Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

Dennis

#30
Release notes

cirys1

Sitat fra: Muffinman på fredag 20. mars 2015, klokken 08:45
Prinsippet om et smart nettverk av hurtigladere som kommuniserer med bilen er helt klart genialt, selv om de erfarne elbilistene ikke får særlig bruk for det.

Det gagner nok meg som ny elbilist mer enn de erfarne, jeg har sett hvordan Bjørn driver og regner og regner på dette og det kan jeg trygt få slippe, ihvertfall visst man skal langt og ha optimale stopp..

Nå er vell ikke dette helt aktuelt i Norge ennå men slik funksjon som at den "reruturer" deg til en annen SC visst alle plassene er opptatt eller problemer med en SC så spiller det "ingen trille" om hvor mye erfaring man har... :)

Hyperstress

Mye goodies i denne updaten. 30s time-out fra standstill istedet for 3 eller 10s, eller hva det er nå, har jeg ikke hørt nevnt tidligere. En liten med gledelig forbedring :) Pin drop var også bra. Får håpe rutealternativer, og via-punkter blir mulig på neste update.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tor med Leifen

Ser ikke poenget med å gjøre følgeavstanden kortere. Avstand 7 gir knapt 3 sekunder i 90km/t i dag. Burde vært mulig å stille den lengre, ikke tvinge den kortere.

Hyperstress

Sitat fra: Tor med Leifen på fredag 27. mars 2015, klokken 23:42
Ser ikke poenget med å gjøre følgeavstanden kortere. Avstand 7 gir knapt 3 sekunder i 90km/t i dag. Burde vært mulig å stille den lengre, ikke tvinge den kortere.

Jeg også stusset på det, mener jeg målte 7 til 2,6s eller deromkring i motorveihastighet. Mulig de lar 7 være som den er, og strekker 6-1 nærmere bilen foran.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

frosken

Enig. Liker veldig godt TACC, men synes avstand 7 er ubehagelig nærme bilen foran. Spesielt når bilen "kjører selv".

Irriterende for den foran også å ha en helt i rompa i de hastighetene.

Skulle ønske at nivå 1 ble holdt der den er i dag og nivå 7 dobbelt så lang som i dag, med 2-6 spredt jevnt ut i mellom.

mr.rs4

Ja, mener og 7 er i minste laget og liten forskjell ned til 1, som er for nære bilen foran.
Forslaget til @Frosken er ikke så galt, håper Tesla ser det selv, og kommer med en oppdatering på det.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Amoss

Sitat fra: frosken på lørdag 28. mars 2015, klokken 01:10
Skulle ønske at nivå 1 ble holdt der den er i dag og nivå 7 dobbelt så lang som i dag, med 2-6 spredt jevnt ut i mellom.

Evnt. så må noen få Elon til å forstå at også denne skalaen må gå til 11 ;)
Model S 85D

ksandal

Når kommer auto park? det har jo til og med en liten golf??? men ikke luksus kjerra vår?
Kult og se at pek på kartet og naviger til kommer allerede nå... 3 dager etter jeg fant ut at den ikke hadde det :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Celter

Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 28. mars 2015, klokken 03:06
Ja, mener og 7 er i minste laget og liten forskjell ned til 1, som er for nære bilen foran.
Forslaget til @Frosken er ikke så galt, håper Tesla ser det selv, og kommer med en oppdatering på det.

Ikke helt enig. I går kjørte jeg 20 mil på E6 og syntes 7 var litt for langt etter bilen foran. Opplevde at biler kjørte inn i luken mellom.
Ellers må jeg si at TACC fungerer utmerket. Tror ikke jeg var nær noen av pedalene i over 10 mil.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Øyvind.h

Om 7 bare tilsvarer 2,6 sekunder er det nødt til å komme en oppdatering som tillater lengre avstand.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nortrahof

Dette med avstand til forankjørende kan sikkert ikke strekkes lenger ut om den skal være stabil og sikker?
Radaren har en viss avstand der den måler. Dessuten har den en viss utgangsvinkel (beam) på radarstrålen. Er bilen foran for langt unna, vil det lett oppstå forstyrrelser fra møtende trafikk/veikant der man kan oppnå "kengurueffekt" om bilens radar ikke låser på forankjørende bil men andre sterke ekko.
En smalere beam vil kunne falle ut i kurver og om bilen foran endrer posisjon i kjørefeltet.
Hvilken strålevinkel og range radaren på TMS har, vet jeg ikke men ville tro at dette er et kompromis som alt annet?
Har tidligere jobbet med førstegenerasjons radarmåling av skipstanker og vet hvor komplisert dette er.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Tuxedo

Siden elektronikken har en reaksjonstid tilnærmet null, kan man jo korte ned sikkerhetsavstanden i forhold til en menneskelig sjåfør.  Fordelen med mindre luke er jo at færre andre biler velger å legge seg imellom.  Ulempen er at kort avstand føles ubehagelig, men det er kanskje en vanesak.

Krishell

Det er ofte vi "Oslo folk" får høre at vi ligger alt for nærme bilen foran.  Men skulle man hatt 50 meter i mellom bilene så ville 2 biler tatt 100 meter med plass.. dessverre er det noen som har slike mellomrom i køer etc.. helt hjernedødt.. Det er slikt som starter de store køene om morningen :(  det samme gjelder ved lyskryss. Vi får ofte over bare 3-5 biler på enkle steder. I Frankrike ville de klart 20..  når det blir grønt, kjører alle.   
Er man vant til Oslo trafikken blir man lett frustrert over kjørestilen til folk på sør og Vestlandet...

Lynet

Lærte en gang i tiden 1001-1002-1003, altså at det skulle være 3 sekunder imellom.
Mener å huske at politiet deler ut bot på under 2 sekunder og tar kortet under 1 sekund.
1 sekund i 90km/h er 25 meter, 2 sekund 50 meter.......
Men Volvo har også under 3 sekunder på maks avstand.
Bør ikke biler med autopilot fritas for 3 sekunds regelen for å korte inn køene og få flere biler gjennom?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA