Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

LMOR

Dette viser vel utfordringen (tatt fra dokumentet over). De skriver kjøling, men de mener også heating, se under figuren.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Også tatt fra samme dokument:

At a very low ambient temperature or cell temperature and with a connected charging cable, the heating is automatically activated if required in order to warm up the battery cells. This way the otherwise restricted performance is improved considerably at very low temperatures and the range can be increased.

Ingenting som tyder på at de ikke forstår at batteriet også må varmes ved behov. Og hvis dette kan skje automatisk, så kan jeg ikke forstå at det ikke aktiveres ved pre-conditioning når bilen faktisk forstår at den skal ut på tur... og mine målinger viser at noe skjer. Ingen har så langt kommet med en god forklaring på hvorfor forbruket er lavere totalt sett hvis du forvarmer bare kupeen...

Merk at hvordan dette faktisk fungerer, er avhengig om en har setevarme, cold water..., varmepumpe osv... Artikkelen sier ingenting om det, selv om dette er tilleggsutstyr i de fleste land utenom Norge...

f.eks.: If the customer orders optional equipment 494 (Seat heating) for driver and front passenger, his I01 also has heating for the high-voltage battery.

bromm

Vet ikke hvor du fant den illustrasjonen, LMOR - men det der er faktisk det som gjelder for REx  :o

Her er de som gjelder for BEV med heatpump. Som dere ser så er det 3 modes: heating, mixed og cooling. Avhengig om det er heating eller mixed, så reverseres kretsen gjennom condenseren (1) og evaporatoren for kupé (10). I tillegg så mates også batteripakken i mixed mode, noe som bety at denne reguleres både opp og ned i temperatur. Under cooling så er varmepumpedelen helt frakoblet - kun AC i drift. Som jeg har prøvd å forklare flere ganger, så er det helt klart at batteriet vil få varme fra systemet helt til ønsket driftstemperatur er oppnådd, og samtidig avkjøles hvis det blir for varmt (ellers hadde ikke dette mixed mode hatt noen hensikt, slik som jeg ser det):

LMOR

Godt vi to er enige i hver fall bromm. Tror mye blandes sammen her. Jeg fant figuren i innlegget til moonbuggy, men poenget mitt var mer å få frem hvordan de blander heating og cooling i tekst og figurer. Ikke godt å vite hva som er hva, og det er også forskjell på om det er med og uten heatpump og med og uten 494.

Tror i hvert fall ikke artikkelen som denne tråden startet med hadde kontroll på alt dette :-)

I Norge er alt som er mulig å oppdrive som kan hjelpe oss i kaldt vær standard på i3. Det er det ikke på steder som knapt har snø. Og det ville være direkte flaut for BMW hvis oppvarming som starter automatisk når det er kaldt ute, eller kjøling som starter automatisk når det er for varmt, ikke skal bli skrudd på når en faktisk velger pre-condition fra appen.

AndesiteSilver_i3

Sitat fra: LMOR på onsdag 18. mars 2015, klokken 23:01
Og det ville være direkte flaut for BMW hvis oppvarming som starter automatisk når det er kaldt ute, eller kjøling som starter automatisk når det er for varmt, ikke skal bli skrudd på når en faktisk velger pre-condition fra appen.
Greit nok det men vi/jeg er vel forsatt ikke sikker på om dette faktisk er sånn det virker
så jeg synes denne tråden er meget interesang da dette er noe jeg selv ikke har mulighet til å finne ut av.

Jeg også håper (og tror/trodde) at at batteriet blir forvarmet ved pre-con uten at bilen er koblet til 220 men hadde vært veldig kjekt om det kunne "bevises" fra en eller annen dokumentasjon.
- - - - - - - - -

moonbuggy

Personlig er jeg ganske uenig med brooms konklusjoner over. Mixed mode sier seg selv, kjøling i en del, varme i en annen. Varme/varme er ikke mulig p.g.a. routingen gjennom ventilene.

Under er en fin test og analyse av li-ons batteri i forskjellige temperaturer og hvilke tap som gjør seg gjeldene. Riktignok for PHEV, men prinsippene er helt de samme. I test - oppsettet er brukt et 10 kwt li-on batteri.
Verdt å lese igjennom for forståelse av hvilke fenomener som gjør seg gjeldende.
Utgangstemperaturene for batteritestene var 20, 0 og -7 grader Celcius.

http://www.autonomie.net/docs/6%20-%20Papers/CIL/evaluation_of_cold_temperature.pdf

moonbuggy

http://ecec.mne.psu.edu/Pubs/ACTA%202013.pdf

En annen studie om heating i cold temperatures. Også effekten av internal heating p.g.a. økt intern motstand.

moonbuggy

Inntil videre så stoler jeg på informasjonen gitt av BMW i3 spesialist i denne:
http://bmwi3.blogspot.no/2015/03/bmw-i3-understanding-how.html

Batteriet har stor masse og tar tid å varme opp med de tross alt beskjedne varmetrådene som finnes i pakka.

Så strategien min, med støpselet i om vinteren:

1. Sette avgangstid uansett om den er usikker, gjerne før jeg tror jeg skal avgårde og gjerne flere ganger om nødvendig,  for å sikre at batteriet er oppvarmet.
2. Aldri hurtiglade med kald bil om vinteren. Det er temmelig ødeleggende for batteripakken. (ref. studiene over)

moonbuggy

Denne kommentaren under artikkelen er ganske interessant:

Great info Tom but I must contest one point. I think preconditioning the battery only requires a departure time to be set, enabling preconditioning is not required. Why do I think this? Because I've monitored battery temperature using the service menu and it reaches the same temperature with or without enable preconditioning set. And I can see the characteristic pre-warming spikes in my house consumption monitor whether or not preconditioning is enabled. It seems to me that the enable preconditioning is just referring to the cabin temperature.

Looking at the battery temperature from the service menu, mine consistently warms to +10 C (ambient 0 to +6 C) which presumably corresponds to a battery temperature in the +25 to +40 C range. I'm still surprised there is such a big impact on range if the battery (quite a large thermal mass) can be prewarmed to +25 C, particularly for the single journey scenario.

I såfall er det bare å stille inn avgangtid uten klimatisering i god tid, eller flere ganger, for å holde batteriet varmt. Når man vet man skal kjøre, så velger man klimatisering direkte. Da er man sikret varmt batteri med minimal ekstra energibruk.

bromm

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 19. mars 2015, klokken 13:54
Personlig er jeg ganske uenig med brooms konklusjoner over. Mixed mode sier seg selv, kjøling i en del, varme i en annen. Varme/varme er ikke mulig p.g.a. routingen gjennom ventilene.
Det er helt greit at du ikke er enig med meg - men samtidig har du nå lagt lista ganske klart og definert for deg selv. Du sier at man ikke kan ha varme/varme, og det er jeg helt enig i, fordi jeg vet at varmevekslingen skjer på grunn av forskjellen på de "to sidene" i varmepumpa. Men du sier ingenting om hva som er kaldt og hva som er varmt...!? Går grensen mellom varmt og kaldt på 0 grader, eller er vi oppe i 20 grader.... Selv så opplever jeg at det begynner å bli nødvendig med AC når det begynner å bli ca. 18-19 grader med uteluft - er da grensen ca. 18 grader ? Hvis det er riktig så ligger jo dette midt i det ønskede området for temperatur i batteripakken... Så "kjøling" kan altså bety opptil 20 grader varmere enn -2 grader ?!? Jeg bare spør, for nå er det faktisk din oppgave å definere kjøling og varme, "moonbuggy"  :P

bromm

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 19. mars 2015, klokken 14:43
Inntil videre så stoler jeg på informasjonen gitt av BMW i3 spesialist i denne:
http://bmwi3.blogspot.no/2015/03/bmw-i3-understanding-how.html
Rettelse: Han du refererer til er en "BMW i3 REx"-spesialist. Def finnes nesten ikke BEV med heatpump i USA !!!

moonbuggy

Broom:
Det er solgt massevis av BEVs i USA og mange med varmepumpe. Å tro at en BMW i3 spesialist ikke skal kjenne til mulighetene i systemet,  virker urimelig. I tillegg ville vedkommende fort blitt "arrestert" gjennom kommentarspaltene. Flere 10 tusen leser bloggen til Tom Moloughney .

http://insideevs.com/bmw-i3-bevrex-production-breakdown-us-bmw-i8/

Ser du på denne linken så ser du at i juni 2014 så ble det produsert
"And the gist of it is that 629 REx and 443 BEVs (US versions) were built in the month of June. We feel confident in this stat, which you won't find anywhere else."

Ellers så er det ikke min "oppgave" å definere noe som helst. Jeg forholder meg til det BMW selv opplyser, og hva som fremgår av manualene, ihvertfall inntil "sikre" kilder gir motsatt informasjon. (I motsetning til andre som forkaster dette)

moonbuggy

broom:
https://transportevolved.com/2013/12/30/bmw-north-america-quietly-releases-bmw-i3-price-list/

Interestingly too, U.S. BMW i3s come with a heat pump-based heating system as standard. In Europe, it's only available as an optional extra, with a less-efficient resistive heater being the standard instead.

Som sagt det selges langt flere BEVs i USA enn i Norge, og i USA har ALLE heatpump.

Husk også på at han som gir svarene til Tom Moloughney er  BMW's top electric vehicle technical services manager in the US.

LMOR

Litt morsomt moonbuggy at du argumenterer med at batteriene ikke varmes, og at det ikke har noen stor effekt, for så å klippe inn en kommentar om at den faktisk varmer batteriene "uansett" og at det har stor effekt...

For meg spiller det ingen rolle hvordan det skjer. Jeg startet hele denne diskusjonen basert på at det "eksperten" sa ikke kunne stemme baser på egne erfaringer og målinger.

Du sier også at du ikke må hurtiglade med kalde batterier. Ikke vet jeg hvordan jeg kommer meg til en hurtiglader uten at batteriene blir varme, men hvis det skjer, passer bilen selv på at batteriet varmes før hurtiglading startes.

Synd at det kommer såpass mye info som ikke stemmer, i en tråd som folk etterpå søker opp.

02jan

Enig med observasjonene til Bromm og Lmor her.

Det eneste jeg  "manglet" da jeg fikk bilen , var en måler for batteritemperatur.

Siden dette ikke er informasjon ,som sjåføren skal henge seg opp i ,forventer jeg at programvaren i bilen håndterer evt. Utfordringer med kalde batteri og hurtiglading. Dvs for kaldt , redusere ladefarten.

Observerte på lørdag, da jeg hadde en tur på 22 mil - hvor jeg prøvde å toppe batteriet fra 65% - 100% , hvor jeg kun fikk på ca 4 kwT på 20 minutter og avbrøt Ladingen. For så lade fra 30% baterikapasitet , og fikk 4kwt på 5 minutter. Begge hurdigladingene var DC 50 kw.

Har ikke før denne diskusjonen prøvd tidsinstilt avreise setting. Har kun trykke på precond via app eller tilvalgsknappen på nøkkel. Trykker 1 gang 30 min før avreise hvis over -5 , og to runder med precond hvis kaldere ( 1 time før start).  Antar at forvarmingen har gitt bilen ekstra rekkevidde - gikk greit å kjøre 100 km i -19 grader i vinter ( nittedal-Asker-nittedal, med 3 i bilen og 19 grader på klima).

Har nå 1.45 kwT pr. Mil i snitt, 15.000 km, stort sett i venstrefila på ring 3 og E18.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA