkelig kjøling. Det betyr lavest mulig gir til enhver tid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Takk for masse tips elektrolux. Jeg har tenkt til og lage en plate under bilen foran så vannsprutt ikke kommer inn i motor rummet.

I dag fikk jeg batteriene og BMS systemet i hus. Så nå sitter jeg og prøver å forstå hvordan dette systemet skal kobles sammen. Fikk med en PC disc på hvordan det skal kobles sammen, og jeg har bare Mac hjemme. ???
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Hei hei.

Du kan ikke legge ut slike fristende bilder, uten at du legger ved de fysiske målene pr. celle. ;D

Alltid kjekt å vite for andre prosjekter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Kan du si noe mer om produsent av batteri og BMS?
Hvordan er BMS tenkt å fungere?
Legger den på en last (trenger kjøling) eller dirigerer den strømmen videre til svakere blokker?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på fredag 21. august 2009, klokken 06:13
Hei hei.

Du kan ikke legge ut slike fristende bilder, uten at du legger ved de fysiske målene pr. celle. ;D

Alltid kjekt å vite for andre prosjekter.
Her er de fysiske målene pr. celle. Vil du vite målene på 40aha, 60aha, 100aha, 180aha, så bare si fra så kan jeg sende deg lista over til deg.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Sitat fra: Boogie på fredag 21. august 2009, klokken 07:07
Kan du si noe mer om produsent av batteri og BMS?
Hvordan er BMS tenkt å fungere?
Legger den på en last (trenger kjøling) eller dirigerer den strømmen videre til svakere blokker?
Produsenten av batteriene er en av de største produsentene av lithium batterier i Kina. Tror de var en del av Thundersky før men har nå blitt et eget selskap som nå produserer en egen SE serie.
BMS systemet vet jeg ikke om så mye enda, det jeg vet er at dette systemet er det samme som Thundersky selger. Jeg tror systemet dirigerer strømmen videre til svake blokker. Jeg skal ta noen bilder av BMSen senere i dag så dere kan se hvordan det ser ut.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 21. august 2009, klokken 06:13
Du kan ikke legge ut slike fristende bilder, uten at du legger ved de fysiske målene pr. celle. Alltid kjekt å vite for andre prosjekter.
Sitat fra: Boogie på fredag 21. august 2009, klokken 07:07
Kan du si noe mer om produsent av batteri og BMS?
Hvordan er BMS tenkt å fungere? Legger den på en last (trenger kjøling) eller dirigerer den strømmen videre til svakere blokker?
Tror det hadde vært bra å få info om og (ikke minst) erfaringer med ulike litium batterier og leverandører inn på ElbilWiki Batterier.  Hvis dere som nå har konverteringsprosjekter på gang kunne bidra med det
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

hens

Les først, og test etterpå!
Forskjellige lithiumbatterier har forskjellige ting som skal gjøres, og ikke gjøres.
Det ville være synd å gjøre alle tabbene selv!

Når det gjelder motoren og støv, bør det vel være enkelt å sette på et luftfilter på sugesiden av motoren, med et deksel ytterst. Da vil motoren suge ren luft.
Slike papirfilterpatroner sitter i mange biler, jeg vil tro at et filter til en v-8 motor vil ha dimensjoner som passer.
Børstene vil slites meget fort om en kjører på støvete veier.

Når motoren festes bare med de innerste boltene, vil avstanden mellom boltene bli liten, noe som øker belastningen. kan hende det lønner seg å sette inn et par bolter øverst med mellomstykker som avlastning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

I anledning av at min batteripakke nå har tatt kvelden, må jeg vurdere noe nytt.
Disse cellene vil passe rett inn, det blir plass til 44 celler satt sammen til 11 blokker a 4 celler. Da blir det god lufting mellom cellene.
Nominellspenning 132 volt 120Ah = 15,84kwh. Vekten ca 200 kilo med kabler og lim.
Redusert indremotstand, øket spenning, større kapasitet og mindre vekt, jeg kan ikke se annet enn at urThinken vil sikte mot 15 mil med denne løsningen.

Hva var prisen sa du?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ladefabrikken

Sitat fra: hens på fredag 21. august 2009, klokken 21:00
I anledning av at min batteripakke nå har tatt kvelden, må jeg vurdere noe nytt.
Disse cellene vil passe rett inn, det blir plass til 44 celler satt sammen til 11 blokker a 4 celler. Da blir det god lufting mellom cellene.
Nominellspenning 132 volt 120Ah = 15,84kwh. Vekten ca 200 kilo med kabler og lim.
Redusert indremotstand, øket spenning, større kapasitet og mindre vekt, jeg kan ikke se annet enn at urThinken vil sikte mot 15 mil med denne løsningen.

Hva var prisen sa du?
Høres veldig bra ut. Prisen er 1,1 usd pr. aha det vil si at for 44 celler 120aha vil koste deg 5808 usd. BMS systemet med lader og touche skjerm koster 1350 usd.
Jeg kan hjelpe deg med tips til hva du burde tenke på hvis du skal bestille batteriene. 
Frakt fra Kina til Norge har vært litt og sette seg inn i, men gikk bra til slutt. Det beste er bestille frakten selv fra Norge, ikke la produsenten gjøre det for deg for da betaler man mye mer.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Er det noen som hvet hva Closed loop Hall current sensor er til? Det står ingen ting om hvor den skal stå i BMS systemet. Bare hvor den skal kobles inn.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA