Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Robometer er testet og fungerer.

Startet av elektrolux, lørdag 16. mai 2009, klokken 06:38

« forrige - neste »

elektrolux

Har ved hjelp av Thunderteam, utviklet et instrument som føler spenning på batteriet og regner ut blokkspenning. Instrumentet er tiltenkt bruk sammen med NiCd biler, men kan endres for bruk sammen med andre typer batterier også.

Et "senteruttak" muliggjør alarm dersom en celle er i ferd med å reversere. Følsomheten er på 1/100V som er mer enn tilstrekkelig til å oppdage svake celler.

På PSA er det naturlig å legge "senteruttaket" på ledningen fra 3er kassen til 11er kassen, og dermed slippe demontering av kassene. På Think vil et "senteruttak" mellem 9ende og 10ende blokk være logisk, noe som desverre krever at batterikassen må ut. ( husk derfor å legge ut et slikt centeruttak neste gang kassen er nede )

Instrumentet kan måle over 200 parameter, men jeg har foreløpig begrenset det til å indikere totalspenning, blokkspenning på 3er+6er kassen og 11 er kassen, Amper inn / ut,  Ahr forbrukt, inklusiv indikasjon av antall Ahr overladet, og med automatisk nullstilling etter lading. I tillegg er der en tempsensor som for tiden benyttes til å måle utetemperatur.

Med et slikt instrument kan en også kontinuerlig kapasitetsteste batteripakken. Hver tomkjøring vil nemlig vise hvor mange Ahr som er forbrukt.

Instrumentet har to alarmnivåer som gir pulserende alarm om en celle er i ferd med å reversere, og kontinuerlig alarm når dette er et faktum.

Ved hjelp av dette instrumentet har jeg allerede oppdaget at det er meget dårlig praksis å kjøre bilen tom, og lade 10 min for å komme videre. Vi gjorde dette bevist for å teste ut systemet, og oppdaget at bilens ladelampe fungerte greit etter normal lading, men etter 10 min lading 2 ganger, lyste ikke lampen og bilen var ikke strømbegrenset til tross for at en celle hadde reversert.

Har tro på at Robometeret kan begrense, eller til og med forhindre batterihavari, og kommer til å bygge det inn i samtlige av mine elbiler.

Navnet??, Thunderteam mente det var passende, siden det var min ide å utvikle et slikt instrument.

Bilder følger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Hva er prisen på et slikt instrument, og hvor kan vi bestille det?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

#2
Hallo Boogie

Jeg skal til Tyskland i forbindelse med Rock am Ring om 2 uker, og kan ta med noen sett til dem som måtte være interreserte.

Pris for et sett ( framdeles prototype, da innkapsling enda ikke er opptimalisert ) bestående av innvendig display med norsk tekst og alarmenhet, 2 spenningsfølere, en tempsensor, en LEM strømsensor samt noen meter flatkabel for dataoverføring mellom enhetene er ca 300 Euro.

Trenger å vite hvilken type bil det skal brukes i da softvaren må endres bassert på antal blokker der er i bilen.

Har også lagt inn ny funksjon der Robometeret kan avbryte hurtiglading ved 145V. (Softvare justerbart selvfølgelig) Dette krever i så fall et bussrele koblet inn på samme flatkabel.

Det er nå også mulig å skru av alarmen, men den går på ved neste oppstart. Greit å ha dersom en har en sopihop batteripakke som har store spenningsavvik mellom halvdelene som måles. Ved montering av slike pakke bør en altså tilstrebe jevn fordeling av slike batterier for å unngå unødvendig alarm.

Forøvrig er boksen tiltenkt å være en passiv alarmkrets som kun gir alarm når noe er gale. Erfaringsmessig vil nok vi Elbilnerder bruke den aktivt under kjøring og lading for å lese av spennings og strøminformasjon.

Send PM innen en uke, så bestiller jeg det dere vil ha. Skal få lagt inn noen bilder av systemet så snart det er innkalibrert og viser rette ladenivået.

Bildet viser 2 spenningssensorer koblet til + og minus, samt "senteruttak" på ledning til 11 kassen, LEM sensor på kabel til 3er kassen, samt temperatursensor hengende på flatkabelen like ved vannstussene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#3
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mai 2009, klokken 06:38
Et "senteruttak" muliggjør alarm dersom en celle er i ferd med å reversere.

Sa du at man kan koble på flere spennings-uttak (da jeg var innom hos deg i helgen)?.
Hvis ja, ... er det da noe som krever videreutvikling eller bare flere koblinger på flatkabelen?

På PSA vil jeg tro det ville være best å måle pr. kasse så man vet hvilken kasse som har problemblokker. I alle fall på Berlingo/Partner med fire kasser ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Man kan koble på over 200 spenningsmålere på flatkabelen, men ideen er å holde det simpelt.

Dersom en får batterifeil, er det enkelt å finne fram til hvor feilen ligger uansett.

Hensikten med Robometeret er å gi varsel ved fare for reversering, slik at batterihavari enten unngås helt, eller begrenses til en celle.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg bestiller herved to stk. En til Partner, og en til P106.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Hallo Boogie

Godt valg. Du kommer til å trives med Robometeret. Kjørte nå bilen totalt ut i full forvissning om at jeg ikke reversererte celler. Da hadde den på forhånd blitt fulladet, og dermed var alle blokkene synkrone til siste elektron. Etter mye klattlading kan situasjonen være anderledes.

Når det gjelder Partneren hadde det vært kjekt om du spesifiserte hvor centerledningen skal kobles inn. Dette for å programere meteret rett. Blir det 10 batterier på en side, og 17 på andre siden, eller klarer du en jevnere fordeling?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Nei, det må nok bli 10 og 17 som blir fordelingen slik som du foreslår.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Baltor

Jeg henger meg på og bestiller en til Partneren.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

elektrolux

Den er grei.

Partner versjonen er ikke testet, men kan utvides med en ekstra spenningssensor, eller omprogrameres til bruk i Thinken din om det blir problemer med falske alarmer grunnet den store sjevdelingen Partnermonteringen betinger.

Alternativt kan du retunere den.

Forsøker også å få varsel om vannfylling etter 500 Ahr overlading. Muligheten er der, og det er kjekt å ha. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Er det mulig å justere følsomheten hvis det viser seg at den slår ut for tidlig?
Dette instrumentet er genialt, det vil fungere helt supert både i psa og Think. Hvis det ikke går bra med Partner er det sikkert enkelt å bli kvitt det.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

elektrolux

Måten det virker på er at spenningen fra spenningssensorene deles på antall blokker som måles, for så å sammenlignes.

Med relativt jevn fordeling av blokkene fungerer dette perfekt, men et så stort antal blokker som 17 på en side vil gi noe redusert følsomhet, som kan kompenseres noe for ved å forlange enda jevnere spenning mellom sensorene, på bekostning av faren for falsk alarm.

Nå er det første Robometeret testet på en helt ny 2008 batteripakke, og forskjellene i spenningene på de to halvdelene er egentlig aldri mer enn 0,02V fra fulladet til tomkjørte blokker. Alarmnivå 1 er satt til 0,05 volt, som betyr ca. 0,5V målt spenning, eller en celle som er i ferd med å reversere, mens full alarm kommer på ved 0.1 V utregnet, og 1 volt målt spenningsforskjell mellom sensorene. Det blir ganske nøyaktig en celle som har gitt opp.

Kan jo prøve å sette alarmnivåene på Partner versjonen til 0,04V og 0,08 volt utregnet, som gir 0,4 V og 0,8V på 10er siden, og 0,68 V og 1,36V på 17er siden. Dette blir kanskje det beste kompromisset.

Alternativet blir å sette på en tredje spenningssensor, og dele kassene opp i 10-11-6.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Er ikke helt sikker på at jeg har forstått det, men bør ikke alarmnivåene være de samme selv om det er flere blokker?
Det er jo viktig å oppdage den første cellen som gir opp uansett? Flertallet er nok ganske like, mens en av dem begynner å slite på et tidspunkt.

Robometeret er skikkelig Hi TEc :o

I Thinken har jeg gått motsatt vei og laget et Low Tec system, med målepunkter fra alle blokkene i en tett boks som ligger bak sammen med varseltrekanten. Disse punktene gir også mulighet til lading og rekondisjonering av enkeltblokker. Det jeg har oppdaget etter et par måneder med kontrollmålinger er følgende:

1)Det er lite vits i å måle uten last, men Think har heldigvis muligheten til å måle med last, nemlig med varmeapparatet.

2)Hvis bilen har blitt kjørt på samme måte og har kommet ned til samme nivå er ulikheten mellom blokkene helt nøyaktig den samme hver gang. Det er altså den samme blokken (og cellen) som går tom først hver gang.
(og den samme blokken som får juling hver eneste gang man kjører til spenningen begynner å falle)
Verdt å tenke på!

3)Det er forskjell på om bilen blir kjørt ned mot tom på en tur eller flere småturer over et par dager, dette tyder på at selvutladingen er ulik mellom blokkene og verdt å tenke på. En bør være mer forsiktig hvis bilen ikke er nyladet.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Elmo

#13
Sitat fra: Baltor på onsdag 27. mai 2009, klokken 23:05
Det er lite vits i å måle (batterispenningen) uten last, ....

Det kan jeg også skrive under på. Jeg har kjørt med PakTrakr på begge mine PSAer 4-5 måneder nå. To av blokkene på den ene bilen er litt suspekte. Suspekte fordi de ikke alltid oppfører seg likt fra en lading til den neste.
Men til saken. Uten belastning så er begge alltid helt OK - uansett rest-%. Gjerne til og med 0,1 volt høyere en andre blokker. Men ved pådrag over 20-30 amp har de store variasjoner. Ved 100 amp er det titt og ofte rundt 1 volt lavere enn resten og ved skikkelig pådrag har jeg sett dem helt nede i 4,0 volt ved over 80%.

PS: så lurer vel alle på hvorfor jeg ikke bytter dem ??? Dette er blokker som i følge test skulle være OK, men som har stått lenge siden de ble testet, og de forandrer seg hele tiden. Og det virkelig rare er at i starten hadde den ene blokken mere problemer enn den andre, men nå de siste par ukene har det vært omvendt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

I Elmo sin pakke kommer paktracr til sin rett. Blokker med redusert kapasitet, kan ved forsiktig tomkjøring bli cyclet opp, og få kapasitet på høyde med resten av pakken.

Robometeret ville mye lyd ved bruk i din pakke :D

At Robometeret er avansert kan jeg bekrefte. Det bruker en slagt canbus signal mellom sensorer og instrument, og dermed føres ingen farlige spenninger inn i kupeen. Det belaster heller ikke batteriene ved stillstand, og kun "mikromalt" når det er aktivt.

Det startes automatisk ved lading og kjøring, og trenger derfor ingen aktiv behandling fra fører. Og best av alt. Alarmen det gir, vil få enhver fører til å automatisk slakke av på strømmen, og dermed gjør nettop det føreren bør gjør ved batteriproblemer. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA