Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tomt 12v batteri..... igjen

Startet av fws, tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:54

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: nr1rayner på fredag 14. juli 2017, klokken 18:53
Kan det ha noe med parkeringen å gjøre?
Jeg trykker "bestandig" P før jeg slår av, men man kan vel slå av mens bilen står i D,N eller R?
Nei, den går automatisk i P når du trykker stoppknappen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

nr1rayner

Forskjellen er hvordan den settes i P, eller, rettere sagt når. Setter man i P før bilen slås av burde den sekvensen være avsluttet, men gjør man det ikke må bilen selv velge P når man slår av.

Det er noe som henger seg opp, så 12v tappes noen ganger.
Så tenkte at det kan være her det henger seg opp.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kjell Leaf

Det er sikkert der omtalte tenningsrele, tviler på at det har noe med hvordan bilen blir satt i park. Set blir som å stopoe bilen med viskerne på, de går igså på plass når du trykker stopp.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

nr1rayner

Ja, det er sikkert tenningsreleet, og det er sikkert nettopp dette tenningsreleet som har tullet de 3 gangene bilen min har vært tom for 12v på drøye 2 år.
Når det skjer så sjeldent er det mest sannsynlig at det er noe som får det til å henge seg opp, ikke at det er noe feil med selve releet.

Selv om det kanskje høres likt ut, kan man ikke sammenligne girvalg og vindusviskere. Det går mest sannsynlig på forskjellige systemer og releer i bilen.
Viskere kan dog faktisk være en årsak, men å parkere bilen med de på og viskerne midt på ruta har jeg gjort så mange ganger så det ser jeg lite sannsynlig på min bil.
Med mindre det er noe feil med viskerne, går de tilbake til hvileposisjon og prosessen skal skrues av. Men det kan selvsagt være en feil der også.
Men hvordan det er med P-systemet er jeg ikke sikker på. Der skal det gå en bolt/hake i et hakk/hull for å låse "girkassen". Hvis den ikke treffer, og bilen står så flatt at den ikke triller kan det hende at dette systemet blir stående våkent til den faller på plass.
Som sagt setter jeg "bestandig" bilen i P selv, men noen unntak er det vel selvsagt. Så ser ikke bort i fra at det er en sammenheng her.

Regner med du ser forskjellen nå Kjell  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AtleCM

Hei hei, første innlegg her. Har bestilt meg ny gammel-Leaf som jeg får i neste uke. Kampanjetilbud jeg ikke kunne si nei til.

Uansett. Jeg har jo selvsagt ingen erfaring med dette problemet i Leaf, men kan dele andre erfaringer.

Jeg har en 2016 modell Vito på jobb. Denne har mye ekstra strømting montert, bl.a et landstrømopplegg. Jeg har en batterimonitor fra Victron på dashen. Denne viser at bilen lader startbatteriet med 14,noe volt en liten stund etter start, så slutter den å lade. Da ligger spenningen på ca 12,4V. Slik ligger den i timesvis, bortsett fra hver gang jeg kjører gjennom en tunnel  ;D
Jeg kan, som dere gjør med viskerene, starte ladingen ved å slå på kjørelysene. Da holder spenningen seg over 14V konstant.
Den begynner å lade en sjelden gang ellers også, men jeg har ikke klart å finne ut hva det skyldes ennå...

Så det er ikke bare Leaf som er sær på ladingen. Jeg skal snakke med noen som kan noe hos BOS etter ferien da dette er litt irriterende. Forbruksbatteriet kobles fra automatisk etter fire minutter ved 12,4V så da "ser" ikke bilen at det må lades. Jeg bruker mye strøm, så må stadig vekk slå på lysene under kjøring for at ikke instrumentene skal slå seg av.

elekTrond

Velkommen ombord. Vito er Vito ... Sier ikke mer. Men kan hende den går i øko-modus? :P Dynamoen er tross alt en parasittisk belastning som suger effekt fra veiva.  :laugh:
'13 Mjau

AtleCM

Takk takk.

Joda, antar at det er noe økonomi som har noe med saken å gjøre ja. Passer dårlig gjør det uansett.

Noen har vel regnet på at det er bedre å bytte batteriet en gang ekstra i løpet av bilens levetid enn å bruke noen liter ekstra bensin/diesel.
...eller å få noen ekstra meter ut av det store batteriet.

offpist

Jeg har vært igjennom 3 stk 12V batterier nå på 3 år og begynner bli mektig lei. I helgen måtte jeg kjøre og hente kona på jobb fordi bilen ikke ville starte igjen.
Det er helt åpenbart at DC-DC laderen ikke har optimale innnstillinger for lading av blybatterier.

Så nå skal jeg prøve med Lifepo4 som har innebygget blåtann. 12,8V er i grunn for lavt for lithium også men håpet er at den tiden laderen kjører på med 14,4V skal være nok til å toppe det opp. Med blåtann forbindelse blir det uansett lett å holde et øye med kapasiteten og forbruket.

Eneste bekymringen er at jeg ser BMS kutter lading på -10 grader, så hva skjer den dagen det er -25 grader? Kanskje kan isolering av batteriet være tilstrekkelig, så lenge bilen brukes hver dag. Og vi har jo også garasje.. så i realiteten burde det går greit.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Rio

Sitat fra: offpist på mandag 26. november 2018, klokken 07:02
Jeg har vært igjennom 3 stk 12V batterier nå på 3 år og begynner bli mektig lei. I helgen måtte jeg kjøre og hente kona på jobb fordi bilen ikke ville starte igjen.
Det er helt åpenbart at DC-DC laderen ikke har optimale innnstillinger for lading av blybatterier.

Så nå skal jeg prøve med Lifepo4 som har innebygget blåtann. 12,8V er i grunn for lavt for lithium også men håpet er at den tiden laderen kjører på med 14,4V skal være nok til å toppe det opp. Med blåtann forbindelse blir det uansett lett å holde et øye med kapasiteten og forbruket.

Eneste bekymringen er at jeg ser BMS kutter lading på -10 grader, så hva skjer den dagen det er -25 grader? Kanskje kan isolering av batteriet være tilstrekkelig, så lenge bilen brukes hver dag. Og vi har jo også garasje.. så i realiteten burde det går greit.



1) Det er sannsynligvis noe galt med tenningsreléet i bilen din.
2) Ja, ladespenningen i Leaf er for lav, men så blir batteriet heller ikke brukt slik det blir i en fossilbil.
3) I stedet for å drive på med et Li-batteri ville jeg are montert en intelligent 12 V-batterilader, og ladet batteriet litt en gang i måneden/uken.
4) Vi har to Leaf fra 2012. Byttet batteri på den eldste akkurat nå, for første gang.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Sitat fra: offpist på mandag 26. november 2018, klokken 07:02
Jeg har vært igjennom 3 stk 12V batterier nå på 3 år og begynner bli mektig lei. I helgen måtte jeg kjøre og hente kona på jobb fordi bilen ikke ville starte igjen.
Det er helt åpenbart at DC-DC laderen ikke har optimale innnstillinger for lading av blybatterier.

Så nå skal jeg prøve med Lifepo4 som har innebygget blåtann. 12,8V er i grunn for lavt for lithium også men håpet er at den tiden laderen kjører på med 14,4V skal være nok til å toppe det opp. Med blåtann forbindelse blir det uansett lett å holde et øye med kapasiteten og forbruket.

Eneste bekymringen er at jeg ser BMS kutter lading på -10 grader, så hva skjer den dagen det er -25 grader? Kanskje kan isolering av batteriet være tilstrekkelig, så lenge bilen brukes hver dag. Og vi har jo også garasje.. så i realiteten burde det går greit.
Min Leaf er fra midten av 2012, har originalt batteri og jeg har aldri hatt noen problemer med det.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

offpist

Ja, for det som skjer er at batteriet tømmes helt om bilen står lenge, som over ferier osv.
Og når jeg sier helt, da mener jeg helt ned til 0,0V omtrent.

Så her er det flere ting som glipper.. hvorfor kuttes ikke last når spenningen blir for lav?
Er det her at tenningsreléet henger på hele tiden?

For batteriet lades det, så lenge bilen brukes hele tiden.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Rio

Det er en velkjent feil i tenningsreléet på gamle Leaf at en av delene i tenningsreleet kan henge, og da kjører en datamasking (og sluker strøm).
Mange som har fått nytt på garanti.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: offpist på mandag 26. november 2018, klokken 15:11
Ja, for det som skjer er at batteriet tømmes helt om bilen står lenge, som over ferier osv.
Og når jeg sier helt, da mener jeg helt ned til 0,0V omtrent.

Har du ladekabelen i? Vår 2012 Leaf tømmer 12V batteriet på 8-10 dager om den står med ladekabelen i. Står den uten ladekabel i tappes ikke 12V batteriet. Så jeg passer alltid på å ta ut kabelen om vi ikke skal bruke den på en uke eller mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. november 2018, klokken 19:30
Sitat fra: offpist på mandag 26. november 2018, klokken 15:11
Ja, for det som skjer er at batteriet tømmes helt om bilen står lenge, som over ferier osv.
Og når jeg sier helt, da mener jeg helt ned til 0,0V omtrent.

Har du ladekabelen i? Vår 2012 Leaf tømmer 12V batteriet på 8-10 dager om den står med ladekabelen i. Står den uten ladekabel i tappes ikke 12V batteriet. Så jeg passer alltid på å ta ut kabelen om vi ikke skal bruke den på en uke eller mer.
Er ikke dette en gammel software-feil som ble rettet opp for flere år siden? Forutsetter selvfølgelig at bilen har blitt oppdatert da...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på mandag 26. november 2018, klokken 22:30
Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. november 2018, klokken 19:30
Sitat fra: offpist på mandag 26. november 2018, klokken 15:11
Ja, for det som skjer er at batteriet tømmes helt om bilen står lenge, som over ferier osv.
Og når jeg sier helt, da mener jeg helt ned til 0,0V omtrent.

Har du ladekabelen i? Vår 2012 Leaf tømmer 12V batteriet på 8-10 dager om den står med ladekabelen i. Står den uten ladekabel i tappes ikke 12V batteriet. Så jeg passer alltid på å ta ut kabelen om vi ikke skal bruke den på en uke eller mer.
Er ikke dette en gammel software-feil som ble rettet opp for flere år siden? Forutsetter selvfølgelig at bilen har blitt oppdatert da...

I følge forhandleren er bilen min oppdatert med siste versjon, men feilen er der fortsatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA