Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

LMOR

Da har du ikke lest hele tråden Beckern  ;)
For både jeg, bromm og moonbuggy er enige om at vi ville hatt nærmere en optimal temperatur stort sett alltid.
Og jeg er selfølgelig enig med deg at dette ikke er svart hvitt, og det regner jeg med bromm er også.
I noen tilfeller MÅ batteriet varmes først, eller innimellom, men ikke alltid. Og algoritmen for det tror jeg hverken jeg, Sungazer eller Ferry klarer å måle oss frem til.
Vil jo påstå at min måling i #365 også viser en udokumentert forvarmning, samt at jeg gjenskapte Sungazer's måling på 12A.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sungrazer

Sitat fra: Beckern på mandag 18. januar 2016, klokken 13:59
Som moonbuggy er jeg av den oppfatning at batteriet burde vert varmere ved avgang.

Skulle gjerne hatt en "winter mode" knapp på batterivarming, ja. Batteriet var +10 ved avgang i morges, og av ulike årsaker (som at jeg glemte husnøkkelen i ytterdøra) måtte jeg snu og kjøre tilbake etter å ha kjørt 2 mil. Det gjorde at jeg måtte legge inn en 10 minutters hurtiglading på Lillestrøm. Da jeg sjekket batteritemperatur før lading var den +8 grader. Jeg husket ikke på å sjekke etter lading.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på mandag 18. januar 2016, klokken 14:28
Som moonbuggy er jeg av den oppfatning at batteriet burde vert varmere ved avgang.
Skulle gjerne hatt en "winter mode" knapp på batterivarming, ja. Batteriet var +10 ved avgang i morges, og av ulike årsaker (som at jeg glemte husnøkkelen i ytterdøra) måtte jeg snu og kjøre tilbake etter å ha kjørt 2 mil. Det gjorde at jeg måtte legge inn en 10 minutters hurtiglading på Lillestrøm. Da jeg sjekket batteritemperatur før lading var den +8 grader. Jeg husket ikke på å sjekke etter lading.
Som jeg skrev i rådene, har jeg med litt røff kjøring kombinert med hurtiglading klart å få temperaturen vesentlig opp, f.eks. opp i +30 grader ved en utetemperatur på +8 uten bruk av garasje el.l. Så de som mener den temperaturen egentlig viser noe annet må forklare det, og det viser også at det burde være mulig å heve temperaturen til +20/25 ved forvarming. Det er mine penger, og det å la direkte forvarming stå på i 90 minutt+ er en enda dårligere bruk av pengene, og som i tillegg bare får temperaturen opp på +10.
MEN, nå er vi over på hva vi ønsker oss. Ikke hvordan det vi har skal brukes.

LMOR

Og som nå, som det snør tett, og det primære er å smelte snøen, så er dirkete varming via app mest effektivt  ;D

bromm

Det snakkes som vanlig om batteritemp, ser jeg. At denne burde vært varmere enn +10 (winter mode-knapp nevnes), og at det ville ha vært så mye bedre...

Som vanlig er det ingen som underbygger dette med hva det faktisk ville ha betydd for forbruket med varmere batteri enn +10... (ja altså avlest varme, ja - dere vet, den verdien som ingen egentlig vet hva er). Det at temperaturen er på vei opp (eller ned), og hvilken hastighet denne økningen (eller reduksjonen) har (deltaverdier/stigningstall), har nok like stor betydning for det endelige forbruket. Jeg har prøvd å forklare det tidligere, men det er altså punktet hvor "temperaturendringen snur" som er viktigst for forbruket totalt sett. Dvs. hvor mange kilometer frem på turen vil kulden påvirke massen i batteripakken tilstrekkelig til at tempen snur - og på hvilken temperatur skjer dette, uten at det blir for varmt i pakken (som jo ihvertfall ikke er bra!). Dessuten så betyr ikke +10 at batteripakken er +10, for dette er trolig en slags kjernetemperatur, og da kan pakken være en god del varmere (eller kaldere) ut mot overflatene, avhengig av vilken retning temperaturendringen har. Å hevde at det ville vært bedre med varmere batteri enn +10 grader er derfor ikke galt, men det er heller ikke sikkert at det er rett ? Fasiten tror jeg faktisk BMW vet best, som tross alt har testet dette thermal management systemet world-wide med ActivE, i flere år før i3 ble lansert.

For min egen del er jeg faktisk overrasket over at forbruket kan holdes helt nede på 17-tallet i minus 14-18 grader. Jeg tror ikke det er noe mer å gå på, skal jeg være helt ærlig (motargumenter mottas med takk). Og da jeg forlot garasjen i #250(s17) så var min batteritemp +4 grader, men helt åpenbart raskt stigende - slik at den motvirket kuldepåvirkningen maksimalt, og at selvvarmingen fra batteriet selv kom inn tidsnok. Jeg tror ikke at man kan forvarme seg til noe mindre forbruk enn dette, selv om pakken hadde vært varmere på start. For det er rett og slett ikke realistisk å tro på at man kan klare mer enn 11-12 mil i slik kulde.

bromm

Jeg glemte å nevne at jeg er uenig med deg også. I enda større grad.
Selvfølgelig kan du være uenig, og det har du full rett til å være. Men det står lite om hva du er uenig med meg i. Du kan jo prøve å forklare det. I enda større grad, kanskje ;)

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 18. januar 2016, klokken 16:02
Det snakkes som vanlig om batteritemp, ser jeg. At denne burde vært varmere enn +10 (winter mode-knapp nevnes), og at det ville ha vært så mye bedre...
....
For det er rett og slett ikke realistisk å tro på at man kan klare mer enn 11-12 mil i slik kulde.
Det er en interessant utvikling i denne tråden synes jeg på veldig mange måter, og mener ikke det negativt.
Men du er jo i starten veldig opptatt av at temperaturen skal være +25, og senest for noen dager siden sier du at du fremdeles ikke tror at +10 er riktig måling av batteritemperaturen.
Men OK, vi har andre som er bedre på dette enn meg, så en av dere kan forklare meg hvorfor ikke bilen skal kunne ha samme forbruk som når det er +16 (som er optimal utetemperatur), hvis batteriet og kjølesystemet hadde holdt +20-25 grader, og vi ikke varmet opp kupeen (ECO PRO+).
(da gitt bare veier og at vi ser bort fra økt luftmotstand osv).

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 18. januar 2016, klokken 17:00
Men du er jo i starten veldig opptatt av at temperaturen skal være +25, og senest for noen dager siden sier du at du fremdeles ikke tror at +10 er riktig måling av batteritemperaturen.
Her forklarer du jo langt på vei begge deler - før og etter komma. Jeg tror fortsatt at batteripakken vil yte bedre hvis den er høyere enn +10 grader. Men samtidig så har jeg alltid vært skeptisk til den avlesningen av temperaturen (Batterientemp), og derfor blir det feil å se seg helt blind på denne avlesningen. Hvis det er kjernetemperatur som avleses, så kan godt "yttertemperaturen" være 10-15 grader varmere ELLER kaldere.

For å si det på en litt enklere måte: det er en grunn til at vi tar ut kalkunen fra 180 graders ovn, når kjernetemperaturen er mellom 68 og 72 grader - slik at vi unngår at den blir for mye stekt og brent på utsiden ;)

LMOR

Jeg forstår da dessverre ikke hva du mener rundt dette, men det får så være.
Men har du da en forklaring på min avlesning på 30 grader, med +8 som utetemperatur. Var det da også varmere inni steken?
Det er også det høyeste jeg har målt, og selv i kontinuerlig oppoverbakke etter den målingen var batteriet kjølt ned igjen til neste måling.

Sungrazer

Men OK, vi har andre som er bedre på dette enn meg, så en av dere kan forklare meg hvorfor ikke bilen skal kunne ha samme forbruk som når det er +16 (som er optimal utetemperatur), hvis batteriet og kjølesystemet hadde holdt +20-25 grader, og vi ikke varmet opp kupeen (ECO PRO+).

Fordi avgitt varme til omgivelsene øker og som igjen minker effektiviteten til batteriet?

http://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på mandag 18. januar 2016, klokken 17:21

Fordi avgitt varme til omgivelsene øker og som igjen minker effektiviteten til batteriet?

http://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures
Joda, men altså gitt at vi klarer å holde temperaturen på 20-25 grader, uansett vil det jo på en kort tur ha stor effekt å starte med 25 grader, fordi det altså tar ca 1 time å kjøle ned 1 grad. Så hvis en kjører 15km til jobb, uten å varme kupeen, hvorfor skulle ikke forbruket ha vært ca 12?
Det får bli et nytt prosjekt en gang. Det burde være mulig å få opp temperaturen i batteriet opp til 20 grader, selv om det er -15 ute.

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 18. januar 2016, klokken 17:20
Men har du da en forklaring på min avlesning på 30 grader, med +8 som utetemperatur. Var det da også varmere inni steken?
Ja, for da kan kjøleanlegget forlengst ha begynt med jobben for å "ta ned temperaturen". Så da kan alt ha vært snudd på hodet, ved at det var varmest "inni steken", og kanskje 10-15 grader på utsiden. Dette er ikke vanskeligere enn som så - men hvis man leser av den yndede batterientemp, så må man også forstå tregheten og dynamikken rundt denne "ensidige" målingen.

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 18. januar 2016, klokken 18:30
Sitat fra: LMOR på mandag 18. januar 2016, klokken 17:20
Ja, for da kan kjøleanlegget forlengst ha begynt med jobben for å "ta ned temperaturen". Så da kan alt ha vært snudd på hodet, ved at det var varmest "inni steken", og kanskje 10-15 grader på utsiden. Dette er ikke vanskeligere enn som så - men hvis man leser av den yndede batterientemp, så må man også forstå tregheten og dynamikken rundt denne "ensidige" målingen.
OK, det er en teori, men det rimer litt dårlig med de som kjører 30 minutt og har samme temperatur, for da vil i følge din teori temperaturen gå opp. Det rimer også dårlig med de målingene jeg har gjort, der temperaturen øker gradvis (jevnt) opp til 10, og så går umiddelbart gradvis ned igjen med ca 1 grad per time, når forvarming slutter. Hvis din teori skulle vært riktig, skulle den da først gått et stykke til opp, før den snudde.

Oppdatering: Men nå skjønte jeg endelig hva du mener når du skriver at det som er viktig er hva som skjer etterpå, om den er på vei opp eller ned! (Men tviler altså på at du har rett som det står over)

02jan

Ladet i natt med redusert (orginal lader).

SoC = 100% ca kl 02:00

Startid satt til 08:00 inkludert
Utetemp = -16.
Batteritemperatur kl 08 = +5.

Etter 10 timer parkert i +10, og 28km kjøring i -13 ,batteritemperatur = +7.

Snittforbruk 56 km (t/r) normalvarme&kjøring = 1.7

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Sitat fra: 02jan på mandag 18. januar 2016, klokken 19:26
Batteritemperatur kl 08 = +5.
"Problemet" er at batteriet forsøkes varmet til +10 fra 05:00. Når en så kommer til kupevarmingen i så kaldt vær, så har du ikke nok strømstyrke på 9A til å ta igjen tapt varme og samtidig varme kupeen.

1. Du kan forsøke å sette avreisetiden til 30 minutt før du skal dra.

2. Et annet litt mer strevsomt alternativ er å sette, men som du kan teste, er å sette en avreisetid uten kupevarme til 06:45, så setter du en ny avreisetid 07:00 (når du står opp), til 08:00, med kupevarme.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA