Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 19. januar 2016, klokken 11:43
Er du fremdeles der at det akkurat hos deg, fungerer det helt anderledes?
Hvis det var en spesiell prosedyre de med 32A kan benytte som ingen andre kan, så burde den vært beskrevet et sted?
Vi har så langt ikke funnet noe som ikke fungerer likt, bare forskjell i hastighet.
Så det skal altså finnes en veskeoppvarming som bare fungerer på 32A?
Og som ikke viser igjen på batteritemperaturen?
Forstår jeg deg rett?

Nei, du forstår meg ikke rett. Jeg sier at 0,33kWh (20 minutt x 1kW) med varmetråder, IKKE kan være nok for å senke forbruket med 5 kWh/100km. Du sier det ikke finnes annen varming av batteripakken og jeg sier at det ikke kan stemme.

LMOR

OK, da forstår jeg.
Men jeg har jo vist at du kan få den besparelsen bare med å varme opp kupeen før de første 15km.
Det er ikke god nok forklaring for deg?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

I tillegg til input til diskusjonen rundt 32A vs 12A vs 6A, så var det også et mål å finne ut om det er noen forskjell på ny og gammel software.
En av de tingene vi vet er at varmepumpen når brukes (når den kan) under oppvarming av kupeen. Effekten har vi ikke målt.

Men det var en mulig annen ting som kommentert rundt Svar #308 fra Sungrazer. Denne kurven har samme mønster som min i #309, men i #310 med ny software forsvant de 2/3 toppene i mellom start og slutt som har vært på alle kurver (også om sommeren).
Er det tilfeldig, eller er programmet endret, og i så fall hva?

Oppdatering:
Her er mer konkret hva som skjer med dagens software:
- 3 timer før avreise starter "programmet", og status i app oppdateres
- Så varmes batteriene i ca 20-30min direkte fra nettet. App status oppdateres ikke, og heller ikke etter den er ferdig
- Så skjer det "noe" som trekker strøm fra batteriet. MERK at dette også skjer om sommeren!
- Ca 2 timer før avreise er % kommet under 97%, og bilen starter derfor å lade. Da oppdateres også appen, og den oppdateres som normalt under lading.
- De siste 2 punktene gjentas 2-3 ganger.
- Ca 30 min før avreise lades det opp igjen samtidig med at kupeen varmes.

Dette "noe" viste også på 32A, men ikke med ny software. Vi har ikke en kurve for 12A med ny software, tror jeg.

Tar med en illustrativ kurve for å vise hva jeg mener:
Første topp er batterivarming
Andre er lading etter "noe" forbruk
Tredje er topping av batteritemp
Fjerde er lading etter "noe" forbruk, inkl litt topping av batteritemp
Siste som ikke er med er satt sammen av lading, topping og kupeevarming.

Hva er dette "noe"? Som altså også skjer om sommeren der alt er over +10 grader (merk også at dette "noe" ikke endrer batteritemp). Dette "noe" trekker ca 1-2kWh i løpet av sine "luker" i løpet av totalt 3 timer.
Og hvis de har fjernet det i ny software, hvorfor?

Beckern

Sitat fra: LMOR på tirsdag 19. januar 2016, klokken 10:19

Beckern, tror ikke helt du forstår spørsmålet mitt, men la det ligge. Jeg er enig i det du skriver, men spørsmålet var hva som er nedre grense for forbruk uten kupévarme på de første 15km, gitt optimal temperatur i starten, med -15 ute.
Jeg ser jeg missforsto og tror jeg forstår spørsmålet nå selv om jeg ikke forstår en puck av det over :)
Jeg heller sterkt til at vi ikke vil se noe særlig høyere forbruk enn om sommeren dersom batteripakken er varm.
Jeg hadde forbruk i Oslo i går med lett nedatstigende vei som lenge lå under 10 i eco pro. Det var sant nok ikke mer en 8 - 10 minus men likevel. Poenget er at jeg startet etter kontinuerlig lading i 5 timer og garasje på 18 grader. Batteriet var med andre ord fullt kondisjonert slik det burde vært. Hver gang jeg forlater garasjen og ut i kulda  er jeg overrasket over det lave forbruket.

LMOR

Sitat fra: Beckern på tirsdag 19. januar 2016, klokken 17:34
Sitat fra: LMOR på tirsdag 19. januar 2016, klokken 10:19

Beckern, tror ikke helt du forstår spørsmålet mitt, men la det ligge. Jeg er enig i det du skriver, men spørsmålet var hva som er nedre grense for forbruk uten kupévarme på de første 15km, gitt optimal temperatur i starten, med -15 ute.
Jeg ser jeg missforsto og tror jeg forstår spørsmålet nå selv om jeg ikke forstår en puck av det over :)
Jeg heller sterkt til at vi ikke vil se noe særlig høyere forbruk enn om sommeren dersom batteripakken er varm.
Jeg hadde forbruk i Oslo i går med lett nedatstigende vei som lenge lå under 10 i eco pro. Det var sant nok ikke mer en 8 - 10 minus men likevel. Poenget er at jeg startet etter kontinuerlig lading i 5 timer og garasje på 18 grader. Batteriet var med andre ord fullt kondisjonert slik det burde vært. Hver gang jeg forlater garasjen og ut i kulda  er jeg overrasket over det lave forbruket.
Da er vi enige, og 16 er ikke laveste mulig gjennomsnitt ved -15 grader. Gitt kondisjonert batteri, så er det kupevarming som stjeler mest energi om vinteren. Jeg ser stor forskjell på om det er overskyet, eller om solen steker på bilen. Batteriet varmes ikke raskt nok av solen, men kupeen gjør det.

02jan

Kjørte inn ny starttid etter den første runden, ca 60 minutter. Økte temperatur fra +5 til +9.( Ny starttid ink klimatisering styrt i fra app.)

startet i bil parkert ute i -20, var nede  i -26.5 på rute og oppe i ca -16. Bildet ankomstbilde er tatt inne i PHus. Antar snitt -20.
Batteritemperatur ved ankomst = +7.

Snitt forbruk idag 1.7 . Kjører samme faste tur på 1.2 med samme kjørestil under optimale forhold.

Edit:lagt ved vedlegg.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Så bra at "custom programmet" fungerte ift høyere batteritemp  :)
Da har jeg et nytt forslag til i morgen:
Akkurat samme timing som i dag, men begge med klimatisering. Da vil du kanskje få +10 i batteritemp OG 100% SOC. (men ikke bli sint hvis siste del ikke varmer kupeen, fordi bilen blir litt irritert av og til, men jeg tror det skal gå)
Det er også mindre styr, fordi du slipper å endre på klimatiseringsknappen

02jan

Kjører samme prosedyre som i morges. SoC 100% er estimert til 04:50.
Starttid settes til 07:00. Med klima.

Forbedret på at start tid nr 2 med klima ikke varmer kupe. Har hatt problemer med å "tvangskjøre" klima etter godtbefindende denne vinter, har ikke funnet ut om det er styrt av timer eller en temp sensor.

LMOR

Sitat fra: 02jan på tirsdag 19. januar 2016, klokken 19:31
Kjører samme prosedyre som i morges. SoC 100% er estimert til 04:50.
Starttid settes til 07:00. Med klima.
Forbedret på at start tid nr 2 med klima ikke varmer kupe. Har hatt problemer med å "tvangskjøre" klima etter godtbefindende denne vinter, har ikke funnet ut om det er styrt av timer eller en temp sensor.
Det som hadde vært uhyre interessant etter at du sjekker batteritemp, SOC og om bilen er varm 08:00, er ...

1 dag:  at du kler på deg og kjører på ECO PRO+

hva er da gjennomsnittet?

2 dag:  at du så ofte som mulig slipper opp og regenererer ned til 0-10, og så aksellerer maks forsvarlig.

Hva er da batteritemp når du kommer frem, og gjennomsnitt?

02jan

Kjørte nr1

-14 ved start, nede i -20 på tur opp til -10. Kjørte som vanlig.
Fikk ikke høyere batteritemp en +4, ankomst +3.
Antar snitt temp på kjøring -13
Kjører dette Strekk på 1.25 ved normal sommertemperaturer

Får ikke lastet opp bilde fra tlf
Kjørte nå 1.24, snitthastighet 60 km/t

LMOR

Sitat fra: 02jan på onsdag 20. januar 2016, klokken 16:52
Kjørte nr1

-14 ved start, nede i -20 på tur opp til -10. Kjørte som vanlig.
Fikk ikke høyere batteritemp en +4, ankomst +3.
Antar snitt temp på kjøring -13
Kjører dette Strekk på 1.25 ved normal sommertemperaturer

Får ikke lastet opp bilde fra tlf
Kjørte nå 1.24, snitthastighet 60 km/t
Skal spandere et eller annet som passer en dag vi treffes 02jan, for nå slapp jeg å lide meg gjennom dette eksperimentet  ;)
Tenker vi kan lukke saken som gjelder om det er batteritemp eller kupevarme som betyr mest for forbruket!
Lite sannsynlig at du kan kjøre på 0,75 hvis batteriet i tillegg hadde holdt +25 grader.

Nr.2 vi kunne "bevise" at det er kun passiv varming av batteriet under kjøring, men da slipper du å fryse mens du kjører, og det bør helst ikke være for glatt på veien...

Sungrazer

I dag kom jeg ut fra jobb til varme -8 grader og en bil som stod til prekondisjonering på forhåndsbestemt tid 3 timer før ved bruk av standardkladd. Varmepumpen duret og gikk og det var fin og lun temperatur i kupé. Digg.

Batteritemperatur +5 grader. Vi har før vist at med standardkladd og forvarming i mange flere minus med standardkladd så får vi +10 grader på batteriet.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20195.msg445174.html#msg445174

Den eneste(?) konklusjonen jeg kan trekke av dette er at varmepumpen henter varme fra batteriet for å varme kupé, og at varmepumpen ikke varmer batteriet.

2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

Batteriet varmes som moonbuggy allerede skrev i Svar #2 i denne tråden, kun av varmetrådene, når du ikke kjører...
Det er relativt mange målinger og real life data som bekrefter det. Jeg har ikke sett en eneste ting som skulle tyde på noe annet.

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på onsdag 20. januar 2016, klokken 19:15
Batteriet varmes som moonbuggy allerede skrev i Svar #2 i denne tråden, kun av varmetrådene...

Øhm, har ikke dette hele tiden vært et av kjernepunktene i hele greia? :)  Om varmepumpekretsen også brukes til å _varme_ batteriet.

Uansett - jeg har gjort meg ferdig med testing og spekulering på prekondisjonering for en god stund nå. :)
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 20. januar 2016, klokken 19:24
Sitat fra: LMOR på onsdag 20. januar 2016, klokken 19:15
Batteriet varmes som moonbuggy allerede skrev i Svar #2 i denne tråden, kun av varmetrådene...
Øhm, har ikke dette hele tiden vært et av kjernepunktene i hele greia? :)  Om varmepumpekretsen også brukes til å _varme_ batteriet.
Uansett - jeg har gjort meg ferdig med testing og spekulering på prekondisjonering for en god stund nå. :)
Ikke misforstå. Jeg setter pris på at du slår en spiker til i kista!
Det er vel bare 1 person her inne som har ment noe annet på lenge? Og kanskje noen som blir usikre pga at det.
Allerede i Svar #37 blir det vel påpekt at noen her inne liker å redusere troverdigheten i det vi måtte komme frem til, så denne tråden fortsetter vel med 500 innlegg til, selv om det innimellom står beskrevet hvordan det faktisk virker.
Det du dokumenterte nå Sungrazer, skrev jeg i Svar #287. Kan håpe at en nordmann er mer troverdig enn en tysker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA