Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

mariowing


Sitat fra: Cobos på lørdag 04. april 2015, klokken 09:45
Kan det være den ruteplanleggeren er en del av big data, slik at dere heldige tidlige brukere nå driver å mater den algoritmen med realistiske rutedata? Med andre ord den blir bedre over tid?

Cobos

Hadde vært kult (og smart) så det får vi håpe! Og så får vi håpe at disse dataene også brukes i den "vanlige" navigasjonen til å beregne estimert ankomsttid for den er også en vits sånn som den er nå. Alt for pessimistisk, virker som den bruker 60 km/t på alle veier som ikke er motorvei...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Dennis

Noen som har hørt noe om hvorfor 250 km/t ikke er mulig med 6.2 slik det sto først?

Prøvde her om dagen med 6.2 og bilen sperrer enda på ca 215 km/t.
Er også andre på feks TMC forumet som har prøvd med samme resultat.

Sto i pressemeldingen om 6.2 at toppfart ble økt til 250 men ble senere fjernet fra pressemeldingen :/

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

ksandal

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 05. april 2015, klokken 16:53
Noen som har hørt noe om hvorfor 250 km/t ikke er mulig med 6.2 slik det sto først?

Prøvde her om dagen med 6.2 og bilen sperrer enda på ca 215 km/t.
Er også andre på feks TMC forumet som har prøvd med samme resultat.

Sto i pressemeldingen om 6.2 at toppfart ble økt til 250 men ble senere fjernet fra pressemeldingen :/

What??  Er den sperret på 215 ? Jeg skal på motorvei i Tyskland i sommer og går ikke bil i 250 da, skal jeg ha pengene tilbake, da bilen har en vesentlig mangel. Og jeg har ikke fått det jeg har betalt for i kontrakt. I bilens Specialist.nstår det at den skal gå 250km/t!!!

mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Dennis

Nei klarer ikke 250 enda selv etter 6.2. Er flere som har bekreftet det samme.

Regner med det har vært noe uforutsett så det kommer i neste oppdatering.

Håper også det er klart til sommeren for er ganske teit med en bil til den prisen og liksom 6-700hk. Men så har den ca samme toppfart som Ford Fiestaen til dama :P

250 er forsåvidt greit nok siden mange av de tyske bilene også er sperret på det.

stianrod

Når jeg trykker in park-knappen kommer ikke lengre håndtakene ut. For å få de ut må jeg trykke en gang til evt dobbeltrykke. En liten men god forbedring.  :)
Tesla Model S P85 2014

Cobos

Sitat fra: ksandal på tirsdag 07. april 2015, klokken 00:24
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 05. april 2015, klokken 16:53
Noen som har hørt noe om hvorfor 250 km/t ikke er mulig med 6.2 slik det sto først?

Prøvde her om dagen med 6.2 og bilen sperrer enda på ca 215 km/t.
Er også andre på feks TMC forumet som har prøvd med samme resultat.

Sto i pressemeldingen om 6.2 at toppfart ble økt til 250 men ble senere fjernet fra pressemeldingen :/

What??  Er den sperret på 215 ? Jeg skal på motorvei i Tyskland i sommer og går ikke bil i 250 da, skal jeg ha pengene tilbake, da bilen har en vesentlig mangel. Og jeg har ikke fått det jeg har betalt for i kontrakt. I bilens Specialist.nstår det at den skal gå 250km/t!!!
Jeg skal ikke argumentere mot at det er en mangel, men i praksis betyr det ingenting. Min erfaring i ca 160km/t på autobahn er at det spiser omtrent dobbel rated rekkevidde. Så mistenker over 210 er det rundt 100km rekkevidde totalt, så ikke veldig nyttig.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

twinpeaks

Sitat fra: ksandal på tirsdag 07. april 2015, klokken 00:24
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 05. april 2015, klokken 16:53
Noen som har hørt noe om hvorfor 250 km/t ikke er mulig med 6.2 slik det sto først?

Prøvde her om dagen med 6.2 og bilen sperrer enda på ca 215 km/t.
Er også andre på feks TMC forumet som har prøvd med samme resultat.

Sto i pressemeldingen om 6.2 at toppfart ble økt til 250 men ble senere fjernet fra pressemeldingen :/

What??  Er den sperret på 215 ? Jeg skal på motorvei i Tyskland i sommer og går ikke bil i 250 da, skal jeg ha pengene tilbake, da bilen har en vesentlig mangel. Og jeg har ikke fått det jeg har betalt for i kontrakt. I bilens Specialist.nstår det at den skal gå 250km/t!!!

Jeg tror at du kan gleder deg: De S85D som er utlevert i Tyskland klarer 250 km/t, så det skulle ikke være noe i veien for at din klarer det og  ;)

se her:
http://tff-forum.de/viewtopic.php?f=4&t=6479&start=20
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Muffinman

Sitat fra: stianrod på tirsdag 07. april 2015, klokken 01:28
Når jeg trykker in park-knappen kommer ikke lengre håndtakene ut. For å få de ut må jeg trykke en gang til evt dobbeltrykke. En liten men god forbedring.  :)
Yay! STOR forbedring. Slutt på å fikle med campermode hver gang man skal stoppe i fergekø og på nytt ombord i ferga. Ingen vits i å påføre håndtakene unødig slitasje, de ryker helt sikkert tidsnok likevel  :)

Øyvind.h

#174
Sitat fra: Cobos på tirsdag 07. april 2015, klokken 07:16
Sitat fra: ksandal på tirsdag 07. april 2015, klokken 00:24
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 05. april 2015, klokken 16:53
Noen som har hørt noe om hvorfor 250 km/t ikke er mulig med 6.2 slik det sto først?

Prøvde her om dagen med 6.2 og bilen sperrer enda på ca 215 km/t.
Er også andre på feks TMC forumet som har prøvd med samme resultat.

Sto i pressemeldingen om 6.2 at toppfart ble økt til 250 men ble senere fjernet fra pressemeldingen :/

What??  Er den sperret på 215 ? Jeg skal på motorvei i Tyskland i sommer og går ikke bil i 250 da, skal jeg ha pengene tilbake, da bilen har en vesentlig mangel. Og jeg har ikke fått det jeg har betalt for i kontrakt. I bilens Specialist.nstår det at den skal gå 250km/t!!!
Jeg skal ikke argumentere mot at det er en mangel, men i praksis betyr det ingenting. Min erfaring i ca 160km/t på autobahn er at det spiser omtrent dobbel rated rekkevidde. Så mistenker over 210 er det rundt 100km rekkevidde totalt, så ikke veldig nyttig.

Cobos
1. Bilen har ikke kapasitet til å holde 250km/t kontinuerlig. Vil ganske raskt presses nedover i hastighet pga varme. Vognkortet dokumenterer maksimal kontinuerlig effekt.
2. I 250km/t er vel rekkevidden som du påpeker rimelig ubrukelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: twinpeaks på tirsdag 07. april 2015, klokken 07:40
Sitat fra: ksandal på tirsdag 07. april 2015, klokken 00:24
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 05. april 2015, klokken 16:53
Noen som har hørt noe om hvorfor 250 km/t ikke er mulig med 6.2 slik det sto først?

Prøvde her om dagen med 6.2 og bilen sperrer enda på ca 215 km/t.
Er også andre på feks TMC forumet som har prøvd med samme resultat.

Sto i pressemeldingen om 6.2 at toppfart ble økt til 250 men ble senere fjernet fra pressemeldingen :/

What??  Er den sperret på 215 ? Jeg skal på motorvei i Tyskland i sommer og går ikke bil i 250 da, skal jeg ha pengene tilbake, da bilen har en vesentlig mangel. Og jeg har ikke fått det jeg har betalt for i kontrakt. I bilens Specialist.nstår det at den skal gå 250km/t!!!

Jeg tror at du kan gleder deg: De S85D som er utlevert i Tyskland klarer 250 km/t, så det skulle ikke være noe i veien for at din klarer det og  ;)

se her:
http://tff-forum.de/viewtopic.php?f=4&t=6479&start=20

P85D er bygd for dragracing/0-100; det er S85D som er konstruert for elektrisk høyfartscruising  ;) ;) ;)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ksandal

Men når kontrakten sier 250, må bilen gå i 250!

Kjøper du et hus og du skal få 250m2 og så oppdager du at hele peisestuen på 50m2 mangler? hva gjør du da? 
He he ...
minimalt problem for min del. men prinsipper og kontrakter må overholdes.
Har ikke vært over 130 med min... det er jo fra 0-60 den er gøyest :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

jazzwheel

Sitat fra: ksandal på tirsdag 07. april 2015, klokken 10:36
Kjøper du et hus og du skal få 250m2 og så oppdager du at hele peisestuen på 50m2 mangler? hva gjør du da? 

Spørsmålet er vel like mye hva kan du gjøre hvis de hele tiden lover at de siste 50kvm'ene kommer flyvende gjennom luften snart, men månedene går uten at det skjer.

aness

Har vært på påsketur og kan bekrefte at standard 85 heller ikke går i 225 km/t, men den passerer ihvertfall 200.

Andre observasjoner:

  • TACC går ikke høyere enn til 150
  • Detektorene for biler i blindsonen deaktiveres i ~140
  • 10-15m/s motvind gir en merkbar økning i strømforbruk
  • Ikonene for andre superladere enn der tesla mener en burde stoppe forsvinner fra kartet når man plotter inn en destinasjon

Av de der var det vel den siste som plaget meg mest, spesielt i kombinasjon med den nest siste..

Ellers er det ganske mye vindstøy i høye hastigheter, skal en nyte turen så vil jeg ikke anbefale hastigheter noe særlig over 160-170km/t.

Lynet

#179
Sitat fra: ksandal på tirsdag 07. april 2015, klokken 00:24
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 05. april 2015, klokken 16:53
Noen som har hørt noe om hvorfor 250 km/t ikke er mulig med 6.2 slik det sto først?

Prøvde her om dagen med 6.2 og bilen sperrer enda på ca 215 km/t.
Er også andre på feks TMC forumet som har prøvd med samme resultat.

Sto i pressemeldingen om 6.2 at toppfart ble økt til 250 men ble senere fjernet fra pressemeldingen :/

What??  Er den sperret på 215 ? Jeg skal på motorvei i Tyskland i sommer og går ikke bil i 250 da, skal jeg ha pengene tilbake, da bilen har en vesentlig mangel. Og jeg har ikke fått det jeg har betalt for i kontrakt. I bilens Specialist.nstår det at den skal gå 250km/t!!!

Du vil aldri greie å holde en Tesla med 85kWh batteri i mer enn ca 170km/t over tid. Alle har en kontinuerlig effekt på ca 70kW.

Se vedlagte grafer så ser dere hva høy fart innebærer...
Følgende data er lagt til grunn:
- frontareal og luftmotstand hentet fra Tesla
- virkningsgrad i drivlinje: 70% (inverter+motor+tannhjul)
- rullemotstand midt mellom B og C-dekk
- temperatur: +15
- lufttrykk: 1013hPa
- annet forbruk 1035W (lys osv.)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA