Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger veiledning - er ny elbil eiger

Startet av MaritaT, mandag 16. mars 2015, klokken 13:02

« forrige - neste »

MaritaT

Har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med, som ny elbil eiger er det mye å sette seg inn i. (har kjøpt brukt Nissan Leaf 2012 modell)

- Ved hurtiglading, må jeg ha egen kontakt eller er dette på ladestasjonene?

- Er GoCharge en pålitelig betalingsmetode på ladestasjonen (det står dette som et alternativ), eller er jeg nødt til å bestille ladekort fra grønn kontakt?

- Ang. ladekort fra grønn kontakt, har det stor betydning om jeg bestiller for nissan leaf med enkel eller dobbeltlader? Jeg vet nemling ikke hvilken jeg trenger

- Må jeg bestille bombrikke eller trengs ikke dette? Jeg har bestilt medlemskap i elbilforeningen, der står det at jeg mottar en eller annen brikke i velkomstpakken.. Er dette bombrikke eller hva brukes den til?

- Hvilke tiltak kan jeg gjøre for å kjøre lengst mulig på batteriet? Jeg må kjøre et stykke etter å ha hentet bilen, så min første tur blir en tur på rundt 4-5 timer

- Ved hurtiglading, er det enkelt å se hvilken lader man skal bruke? Jeg har aldri sett en ladestasjon før!

- Kom over en artikkel der det sto at man ikke burde lade batteriet til mer en 80% for å øke batteriets levetid, stemmer dette og trenger man en timer til dette eller kan man instille at den ikke skal lade mer enn dette som standard?

Alle andre tips, ting jeg må tenke på og generell informasjon tas i mot med stor takknemlighet!!

E_S

1. På hurtigladere sitter kabel/kontakt fast i laderen, så du trenger ikke noe selv.

2. Min erfaring er at brikke er mer stabilt enn SMS-løsninger. Nå har jo Elbilforeningen kommet med en ladebrikke som kan knyttes opp mot de fleste leverandørene. Har man tilgang til Fortum og Grønn Kontakt er man greit dekket de fleste steder.

3. Man må ha bombrikke. Bare å ringe "ditt" bomselskap og bestille brikke og si det er til en elbil, så blir det registrert riktig. Brikken du får fra Elbilforeningen er en RFID-brikke til ladestasjoner.

4. Viktigste etter min erfaring er å ikke kjøre alt for fort. Forskjellen fra 80-90 til 100-110 er ganske drastisk på strømforbruket. Ellers er det jo vanlig økonomisk, myk kjøring. En 4-5-timers kjøretur i landeveisfart går ikke uten lading uansett. :)

5. Det er lett å se. Det er bare en kontakt som passer og den passer bare en vei, så det er umulig å gjøre det feil. Din bil bruker Chademo-kontakt, en stor og rund. Det er den store kontakten under lokket foran.

6. Det stemmer at man for lengst mulig levetid bør gjøre det. Det er litt omdiskutert hvor mye det faktisk har å si, men jeg gjør det i hvert fall slik. På 2013 og nyere kan man programmere dette på skjermen i bilen, men noen andre her vet sikkert hvordan man gjør det på en 2012-modell.

Ellers er jeg godt fornøyd med min bil og har konstatert at jeg i praksis "aldri" kjører fossilbilen lenger hvis jeg kan unngå det. :)
:)

emil

#2
Sitat fra: MaritaT på mandag 16. mars 2015, klokken 13:02
- Ved hurtiglading, må jeg ha egen kontakt eller er dette på ladestasjonene?

Hurtigladere har egen kabel på ladestasjonen. Men det kan være lurt å investere i en Type2-Type1 ladekabel for å lade (saktelade) fra Type2 ladestolper der det kun finnes dette og ikke vanlig schuko/husholdningskontakt.

Sitat
- Er GoCharge en pålitelig betalingsmetode på ladestasjonen (det står dette som et alternativ), eller er jeg nødt til å bestille ladekort fra grønn kontakt?

Bestill ladebrikke/kort fra GrønnKontakt og Fortum med en gang. Da blir ladingene rimeligere når du bare trenger litt påfyll. For fullading (80%) fra omtrent tomt batteri er prisforskjellen mindre. RFID-brikkene vil også alltid fungere, mens det kan være problemer med GoCharge og SMS-betaling.

Sitat
- Ang. ladekort fra grønn kontakt, har det stor betydning om jeg bestiller for nissan leaf med enkel eller dobbeltlader? Jeg vet nemling ikke hvilken jeg trenger

Du har enkeltlader, men det har ingenting å si for de skal vistnok fakturere etter effktuttaket. Dette gjelder saktelading og for å bruke det så trenger du den nevnte kabelen over. Hurtiglading priser pr minutt uavhengig av effekt/forbruk.

Sitat- Må jeg bestille bombrikke eller trengs ikke dette? Jeg har bestilt medlemskap i elbilforeningen, der står det at jeg mottar en eller annen brikke i velkomstpakken.. Er dette bombrikke eller hva brukes den til?

Du må bestille bombrikke, ta kontakt med et tilfeldig bomselskap og få brikke. Mulig at du må betale 200kr i depositum for brikken. Uten bombrikke må du krangle med alle bomselskapene du passerer for å få kreditert fakturaene som kommer.

Sitat- Hvilke tiltak kan jeg gjøre for å kjøre lengst mulig på batteriet? Jeg må kjøre et stykke etter å ha hentet bilen, så min første tur blir en tur på rundt 4-5 timer

Sørg for korrekt dekktrykk (legg på ca 10% til noe rundt 2.9 bar). Begrens bruk av varmeapparat. Hold jevn fart. Legg deg gjerne i 80km/t på motorvei der det er flere felt i samme retning. Radio/lysbruk påvirker ikke rekkevidden.

Sitat
- Ved hurtiglading, er det enkelt å se hvilken lader man skal bruke? Jeg har aldri sett en ladestasjon før!

Er bare en kontakt som passer inn, pleier å være merket med "CHAdeMO". Det er den store kontakten foran under det sorte lokket. Enkelte CHAdeMO kontakter kan være litt vanskelige å få ordentlig på plass eller løs. Ikke bruk makt.

Sitat
- Kom over en artikkel der det sto at man ikke burde lade batteriet til mer en 80% for å øke batteriets levetid, stemmer dette og trenger man en timer til dette eller kan man instille at den ikke skal lade mer enn dette som standard?

Lad til 100% hvis du trenger rekkevidden, men ikke lad til 100% og la bilen stå dagesvis. Bruk eventuellt timer-funksjonen for lading for å ha bilen fulladet når du skal kjøre avgårde hver morgen. Ikke la ekstreme ladevaner påvirke bruken, la bilbruken påvirke ladebehovet.

Sitat
Alle andre tips, ting jeg må tenke på og generell informasjon tas i mot med stor takknemlighet!!

Masse tips her på forumet ellers.

sølv-pilen

- Ved Hurtiglading CHAdeMO, tgrenger du ingen ledning: her finnes kontakt på ladestasjonen.

- Du kan velge. det dyreste alternativet er GoCharge app eller SMS. Ser du for deg at du kommer til å lade ofte, er brikke langt bedre (og muligens mer økonomisk også) Er vele bare 50 kr for en brikke?

- Tipper det er helt uvesentlig om du velger 3,3 eller 6,6 kW lader. Forskjellen er vel om hvorvidt du kan ta i bruk 6,6 kW lading på der du har ekstra kabel og mulighet for å koble denne på laderen (Flexilading) - kjør Dobbeltlading så er du sikker :)

- Bombrikke fåes hos ett bomselskap og er nødvendig for at du skal kunne kjøre gratis gjennom bomstasjoner.

- slå av varme, kjør rolig, unngå rask akselerasjon og kjør øko mode (ikke om jeg tror det har så mye å si når du har skrudd av varme og kjører forsiktig uansett.) regn 1,5 til 2 timers kjøring før du må ha ladepauser.

- http://www.abb.no/product/no/9AAC172658.aspx?country=NO de har som regel ett lite skur rundt seg som det står Ladestasjon på.

- Fra råd her på forumet, ikke tenk på det. Lad opp bilen og bruk den som en bil.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA