Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Golf GTE /hybrider: forbruk og batterirekkevidde - Er dette fremtidens løsning?

Startet av Ohm, mandag 16. mars 2015, klokken 21:57

« forrige - neste »

Ohm

Lest testen av Golf GTE, den hadde et forbruk som lå ganske høyt, og ikke lavere enn en vanlig gjerrig bensin/dieselmotor. Hvis man ser bort fra at det er gøy med en kjapp bil, tror jeg ikke dette er veien å gå for å få ned forbruket av fossilt brennstoff på verdensbasis.

Dessuten, de oppgitte kjørelengdene på batteri, er nok reelt ca halvparten av det som er oppgitt, slik som på de fleste andre elbiler.

Jeg skal ikke dømme denne bilen eller andre hybrider, men jeg er usikker på om dette er fremtiden, drasse rundt på batterier, bensintank og motor.

Jeg er i alle fall overbevist om at hybrider som ikke kan lades i kontakten er helt meningsløse.

Noen synspunkter? Eller er jeg for pessimistisk?
Til dere som har kjøpt GTE, dette er nok en knallfin og morsom bil. Men jeg tror forbruket gjennom året vil ligge omtrent som på en vanlig Golf, om ikke høyere.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

BadaBing

Hvordan forbruket er avhenger helt av kjøremønster og ladefrekvens. Har man stort sett langturer og/eller ikke gidder å lade, da er GTE helt feil bil. Kjører man mange småturer og er flink til å få ladet, kan forbruket av fossilt drivstoff bli skikkelig lavt. Ikke helt ned til null, men kanskje nesten.

dsound

Sitat fra: Ohm på mandag 16. mars 2015, klokken 21:57
Lest testen av Golf GTE, den hadde et forbruk som lå ganske høyt, og ikke lavere enn en vanlig gjerrig bensin/dieselmotor. Hvis man ser bort fra at det er gøy med en kjapp bil, tror jeg ikke dette er veien å gå for å få ned forbruket av fossilt brennstoff på verdensbasis.

Dessuten, de oppgitte kjørelengdene på batteri, er nok reelt ca halvparten av det som er oppgitt, slik som på de fleste andre elbiler.

Jeg skal ikke dømme denne bilen eller andre hybrider, men jeg er usikker på om dette er fremtiden, drasse rundt på batterier, bensintank og motor.

Jeg er i alle fall overbevist om at hybrider som ikke kan lades i kontakten er helt meningsløse.

Noen synspunkter? Eller er jeg for pessimistisk?
Til dere som har kjøpt GTE, dette er nok en knallfin og morsom bil. Men jeg tror forbruket gjennom året vil ligge omtrent som på en vanlig Golf, om ikke høyere.
Kjører Etron og ligger i snitt på 95 mil på 40 liter bensin. Så det er nok du som er litt pessemist :-)

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elpedros

#4
Sitat fra: Ohm på mandag 16. mars 2015, klokken 21:57
Noen synspunkter? Eller er jeg for pessimistisk?
Til dere som har kjøpt GTE, dette er nok en knallfin og morsom bil. Men jeg tror forbruket gjennom året vil ligge omtrent som på en vanlig Golf, om ikke høyere.

For meg var ikke forbruket avgjørende. Jeg forventer betydelig høyere forbruk enn oppgitt, men totalpakken er det vanskelig å slå. Den koster mindre enn tilsvarende utstyrt 1.4 TSI med DSG. Når man da i tillegg får de ekstra kreftene og muligheten for å kjøre på ren eldrift så var det en svært enkel avgjørelse å ta. Forbruket vil uansett være lavt i forhold til effekt.

Etter det jeg har skjønt har den også en bedre vektbalanse enn "normalutgaven" og oppleves som en større og "stødigere" bil å kjøre p.g.a den ekstra vekten.   

Oy!

Jeg er vel en av de som tenker forbruk først og fremst, da jeg har rett under 50km til jobb og kan lade også der.. Det er mulig jeg er veldig naiv, men den som lever får se. Jeg ser mye på forbrukstall på eGolf-forumene, og synes forbuket på eGolf virker "lovende" kontra eldriften på GTE. Så jeg håper på langt bedre forbruk enn 25km, mest mulig opp til 50km selvsagt. Ser at på kaldt vintervær vil det være vanskelig, men det er greit.

dsound

Sitat fra: Oy! på tirsdag 17. mars 2015, klokken 10:29
Jeg er vel en av de som tenker forbruk først og fremst, da jeg har rett under 50km til jobb og kan lade også der.. Det er mulig jeg er veldig naiv, men den som lever får se. Jeg ser mye på forbrukstall på eGolf-forumene, og synes forbuket på eGolf virker "lovende" kontra eldriften på GTE. Så jeg håper på langt bedre forbruk enn 25km, mest mulig opp til 50km selvsagt. Ser at på kaldt vintervær vil det være vanskelig, men det er greit.
Beste jeg har klart med Etron er 35 km i 10 minus

Oy!

35km i minus 10 er jo ikke værst.. hvis jeg klarer nært opp til 45km i de 3 andre årstidene så vil jeg være fornøyd!

torlie

Til dsound.

Hvordan fungerer det å lade batteriet med bruk av bensin? Har du testet denne funksjonen?

Dersom man f.eks ønsker å kjøre veldig aktivt på landeveien, kan man aktivere battery charge mens man kjører og hele tiden ha 204hk tilgjengelig?

Er klar over at det nok vil innebære et forbruk på godt over 1 liter på mila.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

magnusr

Tipper på at den bruker litt krefter akkurat i det du lader batteriet også. Så vet ikke helt om du da får total system ytelse hvis den lader samtidig.

dsound

Sitat fra: torlie på tirsdag 17. mars 2015, klokken 11:30
Til dsound.

Hvordan fungerer det å lade batteriet med bruk av bensin? Har du testet denne funksjonen?

Dersom man f.eks ønsker å kjøre veldig aktivt på landeveien, kan man aktivere battery charge mens man kjører og hele tiden ha 204hk tilgjengelig?

Er klar over at det nok vil innebære et forbruk på godt over 1 liter på mila.
Har prøvd og lade mens jeg kjører til 50 % av batteriet,brukte da ca 0.82 på mila.
Men tror ikke at du kan bruke 204 hk lenge, tror det er til noe som heter Boost effekt når du skal kjøre forbi noen. Min erfaring er at du bruker navi'en når du skal lengere enn 3 mil og da fordeler bilen selv bruken av batteriet. Lengste jeg har kjørt en vei er 25 mil og da mener jeg og huske at jeg lå på 0.40 på mila i auto hybrid modus og plotta in på navi'en hvor jeg skulle.

Ohm

Vi har en A2 i familien som brukes 6 km hver dag, 3 km 1 vei. Motorvarmer i begge ender, reelt forbruk er rundt 0,4 ltr/mil bensin. Riktignok 1.4 liters motor og manuelt gir, ikke 0 til 100 på 7 sek.. Bilen er fra 2001. Men dog, den er svært billig i drift. Forbruket er målt siden bilen var ny ved alltid fylle full tank og nullstille trippteller. ( litt sært ja)

GTE eller etron: Man har høyere ytelse, men ikke noe lavere forbruk. Etter 14 000 km i eGolf, er jeg temmelig sikker på at elrekkevidden ikke er 50 km. Hvis du har webasto, vil nok rekkevidden øke elektrisk, men da vil det reele forbruke bli høyere. Viktig å måle hvor mye man fyller i forhold til kjørt distanse. Forbruksmåleren i bilen er ikke nøyaktig. Den tar feks ikke med webastoen i kalkylene sin.

Overbevist om at pluggin hybridene er kule kjappe biler, men man bør være realistisk i forhold til forbruk.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Fairlane

Sitat fra: Ohm på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:11
Vi har en A2 i familien som brukes 6 km hver dag, 3 km 1 vei. Motorvarmer i begge ender, reelt forbruk er rundt 0,4 ltr/mil bensin. Riktignok 1.4 liters motor og manuelt gir, ikke 0 til 100 på 7 sek.. Bilen er fra 2001. Men dog, den er svært billig i drift. Forbruket er målt siden bilen var ny ved alltid fylle full tank og nullstille trippteller. ( litt sært ja)

GTE eller etron: Man har høyere ytelse, men ikke noe lavere forbruk. Etter 14 000 km i eGolf, er jeg temmelig sikker på at elrekkevidden ikke er 50 km. Hvis du har webasto, vil nok rekkevidden øke elektrisk, men da vil det reele forbruke bli høyere. Viktig å måle hvor mye man fyller i forhold til kjørt distanse. Forbruksmåleren i bilen er ikke nøyaktig. Den tar feks ikke med webastoen i kalkylene sin.

Overbevist om at pluggin hybridene er kule kjappe biler, men man bør være realistisk i forhold til forbruk.


Nå er det ikke nødvendigvis slik at de som kjøper GTE/E-Tron skal ha lavest mulig forbruk, men for svært mange vil den kunne være meget økonomisk i bruk, spesielt for de med kort vei til jobb og lademuligheter. Samtidig får man en bil med GTI ressurser når man har behov for det. Når prisen man betaler ikke er noe høyere enn en vanlig 1,4 TSI med samme utstyrspakke, så er det et innlysende valg for mange. GTE får jo stort sett veldig gode skussmål i bilpressen også, mange mener det er den beste Golfen som produseres i dag. Jeg gleder meg veldig og har forventinger om et forbruk som ligger tett opptil det jeg har i dag med min 1.4 TSI, hvis jeg ikke bryr meg om å lade daglig. Det lever jeg veldig godt med på en bil med slike ressurser. Å Sammenligne med en A2 blir jo ganske farfetched. Du snakker om en bil som gjør unna 0-100 på rundt 7 sekunder, eller dobbelt så fort som en A2....som fint bør kunne gå på under 0,4 l/mil med samme bruksmønster som du beskriver..

anorway

Det er riktig som Fairlane sier. GTE passer perfekt for de som skal "bruke den riktig".

Jeg for min del vurderte e-golf, men valget fallt på GTE.

Jeg bruker den mest til og fra jobb,  cirka 7 km hver vei. Men jeg er også avhengig av å kunne kjøre lengre distanser en gang I blant. 
vi har også fått oppført ladestasjoner på våre garasjeplasser. Så jeg vil kun bruke strøm til og fra jobb.

Ohm

Sitat fra: Fairlane på onsdag 18. mars 2015, klokken 13:38
Sitat fra: Ohm på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:11
Vi har en A2 i familien som brukes 6 km hver dag, 3 km 1 vei. Motorvarmer i begge ender, reelt forbruk er rundt 0,4 ltr/mil bensin. Riktignok 1.4 liters motor og manuelt gir, ikke 0 til 100 på 7 sek.. Bilen er fra 2001. Men dog, den er svært billig i drift. Forbruket er målt siden bilen var ny ved alltid fylle full tank og nullstille trippteller. ( litt sært ja)

GTE eller etron: Man har høyere ytelse, men ikke noe lavere forbruk. Etter 14 000 km i eGolf, er jeg temmelig sikker på at elrekkevidden ikke er 50 km. Hvis du har webasto, vil nok rekkevidden øke elektrisk, men da vil det reele forbruke bli høyere. Viktig å måle hvor mye man fyller i forhold til kjørt distanse. Forbruksmåleren i bilen er ikke nøyaktig. Den tar feks ikke med webastoen i kalkylene sin.

Overbevist om at pluggin hybridene er kule kjappe biler, men man bør være realistisk i forhold til forbruk.


Nå er det ikke nødvendigvis slik at de som kjøper GTE/E-Tron skal ha lavest mulig forbruk, men for svært mange vil den kunne være meget økonomisk i bruk, spesielt for de med kort vei til jobb og lademuligheter. Samtidig får man en bil med GTI ressurser når man har behov for det. Når prisen man betaler ikke er noe høyere enn en vanlig 1,4 TSI med samme utstyrspakke, så er det et innlysende valg for mange. GTE får jo stort sett veldig gode skussmål i bilpressen også, mange mener det er den beste Golfen som produseres i dag. Jeg gleder meg veldig og har forventinger om et forbruk som ligger tett opptil det jeg har i dag med min 1.4 TSI, hvis jeg ikke bryr meg om å lade daglig. Det lever jeg veldig godt med på en bil med slike ressurser. Å Sammenligne med en A2 blir jo ganske farfetched. Du snakker om en bil som gjør unna 0-100 på rundt 7 sekunder, eller dobbelt så fort som en A2....som fint bør kunne gå på under 0,4 l/mil med samme bruksmønster som du beskriver..
Jeg sammenlignet den ikke med A2 annet enn på forbruk. Mitt poeng er at plugginhybridene bruker en del drivstoff, men ytelsene er jo noe helt annet. Bakgrunnen for mine synspunkter går nok mest på forundringen over at de ikke vil / klarer å lage en bil som bruker vesentlig mindre drivstoff enn en gammel A2. Men jeg tror Gte er en knallbil og mye golf for pengene. Fremtidens løsning med tanke på utslipp ligger nok i rene batteribiler, dessverre. Men inntil noen andre enn Tesla lager elbil med skikkelig rekkevidde, er nok dette en mellomløsning. PS vurderer Gte selv..
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA