Leaf eller Soul

Startet av Deaddoll, ons 11. mar 2015, kl. 08:33

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: tomrh på ons 11. mar 2015, kl. 13:07
En annen fordel Leaf er lavere luftmotstand. Cd er 0,28 på Leaf men ca. 0,38 på Soul. Om Soul på papiret har høyere rekkevidde i NEDC kjøresyklus, så består denne kjøresyklusen for det meste av kjøring 0 - 50 km/t. I landeveishastighet taper faktisk Soul endel rekkevidde pga. den aerodynamiske utformingen.

Jeg stoler ingenting på NEDC; kun egentesting. Med min daglige kjørerute (utfordrende topgrafi) fikk jeg betydelig lengre kjørelengde med Soul enn Leaf.

Hvis rekkevidden ikke er så viktig så kan man tenke Leaf, pris etc. For meg har Leaf'en vist seg å ha altfor dårlig rekkevidde med mitt bruk (men alternativet i 2011 var en trilling med enda dårligere rekkevidde).

Når det gjelder rekkeviddetesting der man kjører bilene til de ikke går lengre så taper Leaf i 4 av 5 eksempler.
Det betyr ikke at Leaf er en dårlig bil, men den blir solgt på feil premisser siden Nissan skryter opp en rekkevidde som den vanlige bruker ikke er i nærheten av å oppnå.
I Nord Amerika markedsføres Leaf med facelift fra 2013 med en rekkeviddde opp mot 140 km. Det er realistisk og oppnåelig for de fleste om sommeren.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq RS 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Øyvind.h på ons 11. mar 2015, kl. 15:46
Alle kan klare seg uten app. Men har du først hatt app er det vanskelig å kjøpe bil uten.

Jeg liker rekkevidde, utseende og garanti på Soul. Tiltalende bil. Men mangel på app fremstår for meg som en diger bommert fra Kia. Rart de bagatelliserer fjerntilgang til bilen.
I valget mellom betydelig lengre rekkevidde og en app så velger jeg rekkevidde, men helt klart at begge deler ville vært det beste.
Nå er det også slik at jeg kjenner mange Leaf eiere som aldri har brukt Carwings, men selv har jeg 3 apper bare for Leaf'en (original Carwings, Leaf Control og Leaf Manager).

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq RS 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

grorudklovnen

Alle kan klare seg uten app. Men har du først hatt app er det vanskelig å kjøpe bil uten.

Jeg liker rekkevidde, utseende og garanti på Soul. Tiltalende bil. Men mangel på app fremstår for meg som en diger bommert fra Kia. Rart de bagatelliserer fjerntilgang til bilen.
App er kjekk, men etter noen vintermåneder i egolfen fortrekker jeg heller større batteri så jeg kan få mer varme underveis.

Øyvind.h

Sitat fra: grorudklovnen på ons 11. mar 2015, kl. 16:03

App er kjekk, men etter noen vintermåneder i egolfen fortrekker jeg heller større batteri så jeg kan få mer varme underveis.
Ja om noen ekstra kWh batteristørrelse er avgjørende for om du kan bruke bilen normalt eller ei forstår jeg at du byttet fra bil med app til bil uten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

K S

Vi valgte Soul pga kona likte utseendet på den best! Jeg syntes den i beste fall var spesiell....nå liker jeg Soul best....

Har en ikke hatt App, ja da savner en det heller ikke!
Hadde derimot Soulen hatt litt kortere rekkevidde, som Leaf har (!), da hadde fossilbilen blitt brukt ganske mye mer. Derfor er økt rekkevidde punkt en for meg.

Bagasjerommet i Leaf-Golf-Zoe og Soul er omtrent identiske hvis en "bygger om" Soulen, dvs tar bor isoporkassen.

Soul har god bakkeklaring og høy sittestilling=mer oversiktlig.

Litt dumt dette med App som mangler, men varmepumpen er effektiv, både rask varm og relativt lite strøm, forprogrameringen er også enkel.

Men det som er kanskje den største bonusen på Soul: innebygget 6,6 kW lader inkludert i prisen, den må du betale ekstra for på Leaf!
Jeg lader bilen med 40 km i timen hjemme, gjør bilen enda mer brukbar, til alle døgnets tider. Det er en skikkelig bonus, som vi ikke hadde tenkt på i det hele tatt.

Men valget er ditt. Her på forumet er nok fort "min bil" den beste....
Skulle jeg kjøpt noe annet enn Soul i dag, da hadde det blitt Zoe. Golf og Leaf var uaktuelle, MB blir dyr (nærmer seg fort Outlander PHEV i pris).

Ebe

Jeg kan ikke bruke forvarming i leafen min, da er bilen full av dugg i flere dager. Så appen har ingen praktisk verdi for meg, dessverre.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Bjørg Sveen Fjeldberg

Sitat fra: emil på ons 11. mar 2015, kl. 08:55
Solcellepanelet på Leaf kan du bare glemme, gir ingen praktisk effekt annet enn eventuellt litt vedlikeholdslading av 12V på en god sommerdag.

AC trekker heldigvis veldig lite sammenlignet med varme om vinteren, så en halvtimes tur på butikken tar ikke mye rekkevidde. Har selv brukt bilen som "oppbevaringssted" for bikkja med AC på varme sommerdager. Skal du gjøre det ofte planlegg med informasjonslapp og synlig termometer så du ikke risikerer at noen knuser ruta fordi det kommer et lite bjeff fra bagasjerommet.

Soul sitt bagasjerom kan modifiseres til omtrent samme volum som Leafen. Har ikke fått noe klage på plassen i baksetet på Leafen min med tre tenåringer der på middels turer. Gulvet i baksetet på el-soul er vel hevet noe sammelignet med fossilutgaven for å få plass til batteripakken.

Soul har ingen form for styring via mobil, Leaf har Carwings som tidvis kan være ustabilt. Men et kan være en stor fordel å kunne starte/stoppe klima og lading når man ikke er tilstede.

Er selv veldig i tvil hvlken jeg skulle valgt hvis jeg skulle bytte bil nå om leveringstid og pris var sammenlignbare, men alt oppsummert tror jeg Leafen vinner denne gangen også

Bjørg Sveen Fjeldberg

Nå må du prøve en BMW i3. Da slutter du å tvile.  :)

Ebe

Bare det at de har glemt å montere siste setet i i3...

Sele

Sitat fra: Ebe på ons 11. mar 2015, kl. 17:28
Jeg kan ikke bruke forvarming i leafen min, da er bilen full av dugg i flere dager. Så appen har ingen praktisk verdi for meg, dessverre.
Da er det noe galt med bilen din,sikker på at du ikke har vannlekkasje?

emil

Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på ons 11. mar 2015, kl. 17:33
Nå må du prøve en BMW i3. Da slutter du å tvile.  :)

Jeg trenger ihvertall plass til 5 og bikkja... i tillegg liker folk å gå ut og inn av baksetet alene og da blir i3 ikke aktuell i det heletatt før pris og utseende tas i betraktning.

Ebe

Sitat fra: Sele på ons 11. mar 2015, kl. 18:52

Er ikke sikker. Den står i garasje både hjemme og på jobb, kjører ca 5 mil hver dag i bergen. Duggen kommer med en gang forvarmen begynner, tror det er pga sirkuleringa av lufta.

Skal inn på første service nå snart, så har et par ting å nevne. Dette med dugg, lys og spylere...

adahl

Sitat fra: Ebe på ons 11. mar 2015, kl. 19:21

Sitat fra: Sele på ons 11. mar 2015, kl. 18:52

Er ikke sikker. Den står i garasje både hjemme og på jobb, kjører ca 5 mil hver dag i bergen. Duggen kommer med en gang forvarmen begynner, tror det er pga sirkuleringa av lufta.

Skal inn på første service nå snart, så har et par ting å nevne. Dette med dugg, lys og spylere...
Jeg har/hadde samme problem, men det løses stort sett ved å forvarme litt lenger.

Marius Engel

Hva er forvarmingtemp innstilt på?
Nå denne temp er opnådd, går resirk av, og da forsvinner duggen ganske fort.
Skru ned temp, eller forvarm lengre.

Ebe

Står på 23 grader. Forvarmen kommer jo automatisk på, så vanskelig å justere det. Bruker timerfunksjone. Problemet er at fuktigheten setter seg i seter og alt, så bilen er fuktig og dugger kjapt igjen selv om duggen på rutene er borte når jeg setter meg inn.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA