Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilvern type B- tigjengelighet og pris

Startet av Tor med Leifen, torsdag 12. mars 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

minim

Sitat fra: nofuelno på fredag 14. oktober 2016, klokken 00:09
Sitat fra: minim på torsdag 13. oktober 2016, klokken 23:18
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 19:20
Det finnes ikke jordfeilautomater av Type B, kun jordfeilbrytere.

Stemmer dette utsagnet enda? Har litt smått med plass i skapet så hadde vært deilig å kunne sette inn et 3x32 kombivern :)
De som har dårlig plass i skapet, anbefales å benytte standard automatsikring med jordfeilvern i kombinasjon med en en veggboks med innebygget DC lekasje vern. Dette vil tilsammen utgjøre en godkjent installasjon.

Men da er vi jo tilbake på 90 tallet. Markedet for slikt må vel begynne å vokse nå som det er et krav?
-vw multivan

jkirkebo

Sitat fra: minim på fredag 14. oktober 2016, klokken 11:52
Sitat fra: nofuelno på fredag 14. oktober 2016, klokken 00:09
Sitat fra: minim på torsdag 13. oktober 2016, klokken 23:18
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 19:20
Det finnes ikke jordfeilautomater av Type B, kun jordfeilbrytere.

Stemmer dette utsagnet enda? Har litt smått med plass i skapet så hadde vært deilig å kunne sette inn et 3x32 kombivern :)
De som har dårlig plass i skapet, anbefales å benytte standard automatsikring med jordfeilvern i kombinasjon med en en veggboks med innebygget DC lekasje vern. Dette vil tilsammen utgjøre en godkjent installasjon.

Men da er vi jo tilbake på 90 tallet. Markedet for slikt må vel begynne å vokse nå som det er et krav?

Neppe, da det kun er i Norge det er krav om B-vern på 1-fase ladekurser. I resten av Europa gjelder kravet kun 3-fase kurser.

Ved bruk av ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B (slik som de nye jeg selger) er det ikke nødvendig med jordfeilautomat i skapet så lenge det brukes dobbeltisolert kabel (som f.eks PFXP) fra skap til ladestasjon. En vanlig automatsikring er nok.

Er et kun DC-vern i ladestasjonen må man benytte jordfeilautomat i skapet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Jeg vil gjerne ha den i skapet. Så det finst ingen 3fas kombi vern heller da? Fører onninen/Skandia Bvern til vettug pris? Var snakk om at eaton skulle lage et som ikke skulle prises så høyt som konkurrentene. Ble det noe av det eller var det bare reklame?
-vw multivan

elektrolux

Også 3 fase kombivern finnes, men de er gigantiske 10 moduler saker
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

no_way

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. oktober 2016, klokken 13:14
Neppe, da det kun er i Norge det er krav om B-vern på 1-fase ladekurser. I resten av Europa gjelder kravet kun 3-fase kurser.
Eg ser stadig liknande påstandar om eit særnorsk absolutt krav om type B-vern bli slengt ut, men aldri nokon referanse som underbyggjer det. Sjølv har eg aldri sett noko meir alvorleg enn ei anbefaling (frå DSB eller liknande?), men det er jo ikkje det same som eit krav.

Sitat fra: NEK 400:2014 722.531.2Det strømstyrte jordfeilvernet som beskytter tilkoblingspunktet skal minst være av type A. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal beskyttelse mot DC-feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av strømstyrt jordfeilvern type B.

Dette må truleg tolkast som at "beskyttelse mot DC-feilstrømmer" er eit krav ved uttak av 2 faselederar frå IT/TT-nett (som er utbreidd i Norge) til forsyning av elektrisk køyretøy, sjølv om dette (noko upresist?) ofte vert omtala som 1-fase. Eit tenkt unnatak vil vera dei som forsyner tilkoblingspunktet med 1-fase trafo for å lade sin Zoe, sidan sekundærsida av trafoen lett kan koplast som TN og såleis ikkje utgjer "flere faseledere".

Samstundes har etterkvart mange norske husstandar innlagt 3-fase 400V TN-nett, men utan å ha eit elektrisk køyretøy som støttar 3-fase lading. Til dømes dei fleste (alle?) plug-in-hybridar, Leaf, Ioniq, osv. Når ein då legg opp ein ekte 1-fas ladekurs, krev ikkje NEK 400:2014 722.531.2 "beskyttelse mot DC-feilstrømmer". Ein kan då nytte rimelege og lett tilgjengelege jordfeilautomatar med type A jordfeilbeskyttelse som berre krev 2 modular ledig plass, istadenfor kostbare type B vern som saman med nødvendig kurssikring vil kreve 6 modular ledig!
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

Griffel

#20
Sitat fra: no_way på fredag 14. oktober 2016, klokken 23:56
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. oktober 2016, klokken 13:14
Neppe, da det kun er i Norge det er krav om B-vern på 1-fase ladekurser. I resten av Europa gjelder kravet kun 3-fase kurser.
Eg ser stadig liknande påstandar om eit særnorsk absolutt krav om type B-vern bli slengt ut, men aldri nokon referanse som underbyggjer det. Sjølv har eg aldri sett noko meir alvorleg enn ei anbefaling (frå DSB eller liknande?), men det er jo ikkje det same som eit krav.
Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 15:46
Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 13:30
Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg.
En gjør uansett ikke noe galt om en velger jordfeilautomat typ B. I verstefall får en bedre sikkerhet enn det en strengt tatt krever.
Etter noen timers leting kan det se ut som jeg har funnet svaret på:
"Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg."
Så var det altså ikke slik, men bare en merkverdig formulering, som heller ikke NK64 forsto :'(.

NEK NK64 har derfor levert en tolkning:

Sitat
NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.
.
.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
.
.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Altså:
NK64 (NK=norm komite) har vedtatt at enten det er et iT anlegg (som noen kaller 2fas) eller TN anlegg (som kalles enfas) en får sin enfas 230V til en ladekurs fra, skal type B anvendes med mindre en kan dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet.

(For 400V 3fas er det imidlertid ingen tvil om at det er Type B gir størst sikkerhet, og jeg vil ikke påta meg å dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet som Type B ved enfas tilkobling. Slik dokumentasjon vil sikkert bli minst like kostbart som en type B jordfeilbryter.)

Kilde: http://www.nk64.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

no_way

#21
Sitat fra: Griffel på lørdag 15. oktober 2016, klokken 00:48
Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 13:30
Altså:
NK64 (NK=norm komite) har vedtatt at enten det er et iT anlegg (som noen kaller 2fas) eller TN anlegg (som kalles enfas) en får sin enfas 230V til en ladekurs fra, skal type B anvendes med mindre en kan dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet.

(For 400V 3fas er det imidlertid ingen tvil om at det er Type B gir størst sikkerhet, og jeg vil ikke påta meg å dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet som Type B ved enfas tilkobling. Slik dokumentasjon vil sikkert bli minst like kostbart som en type B jordfeilbryter.)

Kilde: http://www.nk64.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
Takk for god referanse, men her føler eg NK64 forvirrar litt. Meiner dei å tolke det som har vore uklart - eller endre det som er krystallklart? Sidan punktet er kategorisert som "tolking" og dei sjølv seier endringar helst skal vente til neste utgåve, meiner dei neppe å endre noko:
Sitat fra: NK64NK64 søker å holde  endringer av krav i NEK 400 på et minimum mellom hver utgave av normen.

Sitat fra: NEK 400:2014 722.531.2Ved strømforsyning med flere faseledere(..)
Her har eg sjølv vore i faglige diskusjonar om "flere faseledere" når det gjeld 2-fas tilkopling til IT/TT-nett. Eg har heile tida oppfatta dette som "flere faseledere". Ved 1-fas (230 V) tilkopling til 400V TN-nett er det derimot ingen tvil om at det ikkje er snakk om "flere faseledere"! 400V TN-nett er også svært utbreidd elles i Europa, så det er ingen grunn til at det skal vera særnorske krav for dette.

Sitat fra: NK64•Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i IT, TT og TN-systemer med 230 V systemspenning, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
Dette stadfestar mi oppfatning når det gjeld IT/TT-nett og er ei nyttig avklaring frå NK64. Derimot forvirrar dei meir enn dei oppklarer ved å nemne TN-nett med 230 V systemspenning - slikt finst jo ikkje i vanleg bruk i Norge! Når husstandar er tilkopla TN-nett i Norge er systemspenninga 400 V.

Sitat fra: NEK 400:2014 722.531.2(..)og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal beskyttelse mot DC-feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av strømstyrt jordfeilvern type B.
Tolkinga av korleis "egenskapene til belastning" kan gjerast kjent, er greitt nok å få avklara. Mitt utgangspunkt har heile tida vore at belastninga er ukjent på eit uttak der kva som helst kan koplast til.

Sitat fra: NEK 400 tolkingKravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre fabrikanten dokumenterer at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
Bakgrunnen for tolkinga (punktlista) har ingen informasjon som tyder at 1-fas forsyning til elektriske køyretøy frå 400 V TN-anlegg skal ha krav om noko betre enn type A jordfeilbrytar. Rektignok høyrest det ut til å liggje an til ei innskjerping i neste utgåve.

NK64 har talt. Vedtaket er kategorisert som ei "tolking" og ikkje ei "endring". Dei kun har teke for seg TN-nett med 230 V systemspenning som sjølvsagt vil utgjere "flere faseledere" ved 230 V lading.

NEK 400:2014 er i utgangspunktet krystallklar på at type A jordfeilbrytar er tilstrekkeleg ved 1-fas lading frå 400V TN-nett. Eg klarer ikkje å sjå at noko anna enn ei "endring" frå NK64 kan gjere om dette. Dermed vil eg påstå at NK64 med denne "tolkinga" har klart å forandre status frå krystallklart til uklart for dette eine punktet. Resten av avklaringane er heilt greie tolkingsspørsmål.

Om det er mogleg å finne ein elektrikar som gidd å ta denne diskusjonen er ei annan sak. Heile dette innlegget høyrer forsåvidt heime på fagforum som til dømes Trainor, men eg meiner å sjå innslag av ein del fagfolk her også.
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

Griffel

#22
Dette henger vel også litt sammen med at i Norge betraktes «N som Live» i 1faskurser, ved at det for eksempel kerves 2-polet automter også for 1-faskurser i TN anlegg, mens det ellers er vanlig å ikke sikre N. Så i Norge har alle enfaskurser på en måte blitt definert som å ha 2 faseledningr.

Nå er det vel reglen egentlig oversatt fra en europanorm, og siden vi her har TT nett, TN nett og IT nett med 230V  3fas, og nyere 400V TN nett, er det kanskje enklest å si Type B eller noe som er like bra. (TN i deler av Bergen, og fere steder TT nett som blir kalt for TN).

Så får det være en trøst at å velge type B blir ikke galt, selv om det for enfas fra 400V TN og 230V IT kan være å skyte spurv med kanon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

minim

Det er jo egentlig ikke så fryktelig mye å spekulere på. En installatør har ingen interesse av å ligge i en "konfliktsone" med NK/Normen for noen hundrelapper som uansett kan dyttes over på kunden. Det er nok B-vern verdig arbeid som gjelder vil jeg tro :) Jeg kommer ihvertfall til å legge opp dette hjemme når jeg skal ha opp ladepunkt.

Skikkelig irriterende dette med at det ikke eksisterer kombiautomater enda. Tror jeg må ta meg en ringerunde en dag å høre om dette er noe som vil dukke opp i nærmeste fremtid. Da får jeg klare meg med litt schuko lading frem til de får ut fingeren og lager produkter for dette århundret, men skjer det ikke noe på den fronten får jeg vel bite i det sure eplet og fylle skapet til randen.. 
-vw multivan

elektrolux

Sitat fra: minim på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:26
Skikkelig irriterende dette med at det ikke eksisterer kombiautomater enda.

Hva mener du, Har jo linket til våre kombiautomater tidligere io denne tråden og i andre.

Her er kombiautomat i både 16A og 32A til relativt hyggelig pris:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/doepke-16a-2-polt-jordfeilautomat-typeb-5-din?tm=annet-utstyr
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: minim på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:26
Det er jo egentlig ikke så fryktelig mye å spekulere på. En installatør har ingen interesse av å ligge i en "konfliktsone" med NK/Normen for noen hundrelapper som uansett kan dyttes over på kunden. Det er nok B-vern verdig arbeid som gjelder vil jeg tro :) Jeg kommer ihvertfall til å legge opp dette hjemme når jeg skal ha opp ladepunkt.

Skikkelig irriterende dette med at det ikke eksisterer kombiautomater enda. Tror jeg må ta meg en ringerunde en dag å høre om dette er noe som vil dukke opp i nærmeste fremtid. Da får jeg klare meg med litt schuko lading frem til de får ut fingeren og lager produkter for dette århundret, men skjer det ikke noe på den fronten får jeg vel bite i det sure eplet og fylle skapet til randen..

Evt. så kjøper du en ladestasjon med innebygget B-vern?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

beklager, det er jeg som er EDB evneveik! :) Så ikke linken din i "Ja" teksten får nå når du påpekte det. Der var jo typen, men 2polt tok jo 5-din slotter da og ikke bare to som normale kombivern. Uansett mye bedre enn alternativet ved å ha separat! Stemmer det at 4polt tar mindre plass enn 2polt? Ser nesten slik ut på nettsidene deres. Er det da noe poeng i å sette inn 2polt? 

http://www.doepke.de/en/products/residual-current-circuit-breakers/residual-current-type-b/
-vw multivan

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 17. oktober 2016, klokken 21:37
Sitat fra: minim på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:26
Skikkelig irriterende dette med at det ikke eksisterer kombiautomater enda.

Hva mener du, Har jo linket til våre kombiautomater tidligere io denne tråden og i andre.

Her er kombiautomat i både 16A og 32A til relativt hyggelig pris:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/doepke-16a-2-polt-jordfeilautomat-typeb-5-din?tm=annet-utstyr

Hjelper lite når 1-fase utgaven er 5(!) moduler bred. Da sparer du en hel modul sammenlignet med separate komponenter og har betalt en drøy tusenlspp ekstra for det.

Jordfeilautomater type A er 2 moduler brede for 1-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: minim på mandag 17. oktober 2016, klokken 21:55
beklager, det er jeg som er EDB evneveik! :) Så ikke linken din i "Ja" teksten får nå når du påpekte det. Der var jo typen, men 2polt tok jo 5-din slotter da og ikke bare to som normale kombivern. Uansett mye bedre enn alternativet ved å ha separat!

Nja, separat er mer fleksibelt siden du da slipper å bytte B-vernet om du senere oppgraderer kursen fra f.eks 16A til 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Jo, men tenker å kjøre 32A med en gang egentlig :) Får høre hva nettleverandør sier først men..

Men som du sier over så er det ingen besparelse på å velge B-kombivern for øyeblikket siden de bruker mer plass enn å sette inn separate vern omtrent. Jeg linket vel til feil over. Her vises 3+N versjonen som er enda større.

http://www.doepke.de/en/products/rccb-with-overcurrent-protection/residual-current-type-b/tripping-characteristic-curve-sk/tripping-characteristic-b/standard/3plusn/09958107/
-vw multivan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA