Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norstart har nye hjemmesider

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 09. mai 2009, klokken 23:52

« forrige - neste »

Ken

Hei Oven, takk for at du gidder å lage en wiki for oss alle, jeg har rettet opp en stavefeil allerede i dag! Vet ikke om den blir lagret.

Think deler utenom merkevareverksteder under Agder Elbilforenings sider. Bla ned litt.

Vannfylling prosedyr har jeg skrevet og redigert flere ganger og er brukbar. Den har jeg ikke en lenke til. Må sendes som pm.

Stå på!

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Kanskje vi nå skulle hatt en egen tråd i forumet for hvordan bruke Wiki'en ?
Ken kom meg i forkjøpet på Thinkdeler.

Et par ting jeg ikke forstår - enda.
1) Når jeg fulgte Think-dele linken din ser jeg dem og kan komme opp til hoved-Think., men vannfyllingen finner jeg ikke uten direkte linken du sendte.
2) hvordan oppretter man nye temaer _
3) antar man må logge inn for å skrive ? Hvor hvordan?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

oven

Sitat fra: Ken på søndag 24. mai 2009, klokken 22:44
Hei Oven, takk for at du gidder å lage en wiki for oss alle, jeg har rettet opp en stavefeil allerede i dag! Vet ikke om den blir lagret.

Jeg vil da anta det :) Det er ikke nødvendig å registrere seg for å bidra, men hvis du gjør det, så får du noen fordeler. Det blir da mulig å følge med på endringer, få opp liste over egne bidrag, etc.

Sitat fra: Ken på søndag 24. mai 2009, klokken 22:44
Think deler utenom merkevareverksteder under Agder Elbilforenings sider. Bla ned litt.

Jeg finner det ikke. Kan det være at dette er noe man må være innlogget for å se?

Sitat fra: Ken på søndag 24. mai 2009, klokken 22:44
Vannfylling prosedyr har jeg skrevet og redigert flere ganger og er brukbar. Den har jeg ikke en lenke til. Må sendes som pm.

OK, hvis du sender den til meg så kan jeg legge den ut på wikien :)
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

oven

Sitat fra: Elmo på søndag 24. mai 2009, klokken 22:56
Kanskje vi nå skulle hatt en egen tråd i forumet for hvordan bruke Wiki'en ?

Ikke dumt. La oss ta diskusjonen her: http://parat24.com/forum/index.php?topic=2039.0
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Ken

Vannfyllingskjema sendt på E-post til deg.

Agder Elbilforening sider som del av det gamle formet.
http://parat24.com/forum/index.php?topic=652.0

Vår egen hjemmesiden www.elbilagder.org må ha passord for å se dokumenter

Kan hvem som helst gå inn og begynne og endre på ting? Blir ikke info ødelagt av elbilfiendlige tullinger?

De er vi som samler dette info etter våre erfaringer og jeg synes at redigeringsrettigheter bør begrenses til medlemmer.

Til alle som luerer på hva som har skjedd med "Dokumenter" under elbil.no hjemmesiden.

De ha hatt noe endringer og lenken finnes ikke lenger. Heldigvis skrev jeg inn  /dokumenter rett etter og voila

http://parat24.com/dokumenter/

Under Think finner vi den greie verkstedsboka kopiert av vår danske venn nylig.

Info om SAFT blokker finnes ikke lenger. Jeg har noen filer liggendes på data.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 00:03
Info om SAFT blokker finnes ikke lenger. Jeg har noen filer liggendes på data.

Jeg har Saft dokumentene, og alle andre dokumenter som lå på gamlesidene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

oven

2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Boogie

Hva har egentlig skjedd med forumet og miløet vårt?

Joda, vi har fått et nytt forum/nye hjemmesider, men disse har ikke tatt av og har liten aktivitet.
Det samme kan sies om vårt gamle forum som fremdeles lever, men det er knapt noe liv her.
I det siste er det kun Ken, Elektrolux, Elmo og meg selv som legger inn kommentarer og innlegg.

Dette pleide å være et veldig levende forum hvor det enkelte dager var problemer med å følge med på alt.
Nå er det knapt noen innlegg i det hele tatt! Skremmende.

Har vi løst alle problemer? Jeg tror ikke det.
Jeg stiller meg spørsmålet om det virkelig var så lett å punktere vårt forum?
Noe av styrken i vårt elbil miljø har nettopp vært åpenhet og vilje/evne til deling av informasjon.
Vi har (og jeg håper at vi fremdeles har) et veldig levende elbilmiljø, men tror helt klart at vi er inne i en endringsfase.
Da blir kansje Elbilwiki viktigere å få på plass enn noen gang...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Jeg for min del forstår ikke det nye forumet.

Ser ut som om en må logge seg inn på hver enkel diskusjon. Virker tungvint, og jeg foretrekker å holde meg her; så lenge det varer.

For min del håper jeg vi får tilbake det gamle miljøet.

De små "vennegruppene" det nye forumet legger opp til, har vi via E-mail i tilfelle rottefelle. :-\
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: Boogie på torsdag 25. juni 2009, klokken 07:24
Hva har egentlig skjedd med forumet og miløet vårt? I det siste er det kun Ken, Elektrolux, Elmo og meg selv som legger inn kommentarer og innlegg.
:
:
Da blir kanskje Elbilwiki viktigere å få på plass enn noen gang...

Nja, jeg har også vært innom og kommentert litt her og der både på det nye og det gamle forumet.  Jeg er enig i at det nye forumet er uoversiktlig da vi har minst 3 ulike måter/steder å forholde oss til for å diskutere ett emne, f.eks. Think classic, som av ulike årsaker opptar meg for tiden  ::)

1) Think-gruppa
2) Mekke-forumet
3) Det nye forumet

Og så har man egen blogg, hovedbloggen, samt dette forumet. Forvirrende. Hvor skal man søke, hvor skal man poste innlegg?

Heldigvis har noen tatt tak i wiki'en og den begynner å bli rimelig bra - så hvis du har noe informasjon du vil dele med oss andre så ta en tur inn her:

http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Hovedside

Og det er faktisk endel aktivitet på wikien. ;D  Sjekk linken "Siste endringer" på forsiden.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Jeg sitter også igjen som et lite spørsmålstegn når det gjelder dette. Jeg har tenkt litt på det, og tror det beste for miljøet hadde vært å kaste mesteparten av all den fancy funksjonaliteten langt avgårde. De nye sidene er penere, men akk så mye mer rotete. "Bloatware" er det noe som heter (http://en.wikipedia.org/wiki/Bloatware) og de nye sidene kommer desverre under den kategorien. Der er "alt mulig", og det blir for lett å miste oversikten.

Den store styrken til de gamle sidene var enkelheten. Med untak av at det etterhvert ble mange ulike forum å forholde seg til så var det bare en ting man trengte å forholde seg til, nemlig det å delta i diskusjoner. Den "Facebook-wannabee" varianten vi har nå tror jeg kommer til å dø ut. Historien viser at alle slike nettsamfunn er mer eller mindre forbigående fenomener. Folk går rett og slett lei.

Sammenlign det gjerne med TV: Man gidder kanskje å se på alle disse reality-seriene en stund, men så blir man drittlei og kutter det ut. Nyhetene, derimot, kan man se hver kveld, og man blir "aldri" lei. Slik tror jeg (desverre) det blir med de nye sidene også. De omfavner alt for mye rart, og når det i tillegg blir så tungvindt å delta (man må melde seg inn i hvert enkelt emne man vil delta i), og det somer interessant drukner i alt det andre så er det ikke liv laga. Forumet var jo det som virkelig gjorde de gamle sidene verdt et besøk.

Jeg tror årsaken til ataktiviteten er liten i begge varianter er todelt:
Ingen poster i det nye forumet fordi funksjonaliteten er dårligere, layout er dårligere og det er vanskeligere å finne fram.
Ingen poster i det gamle fordi det er sagt at dettte lever på lånt tid. Hvorfor kaste bort tid og penger på en "døende hest"?

Det er i alle fall slik det har blitt for meg. Jeg gidder ikke poste i det nye (med et par unntak), da jeg regner med at dere ikke finner det i rotet alikevel, og jeg gidder (nesten) ikke psote her, fordi jeg ikke vet om forumet er online i morgen.

Vennegrupper og nettverksbygging har man nå "overalt", men det er nok ikke mange som gidder å drive med dette på ørten ulike nettsider. Jeg for min del har valgt facebook til dette formålet, og har ikke flere venner enn at jeg vet hvem av dem som har el-bil og ikke. Mulighet for å legge vennene i grupper har jeg, i fall antallet skulle øke drastisk, og man kan jo melde seg inn i ulike grupper der også.

Jeg kommer nok til å sitte på gjerdet til over sommeren, og se om den ene eller andre (eller begge) av nettsidene har dødd, og den ene står igjen. Jeg frykter at dette gamle forumet er det som kommer til å bukke under, og da får vi se hvordan det går; om de som virkelig har holdt temperaturen oppe her kommer over til det nye, eller om den "generasjonen" forsvinner hver til sitt (noe som ville være en tragedie for hele elbil-Norge). Jeg hadde i alle fall ikke hatt et så problemfritt elbil-liv som jeg har hatt uten støtte fra dere i dette (og da mener jeg DETTE) forumet, og det er nok mange som meg.

Uansett så var det veldig moro så lenge det varte.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Loff

Ser ut til at opprydding i grupper kontra forum er i gang..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Lars C. Krogenæs

#42
På de nye sidene:

Gruppene slettes.

Endel diskusjoner fra gruppene overføres til nye forumet.

Nye forumet blir der man skal diskutere og det man skal forholde seg til.

Så får man opprette grupper senere, hvis det viser seg nødvendig. Dermed skal det bli ryddigere, og man har et sted å forholde seg til.

Lars
webmaster på det gamle forumet / de gamle sidene.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Elmo

#43
Helt enig i alt Boogie, Elektrolux, hkaspenberg og Cra har sagt i sine innlegg her nylig.

Derfor er jeg også veldig glad for informasjonen i Lars sitt innlegg nettopp. Ett diskusjonsforum på de nye siden en mer enn nok (skulle som Elektrolux gjerne beholdt det gamle, men innser at det kan være historie snart).

En annen ting jeg har problemer med i det nye formuet er at det tilsynelatende går å svre enten på hoved-tråden eller svare på et enkelt-innlegg og lage en side-tråd. Og jeg forstår ikke når jeg gjør det ene og når jeg gjør det andre.  
??? Kan det fikses så man bare kan svare i hovedtråden ???

Så er det noe rart med linker som jeg absolutt ikke forstår. Innkallingen til årsmøtet er et godt eksempel. Nesten alle ordene i teksten er jo linker til no-where eller tilbake til samme innlegg.

Så ElbilWiki. Fint at noen syns det begynner å bli bra. Personlig har jeg inntrykk av at det er bare meg som har skrevet på PSA delen. Det er viktig  i en Wiki at andre utfyller eller overprøver det som er skrevet (dvs. retter hvis noe er feil)  !
Men det er også viktig at vi i tillegg har et levende diskusjonsforum, slik at teksten Wiki'en er forholdsvis ferdigdiskutert og bilr relativt stabil.  

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på torsdag 25. juni 2009, klokken 11:58

Så ElbilWiki. Fint at noen syns det begynner å bli bra. Personlig har jeg inntrykk av at det er bare meg som har skrevet på PSA delen. Det er viktig  i en Wiki at andre utfyller eller overprøver det som er skrevet (dvs. retter hvis noe er feil)  !
Men det er også viktig at vi i tillegg har et levende diskusjonsforum, slik at teksten Wiki'en er forholdsvis ferdigdiskutert og bilr relativt stabil.  


Prøvte meg på ElbilWiki, og det funket.  ;D

Har oppdatert litt på overlading av Think. Mer følger.

Det jeg så var veldig bra.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA