Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktbil fra Sandvika Bil AS var ikke "ny bil" (høyesterettsdom)

Startet av Thomas Parsli, torsdag 19. mars 2015, klokken 13:27

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Det måtte altså fire rettsinstanser til...

Konklusjonen er at en bil som har være registret i 5mnd og har gått 897km ikke kan selges som "ny" (hverken med eller uten hermetegn).

Det er verd å legge merke til den groteske forskjellen i de forskjellige rettsinstansene:

* Trondheim forliksråd: fraværsdom i kjøpers favør
* Sør-Trøndelag tingrett: Kjøper må betale selger 11.026,-  >:(
* Frostating lagmannsrett: Selger må betale kjøper 17.000,-
* Høyestesrett: Selger må betale kjøper 731.116,-


Siden dommen er enstemmig, er dette også en kraftig refs av både tingrett og lagmannsrett.

Sak på DinSide: http://www.dinside.no/933242/bilkjop-i-hoyesterett-kjopte-nybil-fikk-bruktbil
Dommen: https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2015-601-a?q=sandvika+bil

Jeg er overrasket hvis ikke Sandvika Bil AS slår seg konkurs i løpet av kort tid...
(Antar de ikke har forsikring som dekker denne )

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 19. mars 2015, klokken 13:27
Jeg er overrasket hvis ikke Sandvika Bil AS slår seg konkurs i løpet av kort tid...
(Antar de ikke har forsikring som dekker denne )

Regnskapstallene for 2013 sier mer enn dobling av omsetning fra 2012 og et greit overskudd, 2014-tall ikke tilgjengelig enda.

Tror eventuell negativ medieomtale grunnet saken vil ha mer å si for fremtidig drift og eventuellt navnebytte enn selve kronebeløpet.

Thomas Parsli

Det spørs om navnet (Sandvika Bil AS) med treff som denne på Google (http://www.budstikka.no/nyheter/bruktbilkjopet-ble-et-seks-maneder-langt-mareritt-for-gunn-og-tom-1.7803653) er verd 731.116,- å beholde.

Var jeg kjøper ville jeg vært ekstremt bekymret, kan man ta ut midlertidig begjæring i slike saker?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 19. mars 2015, klokken 13:27
Jeg er overrasket hvis ikke Sandvika Bil AS slår seg konkurs i løpet av kort tid...
(Antar de ikke har forsikring som dekker denne )

De gikk med over 3,3 mill. i overskudd i 2013 før skatt så jeg antar de har penger til å betale med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Burde være lovpålagt med praksissen til Mazda:
Bilens servicehefte med all service/rep er på data som eier ikke kan endre.
Km-manipulering er med det umulig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kent

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 19. mars 2015, klokken 18:54
Burde være lovpålagt med praksissen til Mazda:
Bilens servicehefte med all service/rep er på data som eier ikke kan endre.
Km-manipulering er med det umulig.

Men det forutsetter at alle servicene er tatt på merkeverksted.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Thomas Parsli

Komplett servicehistorikk (med "offisielle" stempler) kan man kjøpe på nett.

Den eneste måten å kontrollere en bil ordentlig er å kontakte verkstedene bilen har vært hos og sjekke km-stand ved flere servicer. Hvis bilen har hatt flere eiere kan man også kontakte eier og kontrollere detaljer (alder, km-stand og ev. skader).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ElbilOslo

Minner alle som vurderer å kjøpe elbil og styre langt unna Sandvika Bil ( sandvikabil.no , sandvikabil ). Dette er en gjeng svindlere. Ihht. kontrakt skulle min bil være en ny bil med en km. stand på 25km. Når jeg fikk bilen fant jeg fort ut at bilen hadde gått 2740 km! Mao. nesten 2000 km. lenger enn bilen som var i Høyesterett.

Jeg kjørte sak og etter 6 mnd. i rettssystemet fikk jeg en liten kompensasjon etter dom fra forliksrådet. De betalte naturlig nok ikke før jeg informerte om at saken kom til å bli sendt over til namsmannen. Nei, det var en kjedelig, langtekkelig og irriterende prosess jeg ikke unner noen. De kom også med en masse usanne påstander, jeg ble helt sjokkert over hvordan de sendte fra seg "feilaktig" informasjon. 

Hold dere langt unna.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA