Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regen borte etter 6.1 2.2.173

Startet av Balrog, torsdag 05. mars 2015, klokken 14:48

« forrige - neste »

Balrog

Fikk oppgradering 2.2.173 i natt.
3 varmegrader i dag, INGEN regen (60% batterikapasitet). Kjører til jobben (20 min), 2mm grønn stripe, dvs i praksis ingen regen på hele turen. Høyt strømforbruk.

Tilnærmet samme opplevelse hjem. Slik har bilen aldri oppført seg før, selv i maange minus.

Har andre opplevd dette eller må jeg på service med bilen?
>:(
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

fonberg

Sitat fra: Balrog på torsdag 05. mars 2015, klokken 14:48
Fikk oppgradering 2.2.173 i natt.
3 varmegrader i dag, INGEN regen (60% batterikapasitet). Kjører til jobben (20 min), 2mm grønn stripe, dvs i praksis ingen regen på hele turen. Høyt strømforbruk.

Tilnærmet samme opplevelse hjem. Slik har bilen aldri oppført seg før, selv i maange minus.

Har andre opplevd dette eller må jeg på service med bilen?
>:(

Jeg har hatt 2.2.173 ei stund, og har ikke opplevd annerledes regen-oppførsel på denne enn tidligere versjoner. Kanskje ikke så spesielt at du har 0 regen om bilen har stått uten lading over natta i +3, men den skal i så fall nærme seg rundt 15kW regen i løpet av 20 km kjøring vil jeg tro.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

RaBalder

#2
Har også 6.1 2.2.173 og regen oppfører seg som før på min bil.

20 minutter kjøretur er ikke spesielt lenge. Og hvis du har range-mode aktivert i tillegg, så er det ikke sikkert du får temperatur nok til at regen begynner å virke.

Sjekk at range-mode er AV.
Deretter forvarmer du bilen 10 minutter før du kjører.

Får du fremdeles ingen regen, så bør du høre med Tesla slik at dem kan sjekke.

Balrog

Takk for svar!
Vel jeg har kjørt bilen daglig slik i 18 måneder hvorav mesteparten uten forvarming og med range mode på, og bilen har aldri oppført seg slik. Jeg synes det er grusomt med en bil som "kjører i fri" når jeg slipper gassen. Jeg merker jo hvor jeg er vant til å bruke brems og hvor jeg aldri gjør det, og nå er det bremsing alle tenkelige steder, selv i oppoverbakke. Normalt har jeg full regen før det er gått 10 minutter med 60% batteri og 3 graders varme. Halvveis skrudde jeg range mode av uten noen merkbar effekt på regen.

Men veldig bra at ikke dette er en "feature" med 2.2.173! Siste konspirasjonsteori er da at det er en "DU-beskyttelse", ettersom sirkelsaglyden stadig tiltar og Tesla ikke svarte på min mail for lenge siden med spørsmål om min bil er i faresonen for DU-svikt.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

bb

Jeg innbiller meg at regen har blitt svakere etter siste oppdatering. Før var det lett å få 60 kW når bilen var skikkelig varm. Det vil si minst halvtimes forvarming og halvtime-times kjøring. Nå får jeg typisk 45 kW ved regen inn mot en rundkjøring. Før traff jeg rundkjøringen med rundt 20-30 km/t. Mens nå bommer jeg stadig og må bremse i tillegg. Mulig jeg bare har røyka sokkene mine. Men jeg tror det er noe der.

Min teori er at bilen reduserer regen automatisk ved temperaturer rundt null for å unngå at hjulene låser seg på full regen i en sving. Jeg får teste i helga når jeg skal kjøre over Hemsedal.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Thor2014

Hvis du skrur av range mode når du kjører aktiveres ikke batterivarmen. Du må gjøre det før du starter å kjøre.

RaBalder

Sitat fra: Thor2014 på fredag 06. mars 2015, klokken 05:55
Hvis du skrur av range mode når du kjører aktiveres ikke batterivarmen. Du må gjøre det før du starter å kjøre.
Har du noen referanser/kilder på at det er slik?

bb

Sitat fra: RaBalder på fredag 06. mars 2015, klokken 07:26
Sitat fra: Thor2014 på fredag 06. mars 2015, klokken 05:55
Hvis du skrur av range mode når du kjører aktiveres ikke batterivarmen. Du må gjøre det før du starter å kjøre.
Har du noen referanser/kilder på at det er slik?
Se på kW-trekket i VisibleTesla når du har kald bil og varmeapparatet står på Hi (32 grader). Uten range mode vil den trekke ca. 12 kW. 6 kW er varmeapparatet til kabinen og 6 kW er batterivarmeren. Med range mode på vil trekket begrenses til bare 3 kW. Hvordan disse fordeles vet vi ikke.

Men jeg har gjort flere observasjoner som indikerer at batterivarmeren er av med range mode. De gangene jeg forvarmer uten range mode er bilen varm mens jeg ikke har regen eller har lav regen. En annen observasjon var da jeg en gang sov i bilen i camper mode med range mode på. Da jeg stod opp var bilen såpass kald at effekten fra supercharger ble begrenset. Det har jeg aldri opplevd når range mode har vært av.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

Sitat fra: bb på fredag 06. mars 2015, klokken 09:39
Sitat fra: RaBalder på fredag 06. mars 2015, klokken 07:26
Sitat fra: Thor2014 på fredag 06. mars 2015, klokken 05:55
Hvis du skrur av range mode når du kjører aktiveres ikke batterivarmen. Du må gjøre det før du starter å kjøre.
Har du noen referanser/kilder på at det er slik?
Se på kW-trekket i VisibleTesla når du har kald bil og varmeapparatet står på Hi (32 grader). Uten range mode vil den trekke ca. 12 kW. 6 kW er varmeapparatet til kabinen og 6 kW er batterivarmeren. Med range mode på vil trekket begrenses til bare 3 kW. Hvordan disse fordeles vet vi ikke.

Men jeg har gjort flere observasjoner som indikerer at batterivarmeren er av med range mode. De gangene jeg forvarmer uten range mode er bilen varm mens jeg ikke har regen eller har lav regen. En annen observasjon var da jeg en gang sov i bilen i camper mode med range mode på. Da jeg stod opp var bilen såpass kald at effekten fra supercharger ble begrenset. Det har jeg aldri opplevd når range mode har vært av.

Poenget/påstanden til Thor2014 er nok at batterivarming ikke aktiveres umiddelbart hvis du skrur av Range Mode mens du kjører, men blir aktivt når du har parkert.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

bb

Beklager, jeg leste ikke de foregående postene nøye nok :) Dette kan testes følgende:
Bil A:
1. Start å kjøre med kald bil og kaldt batteri. Ha range mode off og fyr på med varme. Forbruket burde skyte i taket.
2. Etter en stund skrus range mode på.

Bil B:
1. Start å kjøre med kald bil og kaldt batteri. Ha range mode off og fyr på med varme. Forbruket burde skyte i taket.
2. Range mode beholdes av.

Sammenlign forbruket på bil A og B. Som en kontroll bør begge bilene kjøres likt for å se at forbruket også blir likt.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA